۰ نفر
۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹

آقای سیدعباس صالحی را بیش از سی سال است می‌شناسم. بهتر است بگویم آیت‌الله دکتر سید عباس صالحی را!

آقای صالحی که از خاندان علم و تقوی و فرزند مرحوم حضرت آیت‌الله صالحی از اساتید برجسته و فاضل حوزه علمیه مشهد مقدس است که خود بارها از زبان علمایی بزرگوار شنیده‌ام که ایشان قطعا مجتهدی فاضل و برجسته در حوزه‌های علمیه هستند.

دکتر صالحی با آشنایی عمیق با مبانی اندیشه مقام معظم رهبری، دارای شناختی درست از همه مقوله‌های فرهنگ است؛ رسانه، کتاب، سینما، موسیقی و دیگر ابزارهای فرهنگی را به خوبی می‌شناسد و با بینش دینی و نگرشی عالمانه به مقوله فرهنگ، شخصیتی جامع برای سکانداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود.

نکته دیگر ارتباط فراگیر و اندیشه‌ورزانه وی با دانشجویان و دانش‌آموزان است. در طی سال‌های آشنایی همواره شاهد حضور و ارتباط وی با جوانان بوده ام؛ ارتباطی که در آن نشانه‌هایی از رضایت و نشاط در جوانان مرتبط با ایشان آشکار و غیرقابل انکار بود.
آثار عالمانه و عمیق ایشان گواه روشنی برفضل و دانش این دانشمند فرزانه است. کتاب‌ها و مقالات ایشان همواره در مجامع علمی مورد توجه بوده و مقاله‌های منتشره از ایشان در رسانه‌ها نیز جریان‌ساز و موثر بوده است.

اما این نگاره برای ترغیب نمایندگان محترم به رأی اعتماد به این اندیشمند فرزانه نگاشته نشده است، زیرا بر این باورم که نمایندگان فهیم ملت با شناختی عمیق و با رأی اعتماد بالا دکتر عباس صالحی را راهی ساختمان بهارستان خواهند نمود. اما این فرصت را برای بیان چند نکته مهم مغتنم شمردم:

۱- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تنهایی متولی فرهنگ در جامعه نیست. بلکه دستگاه‌های متعددی در این زمینه مسئولیت دارند. برخی از سازمان‌ها دارای ردیف بودجه در لایحه بودجه کل کشور هستند، به طوری که بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد کمتر از ۲۰ درصد کل بودجه فرهنگی کشور است و برخی نهادهای عمومی نظیر شهرداری‌ها نیز فعالیت‌های گسترده‌ای در عرصه فرهنگ دارند. اما این سازمان‌ها در برابر مجلس وفق قانون پاسخگو نیستند. بنابراین مجلس شورای اسلامی بایستی تمهیداتی بیندیشد تا پاسخگویی سایر نهادهای فرهنگی قانونمند شده و وزیر ارشاد در حد اختیارات و مقدورات خود به مجلس پاسخگو باشد.

۲- بزرگان، اندیشمندان و صاحب‌نظران کشوردر مقوله فرهنگ صاحب دیدگاه‌ها و نگرش‌های قابل احترامی هستند و البته همان نگرش را نیز ملاک موضع‌گیری و اقدامات خود قرار می‌دهند.

۳- ملاک و معیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یک نهاد حاکمیتی، دیدگاه‌ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری است و در تفاوت نگرش‌ها نظر ایشان فصل‌الخطاب است. بنابراین مجلس محترم باید در خصوص وحدت رویه در حوزه فرهنگ و پیشگیری از اقدامات مغایر با قوانین و اختیارات قانونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمهیدات لازم را بیندیشد.

۴- حضور یک مجتهد فاضل و اندیشمند فرزانه چون دکتر سیدعباس صالحی در رأس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرصت ارزشمندی است برای آنکه دیدگاه‌ها و نگرش‌های متفاوت در خصوص مقوله های فرهنگی و هنری براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری تبیین و تدوین گردد تا سرانجام در دهه چهارم انقلاب به برخوردهای چندگانه و سلیقه‌ای نسبت به مقوله‌های فرهنگی پایان داده شود.

تردیدی نیست که با صلاحیت صالحی برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رای بالای نمایندگان محترم، فصل نوینی در عرصه فرهنگ و هنر ایران اسلامی آغاز خواهد شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 697928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =