۰ نفر
۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۹

تسنیم نوشت: رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: بانک مرکزی به عنوان متولی سیاست‌های پولی و ارزی باید نظامی را اجرایی کند که براساس آن میزان تورم سالیانه به طور ماهیانه به نرخ ارز افزوده شود.

محمد لاهوتی در پاسخ به پرسشی درباره سازوکار مناسب و مطلوب برای مدیریت نوسانات ارزی به منظور حفظ ثبات مالی و رشد اقتصادی افزود: نرخ تورم در بازارهای با ثبات دنیا تک رقمی و کمتر از 5 درصد است و معمولا نرخ ارز در آنها با ثبات بوده و دچار نوسان نمی‌شود. اقتصاد کشورهای پیشرفته از چنین ویژگی‌هایی برخوردار است و با این شرایط موفق به جذب سرمایه‌گذاری خارجی می‌شوند.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران تصریح کرد: به نظر من برای مدیریت مناسب نوسانات ارزی در وهله اول لازم است تا شرایط اقتصادی کشور عادی شود که لازمه آن ثبات نرخ تورم و خروج از رکود است. درست است که دولت یازدهم موفق شد پس از 26 سال نرخ تورم را تک رقمی کند اما باید واقعیت را بپذیریم که در کنار این موفقیت، بنگاه‌های کشور به دلیل رکود در بازار آسیب‌پذیر شدند. در حقیقت هزینه کاهش تورم، رکود بود و این موضوع اجازه نداد تا شیرینی کاهش تورم در سطح افکار عمومی احساس شود.

وی گفت: در حالی که نرخ تورم در سطح 9 تا 10 درصد است، به نظر من ثبات نرخ ارز خوب است ولی تثبیت آن خوب نیست. پایین نگاه داشتن تصنعی نرخ ارز با تزریق منابع ارزی و این‌که اجازه ندهیم نرخ ارز متناسب با تورم افزایش یابد، به طور عملی باعث کاهش صادرات کشور می‌شود. همزمان این موضوع یارانه ای غیرمستقیم به واردات و حمایت از آن است و از همه بدتر به قاچاق کالا دامن می‌زند. نرخ ارزی که به شکل تصنعی پایین نگاه داشته می‌شود، باعث ارزان‌تر شدن کالای وارداتی از تولید داخلی می‌شود. دلیل این موضوع نیز روشن است زیرا تورم داخلی بر تولید تأثیرگذار است ولی کالای وارداتی این مشکل را ندارد.

لاهوتی بیان کرد: به نظر من بانک مرکزی به عنوان متولی سیاست‌های پولی و ارزی کشور باید نظامی را اجرایی کند که براساس آن میزان تورم سالیانه به طور ماهیانه به نرخ ارز افزوده شود. این موضوع باعث می‌شود تا نه تنها از تکانه‌های ارزی جلوگیری شود بلکه از پایین نگهداشتن تصنعی فنر ارزی جلوگیری شود و دیگر شاهد اتفاقات سال‌های 1391 و 1392 نباشیم. همچنین افزوده شدن نرخ تورم ماهیانه به قیمت ارز باعث حمایت از تولید و صادرات می‌شود و توان رقابت با کالای وارداتی را افزایش می‌دهد. با این حال در سال‌های گذشته کمتر شاهد بکارگیری این سیاست از سوی دولت و بانک مرکزی بوده ایم.

عضو هیأت‌مدیره و رییس کنفدراسیون صادرات ایران به ایبنا گفت: بعد از اجرایی شدن برجام، دسترسی بانک مرکزی به منابع ارزی خود افزایش یافته است. همزمان بسیاری از بانک‌های کشور توانسته اند تا با بانک‌های خارجی روابط کارگزاری برقرار کنند. افزایش ارتباطات بین‌المللی بانکی بعد از برجام تا چه اندازه می‌تواند به بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز کمک کند؟

وی ادامه داد: نتیجه فعالیت‌های دولت و بانک مرکزی در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که در ثابت نگاه داشتن نرخ ارز موفقیت حاصل شده است. با وجود نقدی که بخش خصوصی به این موضوع دارد ولی بانک مرکزی توانسته تا از تکانه‌های ارزی جلوگیری کند. در آذر و دی ماه سال گذشته شاهد بودیم که نرخ ارز تا 4 هزار و 200 تومان نیز افزایش یافت و بعد به 3 هزار و 700 تا 3 هزار و 800 تومان، کاهش پیدا کرد. این موضوع به صادرکنندگان لطمه زد ولی در مجموع بانک مرکزی توانست مدیریت منابع کند.

لاهوتی عنوان کرد: البته صادرکنندگان و بخش خصوصی نقدهای جدی به این شیوه دارند ولی آرامش روانی که در جامعه اقتصادی کشور ایجاد شده، یکی دیگر از نشانه‌هایی است که نشان می‌دهد بانک مرکزی در مدیریت منابع و بازار موفق عمل کرده است.

وی اضافه کرد: بعد از اجرایی شدن برجام، بانک مرکزی وعده تک نرخی کردن ارز را داد و اعلام کرد تا پایان سال 1395 ارز تک نرخی می‌شود. این وعده نیز براساس منابع آزاد شده ناشی از برجام داده شد ولی اجرایی نشدن این وعده نشان می‌دهد که میزان منابع آزاد شده برای این موضوع هنوز محقق نشده است.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران اظهارداشت: در صورتی که ارز تک نرخی براساس واقعیت‌های موجود در فاکتورهای اقتصادی کشور مانند قانون برنامه پنجم و احکام قانونی دائمی اجرایی شود، قیمت ارز نیز واقعی خواهد شد. براین اساس بانک مرکزی، تفاضل تورم داخلی و خارجی را به طور ماهانه در نرخ ارز افزایش می‌دهد. با اجرایی شدن این موضوع قطعا از تولید و صادرات حمایت شده و واردات غیر رسمی نیز کاهش خواهد یافت.

وی در پاسخ به این سوال که از آنجایی که نظام بانکی نیز از تکانه‌های ارزی تأثیر می‌پذیرد، اگر بانک‌ها نوسانات ارزی را در ترازنامه خود لحاظ کنند آثار آن چه قدر می‌تواند باشد؟ گفت: تأثیرات این موضوع در مقاطعی مثبت و در مقاطع دیگری ممکن است منفی باشد. اما نکته مهم شفافیت ارزی و اقتصادی است. اعتقاد دارم هزینه ای که برای شفافیت اقتصادی و ارزی پرداخت کنیم از فایده آن بیشتر است. در صورتی که این شفافیت اجرایی شود، قطعا در راستای بهبود شرایط محیط کسب‌وکار خواهد بود و ریسک سرمایه‌گذاری در ایران را کاهش خواهد داد زیرا همه مسائل به طور شفاف و مشخص در ترازنامه خود را نشان می‌دهد.

39225

 

کد خبر 696030

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    37 1
    در این اقتصاد بی در و پیکر مملکت ما هر کس فقط به فکر‌خویش است.اونی که دلار خرید دنبال گرونی دلاره.۳۸ سال پیش ،هزار تومان معادل ۱۴۲ دلار آمریکا بود،امروز هزار تومان معادل کمتر از ۳۰ سنت. این فاجعه که بر پول ملی آورده اند که در دنیا بی سابقه است کشوری که چهارمین صادرکننده نفت و دومین صادر کننده گاز است این چنین پول ملی اش را پشیز و ارزکند.واقعا که هنر می خواهد.حالا ظاهرا کافی نیست برای بعضی ها ،کماکان می خواهند کیسه خود را از جیب‌ملت پر کنند.وقتی دلار ۸۰۰ تومانی را کردند ۳۲۰۰ تومان،همه چیز گرانتر شد ،از آب و غذا تا کرایه ماشین و مهمتر از همه دارو و درمان.میددونید چند تا بیمار دیگه نتونستن داروهایشان رو تهیه کنند ؟ می دونید عزیزتون جلوی چشمتون از دست بره و نتونید کاری کنید یعنی چی؟بی ارزش تر پو
    • بی نام A1 ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
      5 0
      مگر شعار اقای روحانی بازگشت ارزش پول ملی و کاهش نرخ ارز نبود چی شد 4 سال گذشته کی محقق می شود؟
  • بی نام RU ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    31 0
    وای خدایا به تو پناه می بریم از دست نئولیبرالیسم اشرافیت ای خدا این کشور از اشرافیت، رانت و سرمایه دار صادر کننده ایمن بدار. طی چند چند هزار بار ارزش پول ملی کاهش دادند،چه قدر مردم فقیر میخ ماهید بکنید؟ دلار 7 تومان کردید 3800 تومان ظرف 38 سال
  • بی نام IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    6 0
    تا اين لحظه نرخ تورم با بودن ركود و بيكاري و معضلات اقتصادي بازدهي نداشته و اگر نرخ ارز متناسب با نرخ تورم قرار نگيره كه تا الان هم قرار نگرفته و چون نون دوني و درآمد غيرقانوني دولته و قرار نيست هم قرار بگيره ، پس عملا چيزي به اسم تك نرخي و چند نرخي و ... مفهوم نداره و به نوعي سركاريه و داره هي بالاتر ميره
  • بی نام IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    4 0
    با دخالت بانكها در كار خريد و فروش آزاد نرخ ارز ، عملا به نوعي دلارهاي خانگي و بهتر بگيم دلار هاي بانكي خوابونده شده در آب نمك رو به بهانه كم بودن ارز به علت درخواست زياد ، بانكها وارد بازار ميكنند و با نرخ بالاتر مي فروشند و عملا راه براي نرخ ارز بالاي دولتي هم برقرار ميشه و طبق معمول مردم هم بيچاره تر
  • بی نام IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    0 0
    بهترین کاری که یکسان سازی ارز انجام میده ایجاد امنیت در اقتصاد و کمتر کردن ریسک در معاملات و برگشت رونق به اقتصاد خواهد بود بدون شک .
  • بی نام IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    0 0
    وقتی میگیم یکسان سازی، دیگه صحبت از نرخ و شرط و شروط نباید باشه، هر نرخی که مکانیسم بازار تعیین کرد. نرخ گذاری دیگه بی معنی خواهد بود
    • بی نام CA ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
      0 0
      كدوم بازار وقتي دولت اصلي ترين تامين كننده ارز كشوره؟
  • بی نام IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    3 0
    نرخ از این به بعد باید در بازار تعیین بشه
  • بی نام IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    0 0
    يكسان سازي تكليف فعالان اقتصادي را روشن ميكند وارد كننده وصادر كننده با اطمينان از توليد كننده هاي داخلي وخارجي خريد ميكنند واطمينان دارند تا رسيدن كالايشان به مقصد تعقيري در قيمتها روي نخواهد داد اما آيا دولت ثبات قيمت ارز را تضمين مي كند؟اين مهم است
  • بی نام IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    1 0
    وقتی حرف یکسانسازی میشه، دلار آزاد میره بالا بنظر باید بجای یکسانسازی، حوزه عمل ارز مبادله ای رو به مرور محدودتر کرد تا عملا به یه فاکتور بی خاصیت تبدیل بشه و همه معاملات با ارز آزاد انجام بگیره
  • بی نام IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    1 0
    نرخ ارز باید شناور و بر اساس وضعیت اقتصاد باشه. پول که نباید پول تولید کنه. کار باید ثروت تولید کنه. حالا این اسمش یکسان کردن نرخ ارز است یا نه را نمی دانم.
  • بی نام IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    3 3
    با سلام موافقم ولی از 3300 تومان بالاتر نشه حفظ ارزش پول ملی از واجبات است بیشتر از این مبلغ به قشر ضعیف جامعه اجحاف میشه
  • حسين IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    3 0
    چه فرقی به حال ما دارد
  • بی نام IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    0 1
    البته یکسان سازی شود بسیار عالی است. میتوانیم در هر کشوری با کارت پول دلار بخریم
  • بی نام IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    0 1
    بانک مرکزی برای تک نرخی کردن به منابع ارزی زیادی نیاز داره که با اجرای برجام این منابع رو در اختیارش قرار گرفته بنا بر این حتما باید این کار اناج بشه
  • بی نام IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    1 0
    تک نرخی کدن ارز مدت ها پیش باید انجام میشد
  • بی نام IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    1 0
    اگه با تک نرخی کردن قرار باشه ارز گرون بشه چه فایده ای داره آخه؟
  • بی نام IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    0 0
    بله با یکسان سازی دلار و ثابت موندنش موافقم.
  • بی نام IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    8 0
    این کار ها جز پایین تر و پایین تر آوردن ارزش ریال و بد بخت تر کردن و گرفتار تر کردن مردم به خصوص کارگر و حقوق بگیر و کاهش قدرت خرید آن ها اثر دیگری ندارد و این چیزیست که خود عاملان بانک مرگزی به خوبی میدانند. حالا چرا به عمد و اصرار بر خلاف قانون اساسی و وظیفه محوله به این بانک دایم ارزش پول ملی را پایین می آورند و روی دولت قبل را سفید تر می کنند الله اعلم
  • بی نام IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    0 0
    اقتضاد دانان خیلی دیر به این نتیجه رسیده اند، ولی مردم کوچه و بازار از 4 سال پیش فریاد میزدند ، دلار باید تک نرخی شود، بانک مرکزی دست از دلالی بردارد.
  • بی نام IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    9 0
    به 4000 هزار تومان افزایش بدید هم خیال خودتونو راحت کنید هم ما را اصلا لازم هم نیست به مردم توضیح بدید . شما که استادشید
  • بی نام IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    8 0
    تک نرخی کردن ارز اگر در جهت کاهنده باشد، یعنی دلار ۳۵۰۰ تومان به ۳۰۰۰ تومان کاهش یابد، به تولید داخلی لطمه می زند من موندم وقتی دلار زیر1000تومن بود چرا به تولید ملی ضربه نمیزد و دومندش ارزش پول ملی برابر است با غرور ملی چند سالی است وقتی میرویم ترکیه و آذربایجان پولمان رو به یه چیزی تشبیح میکنن که من شرمم میشه اسمش رو بیارم.خبر لطفا تایید کن
  • بی نام IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    0 0
    راجع به همه چی ارز صحبت شد جز اینکه نرخ رو کی تعیین میکنه .اگر دولت دخالت کنه باز میشه مثل حالا ارز دو نرخی و چند نرخی از طرف دیگر کنترلی نباشه عده ای از این موقعیت به نفع خودشون سو استفاده میکنن .به نظرم باید ارز تکی نرخی باید باشه با نظارت اما بدون دخالت دولت
  • بی نام IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    1 0
    یکسان سازی نرخ ارز وقتی معنی پیدا می کند که شما هر لحظه اراده کردید بتوانید مثلا 10 هزار دلار از یک بانک خریداری کنید بدون اینکه از شما علت و دلیل و مدرک بخواهند دقیقا مثل هر کالای دیگری ضمنا دقت کنید عرض کردم از بانک نه از دلال و نه از منوچهری حالا بانک مرکزی خودش را محک بزند ببیند واقعا با چه نرخی می تواند این کار را بکند و حداقل برای 4 سال این تضمین را به مردم و فعالان اقتصادی بدهد که جهش و نوسان شدید نخواهیم داشت و می تواند تمام نیازهای مردم و اقتصاد کشور را با این نرخ تامیین کند . هر گونه محدودیت در عرضه در هر نرخی که باشد باز منجر به ایجاد بازار سیاه و بروز نرخ ثانویه و دو نرخی برای ارز خواهد شد و نتیجه نهایی افزایش تورم و فشار بیشتر به عامه مردم خواهد شد
  • بی نام IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    2 1
    ثبات اقتصادي نتيجه ثبات سياسي است.وقتي هر روز در يه نقطه از كشور هر فردي در هر لباسي به خود اجازه تهديد كشورهاي ديگه رو ميده طبيعتا باعث ناامني رواني در سطح جامعه ميشه.رانت خوارها و دلالها هم از اين موقعيت حداكثر استفاده رو مي برن.تا اين مساله وجود داره فكر دلار تك نرخي رو نكنيد.
  • بی نام IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    2 0
    اين چه استدلاليه؟ يعني شما مي گين ارزش پول ملي كشور را بالا نبريم ؟؟يا مثلا منظور شما اين است كه الان كه دلار چهارهزارتومن شده از وقتي كه هزارتومان بوده بيشتر به نفع مردم و كشور است؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    0 0
    نرخ برابری واحد پول و قیمت ارز تنها یک عدده. صرف بالا و پایین شدنش علت ثروت یا بی پولی نیست، تنها معلول متغیرهای دیگه است. چین که ارزش پولش رو پایین نگه می داره، آسیب دیده؟ یا یورو که از دلار گرون تره، آیا اقتصاد اروپا ضعیف تر از اقتصاد آمریکاست؟
    • بی نام CA ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
      0 0
      قدرت خريد بايد لحاظ شه
  • بی نام IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    2 0
    چه کسی می تونه از اقتصادی که شب می خوابی ، صبح پا می شی می بینی ارزش تمام دارایی ها و اموالت یک سومبرای دارندگان سپرده و پول ایرانی یعنی ریال و سه برابر برای دارندگان حسابهای ارزی و پول نقد ارز شده، دفاع کند؟
  • بی نام IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    0 0
    قطعا هیچ کس. راهبرد درست کاهش یا افزایش تدریجی و میزان شدن لحظه ای نرخ ارز با بازار آزاد با کمترین دخالت دولت است.
  • بی نام IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    7 0
    من پیشنهاد می کنم واحد پولی ریال رو در ایران کنار بگذاریم و از دلار در مبادلات روزمره استفاده کنیم. قول می دم ارزش دلار به چشم بر هم زدنی با خاک کف کوچه یکی میشه. درست مثل ریال که به مدد دستان پرتوان تدابیر مشعشع معجزه هزاره سوم ارزشش به کمتر از یک سوم کاهش یافت اونوقت آمریکای جهانخوار به خاک سیاه میشینه. همونطور که ملت ما نشستن
  • بی نام IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    1 0
    بجای اینکه نگران توانائی خرید ارزاق روزمره مردم باشید, معامله دلار آن هم در سایت خبری می کنید. حقوق به ریال می گیرم به دلار باید خرج کنم, تازه اگر حقوق بدهند آن هم به موقع و نه با تاخیر چند ماهه.
  • بی نام IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    0 0
    به نظر من با توجه به شواهد بازار و رسیدن به تعطیلات زانویه و کسری بودجه دولت و احتمال قطعی شدن تحریم های جدید و نظام یکسان سازی قیمت ارز از نظر روانی بازار تا قیمت های بالای 4000 را هم خواهد دید. مشکل اینجاست که ادم های مثل من پول ذخیره ای نداریم که بخواهیم به ارز تبدیل کنیم و فقط نگران بدتر شدن اوضاع و کوچک شدن سفره خود هستیم.
  • بی نام IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    3 0
    متاسفانه نظام اقتصادی ما دلالی هستش......

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین