عباس سلیمی‌نمین می‌گوید: همه کسانی که تغییرات در کابینه را پی می‌گیرند هدفشان یکسان نیست. بعضی از جریانات سیاسی به دلیل سهم خواهی بحث تغییر را مرتب مطرح می کنند و برخی به دلیل حاد کردن فضای سیاسی کشور.

عباس سلیمی‌نمین فعال و تحلیلگر سیاسی اصولگرا در گفت وگو با خبرآنلاین درباره لزوم تغییرات در کابینه دوازدهم با بیان اینکه چهار سال برای ارزیابی توانمندی‌ها و ضعف‌های یک کابینه وقت مبسوطی است، گفت: در حال حاضر انتظار عمومی این است که در کابینه تغییرات صورت بگیرد. منتهی همه کسانی که تغییرات را پی می گیرند یک هدف را در این زمینه ندارند یا هدفشان یکسان نیست. بعضی از جریانات سیاسی به دلیل سهم خواهی بحث تغییر را مرتب مطرح می کنند،  برخی به دلیل حاد کردن فضای سیاسی کشور که دولت دوازدهم بتواند سرپلی برای آن ها باشد و برخی به دلیل اینکه مصالح عمومی را در نظر می گیرند بحث تغییر را مطرح می کنند. بنابراین همه مطالبات در این زمینه یکسان نیست. اینجا باید مراقب این باشیم که ممکن است همه آنچه که درباره ارزیابی و کارنامه افراد در دولت یازدهم مطرح می شود الزاما حقیقت نیست و می تواند جعل واقعیت هم باشد.

وزرایی که انگیزه جانفشانی ندارند کنار بروند

او ادامه داد: من فکر می کنم که برخی از وزرایی که اشتغالات شخصی دارند قطعا باید تغییر کنند و نه تنها تغییر کنند بلکه به عنوان یک ضربه زننده به مصالح عمومی مورد بازخواست هم قرار بگیرند. همچنین برخی افرادی که در دولت به عنوان مشاور هستند اگر از این موقعیت سوء استفاده اقتصادی کرده یا اعمال نفوذ کرده اند باید تعویض شوند. همچنین وزرایی که به لحاظ سنی آن تحرک لازم را ندارند قطعا باید تغییر کنند. علاوه براین  وزرایی که انگیزه فعالیت ندارد، یعنی انگیزه جانفشانی ندارند و معتقد به حداکثر بهره برداری از موقعیت شان برای حل مشکلات جامعه نیستند، از افرادی هستند که باید در لیست تغییر قرار بگیرند.

رییس جمهور وقت بیشتری برای حل اختلافات بگذارد

سلیمی نمین با بیان اینکه تصور اینکه مسوول دفتر رییس جمهور می تواند کارها را پیگیری کند، تصور غلطی است، گفت: این تصور غلط است که رییس دفتر بتواند حل مشکل کند. او قدرت رییس جمهور را ندارد بنابراین این امر که رییس دفتر رییس جمهور در برنامه های مختلف حاضر شود یک رفع تکلیف است. قطعا رییس دفتر نمی تواند اختلافات بین وزرا را حل و فصل کند. مثلا ما از اینکه 4 ماه بین وزرای بهداشت و کار درباره مسائل بیمه اختلاف وجود داشت و رییس جمهور نتوانسته بود اختلافات را برطرف کند، خیلی لطمه خوردیم. در دولت دوازدهم قطعا رییس جمهور باید وقت بیشتری بگذارد تا این مسائل حل و فصل شود.

وزرایی انتخاب شوند که خط فکریشان را در کار دخالت ندهند

وی تاکید کرد: همچنین باید وزرایی که دولت را به نزاع های سیاسی می کشاندند کنار بروند. زیرا در این دوره  که دوره آخر کاری رئیس جمهور است و خیلی دغدغه کسب رای مردم را ندارد، دولت می تواند به بحث های سیاسی کشیده شود. بعضی از وزرایی که بیشتر وجهه سیاسی داشتند تا وجهه علمی و خدمتگذاری نه تنها نباید تقویت شوند بلکه باید وزرایی انتخاب شوند که خط فکریشان را در کار دخالت ندهند.

وزیر کشور خوب عمل کرد

سلیمی نمین با بیان اینکه خواسته تغییر وزیر کشور خواسته کسانی است که می خواهند گرایش سیاسی دولت را تقویت کنند، گفت: این افراد می خواهند استانداران، فرمانداران، بخشداران و ... را وارد نزاع های سیاسی کاذب کنند. من هم انتقاداتی به وزارت کشور دارم اما فکر میکنم که در دولت یازدهم ما کمتر شاهد مشکلاتی در وزارت کشور بودیم. وزیر کشور توانسته بود تعادلی را ایجاد کند،  بنابراین کسانی که می خواهند این تعادل را به نفع یک جریان به هم بزنند، کسانی هستند که مطامع شخصی دارند.

وزرایی که باید تغییر کنند

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: من معتقدم قطعا وزیر صنایع و وزیر کار باید تغییر کنند. هرچند مجلس هم در زمانی تصمیم گرفت که او را تغییر دهد اما بر اساس یک سری تعاملات این اقدام صورت نگرفت. همچنین برخی مشاوران قطعا باید تغییر کنند. آقای ترکان از شخصیت هایی است که سابقه طولانی مدیریتی دارد اما به دلیل کهولت سن نمی تواند جلوی مبادی قاچاق کالا را بگیرد. همچنین وزرایی مثل وزیر ارتباطات به دلیل عدم پایبندی به مطالبه عمومی درباره راه اندازی شبکه ملی باید تغییر کند تا ارتباطات ما در فضای مجازی افزایش داده شده و مصالح عمومی رعایت شود.

از ابتدا با علوی موافق نبودم اما...

سلیمی‌نمین با بیان اینکه برخی از جناح های سیاسی تغییر در وزارت اطلاعات را نه به دلیل اینکه دغدغه شان بازدارندگی از حوادث تروریستی است، بلکه برای استفاده از منافع این وزارتخانه مطرح می کنند، گفت: من از ابتدا با این وزیر اطلاعات خیلی موافق نبودم و او را انتخاب اصلح نمی دانستم اما الان معتقدم اگر تغییری در این وزارتخانه صورت بگیرد که بر اشراف این وزارتخانه کلیدی و بر امور امنیتی کشور تاثیر بگذارد باید تغییر صورت بگیرد، اما اگر قرار باشد تغییر در این وزارتخانه مقدمه دخالت جریانات سیاسی تندرو باشد، به نفع جامعه نیست. در مورد وزارت دفاع هم می تواند این نگاه تقویت شود که ما بنیه دفاعی خودمان را افزایش دهیم.

29219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 675423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین A1 ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۲
    4 0
    اگر همه وزرا از بین اصولگرایان انتخاب شوند خوبه ؟ شما راضی میشین ؟
  • بی نام IR ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۲
    4 0
    در سخنان ایشان آمده است که "همچنین وزرایی مثل وزیر ارتباطات به دلیل عدم پایبندی به مطالبه عمومی درباره راه اندازی شبکه ملی" باید تغییر کند لطفا همین را به رفراندوم بگذارید تا برای خود ایشان مشخص شود که این نظر ایشان یک مطالبه عمومی است و یا اینکه نظر شخصی ایشان است تا حداقل یا ما متوجه شویم که بله نظرات ایشان مطالبه عومی است و دولت موظف به اجرای آن و یا اینکه ایشان از این به بعد چنین نظراتی را نه به عنوان مطالبه عمومی که به عنوات مطالبه شخص خودشان یا حداقل جناح خودشان اعلام کنند
  • بی نام IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۲
    3 0
    کسانی ک از حامیان رقیب آقای روحانی بودن حق اظهار نظر درباره چگونگی کابینه را ندارند
  • تهرانی A1 ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۲
    0 0
    نظزات خوب و واقع یینانه