۰ نفر
۱۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۵

«خبرجنوب» نوشت: 25 سال است گلیم می بافم، بدون طراحی از قبل! مانند یک ماجراجویی بزرگ که مرا به جایی ناآشنا می برد. از نخ و پشم و گاهی روبان استفاده می کنم تا اثری ماندگار خلق شود.

اينها گفته «كاترين ميسان»، هنرمند فرانسوي است كه اين روزها با 20 تابلو از گليم هايش (تاپستري) در نگارخانه تاروپود ميهمان شيرازي هاست. هنرمند 61 ساله اي كه در پاريس زندگي مي كند و فعاليتش در حوزه منسوجات را از 15 سال قبل آغاز كرده و آن طور كه خودش مي گويد همه چيز با يك ايده از رنگ آغاز شده است.
به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری «خبرجنوب»، تاپستری گونه ای از بافت است که در تاروپود آن علاوه بر پشم و نخ، موادی مانند فلز، چوب و شیشه مورد استفاده قرار می گیرد.
در تهیه این اثر هنری از تکنیک های مختلف نساجی و بافندگی از قبیل قالی بافی، گلیم بافی، جاجیم بافی، ورنی بافی، پارچه بافی، دارایی بافی، کارت بافی، مکرمه بافی، میل بافی، چاپ سیلک، باتیک، قلمکار، نمدمالی، سوزن دوزی و چهل تکه استفاده می شود.پیدایش این هنر در کشورهای اروپایی مانند فرانسه بوده که برای پوشاندن دیوارهای بلند و همچنین گرمابخشی ساختمان ها از این تکنیک استفاده می کردند.
از اواخر قرن 11 میلادی در اروپا گلیم های دیوارآویز برای تزئین دیوار کلیساها و کاخ ها بافته می شد که از داستانهای مذهبی، اساطیری، رزمی و بزمی برای بافت آنها استفاده می شد.
این هنر حدود 60 سال پیش، پس از سه قرن در ایران احیا شد و به نام گلیم های تصویری در کارگاه های میراث فرهنگی در دستور کار قرار گرفت.تاپستری به پارچه هایی می گویند که مبنای آن به شیوه گلیم بافت تهیه شده است، شیوه ساده موسوم به گلیم بافت در نساجی به معنای آن است که پود به طور کامل روی تار را بپوشاند و نقوش گوناگونی ایجاد کند.این هنر بسیار زیبا یعنی کارکردن با دست، بافتن و دوختن، بخش مهم زندگی است؛ وقتی دست ها حرکت میکنند، زندگی و عشق و امید می آورند.این هنر و صنعت بافندگی آنچنان که از نوشته های باستانی برمی آید، ابتدا در میان قبایل چادرنشین که عمده کارشان گله داری بود، پدیدار شد.
این هنر گرم، دلپذیر و به شدت خانگی، در بسیاری موارد در مقایسه با مجسمه سازی، هنری زنانه محسوب می شود.این روزها کاترین میسان یکی از هنرمندان فرانسوی با 20 تابلو از این هنر دست ساز و خلاقانه، ميهمان شیرازی هاست و آثارش را در معرض دید عموم قرار داده است.
وی در حاشیه برپایی نمایشگاهش و بازدید از یکی از کارگاه های رنگرزی گیاهی سنتی شیراز به خبرنگار ما گفت: با يك ايده دقيق اما بدون هيچ نوع طراحي از قبل شروع به بافتن گليم مي كنم، مثل يك ماجراجويي بزرگ كه مرا به جايي ناآشنا مي برد. وي افزود: همواره تلاش مي كنم حركت را پيش روي داشته باشم و به رنگ ها اجازه سفر دهم.
وي كه تمايل بسياري به صحنه هاي دريايي، اجرام زير دريايي، قايق ها، پرندگان، پروانه ها و ماهي ها دارد، گفت: تمامي آثاري كه خلق مي كنم آفريده هاي هنري اصيلي است كه بين يك تا 3 ماه زمان برده و براي هريك نيز نامي گذاشته ام از جمله تمساح سرخ، برگ هاي سفيد، گياه هاي خوب، باغ سبزيجات ژاپني، ماهي قزل آلا، پنج قمر و پازل پرنده.
ميسان در ادامه اين گفت وگو با اشاره به اينكه علاقه بسياري به بافت گليم داشتم اما نمي دانستم از كجا و چطور بايد شروع كنم، افزود: با اينكه آشنايي بسيار اندكي با بافت هاي داري چون گليم و قالي داشتم آن هم به واسطه خواندن چند كتاب، تصميم گرفتم شروع به بافتن گليم كنم به طوري كه براي صاف كردن و محكم شدن رج ها، به جاي شانه (كركيت) از چنگال استفاده كردم.
اين هنرمند صنايع دستي فرانسه اضافه كرد: با كمك يكي از دوستانم كه در پاريس زندگي مي كرد و اهل كشوري در اروپاي شرقي بود، اطلاعاتم نسبت به اين هنر (گليم بافي) بيشتر شد.
وي با اشاره به اينكه در فرانسه، تاپستري يكي از هنرهاي قديمي محسوب مي شود، گفت: در تابلوهايم از پشم، ابريشم، نخ و حتي پارچه و روبان استفاده مي كنم و بدون طراحي از قبل (به صورت ذهني) آنها را مي بافم.
ميسان در ادامه اضافه كرد: براي زيباترشدن تابلوها، پشم خام را از مغازه هاي نيوزيلندي در پاريس خريداري و با گل و گياه آن را رنگ مي كردم اما بعدها از نخ و پشم هايي كه با رنگ هاي شيميايي رنگ آميزي شده بود، استفاده كردم.
وي در ادامه اين گفت وگو، گليم هاي ايراني را از جمله دست بافت هاي ارزشمند و زيبا توصيف كرد و گفت: يكي از ويژگي هاي اين هنر، استفاده از رنگ هاي گياهي و نقوش منحصربه فردي است كه همگي حكايت از ذهن هاي خلاق هنرمندان دارد.

 

46

کد خبر 704278

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار