۰ نفر
۳۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۵:۲۷

درخواست دولت قرقیزستان برای ارسال کمک های نظامی از آمریکا با مخالفت ایالات متحده رو به رو شد

درخواست دولت قرقیزستان برای ارسال کمک های نظامی و گلوله های پلاستیکی از آمریکا به منظور مقابله با درگیری های قومی در این کشور با مخالفت ایالات متحده رو به رو شد.  پایگاه اطلاع رسانی "فارین پالیسی" روز شنبه نوشت: پیش از آن که قرقیزستان رو به سوی روسیه کند، به طور غیر رسمی از واشنگتن درخواست کمک نظامی، از جمله درخواست ارسال گلوله های پلاستیکی، نموده بود تا بتواند خونریزی های قومی در جنوب آن کشور را فرونشاند، اما این درخواست قرقیزستان از سوی آمریکا مورد پذیرش قرار نگرفت.

رزا آتنبایوا، رییس دولت موقت قرقیزستان، پس از آن که ساکنان قرقیز و ازبک شهر "اوش" نبرد علیه یکدیگر را آغاز نمودند، از آمریکا درخواست ارسال نیروهای نظامی و گلوله های پلاستیکی کرد.
اما او دیروز ( جمعه ) به طور رسمی از روسیه درخواست کمک نمود. روسیه نیز در پاسخ اعلام کرد که در صورت اتخاذ یک تصمیم منطقه ای جمعی، نیروهای نظامی خود را به قرقیزستان اعزام خواهد کرد.

این در حالی است که یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت آمریکا هیچ گونه درخواست رسمی از سوی دولت قرقیزستان برای ارسال کمک نظامی به این کشور دریافت نکرده است.
این درگیری ها که تاکنون 100 کشته و بیش از 1000 زخمی بر جای گذاشته است، تا حدی دولت شکننده قزقیزستان را بی ثبات کرده و این امر نگرانی های امنیتی برای دولت آمریکا به وجود آورده است. زیرا آمریکا یک پایگاه مهم هوایی برای جنگ افغانستان در نزدیکی شهر بیشکک، پایتخت قرقیزستان، در اختیار دارد.
به نوشته فارین پالیسی، آمریکا برای احترام به روسیه و امنیت حیاط خلوت این کشور، فاصله بیشتری را بین خود و قرقیزستان ایجاد کرده است.
در واقع این اقدام آمریکا نشانه تغییر خط مشی دولت باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا نسبت به روسیه است که تلاش می کند در مقایسه با دولت جرج بوش رییس جمهوری سابق آمریکا رابطه همکاری مصالح جویانه تری با مسکو برقرار سازد.

به گفته دولت آمریکا، در زمان حاضر، سناریوی جدیدی در روابط روسیه و ایالات متحده در حال اجرا است که شامل میزان گسترده ای از همکاری بین دولت های واشنگتن و مسکو است. زیرا این احساس قویا در طرفین وجود دارد که منافع دو کشور در یک مسیر قرار گرفته است.
همچنین دولت آمریکا تصریح کرد اگر کاخ سفید به این نتیجه برسد که اعزام نیروهای نظامی به قرقیزستان اجتناب ناپذیر است، این کار را از طریق همکاری انجام خواهد داد.
آمریکا امیدوار است که جامعه بین المللی در صورت مداخله نظامی در قرقیزستان در آن مشارکت و از آن حمایت کند.
دمیتری مدودیف، رییس جمهوری روسیه، هم خواستار دیدار با مقامات آمریکا در روز پس از نشست وزرای دفاع "سازمان پیمان امنیت جمعی" شد. علاوه بر روسیه و قرقیزستان، کشورهای ارمنستان، روسیه سفید، قزاقستان، ازبکستان و تاجیکستان هم عضو سازمان پیمان امنیت جمعی هستند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 70037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =