تسنیم نوشت: تولیت آستان قدس گفت: رقیب هراسی، آن هم به دروغ و فریب، یک روش جاری در رقابت‎های انتخاباتی دنیا بویژه غرب است؛ اما نظام ما فرق دارد. ما که مسلمان هستیم، آیا باید همان روش‎های غیراخلاقی غربی ها را کپی کنیم؟ به هر حال انتخابات تمام شده اما این یک زنگ خطر است.

بخشی از گفت و گو با حجت السلام ابراهیم رییسی را در ادامه بخوانید؛

وقتی شما وارد انتخابات شدید مسائل را از قبل نمی‌دانستید؟ طبعا وقتی که وارد چنین عرصه‌ای می‌شوید باید آماده این تیر و ترکش‎ها هم باشید.

بله این وضع، قابل پیش‌بینی بود اما حقیقتاً خود بنده این حجم از تخریب و ترساندن مردم را پیش‌بینی نمی‌کردم؛ چرا؟ چون پیش خود می‌گفتم که اولاً طرفِ رقابت، فردی است که لباس دین و روحانیت را به تن دارد و لااقل در این قضیه حد نگه می‌دارد؛ نه اینکه کاری نمی‌کند، بلکه بالأخره تا یک جایی جلو می‌رود، ثانیاً ایشان از اول انقلاب مسئولیت داشته، بنابراین لااقل حریم نظام و اصول اخلاقی انتخابات را نگه می‌دارد؛ ثالثاً اکنون رئیس‌جمهور است و شئونات رئیس‌‌جمهور را حفظ خواهد نمود؛ خب در انتخابات و خصوصاً ده روز آخر هر سه محاسبه ما بهم خورد.

یعنی معتقدید اگر رقیب این کارها را نمی‌کرد، مردم به شما رأی می‌دادند؟

قرار نیست بنده جای مردم تصمیم بگیرم، من دارم عرض می‌کنم که در انتخابات این اتفاقات افتاد و بسیار موثر هم بود؛ البته به دلیل همان وقت کمی که داشتیم و پرهیزی که از ورود زود هنگام و غیرقانونی به انتخابات داشتم، و همچنین برخی ضعفهای تبلیغاتی ما، در مواردی باید خیلی بهتر عمل می‌کردیم؛ مثلاً در اینکه بتوانیم علاوه بر محرومان و اقشار ضعیف، صدایمان را به طبقه متوسط هم برسانیم؛ منتهی حرف من این است که رقیب، با مجموعه تبلیغات تخریبی بی سابقه ای، چنان فضای رعب و ترس‌آلودی ایجاد کرد که صدای ما به بخشی از جامعه نرسید. به نظر شما سخیف‌تر و خنده‌دارتر از این ادعا وجود دارد که می‌گفتند اگر فلانی بیاید در خیابانها و پیاده روها دیوار می‌ کشد؟ (خنده)اما با تبلیغات و تخریبها کاری کردند که متأسفانه بخشی از جامعه ترسیده بود که نکند واقعا اینها رأی بیاورند و آزادیهای مردم را سلب کنند!

یا مثلاً گفتند اگر اینها رأی بیاورند، جنگ و ناامنی می‌شود، یا دوباره تحریم می‌شود. خب اخیراً مردم خبرها را می‌بینند، در امریکا یکی از بی‌سابقه‌ترین تحریمها علیه ما در حال تصویب است. قصدشان این است که با این تحریمها جنگ داخلی درست کنند و مردم را به جان هم و به جان نظام بیندازند؛ خب چرا آقایان جوابگو نیستند؟ مگر شبکه های رسانه ای و تبلیغاتی‌شان نمی‌گفت اگر فلانی رأی بیاورد جنگ و تحریم است، چرا هنوز چند هفته نگذشته چنین تحریم پیچیده و چندلایه‌ای علیه ملت ایران طراحی و تصویب شد؟ اینها شماتت نیست، بلکه تبیین واقعیت است. کار دشمن دشمنی است. برای دشمن فرقی بین دولت ها نیست. او میخواهد ریشه ملت مسلمان ایران و اسلام و اصل انقلاب را بزند. اتفاقا امریکا بیش از هر کس با تحریم هایش دارد به طبقه متوسط در ایران ضربه می زند. این واقعیت را که برداشتن تحریمها تنها از مسیر شکل‌گیری یک دولت مقتدر و نه با ترس و مجامله محقق می‌شود برخی پوشاندند و الان هم پاسخگو نیستند. اینها گله از تخریب شخص خودم نیست مطلقا. اینها نگرانی از باب شدن یک روش در فرهنگ سیاسی ماست.

رقیب هراسی، آنهم به دروغ و فریب، یک روش جاری در رقابتهای انتخاباتی دنیا بویژه غرب است؛ اما نظام ما فرق دارد. ما که مسلمان هستیم، آیا باید همان روشهای غیراخلاقی غربی ها را کپی کنیم؟ به هر حال انتخابات تمام شده اما این یک زنگ خطر است. اینکه فرهنگ سیاسی مسؤولان چنان تغییر کرده که همانند غربیها برای کسب قدرت، کمیته عملیات روانی تشکیل می دهند و در آنجا برای نشر حداکثری دروغ و تهمتهای عجیب و غریب برنامه ریزی می کنند و بعد هم که نتیجه می گیرند؛ نه تنها احساس گناه نمی کنند بلکه برای خودشان کف می زنند و می گویند موفق شدیم. این یعنی فرهنگ سیاسی رو به انحطاط است. تا گفته می شود تهاجم فرهنگی و یا گفته می شود "منکر"، ذهن برخی افراد می رود سراغ پوشش جوانان یا امثال این موارد؛ در حالیکه مهمترین اولویت در تهاجم فرهنگی، ما مسؤولان هستیم و غربی شدن فرهنگ سیاسی هم یکی از مهمترین منکرات است که متأسفانه در ذهن سیاسیون در حال تبدیل شدن به معروف است. اگر ما مسؤولان در نظام اسلامی اینگونه عمل کردیم، قاعده اجتماعی "الناس علی دین ملوکهم"، وضعیت به مراتب بدتری در عرصه معاملات و تعاملات اجتماعی را وعید می دهد. عملیات روانی و رقیب هراسی که اتفاق افتاد متاسفانه دامن دیگرانی را هم گرفت که بماند.

ظاهراً شما علاوه بر روش تبلیغاتی رقیب، مدعی مواردی همچون انجام تخلفات آشکار و فراوان در انتخابات نیز شدید؟

مواردی که در فرآیند انتخابات مورد اعتراض بنده بود و هست دقیقا منطبق بر اصل هشتم قانون اساسی است. اصل مترقی امر به معروف و نهی از منکر که متاسفانه در جامعه ما تنها تفسیر مورد اشاره از این دستور الهی و اصل قانون اساسی رعایت پوشش وآن هم مختص بانوان بوده. من معتقدم کاربرد اصلی و ضروری تر امر به معروف و نهی از منکر در خطاب به مدیران و حاکمان هست. این موضوعات با رویکرد "اصل هشتمی" باید پیگیری شود و الا من هیچ شکایت و گله عمومی از بابت موارد شخصی ندارم و آن را به خدای خود واگذار کرده ام.

یکی از این تخلفات، استفاده بی رویه از ابزارهای حاکمیتی در اختیار دولت در دوره قبل و حین برگزاری انتخابات بود. من چندین دوره عضو هیئت‌های اجرایی و مرکزی نظارت بر انتخابات بوده‌ام در همین دوره هم عضو بودم که قبل از اعلام کاندیداتوری، از آن استعفا دادم. این را نه به‌عنوان یک کاندیدا، بلکه به‌عنوان فردی با سابقه چندین دوره عضویت در هیئتهای اجرایی و مرکزی نظارت و اطلاع از سوابق عرض می‌کنم که کمّ و کیف این نحو تخلفات در این دوره عجیب و بی سابقه بود. تخلف، زیبنده نظام اسلامی نیست و باید جلویش گرفته شود. بنده اگر در این زمینه پافشاری کردم، در واقع به وظیفه دینی و ملی خود یعنی نهی از منکر عمل کردم؛ تخلف در انتخابات که مساوی با ضایع شدن حق الناس است، یک منکر بزرگ و در سطح ملی است و باید با آن برخورد شود تا تکرار نشود. اکنون هم شورای محترم نگهبان اعلام کرده است که تخلفات دولتی را به قوه قضائیه ارسال کرده است و امیدواریم دستگاه قضایی به طور جدی و بدون مماشات با مجری و مباشر و معاون در تخلف، بر اساس قانون برخورد کند تا در آینده حق مردم اینگونه تضییع نشود.

آقای رئیسی گفتید که در برقرار کردن ارتباط مؤثر با جماعتی که به شما رأی ندادند مشکل داشتید، یعنی معتقدید حرفتان به آنها نرسید و رقیب آنها را از شما ترساند؛ حالا نقداً 16میلیون هستند که به شما رأی داده‌اند و بیش از 23میلیون که رأی نداده‌اند؛ با اینها می‌خواهید چه کار کنید؟

حقیقتاً و برای چندمین بار عرض می‌کنم سپاسگزار آن اعتماد 16 میلیونی هستم که با وجود باران سیل‌آسای تهمت و تخریب، باز هم به بنده اعتماد کردند؛ این موضوع فارغ از اینکه به بنده رأی داده شده، واقعاً جای تأمل و بررسی دارد. قبلا گفتم در اینجا یک مشکل جدی هست که باید شجاعانه با آن مواجه شد. اما علاوه بر آن باید پرسید چه می‌شود که با وجود تأخیر و ضعفهای تبلیغاتی ما، و تخریب های رسانه ای عظیم طرف مقابل و آن تصویرسازی ترسناک شبکه تبلیغاتی با وسعتی بی‌نظیر و تهدیدها و تطمیع‌ها در شهرها و روستاها اما در نهایت، یک رأی پر قدرت شکل می‌گیرد که خب این رأی برای نفر دوم در مقایسه با همه انتخابات گذشته یک رکورد است بویژه در بین دو دوره؛ یعنی در شرایطی که رئیس‌جمهور مستقر، خودش یک ضلع رقابت است.

این اتفاق، بی‌اغراق یک نعمت بزرگ است که اولاً باید شکرش را بجا آورد و ثانیاً برای حفظ و ارتقاء آن، به خود مردم مراجعه کنیم. من علیرغم نگرانی از معضلاتی که برای معیشت مردم و عزت و اقتصاد ملی پیش بینی می‌کنم، اما کشور را در دوره پس از آن در آستانه یک تحول مدیریتی می‌بینم. این تحول، به اعتقاد من با گرایش عموم مردم و آگاهی آنان رخ خواهد داد، فارغ از اینکه مجری آن، امثال بنده یا این و آن باشد. بنابراین تلاش توده عظیمی که در این انتخابات به شعارهای مطرح شده از سوی اینحانب اعتماد کرد به هدر نرفته، این اراده ها بر اساس قواعد مردمسالاری در جلب نظر سایرین و تعیین مسیر آینده ای نزدیک در کشور موثر خواهد بود.

یعنی بنا دارید فعالیت‌هایتان را از سر بگیرید؟

البته فعالیت حرفه ای ما در آستان قدس به عنوان متولی و مدیر کلان این مجموعه مقدس، از اقتضائات روزمره سیاسی جدا است و در مسیر ترسیم شده خود ادامه خواهد یافت. برای اداره آستان یک افق بلندمدتی داریم که عمدتاً هم از حکم 7بندی رهبر معظم انقلاب در انتصاب اینجانب، الهام گرفته شده است و حتی اگر من رئیس جمهور هم می شدم، همان مسیر پیگیری می شد، کما اینکه برای پرهیز از اصابت شائبه ها و تهمتها به این آستان مقدس، از ابتدای ورود خود به عرصه انتخابات تا پایان آن، ارتباطات کاری خود با آستان را به طور کل قطع کردم و به تمامی مدیران آستان تکلیف کردم که حق ندارند همزمان با اشتغال در این آستان فعالیت انتخاباتی کنند. اما درباره نیازی که به تحول در مدیریت کشور احساس می شود، اولاً بحث فعالیت صرفِ شخص بنده نیست، زیرا فعالیت نیروهای دلسوز کشور برای تحول در مدیریت کشور محدود به بنده یا انتخابات نیست. اساسا برای تغییر وضع موجود در مدیریت به طرف مطلوب درکشور باید اقدام و روشنگری کرد و از همۀ فرصتها برای قدرت یافتن مردم در ادارۀ امور خودشان و اصلاح روند مدیریتی کشور استفاده کرد. ثانیا این فعالیتها متوقف نشده بود که بخواهیم از سر بگیریم. یک جریان اجتماعی پرانگیزه، مقاوم و اهل خدمت صادقانه به مردم، در این انتخابات خودش را نشان داده و دارد راهش را برای آینده باز می‌کند. مطالبات این جریان هم چیزی جدا از مطالبات قاطبه ملت نیست؛ همه تلاش ما این خواهد بود که با ایجاد انسجام، حرف مردم و خواست مردم و حقوق اساسی مردم را طرح کنیم.

مشخصاً چه کاری می‌خواهید بکنید؟ این روزها زمزمه ایجاد دولت سایه مطرح است، قرار است چنین سازوکاری راه بیندازید؟

در خصوص سازوکار، فارغ از نظر مردم، کارشناسان خبره و نیروهای انقلابی عمل نخواهد شد؛ یک برکت و نعمت دیگر این انتخابات، جمع شدن بخش عظیمی از نیروهای دلسوز کشور دور هم و کنار گذاشتن کدورتها بود. در ادامه هم، اهداف مشخص است.

همان‌طور که گفتم مهم این است که برغم خواست دشمن و برخی عوامل داخلی آن، نشان بدهیم که انقلاب پای کار مردم و حلال مسائل آنهاست، نه بی تفاوت نسبت به حل مشکلات کشور و ملت، و برای حل مسائل راه‌حل و برنامه دارد. ضمن اینکه فقط هم نباید به نشستن و برنامه دادن اکتفا کرد، بلکه با استفاده از ظرفیت های خودجوش خود مردم علاوه بر کارهای ایجابی، هم مطالبه‌ گری باید کرد و هم به ارایه راه حل مشکلات اقتصادی و محرومیت ها و زنده کردن امید در لایه‌های مختلف اجتماعی باید پرداخت.

یعنی قصد دارید که افراد مؤثر جریان اصولگرا را هم افزا کنید و زیر چتر خود جمع کنید؟

بنده چتری ندارم؛ اگر چتری هست، چتر تفکر انقلابی است و همه افراد، خارج از دسته بندی‌های رایج و گروهها و احزاب سیاسی باید تلاش کنیم که با عمل درست و انقلابی زیر چتر انقلاب باقی بمانیم. اصولگرا و اصلاح طلب اگر در خط امام(ره) باشند، انقلابی‌اند و فرقی ندارند. بحث بر سر یک گفتمان است که مطمئنم روز به روز گسترش پیدا خواهد کرد چون تنها راه حل مشکلات اساسی کشور است. این چالش‌های سیاسی و مشکلات جاری در کشور منجر به تولید گفتمان تحول در مدیریت کشور و تحول در ساختارهای مدیریتی خواهد شد که مطابق با نیازها و اقتضائات کشور صورت خواهد گرفت. در تبیین ضرورت این تحول و چگونگی آن اندیشمندان و متفکرین باید جلودار باشند و تمام نیروهای دلسوز کشور باید به همفکری و روشنگری بپردازند.

رابطه‌تان با افرادی همچون آقایان قالیباف و جلیلی که در انتخابات به نفع شما کار کردند، همچنان برقرار است و آیا در خصوص آینده با این افراد هم صحبت کرده‌اید؟

برادرانی که گفتید در انتخابات حقیقتاً مجاهدت و تلاش و اقدامی وظیفه‌شناسانه و زمان شناسانه کردند؛ بنده ممنون آنها و دیگر عزیزانی هستم که بی‌دریغ و با نیت الهی، در سراسر کشورکار شبانه‌روزی و بی‌منت کردند. البته همینجا هم بگویم که برخلاف برخی ادعاهای رسانه ها، من نه قبل از ثبت نامها و نه بعد از آن تا روز انتخابات از احدی از نامزدهای بالقوه و بالفعل انتخاباتی نخواستم که ثبت نام کنند یا کناره گیری کنند و این اقدام را برای خود نوعی تکبر سیاسی می دانم. در هر صورت، حتماً در ادامه این مسیر، کشور نیازمند اجماع و همدلی همه نیروهای انقلابی از جمله بزرگوارانی که نام بردید، هست. باید در اولین فرصت، همه نیروهای انقلاب فراتر از دسته بندیهای رایج سیاسی، دور هم جمع شوند و برای حرکتهای بعدی، همفکری و همکاریها را به نفع مردم و خصوصاً محرومان تقویت نمایند. انقلاب از دور هم جمع شدن و هم‌افزایی نیروهای مردمی و وفادار، خیر و برکت دیده و از اختلاف و شکاف، آسیب. اینها تجربیات زنده و موجود است؛ نباید دوباره از همان نقاط، آسیب ببینیم. لذا نیروهای انقلابی باید برای حفظ و ارتقاء انسجامشان تلاش کنند؛ البته امثال بنده و عزیزانی هم که نام بردید و سایرین، وظیفه بیشتر و سنگین‌تری داریم که باید با همدلی حول منافع مردم و اصول مکتبی و انقلابی، به وظایف مان عمل کنیم.

روشن بفرمایید برنامه‌تان برای 23میلیونی که به شما رأی ندادند، چیست؟

امروز دیگر انتخابات تمام شده و اصرار بر تقسیم کردن مردم، کار درستی نیست؛ ما نباید کار ناپسند برخی را تکرار کنیم. دیگران را متهم به دیوارکشی کردند اما خودشان، بین مردم دیوار کشیدند و بعد از انتخابات این کار را ادامه دادند. اینگونه تقسیم‌بندی‌ها، هم غیر واقعی است هم خلاف منافع ملی و امنیت ملی. مردم طبق قاعده ای که نظام ایجاد کرده و با دلسوزی و احساس مسئولیت رأیشان را دادند و امروز همه 80 میلیون ایرانی، پیکر واحد و ید واحدیم و باید برای پیشرفت کشورمان و دفاع منافع ملی در برابر دشمنان ملت از همیشه بیشتر تلاش کنیم.

سلیقه های مختلف و حتی و جریان مقابل، در کاری که میخواهید بکنید نقش دارند؟ تحملشان می‌کنید؟

موضوع ما، سلیقه افراد و اختلاف ذائقه ها نیست، مسیر حرکت مهم است. در جریان مقابل هم افراد دلسوز، مومن و انقلابی کم نیستند که من به آنها علاقه مندم. سابقه مدیریتی من هم تکیه به این روش را نشان می دهد. اصولا برای حل مشکلات و بحران های نگران کننده ای که کارشناسان و صاحب‌نظران برای دوره پیش رو پیش‌بینی کرده‌اند، هیچ جریانی نمی تواند به تنهایی اقدام کند، بلکه نیاز به همدلی و همزبانی و یک عزم و اراده ملی و پشتوانه عمیق و مردمی داریم.

خارج از دسته بندی سیاسی که من خود را خارج از این حلقه های تنگ و انحصاری تعریف می‌کنم، کارشناسان دلسوز فراوانی هستند که واقعا نمی شود آنها را در یک جریان سیاسی تعریف کرد. این عزیزان، نخبگان این کشورند و در رشته ها و تخصص های مختلف برای آینده ی این کشور حرف دارند، کسانی هستند که آزمون پس داده اند، دلشان برای ایران می تپد، دلشان برای انقلاب می تپد خود را نسبت به مردم و کشور موظف می دانند، اما لزوماً برای مردم شناخته شده هم نیستند. ما در آغاز راهی جدید هستیم که رویش های انقلاب ، جوانان و نخبگان کشور پرچمداران آن هستند و فارغ از مباحث و رقابت گذشته انتخاباتی و نگرانیهای موجود نسبت به برخی بحرانهای پیش رو، این حرکت مردمی و امیدآفرین تداوم خواهد یافت.

27212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 685751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    اگر شماها كه سالها در اين كشور منصب داشته و داريد اهل خدمت بوديد اين وضع مملكت نبود كه هر روز در همه زمينه ها عقب ميرويم بجاي تخريب همديگر كمك ميكرديد به هم براي مديريت كشور اما نيت شما رسيدن به قله رياست است و اين منيت گرفتارتان كرده است اگر هر كس سعي كند در حوزه مسيوليت بهترين عملكرد را قربت الي الله انجام دهد دين دعواها تمام. است
  • بی نام A1 ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    11 71
    روحانی گول زدمون. متاسفانه من اینو نشناختم.
  • ایرانی A1 ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    57 3
    نمی خواین تموم کنین شما ؟ خسته نشدین ؟؟؟
  • بی نام IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    65 6
    همین مصاحبه، تعابیر، عبارات، مصداق ها، مثال ها و شیوه مدیریت موجود در مشهد ثابت میکنه ترس مردم بیخود نبود
  • بی نام IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    61 5
    این بنده خدا هنوز ول کن نیست حاج آقا شما ی بخشی از جامعه رو نترسونده بودی که روحانی رای بیاره یارانه قطع میشه اما اگه شما بیاری سه برابر میشه ؟
  • علی A1 ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    67 4
    برخی از حامیان شما : امام جمعه موقت مشهد جبهه پایداری شهردار تهران جناب قالیباف برخی از وزرای دوران ۸ سال ویرانی جناب احمدی نژاد و ... مردم با این حامیان شما با آگاهی به اعتدال رای دادن
  • علی IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    74 4
    همین مصاحبه هم نشان می دهد که هنوز هم همان است که مردم تصور می کردند و به روحانی رای دادند که چنین افرادی نیایند.
  • بی نام A1 ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    63 4
    آزادی‌های مردم رو که قطعا سلب می‌کردید. ضمنا طرفدارهای شما هم کم فرافکنی نکردند سر سند 2030. بخشی از جامعه ترسیده بود قرار هست توو مدارس آموزش همجنس‌بازی داده بشه
  • بی نام A1 ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    47 2
    خودتان میگویید رقیب هراسی پس رقیب دروغی و تهمت زدن چی حرف های شخص شما موجود است اقای رییسی
  • حسن GB ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    38 4
    آقای رئیسی خودتان وآقای قالیباف به آقای روحانی قبل از اینکه آقای روحانی هر گوناقدامی کنند شروع به تخریب شدید ایشان کردید شما فراموش کردید فکر می کنید مردم هم فراموش کردنند .شما می گوئید نیرهای انقلابی . ای افرادی که شما دور خود جچمع کرده بودید آزمون خود را در دولت احمدی نژاد با آن همه درآمد نفتی پس داده بود اینها کشور را به ورطه سقوط کشاندند کازی کزدید که در همه زمینه ها با بهرام مواجه شدیم . لازم به ذکراست در دوره تبلیغات انتخاباتی گروه هایی که از بیت المال ارتزاق می کردنند مثل صدا وسیما تمام قد در راستای تخریب دولت پشت سر شما قرار گرفت ومردم این را دیدند پس بهتراست واقع بین باشید با تیمی که شما دورخودت جمع کرده بودی به غیراز به وجود آمدن بابک زنجانیهای دیگر هیچ کارایی نمی توانست داشته باشد
  • بی نام A1 ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    64 5
    مردم خودشون درک و شعور دارند.شک نداریم که ما را به قرون وسطا برمی گرداندید.
    • بی نام IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
      18 5
      همین الان قرون وسطا هستیم
  • بی نام A1 ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    8 91
    روحانی رئیس جمهور من نیست
  • بی نام IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    54 2
    آن چیز که عیان است چه حاجت به بیان است؟
  • بی نام A1 ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    48 1
    خیلی خوبه که این خبر رو اینجا کار کردید. چون در خبرگزاری دیگری نظرات ما رو منتشر نمی کنند و سعی می کنند نظرات رو برای خودشون یک دست کنند
  • بی نام CA ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    58 3
    با اون کسانی که تو ستاد شما بودند والا ترس هم داشت
  • بی نام A1 ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    68 3
    من سال 92 به رضایی رای دادم ولی چون جریان حامی شما همون حامیان جلیلی و احمدی نژاد 84 و 88 برای آینده طولانی مدت ایران خطرناک هستید به روحانی رای دادم و حدود 30 نفر رو هم ترغیب کردم که به شما رای ندهند و به روحانی رای دادن. و به این کار خودم افتخار میکنم
  • بی نام A1 ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    46 3
    طبقه متوسط در هر صورت به رییسی رای نمی داد زیرا از یک طرف او را در اندازه های ریاست جمهوری نمیدانست و از طرف دیگر با تیمی که رییسی برای خود تدارک دیده بود اساس مخالف بود و هست و رییسی هم همچنان دل در گروی همان تیم دارد. رییسی باید دفترش را از نامدیران تندرو پاکسازی کند. نکته عجیب دیگر هم نقض حرف رییسی درباره دولت هدایتگر و مخالفتش با دولت رفاه است که در این مصاحبه با فراموشی آن حرفهای برآمده از تفکر مصباح یزدی باز حرف از محرومان میزند. از آدمهای بلاتکلیف این جوری واقعا باید ترسید
  • بی نام US ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    43 2
    جناب رییسی محترم شما که از مسلمانی و رعایت اخلاق در انتخابات دم می زنید و رقیبتان را به دروغگویی و تخریب متهم می کنید و همیشه گفته اید ثروتی ندارید، لطفا فقط به این چند سؤال جواب بدهید. هزینه سرسام آور تبلیغات شما از کجا تأمین شده؟ آیا هیچ نهاد و سازمان و مسئولی برای شما هزینه و تبلیغ کرده؟ آیا از اموال آستان قدس رضوی به هر شکلی به منظور تبلیغ خود در انتخابات استفاده کرده اید؟ پاسخ شفاف و دقیق به این سؤالها نشان میدهد که واقعا چقدر می شود به شما اعتماد کرد. در ضمن نگویید که آنها هم بگویند تا شما هم لیست هزینه ها و محل تأمین آنها را منتشر کنید.
  • حقیقت IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    42 3
    میگم شماکه بیشترتخریب کردیدانصاف خیلی خوبه اتنظارداشتی اینهمه به روحانی بتازیدهیچی نگه.امان ازیک جوانصتف
  • بی نام A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    25 2
    جناب رئیسی من ۴۷ سال از خدا عمر گرفتم نتونستم غذای رایگان امام رضا بخورم؟؟
  • احمد رضا A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    35 4
    آقای رئیسی . شما دیگه یک مهره ی سوخته ای. اینقدر شعار های کلیشه ای و نخ نما نده. دور و وریات دارن خرابترت می کنن.
  • بی نام A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۳
    1 0
    "روشن بفرمایید برنامه‌تان برای 23میلیونی که به شما رأی ندادند، چیست؟" این سوال رو من متوجه نشدم منظورش چیه دقیقا؟ پرسش کننده یعنی انتظار داره 24 میلیونی که به ایشون رای ندادن چی بشن مثلا؟