۰ نفر
۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۴:۱۳

دنیای اقتصادنوشت: خودروسازان کشور در شرایطی ارتقای استاندارد محصولات خود را گاهی به بهانه افزایش هزینه‌های تولید، به تاخیر انداخته یا منتفی می‌کنند که به نظر می‌رسد مشتریان ایرانی حاضرند بابت ایمنی و رفاه هرچه بیشتر خود، هزینه‌های مربوط به بهبود کیفی خودروهای داخلی را بپردازند.


طی یک دهه گذشته، نهادهای مختلف (از سازمان محیط زیست گرفته تا سازمان ملی استاندارد)، برنامه‌ها و قوانین زیادی را برای ارتقای سطح کیفی و ایمنی خودروهای داخلی لحاظ کرده‌اند، با این حال خودروسازان در بیشتر مواقع، با پیش کشیدن بحث افزایش هزینه‌های تولید (بابت ارتقای استانداردها)، قوانین مربوطه را اجرا نکرده یا به تاخیر انداخته‌اند. حرف خودروسازان در واقع این است که ارتقای استاندارد خودروهای داخلی و افزایش ضریب کیفی و ایمنی آنها، هزینه بر بوده و قیمت تمام‌شده محصولات را بالا می‌برد و این موضوع درخلاف جهت رضایت مشتریان است.به‌عبارت بهتر، خودروسازان داخلی به‌دنبال این هستند که تا حد امکان محصولات خود را با هزینه کم و قیمت تمام شده‌ای پایین، به تولید برسانند، حتی اگر این موضوع سبب عرضه خودروهایی با ضریب ایمنی و کیفی نامناسب شود.

هرچند تلاش برای کاهش هزینه‌های تولید و عرضه محصولاتی تا حد امکان ارزان، در کل ستودنی بوده و خودروسازان دنیا نیز این هدف را دنبال می‌کنند، با این حال پرسش اینجاست که این به اصطلاح ارزان‌سازی به چه قیمتی دنبال می‌شود؟ به قیمت در خطر افتادن ایمنی مشتریان؟ به قیمت از بین رفتن هزاران نفر در سوانح جاده ای؟آیا می‌توان به خودروسازان حق داد که به بهانه بالا نرفتن هزینه‌های تولید، از زیر بار ارتقای استاندارد محصولات شان طفره رفته و خودروهایی با حداقل ایمنی و کیفیت روانه بازار کنند؟و اینکه آیا شیوه ارزان‌سازی در خودروسازی ایران، با آنچه در جهان خودرو اتفاق می‌افتد، یکی است و امثال تویوتا و فولکس و مرسدس و... هم به بهانه کنترل هزینه‌ها، از زیر بار استانداردسازی و به روزآوری محصولات خود شانه خالی می‌کنند؟
چرا ایمنی و استاندارد خودرو مهم است؟

پیش از اینکه پاسخ این پرسش‌ها را بدهیم، ابتدا نگاهی می‌اندازیم به آمار تلفات جاده‌ای و سوانح رانندگی در کشور و همچنین اثرات مرگبار آلایندگی، تا مشخص شود ایمنی و کیفیت و امکانات خودروها تا چه اندازه در این آمار اثرگذار است.طبق آخرین آمار اعلامی، تنها در سال ۱۳۹۵ حدود ۱۶ هزار نفر در حوادث رانندگی کشور کشته و به تبع آن بیش از ۳۳۳ هزار نفر نیز مصدوم و مجروح شده‌اند. اگرچه گفته می‌شود آمار تلفات جاده‌ای در کشور روندی نزولی به خود گرفته، با این حال نرخ کاهش اندک است و از طرفی، همین آمار ۱۶ هزار نفری کشته شدگان نشان می‌دهد ایران هنوز هم در محدوده قرمز از حیث تلفات جاده‌ای قرار دارد.

در این شرایط هرچند نمی‌توان مقصر این همه تلفات و خسارات جانی و مالی را خودروسازان و محصولات آنها دانست، با این حال عامل «خودرو» در همه جای دنیا به‌عنوان یکی از عوامل اصلی در سوانح جاده‌ای به‌شمار می‌رود. بر این اساس، «راه»، «انسان» و «خودرو» سه عامل اصلی در بروز تصادفات و سوانح جاده‌ای محسوب می‌شوند که هر کدام نقش خاص و غیر‌قابل انکار خود را در این ماجرا دارند. با این حساب، زمانی می‌توان سوانح رانندگی را به حداقل رساند که خودروهایی تا حد امکان ایمن، در جاده‌هایی تا حد امکان امن و استاندارد، با رانندگانی قانونمند و هوشیار تردد کنند. در این بین، عوامل راه و انسان را که کنار بگذاریم، ایمنی خودرو نقش بسیار مهمی در کاهش سوانح رانندگی ایفا می‌کند و خودروسازان دنیا همواره در تلاش هستند تا محصولاتی بسازند که تا حد امکان ضعف‌ها و ناامنی‌های ناشی از آن دو عامل (راه و خطای انسانی) را پوشش دهند.

بر کسی پوشیده نیست که هرچه خودروهای باکیفیت‌تر و استانداردتری به تولید برسد، ایمنی سرنشینان آنها نیز با وجود جاده‌های حتی ناامن و رانندگی حتی بد، افزایش خواهد یافت و این موضوع در سرلوحه اهداف و برنامه‌های خودروسازان بزرگ و معتبر دنیا قرار دارد. در واقع آنها هیچ‌گاه ایمنی و کیفیت محصولات خود را فدای هزینه‌ها نمی‌کنند، مگر در مواردی استثنا که آن هم به نوعی به درخواست مشتریان در برخی بازارها انجام می‌شود. بنابراین آنچه مشخص است اینکه به خطر انداختن ایمنی مشتریان از ناحیه کاهش هزینه‌های تولید، تقریبا جایی در خودروسازی دنیا ندارد و حداقل بزرگان صنعت خودرو هیچ‌گاه به بهانه هزینه بر بودن استانداردهای کیفی و ایمنی، قید آنها را نمی‌زنند و مشتریان نیز از این موضوع رضایت دارند.

اما جدای از بحث سوانح جاده‌ای و تلفات انسانی، مساله دیگری که با استاندارد خودروها ارتباط مستقیم دارد، میزان مصرف سوخت و حد آلایندگی آنها است. هرچند اثرات ضعف خودروهای داخلی در حوزه استانداردهای سوخت و آلایندگی، مانند سوانح جاده‌ای ملموس نیست، با این حال کیست که نداند سالانه هزار نفر در اثر آلودگی هوا در کشور جانشان را از دست می‌دهند؟این درست که مقصر تمام و کمال آلودگی هوا، خودروها نیستند، اما سهم آنها بسیار بالا است و از همین رو خودروسازان دنیا در این سال‌ها ضمن ارتقای استانداردهای آلایندگی خود، به سمت عرضه محصولات به اصطلاح سبز (هیبریدی و برقی) نیز رفته‌اند. بدون تردید ارتقای استانداردهای آلایندگی نیز هزینه‌بر است و در نهایت از مشتری گرفته می‌شود، اما نه خودروسازان بزرگ به این بهانه از زیر بار استانداردسازی شانه خالی می‌کنند و نه مشتریان اعتراضی به بالا رفتن قیمت خودروها از این ناحیه دارند.

 

45302

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 717168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    14 0
    کاش اینقدر که توصیه به حمایت از تولید داخلی میشد مدیران ما نیز با مصرف تولید داخل، ازش حمایت میکردن ، چند مدیرمیشناسین که در بحث خودرو از تولیدات وطنی استفاده کنه وهمینطور لوازم خانگی، اخیرا یکی از محصولات ایران خودرو رو تهیه کردم که ابتدایی ترین سرویس رو به هنگام تحویل که بالانس چرخ ها ومیزان فرمون باشه انجام نشده تحویل داده بود ، حالا بماند به اینکه کیفیت تولید لاستیک های داخلی ورینگها خود جای بحثش بسیاره، که با فقدان نمایندگی هاشون حاضر به پذیرش مسئولیت های خود در زمینه تولیدات خود نیستند، بعنوان مثال لاستیک بارز نمایندگیش در تهران که پایتخت این مملکته وتولیداتش از طریق کار خانه های تولید خودرو داخلی به مصرف میرسه کجاست ؟ ایا جوابگوی عدم کیفیت تولیدات خود هستن؟
    • بی نام A1 ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
      2 10
      وضعیت حجاب در خودروهای داخلی بسیار بهتر از خودروهای وارداتیست
  • بی نام IR ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    1 0
    وای چقدر کیلویی اینها سیمرغ می گیرند خودش اصلا نمی دونسته در سطجی هست که برداشتش پخش شود بعد داوران بهش سیمرغ دادند
    • بی نام A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
      1 0
      واقعا
  • بی نام A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    8 1
    100 میلیون تومان خودرو ارزان قیمته ؟
    • بی نام A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
      4 0
      چی بگم والا
    • بی نام A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
      2 0
      اینطور می گن
  • بی نام A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    3 1
    با قیمت های الان سال ها قبل می تونستی حدود 500 دستگاه کادیلاک آخرین مدل میتونستی بخری قیمتش تحویل فوری بود 198.000 تومان.
  • بی نام A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    12 0
    ایول، مملکت گل و بلبل به این میگن
  • بی نام A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    5 0
    هر چی ماشین کهنه و کپک زده رو باید به قیمت ماشین های مدل 2003 تا 2008 البته در دبی یا اروپا پول بدیم
  • بی نام A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    8 4
    بابا مرز رو باز کنید ماشینهای دسته دوم ولی مال 5 سال پیش از دبی بیاد، والا از این آشغالهای صفر کیلومتر داخلی بهتره، چرا خودمون باید خودمونو تحریم کنیم؟
  • بی نام A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    1 19
    پول کارگرهای بدبخت خودرو سازی رو هم تو می خواهی بدی؟
  • بی نام A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    7 1
    لیاقت مردم من این آشغالا نیست
    • حسين A1 ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
      1 1
      ميشه چند تا دليل براى اين حرفتون بياريد : شمايى كه ميگى لياقت مردم من اين آشغالها نيست تاحالا يه بار كارت به اداره ها خورده ؟ تاحالا رفتى اداره ى بيمه ببينى چه جورى باهات برخورد ميكنن ؟ تاحالا رفتى بانك يه وام ٥ ميليونى بگيرى ؟ هموطن عزيزى كه كمتر از ماشين آلمانى يا ژاپنى رو اصلا قبول ندارى تاحالا كاركردنِ خودت رو با اونا مقايسه كردى؟ طرف صبح تا بعدازظهر نشسته توى اداره سرش تو موبايلش و حتى حاضر نيست سرش رو بلند كنه ببينه ارباب رجوعِ بدبخت چى ميگه و از ٨ ساعت كارى كلا ١ ساعت هم كار نميكنه اونوقت انتظار داره بعد از اتمام ساعت كارى با يه ماشين در حد بنز اونم ٢٠١٨ كه قيمتش هم ٣٠ ميليون تومان باشه تشريف ببره خونه ، چرا؟ مگه ميشه ؟
    • بی نام A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
      0 0
      آقای حسین فرق اونوری ها با ایران اینه که اونها تکنولوژی ساخت رو از 200 سال پیش دارن موقعی که در ایران الاغ بودو قاطر. هیچ چیز جای تجربه بومی رو نمیگیره. ضمنا در ادارات اتومبیل تولید نمیشه انتقال تکنولوژی هم هزینه بره که البته واسطه ایرانی هیچ وقت نمیاد بازار خودشو کساد کنه. صد سال دیگه هم که بگذره با این شرایط هنوز پراید تولید میشه
  • بی نام A1 ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    3 1
    واقعا خودروهای چینی آشغال هستند که حتی خود چینی ها هم اینها را نمیخرند
  • بی نام A1 ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    1 2
    من و خیلی هامیدونیم خودوروهای چینی خیلی از داخلی ها بهترند
  • بی نام A1 ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    1 0
    پراید خوبه
  • بی نام A1 ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    0 0
    احسنت
  • بی نام A1 ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    1 2
    آشغال حتی خارجیش خوبه
  • بی نام A1 ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    0 1
    اگر حول بیست تومان پول دارید و دوست دارید خودرو خارجی را هم مزه کنید میتوانید به ریو و مزدا۳ فکر کنید.
  • بی نام A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    0 0
    فقط تو ایرانه که جنس چینی را می کوبند. اگر قدرت دارید رقابت درست کنید
  • بی نام A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    3 0
    بنده قبلا ماشین هم پراید و هم پژو داشتم متاسفانه کیفیت آن هرسال نسبت به سال قبل بدتر و بدتر
  • بی نام A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    3 0
    یعنی خدائیش این خودروها در خارج کشور هم بین 20تا 100توخمان قیمت دارند حق ایرانی این نیست چرا خودرو از انحصار دولت خارج نمیشود ورقابتی نمیشود تا مردم حق انتخاب داشته باشند
  • بی نام A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    3 0
    من که پول یک mvm آشغال دست دوم رو هم ندارم
  • بی نام A1 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    2 0
    همه میگن نرخ مرگ میر در ایران بالاست دلیلش چیه دلیلش اینکه منه ایرانی با پراید و پژو و ام وی ام تصادف میکنم خارجیا با بنز و فورد و ...
  • بی نام A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    2 0
    دست صنعتکاران خودروساز ایرانی درد نکند
  • بی نام A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    0 0
    درود با امید به راه یافتن به بازار های جهانی.
  • بی نام A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    1 1
    خودروهای خارجی مثل سوناتا آزرا اگه نگاهی به قیمت واقعیشون کنیدبیشتراز40 الی 50 میلیون نیست بعدببینیدازما چقدر مابه التفاوت گمرکی میگیرن
    • بی نام IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
      3 0
      خوبه كه ادم همينجوري دهنش رو باز نكنه و يك چيزي نپرونه.قيمت سوناتا صفر ٢٠هزار دلاره كه ميشه ٨٠ ميليون و آزرا صفر ٣٥ هزار دلاره كه ميشه ١٤٠ ميليون
  • بی نام A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    1 0
    سلام من نمییتونم حتی بعد از ده سال پولمو جمع کنم یه پراید مدل پایین یا پیکان بخرم هر روزهم از پس اندازم کم میشه
  • بی نام A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    1 0
    من که نفهمیدم بابیست و چهارتومن چی بخرم کارکرده
  • بی نام A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    0 0
    به نظر من بهترین ماشینی که بین 100 تا 140 میلیون تومان است محصولات تویوتاست که مرگ ندارند
  • بی نام A1 ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    1 2
    طبق تحقیقات من هرگی 206 خریده و سوار شده، دیگه حاظر نشده ماشینشو عوض کنه.
  • بی نام A1 ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    0 5
    ماشین فقط پژو پارس عالیه من که دارم راضیم
    • بی نام A1 ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
      0 0
      احتمالا تا الان ماشین غیر ایرانی رو تجربه نکردید دوست هموطن که به پارس میگید ماشین.دعا میکنم یه ماشین خوب غیر ایرانی یا چینی سوار بشید تا متوجه تفاوت ماشین با گاری شوید.
  • بی نام A1 ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    1 0
    حیف پول حیف نون