ایاد علاوی در تازه ترین یاددشت خود نوری مالکی را به شدت نقد می کند

ایاد علاوی
میلیون ها عراقی در هفتمین روز از ماه مارس جان خود را به خطر انداختند تا از حق قانونی خود برای شرکت در انتخابات استفاده کنند. میزان مشارکت مردم در این انتخابات بالا بود- رقمی بالغ بر 60 درصد-.همه در عراق از هر قومیتی و مذهبی که کشور چند پارچه ما را تشکیل می دهد در این انتخابات شرکت کردند. عراقی ها با حضور در پای صندوق های رای نشان دادند که به دنبال پشت سر گذاشتن خشونت و خونریزی هستند . با این همه سه ماه گذشته است و عراق هنوز دولتی باثبات و مرکزی ندارد . این مساله نه تنها جامعه و دموکراسی نوپای عراق را تهدید می کند بلکه خطری جدی برای منطقه نیز به حساب می آید.

لیست العراقیه بیشترین آرا و کرسی ها را در انتخابات ماه مارس به خود اختصاص داد.عراقی ها از سرتاسر این کشور و از هر قومیتی از ترکیب سیاسی لیست العراقیه و جا دادن سیاستمدارانی از هر طیف و مذهب در آن استقبال کردند. ما به دنبال بازسازی ملی بر مبنای اصول سکولاریسم و عبور از درگیری های سیاسی و قومی و مذهبی بودیم. ما به دنبال توسل به قانون و نظم مدنی برای ساخت میهنی باثبات بودیم. می خواستیم عراق را تبدیل به کشوری بکنیم که با همسایگانش همراهی و تعامل داشته باشد . این،آن عراقی بود که ما آرزوی ساختن آن را داشتیم.

با این همه متاسفانه فاکتورهایی در داخل و خارج از عراق به دنبال تحت تاثیر قرار دادن این دموکراسی شکننده ما بودند . این فاکتورها بود که منتهی به اتهام زنی به یکدیگر ، بازداشت های غیرقانونی و البته درخواست ها برای بازشماری آرا شد. ما با وجود آنکه به انگیزه این درخواست شک و شبهه داشتیم، موافقت خود را با بازشماری آرا اعلام کردیم. در نهایت کمیته عالی انتخابات ، نتیجه اعلام شده در باب انتخابات هفتم ماه مارس را تایید کرد. پس از آن نیز نوبت به دیوان عالی رسید که مهر تایید خود را بر پیشانی این انتخابات بکوبد . لیست العراقیه در حال حاضر 91 کرسی در پارلمان را در اختیار دارد. اما این تعداد کرسی برای حکمرانی به تنهائی برای عراق کافی نیست. ما باید ائتلافی محکم و پویا شکل دهیم که تمامی عراقی ها از هر طیف و گروهی را در خود جا داده باشد . ائتلافی که بتواند نماینده ملت عراق به حساب آید. دولت فعلی با آمیختگی به گرایش های قومی و قبیله ای نمی تواند به بسیاری از دغدغه های جدی ما نظیرتامین امنیت ، بالا بردن استاندارد خدمات اجتماعی و تولید شغل پاسخ دهد . با وجود آنکه دموکراسی به معنای انتقال آرام قدرت است و با وجود شکست نوری مالکی در تغییر دادن نتیجه نهایی انتخابات ، او هنوز باور ندارد که شکست او به العراقیه نشان دهنده خواست مردم عراق برای تغییر و پیشرفت در مسائل ملی است .

لیست العراقیه به عنوان برنده این انتخابات باید از اولویت قانونی برای ائتلاف با سایر احزاب و ائتلاف های سیاسی برخوردار باشد . با این همه نوری مالکی همچنان این حق را برای خود و حزبش قائل است. او در حقیقت هم مقابل قانون ایستاده است و هم در برابر رای مردم. از آنجا که ائتلاف دولت قانون در این انتخابات جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است ما خواهان مذاکره با این گروه بدون هیچ گونه پیش شرط هستیم. خواهان گفتگو از نزدیک. ما به دنبال به روی کار آوردن دولتی هستیم که مبنای کار آن تعامل و شایسته سالاری باشد و نه گرایش های قومی و قبیله ای . با این همه مالکی هنوز از دیدار با ما سرباز می زند .

العراقیه به شدت نگران تاثیر ایران بر روند تشکیل دولت در عراق است . ما مخالفت خود را با هرگونه برنامه خارجی که غیرشیعیان و غیرمسلمانان را از حضور در ساختار دولت محروم کند، اعلام کرده ایم. ما مخالف تبدیل شدن عراق به مستعمره ایران هستیم. توسل به چنین راهکارهایی در حقیقت عقبگرد به خشونت و طایفه گرایی است . دخالت کشوری خارجی آن هم با صراحت تمام در مسائل داخلی عراق به شدت محکوم است . عراق باید فرصت تشکیل دولتی مقتدر و کارآمد را در چنته داشته باشد. عراق باید با همسایگان بدون دخالت آنها در مسائل داخلی این کشور ارتباطی حسنه و دوستانه داشته باشد.

ما به دنبال عراقی هستیم متحد و قوی با برخورداری از موسسه های دموکراتیک . کشوری که بهشت سکولاریسم و فرصت برای تمامی عراقی ها باشد . کشوری که تنها در اختیار گروهی از نخبه های خاص نباشد.ما به دنبال عراقی هستیم که قانون بر خشونت و تبعیض برتری داشته باشد. از تمامی رهبران عراقی می خواهم که برای رسیدن به این اهداف مشترک کنار هم قرار بگیرند . رای ها مشخص و به دور از شائبه بود . ما در گذشته به اندازه کافی از قومیت گرایی رنج برده ایم. ما خواهان پایان یافتن خشونت و حمام خون هستیم. امیدواریم که ایالات متحده و سازمان ملل به ما در تشکیل دولتی در راستای تامین منافع ملی کمک کنند. امیدوارم که ایالات متحده همچنان به مسائل عراق توجه داشته باشد .

واشنگتن هنوز هم برای عراقی متحدی بدون رقیب است و البته مسئولیت هایی نیز در قبال شهروندان این کشور دارد. شهروندانی که واشنگتن خود اقدام به آزادی آنها از دست دیکتاتوری صدام حسین کرد . من به شدت طرفدار خروج سربازان بیگانه از عراق هستم اما نمی توان اجازه داد که عراق باز هم در دامان ناامنی و بی ثباتی گرفتار شود . این چنین حرکتی در حقیقت خیانت به خون عراقی هایی است که جانشان را در عملیات های تروریستی از دست دادند . علاوه بر این، خروج زودهنگام از عراق منافع ایالات متحده را در منطقه تحت شعاع قرار می دهد .
عراق در حال حاضر از ظرفیت و پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به قدرتی دموکراتیک و میانه رو در خاورمیانه برخوردار است . ما باید به ایمان مردمانی که تغییر را باور داشتند و در پای صندوق های رای حاضر شدند ، جایزه بدهیم. بذر دموکراسی پاشیده شده است . اکنون نوبت به مراقبت و پرستاری از آن رسیده است . تنها با دست های در هم گره خورده و حمایت بین المللی است که عراقی ها می توانند زیربنای آنچه را که همگی کشوری دموکرات و باثبات می خوانند، بنا نهیم.
واشنگتن پست دهم ژوئن / ترجمه : سارا معصومی

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 68036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =