ایسنا نوشت: در حالی که قطر رسما از مانع‌تراشی‌های عربستان برای حجاج این کشور به سازمان ملل شکایت کرده و مقامات عربستانی با مواضعی عوام‌فریبانه سعی در مقصر جلوه دادن دوحه در این زمینه دارند روزنامه الشرق الاوسط نیز به سهم خود تلاش کرده عربستان را کشوری نشان دهد که مساله حج را فراتر از مسائل دیگر دانسته و هرگز آن را سیاسی نکرده است!

اخیرا کمیته ملی حقوق بشر قطر رسما از مانع‌تراشی‌های عربستان برای حجاج این کشور به مخبر ویژه سازمان ملل فعال در حوزه آزادی دین و عقیده شکایت کرد.

کمیته حقوق بشر قطر در شکایت‌نامه‌ای که برای مخبر ویژه سازمان ملل ارسال کرد، آورده بود، عربستان از زمان آغاز تحریم‌ها علیه قطر در تاریخ پنچم ژوئن گذشته، سلسله اقدامات و طرح‌هایی را در راستای مانع تراشی برای سفر حجاج قطری به این کشور در پیش گرفته است.

کمیته حقوق بشر قطر در ادامه گفته بود، علاوه بر این مورد عربستان بارها در سفرهای قطری‌ها به این کشور برای حج عمره در طول ماه رمضان گذشته نیز حقوق قطری‌ها را پایمال کرد، در ماه رمضانی که گذشت، مسئولان عربستان حجاج قطری که با خطوط هوایی ممنوعه وارد این کشور شده بودند را به این کشور بازگردانده و حتی شهروندان قطری را مجبور کردند هتل‌های محل اقامت خود را ترک کنند.

حال با این اوصاف شاری الذایدی، روزنامه نگار و نویسنده عربستانی مقاله‌ای را در روزنامه الشرق الاوسط با عنوان "حج و عربستان... قطر و عماد مغنیه" منتشر و در آن چگونگی تعامل عربستان با زائران بیت الله الحرام را به نفع این کشور نشان داده است.

وی مدعی شده است، نایف بن عبدالعزیز، ولیعهد اسبق و وزیر کشور پیشین عربستان با تحویل عماد مغنیه، از فرماندهان حزب الله لبنان آمریکا مخالفت کرده بود.

این نویسنده عربستانی در ادامه مدعی شد، عماد مغنیه در سال ۱۹۹۵ با هواپیمایی از خارطوم وارد جده عربستان شده بود.

وی گفت، عماد مغنیه فرد شماره یک تحت تعقیب در جهان از سوی مسئولان آمریکایی و غیرآمریکایی در آن زمان بود اما با وجود اینکه مسئولان عربستانی از هویت او اطلاع داشتند و می‌دانستند او کیست، اما شاهزاده نایف بسیار اصرار داشت که نباید این مسئول حزب الله را تحویل دهد.

الذایدی ادعا کرد، سازمان اطلاعات آمریکا که از این خبر مطلع شده بود، از عربستان خواست تا مغنیه را به آمریکا تحویل دهد اما عربستان این کار را نکرد و سازمان اطلاعات آمریکا از این امر غافلگیر شد‍!

وی که سعی کرده در این گزارش مواضع عربستان را مثبت نشان دهد، مدعی شد، عربستان در آن زمان در فرود هواپیمای ویژه‌ای که در آن اعضای اف بی آی حضور داشتند تا مغنیه را دستگیر کنند، تعلل ورزید.

الذایدی افزوده است، استدلال عربستان آسان و روشن بود؛ اینکه هر شخصی که می‌خواهد به زیارت بیت‌الله الحرام در موسم‌ حج بیاید مانعی بر سر راه وی وجود ندارد و عربستان به این امر پایبند است و ریاض در کنار  پایبندی‌اش به وظایف بین‌المللی‌ و امنیتی‌، اما رویکردهای خاص خود را نیز دارد!

این نویسنده مدعی شد، دشمنان عربستان در ایالات متحده از مساله عماد مغنیه به عنوان دلیلی برای هجمه علیه ریاض استفاده کردند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 692809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =