قرارداد سرمایه گذاری ، بهره برداری و واگذاری مجتمع بندری پارس به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه درعسلویه امضاء شد.
قرارداد مذکور روز سه شنبه طی مراسمی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به امضای "محمد حسین داجمر" مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و" موسی سوری" مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس رسید .
به موجب این قرارداد، بهره برداری از هفت پست اسکله مجتمع بندری پارس به طول بیش از دو کیلومتر با آبخور 11 تا 15 متر به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران واگذار خواهد شد .
این قرارداد15 ساله در دوره های پنج ساله قابل تمدید است.
علاوه براین براساس قرارداد مذکور این شرکت در تکمیل و ساخت محوطه های بندری و انبارهای سرپوشیده ، انبارهای روباز ، ابنیه و تجهیز و راهبری ترمینال کانتینری ، فله و کالای عمومی در محدوده مجتمع بندری منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس که در راستای طرح جامع بندر خدماتی پارس صورت می گیرد و همچنین در تامین تجهیزات مورد نیاز برای هر فعالیت سرمایه گذاری خواهد کرد .
سرمایه گذاری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این طرح جمعا بالغ بر 50 میلیارد تومان است که یک سوم آن در ساخت و ساز زیر بنایی و دو سوم آن در تامین تجهیزات انجام خواهد شد.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در مراسم امضای این قرارداد گفت:در حالی که تعداد کشتی های این شرکت در زمان انقلاب به 42 فروند و ظرفیت ناوگان آن به 520 هزار تن می رسید امروز شاهد فعالیت 160 فروندکشتی با ظرفیت 5.5 میلیون تن در ناوگان این شرکت در اقصی نقاط جهان هستیم .
داجمر با اشاره به رشد ناوگان و ظرفیت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی پنج سال اخیر گفت :2.3 میلیون تن از ظرفیت مذکور طی سالهای اخیر به ناوگان این شرکت افزوده شده است .
رییس هیات مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به فعالیت این شرکت در زمان جنگ و تحریم های صورت گرفته علیه ایران در آن مقطع گفت:در زمان جنگ تحمیلی که بسیاری از شرکتهای کشتیرانی از حمل بار ایران خودداری می کردندکشتیرانی جمهوری اسلامی ایران حمل بیش از 98 درصد بار وارداتی و صادراتی کشور را انجام می داد به طوری که از این شرکت به عنوان خط دوم دفاعی ایران نام برده شد .
وی با بیان اینکه امروز نیز به نوعی با توطئه ها و دست اندازی های دشمنان ملت ایران مواجه هستیم اظهار داشت :دشمنان طی سال های اخیر با اعمال مواردی نظیر صدور قطعنامه و اقدامات گوناگون در تلاش برای جلوگیری از فعالیت و توسعه فعالیتهای کشتیرانی جمهموری اسلامی ایران به عنوان یک مجموعه لجستیک بوده اند که به لطف خداوند تاکنون این خواست آنها محقق نشده است و انشاء الله در آینده نیز محقق نخواهد شد .
داجمر با بیان اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مجموعه گسترده ای از زنجیره حمل و نقل را در اختیار دارد افزود: این شرکت جلب رضایت مشتریان و کاهش قیمت تمام شده کالا و حمل و نقل را در دستور کار خود قرارداده است و امیدواریم بتوانیم با تنوع بخشی به مبادی ورودی کشور از ظرفیتهای مختلف استفاده کنیم و حمل و نقل مضاعف در کشور را کاهش دهیم .
داجمر درخصوص زمان اجرایی شدن قرارداد مذکور نیز اظهار داشت: امیدواریم قرارداد مذکور را با هماهنگی با صاحبان کالا و انتقال برخی از تجهیزاتی که در بنادر دیگر در اختیار داریم به بندر پارس هر چه سریعتر اجرایی کنیم .
وی با بیان اینکه سفارش ساخت گنتری کرین های مورد نیاز بندر پارس سال آینده انجام خواهد شد افزود:گفت سرمایه گذاری در باراندازهای این بندر را بزودی شروع خواهیم کرد .
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی بندرپارس پارس نیز در مراسم امضای این قرارداد گفت: بهره برداری از مجتمع بندری پارس موجب کاهش هزینه های حمل و نقل کالا به داخل کشور و صادرات محصولات به خارج از کشور خواهد شد.
"موسی سوری" تاکید کرد: با بهره برداری از این مجتمع بندری شاهد رونق عظیم اقتصادی در پارس جنوبی، استان بوشهر و کشور خواهیم بود.
وی افزود: اداره مجتمع بندری پارس و سرمایه گذاری در این بندر تا سقف 500 میلیارد ریال توسط کشتیرانی دستاوردهای بسیار ارزشمندی را برای کشور محقق خواهد کرد.
سوری با بیان این که تولید کنندگان می توانند محصولات خود را از طریق بندرپارس با هزینه پایین تر صادر کنند، افزود: با بهره برداری از این بندر شاهد ادامه تصمیمات و موفقیت های بزرگ دولت در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس هستیم.
وی با اشاره به سفر اخیر رییس جمهور به عسلویه و امضای قرارداد اجرای فازهای باقیمانده پارس جنوبی گفت: با امضای این قرادادها و واگذاری اجرای پروژه ها به پیمانکاران توانمند داخلی عزم و اراده ملی با یک تصمیم بزرگ و بی سابقه و تاریخی در حوزه صنعت نفت همراه شد.
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گفت: واگذاری این پروژه ها به ارزش 21 میلیارد دلار به پیمانکاران داخلی طلیعه موفقیت های بزرگی است که در آینده کام ملت ما را شیرین تر خواهد کرد.
سوری با اشاره به اجرای پروژه های عظیم پارس جنوبی گفت: تلاشگران صنعت نفت کشور، مشاوران و سازندگان توانمند داخلی و حمایت های خوب مسوولان و مردم استان بوشهر و میزبانی بسیار شایسته ای که از وزارت نفت در این منطقه انجام شد، شرایط ممتازی را برای کشور بوجود آورده است.
وی گفت: اگر در صنایع پتروشیمی و پایین دستی که مجموعه های بسیار عظیم و زنجیره ارزشمندی بواسطه وجود آنها ایجاد شده است، سرمایه گذاری کنیم ارزش افزوده و ابعاد ثروت ملی که در پارس جنوبی تولید می شود، ده ها برابر افزایش می یابد.
سوری گفت: با راه اندازی 14 فاز باقیمانده پالایشگاهی در پنج الی هفت سال آینده، بر اساس محاسبات انجام شده ارزش خام فروشی محصولات تولیدی به حدود 130 میلیارد دلار بالغ خواهد شد که می تواند تحولات بسیار عظیمی را در اقتصاد ایران و جایگاه اقتصادی کشور در تولید و تجارت جهانی رقم بزند.
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس افزود: چنین اتفاق صنعتی بزرگی که یک سکوی پرش اقتصادی عظیم برای کشور خواهد شد و به دنبال آن توسعه را در منطقه رقم خواهد زد، نیازمند زیرساخت ها و فراهم شدن شرایط صادرات محصولات تولیدی و حلقه های تکمیلی است.
سوری تصریح کرد: فرودگاه بین المللی خلیج فارس و مجتمع بندری پارس به عنوان دو زیرساخت اصلی در این منطقه، نقش کلیدی را در حمل و نقل کالا و مواد و تجارت جهانی ایفا می کنند.
وی با بیان این که اتصال راه آهن سراسری به عسلویه رونق بیشتر این منطقه و مجتمع بندری پارس را به دنبال خواهد داشت: افزود: احداث راه آهن شیراز - بوشهر وارد فاز اجرایی شده و مطالعات اتصال آن به عسلویه نیز به قرارگاه خاتم الانبیاء واگذار شده است.
قرارداد سرمایه گذاری ، بهره برداری و واگذاری مجتمع بندری پارس به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه درعسلویه امضاء شد.
کد خبر 72060
نظر شما