مدیران غیر متخصص و ضعیف عامل توسعه نیافتگی مازندران هستند

واقعیت این است که یکی از ملزومات ایجاد تحول اقتصادی در استان اصلاح مدیریت هاست. تجربه ثابت کرده است که مدیران غیر متخصص و ضعیف یکی از عوامل مهم توسعه نیافتگی استان محسوب می شوند.....

کوروش غفاری چراتی - استان مازندران به لحاظ برخورداری از مواهب طبیعی و ظرفیت های محیطی یکی از معدود استان های کشور است که آرمان توسعه در آن با کمترین هزینه قابل حصول می باشد.
با این وجود متاسفانه به لحاظ پاره ای اقدامات مبتنی بر سیاست آزمون و خطا و نیز بی برنامگی و روزمرگی مفرط در سیر اداره استان از سالیان گذشته موجب شده تا مازندران مستعد نتواند از تمامی امکانات بالقوه خدادادی خود منتفع شود و تحقق برنامه های نه چندان چشمگیر اقتصادی آن نیز در گیر و دار تامین اعتبار باقی بماند.
نگاهی به سیمای اقتصادی مازندران و قیاس اوضاع اقتصادی و معیشتی آن با سایر استان های کشور نشان می دهد که اين استان در سالهاي اخير به لحاظ اقتصادی و توسعه ای روزگار سختی را تجربه کرده و در پاره ای از موارد پسرفت های سوال برانگیزی نیز داشته است .
واقعيت اين است كه يكي از ملزومات ايجاد تحول اقتصادي در استان اصلاح مديريت هاست. تجربه ثابت كرده است كه مديران غير متخصص و ضعيف يكي از عوامل مهم توسعه نيافتگي استان محسوب مي شوند.
از این رو اهتمام جدي به شايسته سالاري در دستگاههاي دولتي و حذف مديران ناكارآمد و غير همسو را از ديگر ضرورت هاي تحول بنيادين در فرايند توسعه استان است و در همین راستا ضروری است از همه ظرفيت هاي مديريتي استان استفاده شود تا فضاي اقتصادي استان در پروسه اي پيوسته و مثبت متحول شود. بطورکلی یکی از اساسی ترین علت عقب ماندگی و رکورد اقتصادی در استان مستعد و با ظرفیت مازندران، بکارگیری و مکان گزینی نه چندان مطلوب مدیران در دستگاههای اجرایی است.
تحليل كارشناسي و آسيب شناسي مسئله توسعه نيافتگي مازندران نيز بيانگر اين حقيقت تلخ است كه حضور مديراني غير متخصص و عموما با سطح تحصيلاتي پايين و غيرمرتبط در مناصب مختلف يكي از مهمترين علل حاكميت ركود در تمامي بخش هاي توسعه است كه متاسفانه تاكنون كمتر بدان پرداخته شده است. اين گروه از مديران كه به جاي كار درماني ،حرف درماني را وجهه همت خود ساخته اند اگر در فرایندی شایسته سالار و با لحاظ نمودن مؤلفه های تصریح شده در مدیریت اسلامی مورد ارزیابی و سنجش قرار گیرند، یقینا باید جای خود را به افرادی شایسته تر بدهند.
آنچه امروزه بعنوان تراژدي مديريت در استان مازندران مورد توجه كارشناسان و تحليل گران رسانه اي است ناشي از همين معضل بنيادين مي باشد كه علي رغم پيگيري هاي بسياري از دلسوزان متاسفانه به لحاظ سيطره لابي هاي سياسي براصول شايسته سا لاري تاكنون منتج به نتيجه اي موثر نشده است كه البته اميدواريم در دوره جديد شاهد تحقق اين مهم باشيم. بررسی ها نشان می دهد تعدادي از مديران استاني و شهرستاني در حد و قواره مديريت نبوده و نيستند.
بنابراین مردم مازندران نباید معطل مدیران ضعیف باشند و مسئولان امر باید فکری برای پویایی ادارات مختلف و دستگاههاي اجرايي استان داشته باشند. ترديدي وجود ندارد براي شتاب بخشي به توسعه استان و حل مشكلات مردم بايد مديران ضعيف، ناكارآمد و بي تجربه از علوم و فنون جديد جاي خود را به مديران پرانرژي و كارآمد بدهند. خلاصه کلام اینکه؛ انتظار قاطبه مردم استان از دولتمردان جديدبه ويژه استاندار آن است که عقب ماندگی استان مستعد مازندران را در پرتو گزينش مديراني متخصص ،متعهد و برنامه محور جبران و خط پایان گسترش فقر و نابسامانی در این سرزمین رویایی را بدرستی ترسیم نمايند تا ساکنان این خط زرخیز از بن بست توسعه نیافتگی رهایی یابند، که این حق مازندران است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 742432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =