مقام قوه قضاییه:سمن ها ظرفیت بالایی در کاهش آسیب های اجتماعی دارند

ایرنا نوشت : مدیرکل پیشگیری‌ مردمی و مشارکت‌های مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضائیه گفت:سازمان های مردم نهاد (سمن ها) نقش مهمی در کاهش آسیب های اجتماعی دارند.

سید علی‌اصغر رفاهی  در همایش همسویی سازمان‌های مردم نهاد چهارمحال و بختیاری یکی از آسیب های اجتماعی را طلاق عنوان کرد و افزود: سازمان های مردم نهاد در بخش آموزش دهی به خانواده ها و زوجین می توانند نقش مهمی در کاهش این آسیب اجتماعی ایفا کنند.
وی با اشاره به اینکه طلاق در استان چهارمحال وبختیاری در سالجاری کاهش داشته است افزود: مطالبه مهریه نیز در استان کاهش 16.7درصدی داشته که این امر نشان دهنده برنامه ریزی و همگرایی مردم و دستگاه قضا و ارائه برنامه های آموزشی خوب از سوی مععاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری و دستگاه های متولی است.
رفاهی اظهارکرد: معاونت اجتماعی دادگستری استان از سال 91 در حوزه مقابله با کاهش طلاق دوره های مختلف از جمله اموزش خانواده، مشاوره و آموزش به زوجین در شرف ازدواج و همچنین زوجینی که در سالهای اولیه زندگی دچار مشکل می شوند را ارائه می دهد که این امر گامی موثر در کاهش این آسیب بوده است.
وی اظهارکرد: در کشور 11 و نیم میلیون دختر و پسر در سن ازدواج قرار دارند که ارائه آموزش پیش از ازدواج یکی از اولویت ها و راه های مقابله و پیشگیری از طلاق و آسیب های اجتماعی است.
وی ارائه 10 مهارت همسرداری و آموزش های خانواده را راهی برای کاهش آسیب های اجتماعی و طلاق در بین خانواده های عنوان کرد و گفت: درحال حاضر به فراگیری این آموزش ها توجه نمی شود.
رفاهی با اشاره به جمعیت 13 میلیونی دانش آموزان در کشور افزود: این جامعه هدف نیازمند اجرای برنامه‌های آموزشی، فرهنگی و اجتماعی در حوزه ها مختلف به خصوص پیشگیری از وقوع جرم است.
به گفته وی، در کشور بیش از 90 هزار هیات مذهبی و سمن فعال است که می توان با استفاده از ظرفیت این سمن ها آسیب‌های اجتماعی و جرایم را کاهش داد.
وی با تاکید بر اینکه امر پیشگیری از وقوع جرم به عنوان یکی از اولویتهای وظایف قوه قضائیه است افزود:با آسیب شناسی و علت یابی جرایم در استان ها، می توان در کاهش آسیب و همچنین جلوگیری از وقوع جرم گام برداشت.
رفاهی با تاکید بر اینکه پیشگیری از وقوع جرم، نیازمند مشارکت مردمی است اظهارکرد: سازمان های مردم نهاد ظرفیت و پتانسیلی خودجوشی است که باید از این ظرفیتها هرچه بیشتر در حوزه آسیب شناسی و رفع مشکلات اجتماعی بهره گرفت.
رئیس کل دادگستری چهارمحال و بختیاری نیز دراین همایش از فعالیت 500 سازمان مردم‌نهاد در استان خبر داد و گفت: همسویی و همدلی بین مسوولان، مردم و همچنین سمن ها گامی در جهت کاهش آسیب در استان است.
سیدعبدالله موسوی با اشاره به اینکه این استان از استان های پاک کشور است، افزود: ایراد ضرب و جرح عمدی، توهین، سرقت، تهدید، تصادف، تخریب، تصرفات عدوانی، ناسزاگویی، مزاحمت تلفنی و رانندگی بدون گواهینامه بیشترین پروندهای تخلف ثبت شده در استان است.
در این نشست تعدادی از سازمان های مردم نهاد(سمن) چهارمحال و بختیاری حضور داشتند.
چهارمحال و بختیاری دارای 900هزار نفر جمعیت است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 738325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =