از «نصفه گوشِ» ترکمنستانی تا «خرگوش و لاک‌پشت» ایرانی

اجرای نمایش‌های «نصفه گوش»، «سفر شادی»، «خرگوش و لاک‌پشت» و برگزاری ورکشاپ «دنیای کاغذی» از جمله خبرهای این روزهای جشنواره بیست و چهارم است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، از جمله نمایش هایی که این روزها در بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان اجرا شده یا خواهد شد «نصفه گوش» از جمهوری ترکمنستان است و «سفر شادی» و «خرگوش و لاکپشت» از ایران. بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان از 10 تا 15 آذر به دبیری مریم کاظمی در شهر همدان در حال برگزاری است.

ترکمنستان با «نصفه گوش» در جشنواره بیست و چهارم

«نصفه گوش» نام نمايشی است از جمهوری‌تركمنستان كه در بخش مسابقه بين‌الملل بيست و چهارمين جشنواره تئاتر كودک و نوجوان همدان روی صحنه می‌رود.

اين نمايش نوشته  همرا شیراُف است كه با كارگردانی ايلياس دوردیف در جشنواره روی صحنه می‌رود.

این نمايش محصولی از کمپانی تئاتر عروسکی محلی ترکمنِ ترکمنستان و روایت زندگی پیرمردی است که فرزندی ندارد و فقیر است. او همیشه در آرزوی داشتن یک فرزند بوده است. یک روز خداوند با معجزه‌اش به او فرزندی می‌دهد؛ اما خیلی کوچک! او پسرش را یارتی گولاک (نصفه گوش) می‌نامد و ...

گروه اجرايی اين نمايش عبارتند از؛ نوبردی حاجایو (سرپرست کمپانی)، همرا شیراُف (نویسنده)، ایلیاس دوردیف (کارگردان)، شاگولی کاراشف، آناچاری کاکابایف، آتاجان بایرام دورديف، ساپاردوری هاندوردیف، بیگمیرات چاریف، آکمیرات آلاگوربا نف، زیادا کاکالیوا، گالسر جومایوا، ماکسات چاریف، ژامیلا هوجایوا (بازیگران).

جشنواره‌ای که رقابتی نباشد روح ندارد

محمدرضا مالکی از اجرای «سفر شادی» در بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان و شرایط این گونه نمایشی گفت.

محمدرضا مالکی که به ‌عنوان کارگردان با نمایش «سفر شادی» از شهر تهران در بخش مسابقه تئاترِ ایران بیست‌ و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان حضور دارد، درباره داستان «سفر شادی» که برای مخاطب نوجوان آماده شده است، گفت: «این نمایش قصه دختربچه‌ای به ‌نام شادی را روایت می‌کند که بیماری خاصی دارد. ما در نمایش نام بیماری سرطان را نمی‌آوریم اما از شواهدی که در ظاهر این شخصیت وجود دارد این‌گونه به نظر می‌آید که این دختر سرطان دارد. این کودک از روند درمان خود ناامید شده است. گروه پزشکی بیمارستان تصمیم می‌گیرند او را درگیر یک نمایش کنند و شادی قهرمان قصه‌هایی شود که پزشکان برای او طراحی کرده‌اند. آن‌ها سه قصه را برای او طراحی می‌کنند که بر سه محور شجاعت، لبخند و شادی و امید استوار است. شادی این سه مسئله را از دست داده است اما پس از آن‌ که ناخواسته در این قصه‌ها بازی می‌کند و قهرمان آن‌ها می‌شود، درمی‌یابد که امید، شادی و شجاعت خود را دوباره به‌دست آورده است. در این نمایش نوعی تئاتر درمانی هم دیده می‌شود.»

مالکی ضمن اعلام این نکته که «سفر شادی» آذر و دی‌ سال گذشته در تالار هنر روی صحنه رفت و با استقبال خوبی مواجه شد، گفت: «برای اجرای نمایش در قالب جشنواره تئاتر کودک‌ و نوجوان هیچ تغییری در زمینه گروه بازیگران بر نمایش اعمال نکرده‌ایم بلکه تنها تغییراتی در میزانسن‌ها داشته‌ایم.»

کارگردان «سفر شادی» رقابتی برگزار شدن جشنواره تئاتر کودک ‌و نوجوان را نکته‌ای مثبت ارزیابی کرد و گفت: «رقابتی برگزار شدن جشنواره میان گروه‌ها هیجان و شور و شوق به‌ وجود می‌آورد. حتی اگر مبلغ جایزه اندک باشد باز هم این رقابت جشنواره را پویاتر می‌کند. حتی معتقد هستم بهتر است جشنواره تئاتر عروسکی را هم رقابتی برگزار کنند. درست است که عده‌ای ناراحت می‌شوند و عده‌ای خوشحال اما هیجانی که ایجاد می‌کند به جشنواره روح می‌بخشد. جشنواره‌ای که رقابتی نباشد، روح ندارد.»

«سفر شادی» روز گذشته شنبه 11 آذر در سه نوبت 10، 15 و 17:30 در سالن اصلی مجتمع فرهنگی‌ سینمایی شهید آوینی شهر همدان روی صحنه رفت.

سحر صبا نمایشنامه «سفر شادی» را نوشته و محمدرضا مالکی کارگردانی آن را بر عهده داشته است. محمدعلی حسین‌علی‌پور، نسیم تاجی، سوده سعدایی و سحر صبا گروه بازیگران این اثر را تشکیل دادند و پوریا شکیبایی به‌ عنوان صداپیشه در این اثر حضور داشت.

جان‌بخشی به اشیا تمرین شد

ورک شاپ «دنیای کاغذی» با حضور گری فریدمن، فعال تئاتر کودک و عروسکی از استرالیا، شنبه 11 آذر در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

گری فریدمن که سومین دوره است که در این رویداد حضور دارد در این ورک‌شاپ از کشف دنیای بیرونی و درونی اشیا گفت و تاکید کرد: «این کشف موجب افزایش خلاقیت و پیشرفت انسان‌ها می‌شود.»

این کارگردان انیمیشن که خود ابداع‌گر این روش است، افزود: «باید زندگی را از جنب و جوش ذهن انسان‌ها به اشیا منتقل کنیم و به آن‌ها هویت بدهیم.»

او با این توضیح که جان‌بخشی به اشیا حالت روحی دارد و این اتفاق به صورت ناخودآگاه پیش می‌آید به عنوان نمونه گفت: «همیشه یک عروسک‌گردان در اختیار عروسک است. بگذاریم این حس ناخودآگاه به وجود آید و بدون آن که متوجه باشیم به عروسک جان ببخشیم.»

گری فریدمن که در آغاز این کارگاه از حاضران خواسته بود از اشتیاق‌های خود در زندگی بگویند، تصریح کرد: «یکی از از اصلی‌ترین اشتیاق‌هایم در زندگی کمک کردن و آموزش مهارت‌هایم به علاقه‌مندان است. تا از این مهارت‌ها در آموزش و حتی درمان بهره ببرند. خوشحالم در این جشنواره شرکت دارم و در ورک شاپ ایده‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود.»

این کارگاه با معرفی حاضران و بهانه و اشتیاق آن‌ها به زندگی آغاز شد و در ادامه برای آموزش تمرکز، فعالیت ذهنی همراه با موسیقی صورت گرفت و با تولید اثر هنری با کاغذ پایان یافت.

کارگاه «دنیای کاغذی» با حضور گری فریدمن از استرالیا امروز یکشنبه 12 آذر نیز ساعت 9 صبح برگزار شد.

برای خردسالان نمایشنامه‌های کمی نوشته شده است

داستان «خرگوش و لاک‌پشت» نوشته منوچهر اکبرلو با کارگردانی سعید صادقی امروز یکشنبه 11 آذر در بخش خردسال جشنواره تئاتر کودک و نوجوان روی صحنه می‌رود.

سعید صادقی در مورد این نمایش گفت: «برای خردسالان متاسفانه متون بسیار کمی نوشته شده که بیشتر آن هم کتاب داستان است. داستان «خرگوش و لاک‌پشت» نوشته منوچهر اکبرلو از داستانی به همین نام که در دنیا معروف است و برای خردسالان جذابیت دارد برگرفته شده اما اکبرلو تمام ساختار این اثر را بهم ریخته که خود موجب خلاقیت در متن و همچنین افزایش بار آموزشی برای مخاطب شده است.»

او با این توضیح که نمایش به موضوع استقامت و مشارکت تاکید دارد، گفت: «مشارکت موضوع بسیار مهمی است که این روزها خیلی کم در جامعه دیده می‌شود. با آموزش از سن خردسالی می‌توان بحث مشارکت را حداقل برای نسل‌های آینده ایجاد کرد.»

صادقی با بیان این که در اجرای نمایش از دو شیوه روایی و عروسک‌های باتومی رومیزی استفاده می‌شود، ادامه داد: «در فضای نمایش با استفاده از دکور ساده اما پر پیچ و خم جذابیت ایجاد کردیم که مخاطب در هر صحنه کار چیز جدیدی را دیده و لمس کند.»

او ویژگی مهم نمایش «خرگوش و لاک‌پشت» را نوع بازیگری آن دانست و افزود: «این کار نیاز به بازیگری داشت که بتواند علاوه بر بازی، عروسک‌گردانی و صداپیشگی کند که مریم اکبری از عهده آن برآمد.»

این نمایش در چهار صحنه اجرا می‌شود. خرگوش و لاک‌پشت با یکدیگر مسابقه می‌دهند و در صحنه نخست لاک‌پشت برنده مسابقه می‌شود. در صحنه دوم خرگوش فکر می‌کند و ایراد کار خود را پیدا کرده و او برنده می‌شود. در صحنه سوم لاک‌پشت با خلاقیت و همچنین استقامت خود طرحی در جنگل انجام می‌دهد و موجب پیروزی خود می‌گردد. این دو با هم قهر می‌کنند و از این که با هم قهر هستند بسیار ناراحت می‌شوند که با پا در میانی بازیگر نمایش دوباره خرگوش و لاک‌پشت با هم دوست شده و در یک مسابقه دیگر به مشارکت می‌رسند. طراح صحنه نمایش مریم اکبری و طراح لباس سعید صادقی هستند.

58242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 733469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =