ایرنا نوشت: نخستین محموله کمک های بشردوستانه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران حاوی اقلام زیستی، بهداشتی، درمانی و غذایی برای کمک به مردم مسلمان روهینگیای میانمار صبح امروز(جمعه) از پایگاه شکاری - ترابری شهید سرلشکر خلبان حسین لشکری به بنگلادش ارسال شد.

«مرتضی سلیمی» رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر امروز در حاشیه مراسم ارسال این محوله امدادی در جمع خبرنگاران گفت: در مرحله نخست ارسال کمک های بشردوستانه جمعیت هلال احمر برای مسلمانان روهینگیای میانمار حدود 40 تن از اقلام زیستی، بهداشتی، درمانی و غذایی با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با یک فروند هواپیمای باری به بنگلادش ارسال می شود.

وی به عدم همکاری کشور میانمار در تحویل این محموله کمک های انساندوستانه برای توزیع در بین مسلمانان روهینگیایی اشاره کرد و گفت: این محموله امدادی با حمایت و رایزنی های سفارت کشورمان در بنگلادش و پشتیبانی جمعیت هلال احمر این کشور در میان آوارگان میانماری که در اردوگاه های اسکان اضطراری این کشور مستقر هستند توزیع می شود.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر به پیش بینی ارسال 150 تن از اقلام امدادی و بشر دوستانه برای مردم مسلمان روهینگیای میانمار اشاره کرد و توضیح داد: با برنامه ریزی های انجام شده از سوی هلال احمر به همراه نخستین محموله کمک های بشر دوستانه کشورمان یک تیم ارزیاب عالی متشکل از دبیر کل جمعیت هلال احمر و معاون وزیر امور خارجه برای ارزیابی آخرین وضعیت اسکان، بهداشت و تغذیه مسلمانان روهینگیای میانمار در این سفر حضور دارند تا پس از انجام ارزیابی اولیه و ثانویه نسبت به ارسال محموله های دیگر نیز اقدام خواهد شد.

سلیمی همچنین از آمادگی استقرار و ایجاد 400 دستگاه چادر امدادی خبر داد و گفت: سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر آمادگی کامل و 100 درصدی دارد تا همراه با ارسال چادرهای امدادی، تیم های اسکان اضطراری و موقت را نیز به کشور بنگلادش اعزام کند تا این گروه های تخصصی امدادرسان نسبت به اسکان اضطراری آوارگان مینماری با احداث اردوگاههای امدادی در این کشور اقدام کنند.
وی با اشاره به امکان برپایی بیمارستان صحرایی با تمامی تجهیزات برای مردم میانمار در کشور بنگلادش، اضافه کرد: در صورت انجام هماهنگی های لازم با کشور بنگلادش، این بیمارستان صحرایی برپا خواهد شد.

ابراهیم رحیم پور معاون آسیا و اقیانوسیه و مشترک المنافع وزارت امور خارجه، حسین امینیان رئیس اداره اول غرب آسیا وزارت امور خارجه، زهرا چنارانی نماینده مجلس شورای اسلامی، حسن صفایی معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر و حسن اسفندیار مدیرکل ارتباطات بین الملل جمعیت هلال احمر ایران به عنوان ارزیابان عالی برای بررسی آخرین وضعیت مسلمانان میانمار در این پرواز حضور دارند.

پس از دستور رئیس جمهوری، کارگروهی در جمعیت هلال احمر به منظور کمک رسانی به مسلمانان میانمار تشکیل شد.
ابتدا قرار بود این محموله امدادی ایران به صورت مستقیم به کشور میانمار ارسال شود که با مخالفت مسئولان این کشور روبه رو شد.

اکنون قرار است این محموله ابتدا به کشور بنگلادش ارسال و سپس در اختیار مسلمانان آسیب دیده در میانمار قرار گیرد.
در پی حملات 25 اوت (سوم شهریور) ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا، دستکم 400 تن کشته شدند و نزدیک به 125 هزار روهینگایی نیز به بنگلادش گریختند و این موضوع بحران انسانی را در پی داشته است.

روهینگیایی ها اقلیتی مسلمان در کشور عمدتا بودایی میانمارند که دولت میانمار آنها را بنگلادشی و دولت بنگلادش آنها را میانماری می دانند.
کشتار مسلمانان روهینگیایی در میانمار در روزهای اخیر شدت گرفته و این دومین بار در سال جاری میلادی است که خشونت ها علیه مسلمانان، موج عظیمی از آوارگان را به وجود می آورد.

براساس گزارش کمیساریای پناهندگان سازمان ملل، در روزهای اخیر ده ها هزار تن از مسلمانان اقلیت روهینگیایی برای فرار از خشونت ها، با قایق و پای پیاده از مرز میانمار عبور کرده و وارد بنگلادش شده اند.
دولت میانمار اعلام کرده که بیش از 2 هزار و 600 خانه در شمال غرب این کشور و در استان راخین در یک هفته تنش در این استان، در آتش سوخته است.

وضعیت جمعیت حدود یک میلیون و 100 هزار نفری مسلمانان روهینگیایی و نحوه برخورد با آنها، بزرگترین چالش «آنگ سان سوچی» رهبر ملی میانمار است که برخی ها از او به دلیل سکوت برابر نارضایتی‌ های این جامعه اقلیت انتقاد می‌کنند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 707412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدي عسلو A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۴
    1 0
    كاش براي مسلماناي ايراني هم كمك ميفرستاديم دلم ميسوزه از زباله گردي بچه ها تو شهر چراغي كه به خانه رواست...