۰ نفر
۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۹

تسنیم نوشت:درپی مخالفت اکثریت نمایندگان مجلس با افزایش قیمت بنزین به ۱۵۰۰ تومان و از سویی اصرار دولت بر تغییر قیمت، پیشنهاد سهمیه بندی و فروش دو نرخی بنزین در سال آینده که رئیس مجلس هم بر آن تاکید کرده، به طور جدی مطرح شده است.

در هفته های اخیر، اختلافات مجلس و دولت درباره وضعیت قیمت بنزین در لایحه بودجه 97 به اوج خود رسیده و فضای مبهمی در این زمینه ایجاد شده است . از طرفی، بسیاری از نمایندگان مجلس حتی نمایندگان شاخص حامی دولت مانند رئیس کمیسیون تلفیق مجلس و سخنگوی هیئت رئیسه مجلس اعلام کرده اند که مخالف پیشنهاد دولت برای افزایش قیمت بنزین به 1500 تومان هستند.

بسیاری از نمایندگان مجلس با هدف جلوگیری از افزایش فشارهای اقتصادی به مردم، بحث عدم افزایش قیمت بنزین را به صورت جدی مطرح کرده اند.با توجه به همین موضوع، احتمال حذف تبصره 18 لایحه بودجه سال 97  و حتی ایجاد منع قانونی برای افزایش قیمت بنزین در سال آینده توسط مجلس بالاست. 

از طرف دیگر، مقامات ارشد دولتی حتی شخص رئیس جمهور همچنان ضمن تاکید بر ضرورت اصلاح قیمت حامل های انرژی براساس برنامه ششم توسعه و همچنین ضرورت توجه بیشتر به موضوع اشتغال از پیشنهاد دولت در زمینه افزایش قیمت بنزین دفاع می کنند و بر ضرورت تصویب آن تاکید دارند.

در همین زمینه، صبح دیروز، حسن روحانی، رئیس جمهور در دیدار با روسای کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی  گفت: «مگر شما در قانون نگفتید که حامل های انرژی چگونه بیاید باید اصلاح شود. قانون خودتان است...به نظر من اگر مجلس، فکر می کند منبع بهتری دارد، در تبصره 18 بیاید از منبع بهتر استفاده کند، ولی اگر ما برای اشتغال سالهای آینده، امسال تصمیم گیری درستی نداشته باشیم، نمیتوانیم. شما بدانید، هیچ مسأله ای بالاتر از مسأله اشتغال نیست و هیچ خطری بالاتر از بیکاری نیست.» 

این وضعیت در حالی ایجاد شده است که اصولا این دوگانه مخالفت با هر گونه افزایش قیمت بنزین یا افزایش شدید قیمت بنزین به صورت تک نرخی، غلط است و نهایتا به ضرر عموم مردم بخصوص مستضعفان تمام می شود . 

* چرا دوگانه بنزینی مجلس و دولت غلط است؟

پیشنهاد بسیاری از نمایندگان مجلس مبنی بر جلوگیری از افزایش قیمت بنزین که به معنای توقف در وضعیت فعلی است، راهکار نادرست و غیرقابل قبولی است و افزایش قیمت این حامل انرژی ضرورت دارد، زیرا:

الف- در سال های اخیر، شاهد افزایش قابل توجه و کم سابقه رشد مصرف بنزین بوده ایم به گونه ای که امسال رشد مصرف این فرآورده نفتی به 8 درصد رسیده است. بنابراین در صورت تثبیت مجدد قیمت بنزین، شاهد افزایش مجدد رشد مصرف این فرآورده نفتی و افزایش واردات آن خواهیم بود .

ب- براساس آمارهای رسمی وزارت نفت قیمت فروش داخلی هر لیتر بنزین به ترتیب حدود 300 و 900 تومان کمتر از قیمت تمام شده و قیمت فوب خلیج فارس این فرآورده نفتی است. بنابراین قیمت فعلی بنزین همچنان یارانه ای است.

با توجه به این قضیه و همچنین سیستم تک نرخی توزیع آن، هر کس بنزین بیشتری مصرف کند از یارانه بیشتری استفاده می کند، یعنی یارانه پنهان بنزین عمدتا به پرمصرف ها می رسد که این امر برخلاف عدالت اجتماعی و اصول مدیریت مصرف است.

ج - با عدم افزایش قیمت بنزین، بخش قابل توجهی از بودجه پیش بینی شده دولت برای اشتغالزایی در قالب تبصره  18 بودجه 97 (حدود 15 هزار میلیارد تومان) محقق نخواهد شد و عملا برنامه دولت در این زمینه نیمه کاره می ماند.

از طرف دیگر، پیشنهاد دولت مبنی بر افزایش 50 درصدی  قیمت بنزین به صورت تک نرخی هم راهکار نادرست و پرهزینه ای است که هم تداوم سیستم ناعادلانه «یارانه بیشتر برای مصرف بیشتر» و هم حرکت به سمت اقتصاد ریاضتی محسوب می شود و تبعات زیر را دارد:

1 - افزایش 50 درصدی قیمت بنزین هم تورم زیادی در بخش حمل ونقل ایجاد می کند و هم با توجه به ویژگی های خاص این حامل انرژی در جامعه، تورم روانی قابل توجهی را در سایر بخشهای مختلف اقتصادی ایجاد می کند. این تورم موجب افزایش فشار اقتصادی بر جامعه بخصوص خانوارهای مستضعف می گردد. به علاوه، این افزایش قیمت بنزین، کاهش رشد اقتصادی و افزایش جمعیت بیکاران را به دنبال دارد.

2- تاثیر افزایش 50 درصدیدرصدی قیمت بنزین بر کنترل مصرف، محدود و موقتی بوده و بعید است بیش از یک سال به طول بی انجامد. همانطور که علیرغم افزایش قیمت بنزین در سال 94 شاهد بودیم که رشد 2 درصدی مصرف این فرآورده نفتی در آن سال به رشد 5.5 و 8 درصدی مصرف در سالهای 95 و 96 افزایش یافت.

 * بهترین راهکار احیای سهمیه بندی بنزین است

با توجه به آنچه گفته شد، هم حفظ وضع موجود ( تثبیت بنزین 1000 تومانی) و هم افزایش قیمت بنزین به 1000 با توجه به آنچه گفته شد، به نفع پرمصرفها (عمدتا پردرآمدها) و به ضرر عموم مردم بخصوص مستضعفان است و باید سراغ راهکار دیگری رفت. راهکار سوم یا راهکار صحیح که از سوی علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز پیشنهاد شد، احیای سهمیه بندی بنزین و دو نرخی شدن مجدد بنزین است. لاریجانی گفت: «حتماً شرایط مردم را در نظر بگیرید و  پرش در این زمینه به مصلحت نیست و باید راههایی مانند دو نرخی بودن اندیشیده شود تا به طبقات پایین جامعه فشار نیاید»  برخی از نمایندگان مجلس مانند رحیم زارع، نایب رئیس کمیسیون تلفیق مجلس هم از طرفداران این پیشنهاد هستند.

احیای سهمیه بندی بنزین با محور قرار دادن خانواده به جای خودرو، راه درست برای اصلاح وضعیت موجود بدون ایجاد فشار به عموم مردم بخصوص مستضعفان است. در صورتی که قیمت بنزین برای عموم خانوارها که کم مصرف هستند همان 1000 تومان باقی بماند و صرفا قیمت این فرآورده برای خانوارهای پرمصرف که مصارفی بالاتر از حد متوسط جامعه (مثلا 80 لیتر در ماه) دارند، افزایش چشمگیری یابد و مثلا به 1500 یا 2000 تومان برسد،  سیستم ناعادلانه « یارانه بیشتر برای مصرف بیشتر» اصلاح می شود و پرمصرفها مجبور می شوند برای مصارف بالای خود، هزینه بیشتری بپردازند.

سایر مزایای استفاده از این راهکار عبارتست از: کاهش اثرات تورمی و فشار اقتصادی به عموم مردم بخصوص مستضعفان، اصلاح الگوی مصرف بنزین به صورت گسترده تر و بلندمدت تر و همچنین تحقق بخش اعظم درآمدهای مدنظر دولت از محل افزایش قیمت بنزین (تبصره 18 لایحه بودجه) و در نتیجه، فراهم شدن امکان اجرای برنامه های اشتغالزایی دولت.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 742602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 60
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
    پس اشتغال زایی با پول افزایش قیمت بنزین بهانه بوده چرا که با سهمیه بندی فروش بنزین افت خواهد کرد و در آمد فعلی نیز کاهش خواهد داشت
    • حمید RO ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
      هروز به بیشتر به این نتیجه میرسم که تنها راه برام خروج از کشوره.هیچ اینده روشنی نیست واقعا.اگه این نظرم فتنه گری حساب نمیشه تاییدش کنید
    • صدری A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
      هرگونه افزایش قیمت بنزین چه مستقیم چه سهمیه بندی چه یک ریال چه هزارتومان تیشه به ریشه مردم و کشور است چون بار روحی و روانی و تورم و هرج و مرج اقتصادی در پی خواهد داشت
    • مرشد A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
      نه گرونش کنید نه سهمیه بندی هر دو روش اشتباه محضه بهانه دست دشمن ندید چرا نمی فهمید که دشمن از نارضایتی مردم سوئ استفاده می کنه رهبر که میفرمایند بصیرت داشته باشید فقط به مردم نمیگن به شما دولت و مجلس هم هست عقلتان را به کار بیاندازید نباید بنزین را نه گران و نه سهمیه بندی کنید بفهمید...............................سطح درامدی مردم کشش گرانی را ندارد........................
    • فردوس توسی A1 ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
      32 1
      اقایان مسول و نماینده کی واردات خودروهای کم مصرف و ایمن خارجی ازاد میشه اونم با تعرفه تک رقمی؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
      2 8
      حالتون خوبه؟ با توجه به اینکه بنزین با یارانه توزیع میشه فروش بیشتر بنزین یعنی یارانه بیشتر و ضرر بیشتر پس اگر کمتر فروخته بشه یه پولی تو جیب دولت می مونه که باهاش کار آفرینی بکنه منظورم نظر اوله
    • بی نام A1 ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      5 4
      هموطن فرهیخته و پروفسور من که با جمله "حالتون خوبه؟" افاضات فرمودید .در کشوری که نفت دارد افزایش قیمت بنزین فقط به منظور درآمد بالاتر است . یارانه ای که دولت میپردازد مجازی است . به عبارتی اگر بنزین گران نشود به اصطلاح بازاری دولت در سود ضرر میکنه
    • بی نام A1 ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      2 0
      عزیز دل برادر ایران وارد کننده بنزین هست حتی اگر یارانه مجازی باشه و بنزین کمتری فروخته بشه با صادرات مازاد بنزین سود بیشتری عاید دولت میشه در جواب عزیزی که گفته فروش کمتر بنزین سود کمتری به دولت میرسونه
    • بی نام A1 ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
      6 2
      تنها راه نجات فشار دادن دکمه پایین کیس کامپیوتر است
  • بی نام A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
    اقا من در ماه حداقل 200 لیتر بنزین مصرف میکنم تا بیام سر کار و برگردم سهمیه بندی یعنی چی دیگه مردمو با این چیزا اسیر نکنین دستتون رو از جیب ما بکشید بیرون
    • بی نام A1 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
      28 14
      با مترو واتوبوس تردد میکنم . چرا باید یارانه اون که0 20 لیتر در ماه مصرف میکنه رو من بدهم بهتر اینه که هرکه مصرف بالا تری داره هزینه اش رو خودش از جیب مبارکش پرداخت کنه هرینه الودگی هوا را هم ازش بگیرند اینطوری میشه عادلانه .
    • بی نام IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
      10 17
      با حمل و نقل عمومي برو البته اگه از اونايي نباشين كه يك جاي لاكشري توي اتوبوس ميخواين همراه با ماساژور و اينكه بياد دم خونتون ببرتتون اينجور اونور.اها الانم سريع بگين ماشين هيبريد كه تازه ياد گرفتيد فارغ از اينكه بدونيد ارزون ترين ماشين هيبريد دنيا هوندا اينسايت قيمتش ٢٠ هزار دلار هست و اتفاقا برخلاف تفكر غلط شما ماشين هاي هيبريد فقط ٤ درصد تعرفه دارند و قيمت بالاشون براي اينه كه توي همه ي دنيا گرونند.
    • بی نام IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
      34 11
      چرا باید پول بیت المال رو بدن برای یارانه بنزین شمایی ک ماشین شخصی استفاده میکنی؟ گناه من ک با تحمل خیلی سختی ها از حمل و نقل عمومی استفاده میکنم چیه؟
    • بی نام A1 ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
      10 7
      ماهی 200 لیتر بنزین مفتی حروم میکنی و دودش رو مردم تحمل میکنند و کلی هم پول بیت المال بهت میدن که بیای سر کار و بشینی خبر بخونی و نظرات چرت بدی؟ امثال تو هستند که مملکت رو به گند کشیدند. حیف اون بنزین. من استاد دانشگاه با مترو میرم سر کار. یکم زودتر بیدار شو و با حمل و نقل عمومی برو.
    • بی نام IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      2 1
      شاهد از غيب بيسوادي و شعبان بي مخ بازي هم اومد فرهاد خان.اتفاقا برعكس شما بنده بسيار به منابع مراجعه ميكنم.قيمت ارزي پريوس ٣٠هزار دلار هست كه ميشه ١٢٣ ميليون تومان بعدش تنها و تنها يك تعرفه ٤ درصدي ماشين هاي هيبريد مياد روش و ميشه ١٢٨ ميليون.يك ماليات بر ارزش افزوده ٩ درصدي و ماليات علي الحساب ٤ درصدي هم مياد روش كه روي بقيه اجناس هم مياد و هيچ ربطي به تعرفه ماشين نداره و اين ماليات روي ١٢٨ ميليون مياد و قيمت ماشين رو ميكنه ١٤٥ ميليون يك مقدار كمي هم ميره براي شماره كردن ماشين و نهايتاً قيمت ماشين رو نزديكتره ١٥٠ تومن ميبره كه الان قيمتش توي ايران همينه ميتونيد تو سايت هاي خريد و فروش خودرو ببينيد
  • بدون نام ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
    بهترين كار همين است بله هر كس بيش از نرمال مصرف دارد بيشتر هزينه كند
    • م ر GB ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
      15 8
      الانش هم همینطوره اگه شما روزی 50 لیتر مصرف داری پول بیشتری میدی تا کسی که 20 لیتر مصرف داره
  • بی نام A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
    75 5
    این نکته را هم در نظر بگیرید که اگر مبنا بر اساس وسیله نقلیه وکارت سوخت باشد ،باز مشکلی را حل نمی کند .چرا که بعضی ها با داشتن یک وسیله نقلیه فقط از سهمیه بنزین آن استفاده می کنند .مثلا کسی که یک ماشین مدل بالا دارد می تواند با خرید یک ماشین ارزان قیمت یا حتی خرید یک کارت سوخت از سهمیه آن استفاده کند.
    • بی نام A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
      67 1
      سلام اون کسی که ماشین مدل بالا سوار میشه نمیدونه رو هزارتومنی عکس کی هست . لازم نیست که بره ماشین دیگه بخره
  • iraj IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
    155 3
    بي ام و x5 با مصرف 8 پر مصرفه يا سمند و 405 با مصرف 11 كدومشون مستضعف هستند كدومشون بايد پول بنزين بيشتري پرداخت كنند.؟
  • بی نام RO ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
    154 0
    چرذا دستمزدها را بر اساس فوب خلیج فارس محاسبه نمی کنید بعدش برای کاش مصرف چرا به سازندگان خودرو فشار نمی اورید که خودرو های با کیفیت تر و کم مصرف تر بسازند
  • بی نام A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
    103 1
    سهمیه بندی و بنزین دو نرخی فساد آور است. برخی نهادها و اشخاص خاص از کارتهای سوخت نامحدود با قیمت سهمیه ای استفاده میکنند.
  • بی نام A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
    95 1
    طبق امار سازمانهای ذیربط در کشور 17 ملیون خودرو وجود دارد که روزی 74 ملیون لیتر بنزین مصرف می کنند اگر خودرو ها طبق استاندارد جهانی ساخته شوند هر خودرو در روز چهار لیتر صرفه جویی میشود که جمعا"86000000لیتر در روز میشوددرسال هم حساب کنید چقدر میشور . البته اگر دو خودرو سازی که کل کشور را به گروگان گرفته وتن به این کار نمی دهند ورجول مجلسی ودولت هم هیچ اشارهای به این موضوع ندارند
  • بی نام IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
    77 2
    احیای سهمیه بندی بنزین و دو نرخی شدن مجدد بنزین ؟؟؟ این راه حل مناسبه چه فرقی کرد برای پولدارها که مطرح نیست پول میدهند میخرند ما مستضعفین چه کنیم یک کسی که از راه مسافرکشی پول درمیاره و زندگی را می گذرونه چه بکنه فکر اساسی بکنید بخدا آه مردم میگیره
  • میثم IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
    5 49
    به نظر من بهترین شیوه ارایه کارت انرژی است به این شکل که به هر خانواده یک کارت داده شود که مبلغ یارانه انرژی به دلار به آنها داده شودوقیمتهای انرژی اعم از برق گاز بنزین گازوئیل به قیمت فوب خلیج فارس برسد حسن این کار صرفه جویی ومدیریت مصرف انرژی وکم ارزش نشدن یارانه با کم ارزش شدن پول ملی وبه صرفه شدن استفاده از انرژی های پاک ومقابله با آلودگی هوا واز همه مهمتر به عدالت نزدیکتر است
    • افشین A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
      7 2
      خوشم میاد خودتم به نظرت مثبت ندادیا
  • میلاد رضایی A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
    107 3
    منِ مسافرکش که به خاطر سیاسیت های نادرستِ اقتصادی دولت های پس از آقای خاتمی با مدارک عالیه و تخصص فراوان، دوبار ورشکست شده، و میبایست با مسافرکشی خرج خانه و اجاره و پرداختِ بیمه خویش فرما را به دوش بکشم، چه کنم؟
    • بی نام IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
      شما اول از تهران نقل مکان کیند و برید شهرتون که ما تهرانیها بتونیم نفس بکشیم بعدش هم خدا کریمه
    • بی نام US ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
      25 3
      نگفته بود تهران زندگی میکنه از کجا معلوم که بچه تهران نباشه شایدم شما چون مالکی تهرانی فهمیدی که از رعایای غیر تهرانیه به نظر من رعایای غیر تهرانیو از تهران اخراج کن ارباب
    • بی نام A1 ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
      24 1
      وقتی همه ی امکانات و اشتغال تو تهران متمرکز کردن وقتی تهران مدینه ی فاضله نشون میدن این توقع شما یعنی اصلا جامعه شناسی نمی دونید
  • بی نام A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
    6 64
    من می گم بر بنزین مالیات بر ارزش افزوده بگذارید. هرکی بیشتر مصرف می کنه بیشتر پول می ده.
  • بی نام GB ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
    49 4
    عمرا این دولته بتواند اشتغال زایی کند . من حاضرم سر همین داستان شرط ببندم
  • شهرام DE ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
    61 1
    محاسبه قیمت فوب خلیج فارس درست .. اصلا بنزین بشه 2000 تومن درست... ناتوانی شما در کنترل قیمت ارز چی میشه ؟...سال دیگه دلار میشه 6000 تومن باز میگید دارین مفت از بنزین استفاده میکنید باید برسیم فوب خلیج فارس ما هم باید از خزج زندگی بزنیم که از فوب خلیج فارس عقب نیوفتیم
  • ali A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
    66 1
    چه راهکاری برای افزایش درآمد مردم دارید همش ایرانو دارین با کشورهای ثروتمند خلیج فارس مقایسه میکنید
  • بی نام A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
    31 0
    دولت محترم کمتر ت کم کاری خودتان بر گردن مردم بدازید کمترتر برای جیب مردم نقشه بکشید آن دنیا باید جواب پس دهید .
  • بی نام IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
    38 2
    پیشنهاد در پیتی است بسیاری از کسانی که مصرف بالای بنزین دارند افرادی هستند که از راه مسافرکشی روزی میخورند.بقیه یا برای مسافرت استفاده میکنند یا برای تردد بین محل کار و منزل. به جای این پیشنهادات مسخره پیداکنید اکثر بنزین مردم در کجا مصرف میشود: خودروهای پرمصرف تولید داخل و پشت ترافیک خودرو پر مصرف که تکلیفش مشخصه ولی چرا راهبندان ایجاد میشود؟ زیرا زیرساخت حمل و نقل مناسب نداریم برای اینکه ارگانهای دولتی در مرکز شهر راه اندازی شده اند، یعنی دولتی ها هم کار مناسب دارید، هم تسهیلات مناسب هم سرویس حمل و نقل و ... یک فکر به حال این موارد کنید. بروید ببینید چرا خدمات حمل و نقل عمومی بعد از غروب ناپدید میشوند و مردم مجبور میشوند برای تردد بعد از کار، از صبح با خودروی شخصی سرکار حاضر شوند
    • کی هان IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
      6 0
      اگر واقعا بفکر مردم هستین اول زیرساخت ها رو درست کنید .... ماشین های غیر استاندارد رو نه وارد کنید و نه بسازید.... مثل این میمونه که من بگم میخام یه غدای سالم و خوب بدهم بخوردید و بعد برم از برنج های بدرد نخور هندی و گوشت مونده چند ساله استفاده کنم... کجای این غذا سالم هست؟؟؟؟؟؟ ماشین ها تولیدی و وارداتی بدرد نمیخوره... جاده ها خراب .... دوما ببینید که قشر تاکسی داران از بنزینشامل راننده های با مجوز و بدون مجوز بیشتر استفاده میکنند که خیلی از مردم ما که بیکار هستن و یا درآمد کمی دارند مسافر کشی میکنند.. مگه میشه شیر را گران کرد و لی دوغ و ماست و کره و پنیر
    • بی نام IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
      3 1
      نميدونم كجا زندگي ميكنيد جايي كه ما هستيم تا ٨،٩ اتوبوس هست
  • بی نام IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
    28 1
    بهترین روش دوستان خودکشیهتمامهیچ کاری از دستمان برنمیاد
  • بی نام A1 ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
    36 1
    اقتصاد باز هم حول محور بنرین می چرخد این نشان از نا کارآمدی مسیولین هست .
  • امیر A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
    18 0
    باید بدونیم منظور از پر مصرف آیا راننده بیچاره است که برای امرار معاش زندگی مجبور به مسافرکشی است و مصرف بنزینش بالا می ره یا افراد ثروتمند جامعه که تو ویلاهاشون ده تا ماشین دارن و برای پرمصرف نبودن باز راه حل دارن و هر روز از یک ماشین استفاده می کنند. مثل زمان زوج و فرد که هر روز با یک پلاک یا زوج یا فرد استفاده می کنند ................. باز هم همه چیز به نفع ثروتمندان و بیچاره قشر ضعیف
  • بی نام IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
    20 1
    کاش تولید لگنهای وطنی پراید و دوستان و سهمیه بندی می کردند. هم عوارض واردات خوردرو زیاد کردن هم قیمت خودرو منتاژ داخل هم بنزین سه سر سود برای دولت سه سر ضرر برای مردم.
  • بی نام IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
    19 0
    اشتغال که ایجاد نمیکنند، برنامه درستی هم برای خارج کردن خودروهای پرمصرف با تکنولوژی 20 سال پیش ندارند، بنزین استاندارد و بهینه شده مثل یورو 5 هم که اصلا بفکرش نیستند بودجه واسه توسعه حمل و نقل عمومی هم که قطره چکونی تزریق میکنند هرچیم میشه دست میکنند تو جیب مردم به اسم عوارض و یارانه خیلی چیزا بر میدارن... یکم آینده نگر باشید فردا میخواید به بچه های خودتون چی بگید؟ بگید دور خودمون میچرخیدیم طرح زوج و فرد و بزرگتر میکردیم و گرون میکردیم همه چیو والا مردم خسته شدن بلا خسته شدن
  • وحید A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
    30 1
    باید تو ایران ۵ سال..سالی ۲۰ درصد رو حقوقا بره ولی هیچی افزایش پیدا نکنه تا یکم جبران عقب ماندگی و نخوردن دخل وخرج مردم جبران بشه با ابن گرون کردن ها مملکت روز به روز بدتر میشه
  • مصطفي ف IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
    37 0
    هر كجاي مملكت رو ببيني همينه. هزينه بي تدبيري و بي دانشي بي وجداني بي مسئوليتي و هزاران ننگ و كوتاهي به اصطلاح مديران رو مردم بايد بدهند. گروني پشت گروني براي جبران هزينه هاي ندونم كاري اينا. هر دولتي مياد همينه. نميدونم چرا همه بعد 4 سال ميشن احمدي نژاد. به نظر من كه اين وضع درست نميشه چون كسي نميخواد درست بشه. بهترين وضع براي رانت خوارا و دزدا همين وضعه. الان بگم علي بركت االله باز نظرم منتشر نميشه
  • بی نام A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
    5 0
    در اروپا متوسط حقوق بین 2000 تا 3000 یورو است و شما برای هر لیتر بنزین یک یورو و سی سنت می پردازی اونوقت توقع دارید در ایران قیمت بنزین باشه 1000 اونها همیشه بارون دارند و باد برای کنترل الودگی قیمت بنزین رو بالا می گیرند اونوقت ما
  • پرهام کشاورز IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
    7 1
    حتی یک ریال نباید اضافه بکنین به اندازه کافی توی این سالها اضافه کردین و خوردین
  • بی نام US ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
    2 9
    عالی میشه. دور دور ها هم کم و هوا تمیز میشه. دیگه یارو از بهشت زهرا با پراید نمیاد فرمانیه
    • بی نام IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
      3 0
      شعور و انسانیت آدما مهمه، نه جایی که زندگی میکنن
  • امير A1 ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
    18 0
    من اگه مطمئن باشم درآمد حاصله تو همين مملكت و براي همين مردم خرج ميشه با افزايش حتي دو برابري حاملهاي سوخت موافقم . مشكل اينه كه عملا هزينه اختلاسهاي ميلياردي و بازسازي كشورهاي ..... ميشه .
  • علی شاهرود A1 ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
    12 0
    چه سهمیه بندی چه افزایش قیمت دودش به چشم طبقه عادی و فقیر جامعه خواهد رفت اون سرمایه دار که براش فرقی نداره ازاد استفاده کنه از حلقوم ملت میکشه و هزینه رو جبران میکنه . یعنی سهمیه بندی با گران کردن برابره دوما اقای روحانی دوره قبل با گران کردن 600تومنی بنزین چه گلی به سر ما زد که الان میخواد بزنه، اشکالی نداره بنزین و حاملهای انرژی اگه قیمتش مثل بعضی کشورها میخواد بالا بره باید دستمزدها و ارایه خدمات هم در کشور به همون میزان ارتقا داشته باشه. یارانه حذف ، تورم و دستمزدهای کم، موندم با چه رویی صحبت از افزایش قیمت میکنید یا شاید واقعا از حال ملت خبر ندارید
  • بی نام A1 ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
    7 0
    این راهکار که همون راهبردی بود که محمود بهش رسیده بود سالها پیش...
  • بی نام A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
    6 1
    خبر آنلاین تو رو خدا پیام منو بزارید. ما کارگریم تو شهرک های صنعتی .روزی 140 تا 150 کیلومتر رفت و برگشت با ماشین میریم و میام .انصاف نیست سهمیه بندی کنن .واقعا دیگه نمیتونیم سر کار بریم اینجوری . .همین الانشم پول بنزینمون در نمیاد .خواهشا انعکاس بدید.
  • بی نام A1 ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
    6 1
    خبر آنلاین تو رو خدا پیام منو بزارید. ما کارگریم تو شهرک های صنعتی .روزی 140 تا 150 کیلومتر رفت و برگشت با ماشین میریم و میام .انصاف نیست سهمیه بندی کنن .واقعا دیگه نمیتونیم سر کار بریم اینجوری . .همین الانشم پول بنزینمون در نمیاد .خواهشا انعکاس بدید.
  • بی نام A1 ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
    5 1
    کامنت من راجع به فساد آور بودن بنزین سهمیه بندی حذف شد‌ من خودم شاهد مفسده حاصل از سهمیه بندی بنزین بوده ام
  • بی نام IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
    9 0
    گرونی، بی آبی، آلودگی هوا، بیکاری، زلزله خدایا من و این همه خوشبختی محاله......
  • سید IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
    3 0
    همچین میگین مصرف بنزین افزایش داشته که انگار ما میخوریمش یا باش دوش میگیریم خوب ماشینهاتون استاندارد نیستن، مردم چه گناهی کردن؟؟ از اونطرف میرین تعرفه واردات خودروه هارو چندین و چند برابر میکنین نتیجه اش چی میشه؟ واقعا که ...
  • بی نام A1 ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
    2 0
    بودجه بعضی سازمانها و نهاد های غیر ضروری را قطع یا کم کنید نیازی به گران فروشی بنزین نیست چون فقر و بیکاری را در جامعه بیشتر میکند
  • فرزاد IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    1 1
    وسایل نقلیه عمومی رو گسترش بدین، راه آهن سریع و راحت رو به همه جا برسونین، بلیط هواپیما رو مثل همه جای دنیا ارزون کنین، اجازه ورود خودروهای کم مصرف و ارزون قیمت روز رو صادر کنین، بعد بنزین رو بکنین لیتری ۵ هزار تومن، کسی اعتراض کرد من پاسخ میدم
  • بی نام PT ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
    0 0
    به نظرم بنزین کلا باید بشه لیتری 3000 تومن. اونوقت تکلیف کشور توی 10 روز یکسره میشه