۰ نفر
۲۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۵:۵۲

بیشکک بی دفاع از مسکو درخواست مداخله نظامی کرده است


 بیشکک بی دفاع از مسکو درخواست مداخله نظامی کرده است.ریگوری میخاییل، ولادیمیر موخین و ویکتوریا پامفیلووا تحلیلگران روزنامه اینترنتی روسی نیزاویسیمایا گازیه تا نوشت این خبررا خانم رزا اتونبایوا رئیس دولت موقت قرقیزستان روز سه شنبه طی دیداربا اهالی بیشکک اعلام کرد.

به نوشته تحلیلگران روزنامه جامعه جهانی و روسیه تا کنون فقط با کمکهای انساندوستانه به درخواست کمک مقامات قرقیزستان پاسخ داده اند که البته برای این کشور عملا جنگ زده ناکافی است وحالا بیشکک مجبورشده به طورمستقیم درخواست مداخله نظامی را به منظور نجات کشور مطرح کند.

خانم اتونبایوا اعلام کرد گفتگوهایی درمورد استقرار نیرو به منظور جلوگیری ازدرگیری بین طرفهای مناقشه با دمیتری مدودف رئیس جمهور روسیه انجام شده چون فرمان به کارگیری سلاح علیه عوامل اشوبگربه طورکامل انجام نمی شود.

به گفته وی حوادثی که درشهرهای اوش و جلال اباد رخ داده نشان می دهد توان ارتش قرقیزستان کافی نیست و نیروهای پلیس کاملا روحیه شان را از دست داده اند.نظامیان از تیراندازی به قصد کشت خودداری می کنند چون درجنوب قرقیزستان همه همدیگررا می شناسند و با هم روابط قوم و خویشی دارند.این درحالی است که برخی مقامات هم خرابکاری می کنند و به همین دلیل استقرار نیروهای ثالث بی طرف به منظور برخورد جدی با هردو طرف مناقشه کاملا ضرورت دارد.

تحلیلگران روزنامه با اشاره به این که درمورد بیشکک شایعات مختلفی برسر زبانهاست می افزایند: برخیها معتقدند اغتشاش ازجنوب یعنی توکماک به شمال یعنی بیشکک سرایت خواهد کرد.به همین دلیل درپایتخت واحدهای داوطلب ایجاد و در مسیرهای راهبردی پستهای بازرسی مستقر شده است.

درجنوب قرقیزستان مردم در انتظار نیروهای کشور ثالث هستندولی اهالی شهر ویران و به تاراج رفته اوش فعلا باید به کمکهای انساندوستانه یعنی دو کیلوگرم ارد و یک بطری اب بسنده کنند. احزاب سیاسی، سازمان های تجاری و اجتماعی و اداره های دولتی کمک به اهالی جنوب کشور را که اسیر گرداب خشونت شده اند وظیفه خود می دانند اما درحالی که اهالی جنوب قرقیزستان گرسنه اند انبارهای فرودگاه ماناس لبریز از مواد غذایی هستند و کسی برای بسته بندی و انتقال انها به اسیب دیدگان وجود ندارد.

مقامات کشور ازداوطلبان درخواست کمک کرده اند ولی تعداد انها کافی نیست.براساس اطلاعات به دست امده بخشی از کمکهایی که برای جنوب کشور ارسال می شود درراه به سرقت می رود،‌ بخشی به طورگزینشی تقسیم می شود و بخشی از ان هم فروخته می شود.

البته اوضاع عمومی کمی بهتر و از تیراندازیها کاسته شده و سازمانهای امنیتی سلاحها را جمع اوری می کنند.طی روزهای اخیر مقادیرزیادی سلاح به ذخایرنیروهای انتظامی افزوده شده است.اما سطح خیابانهای اوش هنوز از اجساد پوشیده است.به نوشته تحلیلگران روزنامه چون تعداد نیروهای انتظامی برای برقراری نظم کافی نبوده استفاده از داوطلبان ضرورت داشته و درکنار افراد با تجربه جوانان نوزده تا بیست ساله ای که فقط اموزشهای مقدماتی دیده اند همکاری می کنند.

برخی کارشناسان معتقدند این افراد فقط به عنوان گوشت دم توپ مورد استفاده قرار می گیرند.مردم سراسیمه و وحشت زده به ازبکستان فرار می کنند ولی براساس برخی گزارشها این کشور بعد از پذیرش یکصد هزار نفرمرزهایش را بسته است.عبدالرضا کاملیف معاون وزیرامورخارجه ازبکستان در خصوص وضعیت اوارگان تاکید کرده که اوضاع به فاجعه نزدیک است، اردوگاههای اماده شده برای اوارگان کاملا پرشده اند و با توجه به تابستان بسیارگرم ازبکستان دیگر جایی برای پذیرش اوارگان جدید وجود ندارد.

درمرز قرقیزستان و ازبکستان صدها نفر با در دست داشتن کاغذهایی که روی انها درخواست کمک نوشته شده دروضعیت بدی به سرمی برند و جایی برای بازگشت ندارند.سرهنگ نیکلای براگین که مدتها در ستاد نیروی هوایی روسیه خدمت کرده احتمال مشارکت این نیروها را در حل و فصل مناقشه قرقیزستان منتفی نمی داند ولی معتقد است این اقدام هزینه های سنگینی برای مسکو دربر خواهد داشت.

الکسی ولاسف کارشناس روس معتقد است سازمان پیمان امنیت جمعی به منزله چتری است و طبق اساسنامه ان تصمیم گیری درمورد عملیات صلح بانی درخاک کشورها توسط روسای جمهور کشورهای عضو و با درنظرگرفتن قوانین داخلی و درخواست کشورهای نیازمند کمک انجام می شود و درست به همین دلیل دریافت کمک صلح بانی دشوار است.

الکسی مالاشنکو کارشناس مرکز کارنگی مسکو معتقد است سازمان پیمان همکاریهای جمعی درگیر فاجعه ای شده و میزان تاثیران به صفررسیده است.شاید سازمان منتظراست طالبان یا گروهای خطرناک دیگری به قرقیزستان حمله کنند تا دیگرنقش ان کاملا بی فایده باشد.این سازمان از نظرتئوری فقط در شرایطی مفید است که اغتشاشهایی رخ دهند و نیروهای ان نقش صلح بانی ایفا کنند ولی تصوراین که مثلا تاجیکها بین قرقیزها و ازبکها نقش صلح بانی داشته باشند دشواراست.

به همین دلیل تمام نقش صلح بانی برعهده روسیه است ولی استقرار نیروهای روسی باید با موافقت تمامی اعضا صورت گیرد.اوضاع فعلی قرقیزستان سازمان پیمان همکاریهای جمعی و روسیه را دروضعیت دشواری قرار داده و تصمیم گیری برای مسکو دشواراست.اما درنهایت استقرار نیروهای روسی درصورتی که بتوانند به سرعت نظم را برقرارکنند و به تیر اندازیها پایان دهند قابل توجیه است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 69264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =