مهر نوشت: مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از تولید چهارهزار و ۸۰۰ تن بادرشبو در استان طی سالجاری خبر داد.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه گیاهی که بعنوان گیاه دارویی در استان کشت می شود گیاه بادرشبو یا به زبان محلی بادرشبی است نه بادرنجبویه، افزود: این دو گیاه هم از نظر گیاه شناسی و هم از نظر خواص دارویی با هم فرق دارند.

عزیز امانی گفت: در سالجاری حدود ۱۶۰ هکتار بادرشبو، ۲۰هکتار نعناع و دو هکتار شاه استرم کشت شده است.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود که میزان تولید بادرشبو در سالجاری چهار و ۸۰۰ تن بادرشبو، ۴۰۰تن نعناع و ۴۰ تن شاه استرم تولید شود.

امانی با بیان اینکه بخشی از محصول تولیدی بادرشبو برای تهیه عرقیات به صورت صنعتی و توسط کارخانجان تولید گیاهی و بخشی نیز به صورت سنتی در کارگاه های کوچک عرقگیری و یا در منازل برای تولید عرقیات گیاهی استفاده می شود.

امانی خاطرنشان کرد: استان آذربایجان غربی از نظر سطح زیر کشت گیاه دارویی بادرشبو بیشترین سطح زیرکشت را داشته و رتبه اول را در سطح کشور دارا است.

وی با اشاره به اینکه بادرنجبویه برای اولین بار در آذربایجان غربی و ارومیه کشت شده، ادامه داد: این محصول گیاهی چند ساله بوده و پیش بینی می شود سالانه ۱۰ تا ۲۰ تن محصول از هر هکتار برداشت شود و این در حالی است که بادرشبو گیاهی یکساله و میزان تولید به سطح زیر کشت بستگی دارد.

امانی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۷ واحد عرقیات گیاهی با ظرفیت سالانه ۲۰هزار و ۷۳۶ تن در استان فعالیت کمی کند افزود: از این تعداد ۱۱ دواحد در ارومیه، یک واحد در میاندوآب، دو واحد در شوط و سه واحد در خوی است.

مزیت های دارویی و اقتصادی گیاهان در استان منحصر به بادشبو و بادرنجبویه نمی شود. در استان آذربایجان غربی با وجود تنوع گونه های گیاهی معطر ازجمله گل سرخ، نعناع، مرزه، مریم گلی، شاه اسپـرم ترخون، بیدمشک و ده ها گونه دیگر لزوم راه اندازی واحدهای بزرگ اسانس گیری ضروری است.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 694156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =