حاجی بابایی در حالی از اختصاص بودجه 60 میلیارد تومانی به تاسیس مدارس قرآن خبر داده است که چندی پیش از کم بودن بودجه آموزش و پرورش گلایه کرده و گفته بود با این وضع نمی توان توقع چندانی از این وزارتخانه داشت.

الناز محمدی: شاید آن زمان که مجلسی ها و بخصوص اعضای کمیسیون آموزش، همکارشان را وزیر آموزش و پرورش کردند حدس نمی زدند که قرار است هر روز منتظر شنیدن خبر جدید از سوی او باشند. حمید رضا حاجی بابایی از آن دسته وزیران دولت دهم است که سعی کرده با دادن طرح های جدید، خود را بیشتر از وزیران سابق آموزش و پرورش به رخ بکشد.

هنوز چند هفته ای از وزیر شدن حاجی بابایی نگذشته بود که او با دفاع از ازدواج کردن دختران دانش آموز، مورد انتقاد برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس قرار گرفت. پس از آن، وزیر جدید آموزش و پرورش با اعلام اینکه قصد دارد نظام آموزشی کشور را متحول کند، با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مواجه شد که طبق آن قرار است دوره پیش دانشگاهی از نظام آموزشی کشور حذف شود و در این نظام تغییراتی ایجاد شود. پس از تصویب این طرح از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، این اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و بخصوص رئیس آن بودند که با اعتراض شدید به این طرح، به موازی کاری این شورا با مجلس شورای اسلامی انتقاد کردند.

بودجه آموزش و پرورش، کم یا زیاد؟

بعد از آنکه چند روز پیش حاجی بابایی در اظهار نظری گفت که افرادی از بیرون، آموزش و  پرورش را اداره می کنند، روز گذشته دوباره از طرح جدیدی سخن گفته است. او گفته است که « در فاز اول برنامه‌های قرآنی جهت آموزش عمومی قرآن کریم، تا پایان تابستان سال آینده 10 هزار دارالقرآن به صورت مدرسه قرآن در سطح کشور ایجاد خواهد شد و در جلسه شورای تخصصی قرآن کریم اعلام کرده‌ایم که اگر نیم درصد از بودجه مصوب دستگاه‌ها برای کارهای قرآنی در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد، این توان را داریم که تعداد مدارس قرآنی را تا سال‌های آینده به 50 هزار مورد افزایش دهیم.»

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «برای ایجاد 10 هزار مدرسه قرآن تا سال آینده، 60 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است و اعلام می‌کنیم که با هر 60 میلیارد تومان دیگری که به این امر اختصاص یابد، 10 هزار مدرسه قرآنی دیگر ایجاد می‌کنیم.»

حاجی‌بابایی با اشاره به ناشناخته بودن ظرفیت‌های عظیم آموزش و پرورش برای جامعه گفت: « نظام تعلیم و تربیت محل سر و صدا، غوغا و زر و زیور نیست بلکه محلی برای رفتارهای توأم با شناخت است و علت غلط بودن برخی نسخه‌هایی که برای انسان تجویز می‌شود، همین عدم شناخت از آموزش و پرورش است.»

حاجی بابایی در حالی از اختصاص بودجه 60 میلیارد تومانی به این طرح خبر داده است که چندی پیش از کم بودن بودجه آموزش و پرورش گلایه کرده و گفته بود با این وضع نمی توان توقع چندانی از این وزارتخانه داشت.

با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، مسوولیت آموزش عمومی قرآن کریم در سطح کشور بر عهده آموزش و پرورش قرار گرفته است.

طرح ها، یکی پس از دیگری

حاجی بابایی در شرایطی از تاسیس 10 هزار مدرسه قرآنی خبر داده است که هنوز وزارت آموزش و پرورش برای خیلی از برنامه های قبلی اش که بیشترشان هنوز روی زمین مانده اند، با کسری بودجه مواجه است. به طوری که  این وزارتخانه در حال حاضر300 میلیارد تومان برای اجرای قانون بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان دراین وزارتخانه، کم دارد و همانطور که چندی پیش خود آقای وزیر در مصاحبه ای اعلام کرد، بیش از 70 هزار متقاضی فرهنگی در سال جاری تقاضای بازنشستگی کرده‌اند که سازمان معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری به دلیل عدم توان پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان با بازنشستگی 18 هزار نفر از آنها موافقت نکرد و تنها برای 52 هزار فرهنگی حکم بازنشستگی صادر می‌شود.

اما علاوه بر طرح جدیدی که وزیر آموزش و پرورش از آن خبر داده است، مدیران او نیز بیکار ننشسته اند و از طرح های پر هزینه دیگری نیز خبر داده اند. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از راه اندازی مدرسه ورزش در تمام استانهای کشور در مقطع راهنمایی از آغاز سال تحصیلی آینده خبر داده است. ابراهیم سحرخیز در گفتگو با مهر درباره جزئیات فعالیت مدارس ورزش گفت: « این مدارس در مدرسه های راهنمایی راه اندازی می شود و دانش آموزان علاوه بر آموزش درسهای عادی و معمول خود چهار جلسه در هفته به شکل فوق برنامه در ساعات خارج از آموزش رسمی، درس ویژه فوتبال را با حضور مربیان متخصص استانی آموزش می بینند.» البته سحرخیز با اعلام اینکه ایجاد مدارس ورزش را ناچیز است، گفته است که «توصیه کرده ایم که این مدارس به شکل هئیت امنایی و از محل مشارکتهای مردمی ایجاد شوند ضمن اینکه از محل سرانه های استانی نیز می توانند استفاده کنند.»

یازدهم شهریورماه سال گذشته، شورایعالی آموزش و پرورش مصوبه ای را با عنوان ایجاد نخستین مدارس تخصصی ورزش داشت. بر اساس این مصوبه وظیفه این مدارس پرورش استعدادهای ورزشی دانش آموزان منتخب مدارس کل کشور است البته طبق آن مصوبه باید مدارس ورزش از دوره ابتدایی ایجاد شوند.

قائم مقام تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش نیز با تاکید بر ضرورت ایجاد نظام ملی استعدادیابی ورزشی از تشکیل معاونت توسعه قابلیتهای جسمانی و استعداد یابی ورزشی دانش آموزان در وزارت آموزش و پرورش خبر داده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 71392

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =