رونمایی آلبوم عاشقانه‌های «یاد تو» در شهر کتاب فرشته/ نقش زخم‌ها و فقدان‌های یک شاعر

آیین رونمایی از آلبوم صوتی «یاد تو» شامل شعرهای عاشقانه‌ علیرضا بهرامی با صدای مهرداد اسکویی که با حضور جمعی از فعالان و چهره‌های فرهنگی هنری در مجموعه شهر کتاب فرشته ترتیب یافت، با استقبال همراه شد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نوشت: در این مراسم، خسرو سینایی، اردشیر رستمی و مهسا ملک‌مرزبان علاوه بر خالقان اثر سخنرانی کردند و چهره‌هایی چون همایون ارشادی، اسدالله امرایی، ع. پاشایی و فرهاد عابدینی حضور داشتند.

نخستین چهره‌ای که در این مراسم صحبت کرد، خسرو سینایی - فیلمساز، نوازنده و شاعر - بود. او پس از آنکه درباره ارتباط میان سینما و شعر و بی‌نیازی هنرمندان امروز به سفارش‌دهندگان، بر اثر تغییر زمانه سخن گفت، افزود: آنچه من در شعرهای نسل جوان می‌بینیم، بسیار جالب و امیدوارکننده است. این هنرمندان مستعد و جوان غالبا سفارش‌دهنده ندارند و از سوی دیگر تصمیم به تعریف رخدادهای بیرونی هم ندارند و بیشتر ترجیح می‌دهند که به عمق پرداخته و درون را بشکافند. البته همین نکته نیز گاهی ممکن است برایشان مشکل‌ساز شود؛ چراکه طبعا این نوع از هنر مشتری کمتری دارد و در عین حال در شعر امروز تشخیص سخت شده است؛ اینکه شاعر واقعی کیست. برای من خوشحال‌کننده است که از من دعوت شده تا درباره شعرهای علیرضا بهرامی صحبت کنم. چند نمونه از شعرهای ایشان را با صدای مهردا اسکویی شنیدم؛ آنجا بود که با خودم گفتم بله با کسی طرف هستم که ادا درنمی‌آورد و واقعا شاعر است. جاهایی چیزهایی می‌گوید که ما با نوعی تلفیق بین هنرها روبه‌رو هستیم. شعرهای علیرضا بهرامی بسیار به دلم نشست، دوست دارم از سهمی که مهرداد اسکویی در این اثر دارد نیز صحبت کنم؛ سهمی که بسیار مهم بوده و هست. چراکه اجرای زیبای یک اثر اهمیت زیادی در تاثیر و ماندگاری آن دارد.

در ادامه مراسم مهسا ملک‌مرزبان - مترجم، روزنامه‌نگار و مجری تلویزیون - در سخنانی گفت: خوشحالم از اینکه دعوت شدم تا درباره این تولد زیبا صحبت کنم. صدای مهرداد اسکویی و شعرهای زیبای علیرضا بهرامی به همراه موسیقی فوق‌العاده شنیدنی پس‌زمینه که به زیبایی روی شعرها نشسته است، این اثر را بسیار اثرگذار و دلنشین کرده است. سال‌های سال پیش که من نوجوان بودم و صدای شاملوی بزرگ را با خوانش ترجمه‌هایی از آثار لورکا می‌شنیدم، با موسیقی‌هایی که رویش گذاشته بودند و روی نوارها عرضه می‌شد، تا امروز که به کمک فضای مجازی شعرها و داستان‌ها خیلی بیشتر از قبل به گوش ما می‌رسد، همواره مخاطب اینگونه آثار بوده‌ام. اما آنچه در این روزگار جای فکر بیشتری دارد، این است که چقدر انتخاب‌های ما سخت شده. ما درباره‌ی خیلی چیزها حق انتخاب نداریم؛ اما خیلی از انتخاب‌هایی که توسط خود ما صورت می‌گیرد، درواقع شعور و ناخودآگاه ما را شکل می‌دهد.
او با بیان این‌که پس از این تولد زیبا (انتشار آلبوم صوتی «یاد تو») بی‌شک شعرهای بهرامی را بیشتر دنبال خواهد کرد، افزود: در این میان کتاب‌هایی که برای خواندن انتخاب می‌کنیم، آنقدر در ذهن ما می‌نشیند که دیگر هر اثری با هر کیفیتی برای ما لذت‌بخش نیست. اینجاست که کار هنرمند معاصر سخت‌تر می‌شود؛ چراکه در کنار میلیون‌ها هنرمند دیگر، باید اثر خود را عرضه کند. شاید به همین دلیل باشد که بسیاری از هنرمندان هم‌نسل من سعی می‌کنند تا آثار خود را به زبان‌های مختلف ترجمه کنند تا طیف مخاطب وسیع‌تری داشته باشند. اگر میراث‌دار خوبی برای هنر و ادبیات نسل‌های پیشین باشیم، ما نیز با آثار خود تاثیر مطلوبی بر جامعه خواهیم داشت. در این میان شاید شعرهای ما مثلا به ماندگاری غزلیات حافظ نباشد، اما در نهایت این اثرگذاری وظیفه هر هنرمندی است. من اثر «یاد تو» را دیشب در فضای خاصی که برای خودم ساخته بودم، گوش دادم و برایم فوق‌العاده لذت‌بخش بود.
همچنین اردشیر رستمی - شاعرو تصویرگر گفت: در این مجموعه علیرضا بهرامی عشق را خصوصی نمی‌کند و به آن وجه عمومیت می‌بخشد و بر زیبایی آن می‌افزاید.

او با اشاره به چند شعر مجموعه، اظهار کرد: شاعر به منِ مخاطبِ شعرها این فرصت را می‌دهد که در یک حس جمعی شریک شوم و در عین حال به‌دنبال گم‌شده‌ خودم بگردم.

رستمی با بیان این‌که خوانش شعرها توسط مهرداد اسکویی خوانش خطرناکی است بیان کرد: صدای او از چیزی به جز متن وام نمی‌گیرد و شعر را به متن ارجاع می‌دهد و در شنیدن این سی‌دی از صدای او عبور می‌کنیم و تنها شعر به گوش می‌رسد.

در بخش دیگر این مراسم، پس از سخنان مسعود شهریاری - مدیر تولید - و حامد کیان - انتخابگر موسیقی «یاد تو» - علیرضا بهرامی در سخنانی بیان کرد: انسان‌ها موجودات شکست‌خورده‌ای هستند. هنرمندان، راویان این لشگر شکست‌خورده و شاعران، از خاص‌ترین این هنرمندان که می‌کوشند، درد و زخمِ بدشگونی شکست را برای هم‌نوعانشان التیام ببخشند.

او افزود: می‌گویند شاعران هر چه اغراق‌آمیزتر سخن بگویند، موفق‌تر هستند، اما من به شما قول می‌دهم هر آنچه در آلبوم «یاد تو» آمده، واقعیت‌هایی است که گاهی آن‌ها را در گوشه‌ی حمام گریسته‌ام، گاهی وقت خواب که به سقف خیره مانده‌ام، گاهی در تنهایی سفر، گاهی در اضطراب‌های بازخواست و گاهی در مسئولیت‌های اجتماعی. در شعرهای این مجموعه، تمام بچه‌محل‌ها و همکلاسی‌ها و همدوره‌ای‌هایی که جوانمرگ شدند، تمام همکارانی که در آتش سوختند، تمام فقدان‌ها و تمام وجودهایی که در زندگی ما بوده‌اند، نقش دارند؛ چه آنها که به ما زخم زدند و چه آنها که به ما لطف کردند. شاید به همین دلیل باشد که شما می‌گویید این شعرها برایتان خیلی آشناست. من در میان تمام آثارم، حس خاصی نسبت به «یاد تو» دارم؛ تا حدی که اگر روزی از من بپرسند در زندگی چه کار مفیدی انجام دادی، با افتخار خواهم گفت، من شاعر عاشقانه‌های آلبوم «یاد تو» هستم و به‌خاطر به وجود آمدن این حس خوب سپاس بزرگی دارم از کسانی که مرا به این راه دعوت و یاری کردند.

بهرامی همچنین گفت: با مهرداد اسکویی، سال‌هاست، به‌قول شاعر، یوزپلنگانی هستیم که گاهی در بیشه‌های دور از هم دویده‌ایم، گاهی در مسیرهایی که به هم می‌رسند. گاه ساعت‌ها از دردهای انسان زیستن حرف‌زده‌ایم و بغض کرده‌ایم، گاه ماه‌ها دور از هم دویده‌ایم؛ اما همان وقت‌ها که در تحریریه، با خبر سلاخی شدن بچه‌ها در جنگ، پشت دستگاه کامپیوتر، آرام اشک می‌ریزم، شعر آغاز می‌شود. یا آن‌وقت که مهرداد در زندان‌ها و دارالتادیب‌ها، پای حرف‌های زخم‌خورده‌ترین دختران جهان می‌نشیند، شعر آغاز می‌شود.

در پایان مهرداد اسکویی - مستندساز، عکاس و گوینده - اظهار کرد: از کودکی آرزو داشتم بتوانم شعر بگویم و نقاشی کنم، نتوانستم نقاش شوم و به نوعی کلک زدم و عکاس شدم، نتوانستم شعر بگویم، در عوض پشت میکروفون آمدم و شعر خواندم. واقعیت این است که امروز و اینجا یکی از زیباترین حس‌های زندگی‌ام را تجربه کردم. همیشه برای من سوال بود که در وجود شاعران و هنرمندانی چون علیرضا بهرامی چه احساسی وجود دارد که نگاهشان به جهان، هر دم من را با یک جان و جهان جدیدی در پیرامونم روبه‌رو می‌کند. شاید من نیز نوعی پریشان‌احوالی در روحم وجود دارد که ناخودآگاه به این سمت و سو کشیده می‌شوم.

پایان‌بخش این مراسم، جشن امضای آلبوم صوتی و کتاب «یاد تو» با حضور عوامل بود. ازجمله حاضران در این جشن امضاء که در مؤسسه فرهنگی - هنری شهر کتاب فرشته برگزار شد، به این نام‌ها می‌توان اشاره کرد. خسرو سینایی (کارگردان و فیلمنامه‌نویس)، اردشیر رستمی (شاعر، بازیگر و تصویرگر)، همایون ارشادی (بازیگر)، ع. پاشایی (مترجم و مؤلف)، مهسا ملک‌مرزبان (مترجم و مجری)، اسدالله امرایی (مترجم)، فرهاد عابدینی (شاعر)، فاضل ترکمن (شاعر و طنزپزداز)، ماندانا کریمی (گوینده و کارگردان تئاتر عروسکی)، حمید اسماعیل‌زاده (نوازنده و آهنگساز)، لادن نیکنام (شاعر، نویسنده و روزنامه‌نگار)، رضا خوشدل راد (مستندساز و تهیه‌کننده تلویزیون)، آرش نصیری (روزنامه‌نگار)، فرزاد سپهر (معمار و روزنامه‌نگار)، کاظم سبزی (شاعر و روزنامه‌نگار)، محمدطاهر شیراوند (شاعر و روزنامه‌نگار)، مسعود نجفی (مستندساز و روزنامه‌نگار)، کوروش انصاری (تهیه‌کننده تلویزیون)، محمد تاجیک (روزنامه‌نگار)، محمد ژیان (گوینده و بازیگر تئاتر)، فرزاد فربد (ناشر)، سعید اسلام‌زاده (شاعر و مجری)، سیدمحمد طباطبایی (مدیر روابط عمومی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ)، شهاب دارابیان (شاعر و روزنامه‌نگار)، ندا عابد (مدیرمسوول مجله آزما و تهیه‌کننده رادیو)، مهرداد ذوالنور (سینماگر)، فرشته فرقانی (ناشر)، روح‌الله انصاري (تدوينگر سينما)، بهزاد نعلبندي (فيلمساز)، شهرام امينيان (مورخ و نسخه‌شناس)، افشين عزيزي (آهنگساز)، هديه دلخوش (فعال اجتماعی)، مانیا صبوری (فعال اجتماعی)، صادق دهقاني (مستند‌ساز)، احسان عميديان (مستندساز)، سعيد عسكرزاده (معمار)، آزاده فضلی (خبرنگار)، محمدصالح حجت‌الاسلامی (روزنامه‌نگار)، علی دهبان (روزنامه‌نگار)، موژان محقق (گرافیست)، مسعود شهریاری (شاعر و ناشر)، مانی هاشیمان (مدیر مؤسسه رهافیلم)، هانی رآفت (گوینده)، حامد کیان (شاعر و موزیسین)، علی حیدری (پژوهشگر سینما)، سیدصالح بهشتی (مدیر شهر کتاب فرشته)، مریم قاسمی (عکاس)، مریم اسلوبی (عکاس)، آیدین پورخامنه (روزنامه‌نگار).

نسخه صوتی «یاد تو» توسط «واوخوان» (موسسه رهافیلم) و نسخه کاغذی این اثر از سوی انتشارات «آرادمان» به بازار عرضه شده است.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 691164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =