از فلیکر راهنمای مصور سفر بگیرید/ ووووزلا ساکت می‌شود/ گوشت‌خوارانی که میوه دوست دارند/ چرا خانم‌ها بیشتر مضطرب می‌شوند؟/ رشد مغز در بزرگسالی ادامه دارد/ صدای مردان شاخص قدرت بدنی آن‌هاست

بهنوش خرم‌روز: کنترل کردن تمام حرکات تک تک بازیکنان یک تیم فوتبال در آن واحد کار خیلی دشواری است (می‌توانید از تیم استرالیا یا آفریقای جنوبی بپرسید!) اما در مورد روبات‌ها، گاهی بعضی کنترل‌ها آسان‌تر است؛ مانند تیم روبات‌های فوتبالیست آمریکا. پاپ‌ساینس گزارش داده که دانشمندان آمریکایی با افزودن یک الگوریتم جدید، نه تنها به این روبات‌ها امکان بازی کنترل‌شده را می‌دهند، بلکه روبات‌ها با استفاده از این الگوریتم می‌توانند جریان آینده بازی را هم پیش‌بینی کنند. پژوهشگران دانشگاه کارنگی ملون تصمیم گرفته‌اند تا سال 2050/ 1429 روبات‌های فوتبالیستی بسازند که بتوانند با تیم‌های انسانی مسابقه بدهند. شاید روزی جام جهانی روبات‌ها هم هیمن‌قدر پرطرفدار بشود،‌ شاید هم حتی بیشتر از جام جهانی فعلی!

فلیکر را می‌شناسید؟ فلیکر یک سایت ویژه برای به اشتراک گذاشتن عکس است و اعضای آن علاقه خاصی دارند که تجربیات مصور خود را از این طریق به دوستان خود نشان بدهند. در نتیجه شاید هزاران عکس با اسم و مشخصات مکان و زمان و سایر اطلاعات در این سایت وجود دارد. وجود این همه اطلاعات در کنار هم، باعث می‌شود که گاهی برنامه‌های جالبی بر پایه آن‌ها طراحی بشوند. پاپ‌ساینس در گزارش خود به برنامه جدید یاهو اشاره کرده که می‌تواند به شما یک راهنمای سفر عالی بدهد.

فلیکر

فرض کنیم می‌خواهید سه روز به شهر نیویورک سفر کنید، شهری که بیشترین عکس را در فلیکر دارد. این برنامه همه عکس‌هایی که در این شهر گرفته شده‌اند را پیدا می‌کند و بعد عکس‌های توریست‌ها را از عکس‌های ساکنین شهر جدا می‌کند (با بررسی مدت زمانی که آن‌ها در این شهر گذرانده‌اند)‌. بعد می‌گردد ببیند توریست‌ها چه مکان‌هایی را بیشتر ترجیح داده‌اند، در هر محل چه‌قدر وقت صرف کرده‌اند و خلاصه یک راهنمای عملی و تجربی دست شما می‌دهد که بر اساس آن بتوانید به بهترین نحو سفر خود را برنامه‌ریزی کنید و در زمنی که دارید به دیدن نقاطی بروید که توریست‌های سراسر دنیا به طور غیرمستقیم به شما پیشنهاد کرده‌اند.

معمولا فکر می‌کنیم گوشتخواران و گیاهان هیچ ارتباطی به هم ندارند. اما در واقع اصلا این طور نیست. شاید از علاقه روباه به انگور در داستان‌های قدیمی شنیده باشید. واقعیت این است که بسیاری از گوشت‌خواران مانند روباه و سمور به خوردن میوه‌ها هم علاقه دارند. اما خبری که به نقل از ساینس‌دیلی در این مورد می‌خواهم بنویسم، به فایده این جانوران برای گیاهان مربوط است که دانشمندان به تازگی کشف کرده‌اند. بر اساس این گزارش حیوانات گوشت‌خوار با خوردن میوه‌ها سهم مهمی در جابه‌جایی دانه‌های گیاهان و تکثیر و گسترش آن‌ها دارند. جالب این‌جاست که آن‌ها با قدرت انتخاب و دائقه‌ای که دارند، انواع مرغوب میوه‌ها را بیشتر گسترش می‌دهند!

خب ظاهرا وو-وو-زلاهای آفریقای جنوبی مردم دیگر کشورها را آزار داده است. دو روز پیش برخی از خبرگزاری‌ها نرم‌افزاری را معرفی کرده بودند که می‌توانست صدای ووووزلاها را حذف کند. اما ظاهرا مسئولین پخش بازی‌ها هم به این جریان علاقمند شده‌اند. پاپ‌ساینس نوشته که مسئولین پخش بازی‌ها اعلام کرده‌اند صدای ووووزلاها را حذف می‌کنند. پس می‌توانید از امروز بازی‌ها را آسوده تماشا کنید، بدون هیچ صدای وحشتناک و مزاحمی!

تصور غلط دیگری که شاید شما هم داشته باشید، و البته دانشمندان هم تا مدت‌ها همین فکر را می‌کردند،‌ این است که مغز افراد در بزرگسالی دیگر ثابت است و ساختار، ‌ارتباط‌های عصبی درونی و شکلش تغییر خاصی ندارد. در حقیقت عصب‌شناسان پیش از این فکر می‌کردند که ارتباطات عصبی بین سلول‌های مغز در سال‌های اول زندگی فرد تشکیل می‌شوند و بعد از آن ثابت می‌مانند. اما به گزارش ساینس‌دیلی، بررسی‌ها اخیر ثابت کرده‌اند که تحول مغز در دوران بزرگسالی هم ادامه دارد. این یافته ممکن است در آینده‌ای نزدیک به معنای امیدهای تازه‌ای برای درمان اختلالات مغزی در بزرگسالی باشد.

یک خبر عصب‌شناختی دیگر! معمولا اختلالاتی چون افسردگی و اضطراب بین خانم‌ها شایع‌تر است. اما تاکنون هیچ توضیح عصب‌شناختی برای این تفاوت جنسیتی در دست نبود. اما بر اساس گزارش ساینس‌دیلی، سلول‌های بدن خانم‌ها بیشتر از مردان نسبت به سطوح پایین یکی از هورمون‌های اصلی استرس حساس است و خانم‌ها در مقایسه با آقایان، کم‌تر می‌توانند با سطوح بالای هورمون استرس سازگار بشوند. البته مطالعات تکمیلی هنوز روی نمونه‌های انسانی انجام نگرفته است، اما همه داستان عمدتا به عامل آزادسازی کورتیکوتروپین، ‌یعنی هورمونی که واکنش استرس را در پستانداران تنظیم می‌کند، مربوط می‌شود.

 

صحبت از تفاوت جنسیتی بین مردان و زنان شد. با وجود این که در خیلی از موارد دنیا به سمت یکسان‌سازی قوانین بین زن و مرد می‌رود، اما بعضی چیزها عوض نمی‌شوند، شاید چون به ذات یک جنسیت وابسته هستند،‌ شاید هم چون یادگیری ما در مورد آن آن‌قدر عمیق است که به این زودی‌ها محو نخواهد شد. به هر حال، قدرت مردانه یکی از همین ویژگی‌های پایدار است. نیوساینتیست در گزارش خود به نقل از پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا نوشته که هم زنان و هم مردان می‌توانند با شنیدن صدای یک مرد، به طور نسبی میزان قدرت بالاتنه وی را تخمین بزنند. به گفته این پژوهشگران، ارتباط قدرت صدا و قدرت بدنی مردان آن‌قدر بالا است که از صدا می‌توان به عنوان شاخص توانایی مبارزه مردان استفاده کرد. شاید رجزخوانی قبل از جنگ فقط به محتوای جمله‌هایی که می‌گفتند مربوط نبوده است!

پیش از این خبری داشتیم در مورد این که خوردن انواع توت‌ها بر پیشگیری از سرطان سینه و سرطان مری تاثیر مثبتی دارد. امروز به نقل از ساینس‌نیوز می‌خواهم بگویم اگر نگران ابتلا به سرطان ریه هستید، سعی کنید ویتامین بی6 بیشتری مصرف کنید. البته این گزارش مشخص نکرده است که تا چه حد باید از این ویتامین استفاده شود، اما دلیل تاثیرگذاری بی6 اسید‌آمینه‌ای است که برای بدن تامین می‌کند و به واسطه آن به دی.ان.ای کمک می‌کند که ثبات خود را از دست ندهد، ‌اتفاقی که به سرطان منجر می‌شود.

خبری هم بشنوید در مورد ادعای جدید دولت چین. چین یکی از کشورهایی است که در مورد محدودیت‌های دسترسی به اینترنت شهرت خاصی دارد. اما بر اساس گزارشی که تکنولوژی ریویو منتشر کرده، دولت این کشور فکر می‌کند که به اندازه کافی دسترسی به اینترنت در کشورش آزاد هست و به عنوان دلیل و مدرک هم، پیشرفت‌ها خود را مثال زده است. باید دید مردم چین هم با این نظر موافقند یا نه. البته عبارت به اندازه کافی هم در عنوان این خبر خیلی جلب توجه می‌کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 69419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۸
    0 0
    جالب بود بیشتر از این خبرهای به روز،علمی وجالب روی سایت بزارین متشکرم.