۰ نفر
۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور در نامه‌ای به استاندار مرکزی مراتب ثبت یک میراث ناملموس و یک میراث نیازمند پاسداری فوری را به وی ابلاغ کرده است.

به گزارش خيرآنلاين، مدیرکل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري استان مركزي تصريح كرد: این نامه توسط خانم دکتر احمدی‌پور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، روز چهارشنبه 10 خرداد 96 به استاندار مرکزی ارسال شده است.
حسيني اظهار کرد: مراسم نخل برداری نیم ور که از آیین کهن عزاداری سید و سالار شهیدان در این شهر است با توجه به پیشینه کهن و همینطور آیین بکر تاریخی، مورد توجه سازمان قرار گرفته است.
حسینی گفت: آئین قوچ کدار نیز که مورد توجه سازمان قرار گرفته، از دو واژه قوچ به معنای گوسفند نر و واژه گدار به معنای سینه کش و سر بالایی تپه تشکیل شده است.
وي ادامه داد:قوچ کدار نمادی از فراوانی، افزایش نعمت، ازدیاد نعمت پروردگار برای آدمی است. در این آئین صاحب گله محلی را در نظر گرفته که دارای شاخصه های مورد نیاز است، سپس از همگان دعوت می کند در این آئین شرکت کنند. همزمان قوچ ها نیز در این آئین رنگ شده و آنها را با نوارهای مشکی در حضور بازدیدکنندگان آراسته می شوند. در ادامه این مراسم نیز پس از موسیقی و پایکوبی، انارهای سرخ پس از آرزو کردن بر سر قوچ ها می زنند. بعد از این آیین دامداران انتظار می کشند تا در اسفندماه بره هایی سالم زاده شوند و روزنه جدیدی از رزق و روزی بر روی آنها گشوده شود.
حسيني افزود: این آیین دارای سبقه ای طولانی است که در کتب تاریخی نیز به آن اشاره شده است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 673497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =