۰ نفر
۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۲

درحالی که مطابق قانون هدفمندی یارانه ها دولت اجازه افزایش قیمت حامل های انرژی را دارد،اما از سال 94 تاکنون تصمیمی برای تغییر قیمت حامل های انرژی از جمله بنزین صورت نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دیروز به نقل از اعضای کمیسیون تلفیق اعلام شد که تبصره ۱۸ لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ که افزایش قیمت حامل های انرژی از جمله بنزین را با هدف تامین منابع مالی برای اشتغالزایی هدف گذاری کرده،از لایحه بودجه حذف شده است.

در تبصره ۱۸ لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ آمده است با هدف اجرای برنامه اشتغال گسترده و مولد، با تاکید بر اشتغال جوانان، دانش‌آموختگان دانشگاهی، زنان و اشتغال حمایتی به دولت اجازه داده می‌شود صددرصد منابع حاصله از مابه‌التفاوت قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده نسبت به قیمت این حامل‌ها در ابتدای سال ۹۶ را به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و منابع حاصله را تا سقف ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به شکل وجوه اداره شده و یارانه سود و ترکیب با منابع صندوق توسعه ملی و تسهیلات بانکی در جهت حمایت از طرح‌های تولید، اشتغال و آموزش و کمک به کارورزی جوانان دانش‌آموخته دانشگاهی پرداخت کنند.»

مکمل این تصمیم، تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ است که در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و با هدف تحقق عدالت، کاهش فقط مطلق و توسعه بهداشت و سلامت مردم، و همچنین معطوف کردن پرداخت یارانه نقدی به خانوارهای نیازمند به دولت اجازه داده در سال ۱۳۹۷ از محل منابع سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها تا مبلغ ۳۷ هزار میلیارد تومان هزینه کند. 

حالا با حذف تبصره ۱۸ عملا پیش بینی ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان  منابع از سرجمع درآمدهای پیش بینی شده دولت در بودجه سال آینده از دست رفته است.اگرچه با حذف این تبصره امکان طرح آن هنگام بررسی لایحه بودجه در مجلس در قالب پیشنهاد وجود دارد،اما اگر آنطور که برخی نمایندگان مجلس این موضوع را خط قرمز مجلس اعلام کرده اند،کلیت مجلس با افزایش قیمت بنزین مخالفت کنند،افزایش قیمت برای سال آینده منتفی است.

اگر قیمت بنزین تغییر کند!

به فرض که دولت بخواهد بر مبنای قانون هدفمندی یارانه ها افزایش قیمت بنزین در دستور کار قرار دهد؛دامنه این تغییر چقدر است؟ این سوالی است که بحث داغ این روزهای اقتصاد ایران است. اگرچه برخی خبرها حکایت از افزایش قیمت بنزین به لیتری 1500 تومان دارد، اما هنوز هیچ‌کدام از مسوولان به صورت رسمی از قیمت‌های تازه رونمایی نکرده‌اند.

کارشناسان سازمان برنامه و بودجه، شوک تورمی ناشی از افزایش قیمت بنزین 1500 تومانی را 1.2 درصد برآورد می‌کنند، اما برخی تحلیلگران اقتصادی در عین حال می‌گویند تورم انتظاری ناشی از این افزایش قیمت، بیش از 2 درصد خواهد بود.

هنوز هم رسما مشخص نیست که قیمت بنزین چقدر تعیین شده؛ دایره این افزایش از 1200 تا 1500 تومان در نوسان است. البته بیشترین نرخی که به گوش می‌رسد، 1500 تومان به ازای هر لیتر است. (اینجا)

از سوی دیگر برخی دیگر مانند بیژن حاج‌محمدرضا، رییس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت معتقدند: «با توجه به رفتار و تقاضای مردم در سوخت‌گیری، باید گفت بنزین ۱۵۰۰ تومانی در توان مردم نیست.»

وی در مورد قیمت پیشنهادی برای بنزین عنوان کرد: «به نظر من سقف ۲۰ درصدی برای افزایش قیمت بنزین مناسب است و چنانچه دولت تصمیم دارد بنزین را گران کند، باید نهایتا قیمت بنزین را ۱۲۰۰ تومان تعیین کند. (اینجا)

یحیی آل‌اسحاق، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران نیز با اشاره به مشکلات داخلی و خارجی پیش روی دولت در لایحه بودجه سال ۹۷ اظهار کرد: «افزایش قیمت بنزین باعث کاهش مصرف شده و استفاده از وسایل‌نقلیه عمومی را بیشتر می‌کند.»

وی با بیان اینکه مصرف بنزین سیر صعودی داشته است، یادآور شد: «مصرف بنزین به ۱۰۰ میلیون لیتر در روز رسیده و مشکلات زیست‌محیطی، ترافیک و بیماری‌های تنفسی ناشی از آن رو به افزایش است. از طرفی هم امکانات ارائه سوبسید برای بنزین توسط دولت وجود ندارد و افزایش قیمت بنزین می‌تواند مصرف آن را کاهش داده و استفاده از وسایل نقلیه عمومی را بیشتر کند. (اینجا)

موضع مجلس در برابر قیمت بنزین

محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: «باید اصلاحات ساختاری در اقتصاد و صنعت انجام دهیم. برای مثال اگر مصرف سوخت خودروها به ۶ لیتر در صد کیلومتر کاهش یابد، اگر قیمت بنزین ۲ برابر هم شود فشاری وارد نمی‌شود.» (اینجا)

سید ناصر موسوی لارگانی، نماینه مجلس در خصوص احتمال افزایش قیمت بنزین اظهار کرد: «معمولا در کشورهایی که با رکود اقتصادی مواجه هستند و مردم با مشکل معیشتی روبرو هستند، سعی می‌شود قیمت‌ها ثابت بماند و یک‌سری یارانه‌های سبد کالا و سلامت به مردم داده می‌شود تا این مشکلات سبب سرخوردگی و نارضایتی آن‌ها نشود.»

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقد است «افزایش قیمت بنزین عقلانی نیست و مجلس شورای اسلامی این آمادگی را برای افزایش قیمت بنزین ندارد و بعید است که چنین طرحی در خانه ملت تصویب شود.» (اینجا)

جایگاه سوخت ایران در جهان

بررسی قیمت‌های ثبت شده برای عرضه بنزین در جایگاه‌های سوخت کشورهای مختلف نشان می‌‌دهد ایران جزو 5 کشوری است که بنزین ارزان در جایگاه‌های سوخت عرضه می‌کند. در حال حاضر با وجود اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و افزایش 10 برابری قیمت بنزین از زمان اجرای این قانون، همچنان ایران در میان کشورهایی قرار دارد که ارزان‌ترین بنزین را جایگاه‌های سوخت عرضه می‌کند. (اینجا)

بر خلاف برخی ادعاها قیمت بنزین در حال حاضر در داخل کشور بسیار ارزان‌تر از نرخ این سوخت در فوب خلیج ‌فارس است.

براساس داده‌های منتشر‌شده در نشریه آرگوس، قیمت فوب خلیج فارس بنزین معمولی در ۲۱ نوامبر مصادف با ۳۰آبان برای هر لیتر بیش از ۴۳ سنت است که بر اساس ارز آزاد (۴۲۰۰ تومان) حدود ۱۸۰۰ تومان می‌شود. همچنین بر اساس ارز مبادله‌ای (۳۵۰۰ تومان) بیش از ۱۵۰۰ تومان در هر لیتر ارزش دارد. این در حالی است که بنزین معمولی در داخل کشور لیتری هزار تومان و بنزین سوپر (اکتان ۹۵) ۱۲۰۰ تومان به فروش می‌رسد. (اینجا)

روزی که امسال نرسید

پس از انتشار متن بودجه، دولت اظهار نظر رسمی در این راستا نکرد تا هفته گذشته که پایگاه اطلاع‌رسانی دولت گزارشی منتشر کرد و نوشت: بر اساس بودجه ۹۷ قیمت بنزین لیتری ۱۵۰۰ و گازوئیل ۴۰۰ تومان می‌شود و البته دولت در اجرای آن مختار است و هنوز زمان آن مشخص نیست. این لایحه در صورت موافقت مجلس ۱۷ هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت دارد و برنامه ریزی شده تا این منابع صرف اشتغال شود. (اینجا)

اما از آنسو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس هم به سرعت تصمیم گرفت که به سرعت این افزایش را از متن لایحه بودجه حذف کند.

به گفته سخنگوی کمیسیون انرژی در جریان رسیدگی به بخش‌های مربوط به حوزه انرژی از لایحه بودجه ۹۷، اعضای کمیسیون انرژی مجلس با تبصره مربوط به افزایش قیمت حامل‌های انرژی مخالفت کرده و رای به حذف آن دادند.

اسدالله قره‌خانی دیروز گفت که در جلسه روز گذشته کمیسیون انرژی بندهایی از لایحه بودجه ۹۷ که مربوط به بخش انرژی می‌شد مورد بررسی قرار گرفت و نمایندگانی از وزارتخانه‌های نفت، نیرو، دیوان محاسبات، مرکز پژوهش‌ها و سازمان برنامه و بودجه نیز در این جلسه حضور داشتند.(اینجا)

با حذف این تبصره از لایحه بودجه تکلیف بخشی از درآمدهای دولت برای اشتغالزایی در ابهام است.

35224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 740160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 59
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • طولابي IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    68 3
    شما کاسه داغ تر از آش شدی ؟ اینم جواب شما : با تصویب کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی آن بخش از تبصره ۱۸ بودجه ۹۷ که بر افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده تأکید داشت، حذف شد.
    • سعید A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
      149 9
      انشالا زودتر بساط ظلم برچیده بشه. منکه حاضرم حتی آمریکا حمله کنه یه نسل از جمله خودم از بین بره ولی آیندگانم در رفاه و آرامش زندگی کنن
    • بی نام A1 ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
      97 5
      چرا اینقدر گرانی را تشویق می کنید وقتی سطح دستمزد پایین هست،آیا این انصاف است که بنزین گران شود؟
    • بی نام A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
      87 3
      برعکس ایران جز 5 کشوری است که گران ترین بنزین جهان را دارد بروید متوسط درامد افراد را با نرخ بنزین در کشور ها ببینید با ایرن مقایسه کنید کاملا محرز می شود که قیمت بنزین در ایران بسیار گران تر از تقریبا اکثر کشور های دنیاست. اینجور آمار دادن تبحر دولت هاست که می خواهند مردم را...
    • فردوس توسی IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
      5 31
      به نظر من معلم بهتر است قیمت بنزین کمی افزایش یابد و درحد1200 که کمتر قاچاق سوخت بشه و مصرف سوخت هم کمتربشه البته برا خودروهای فرسوده و خودروسازی و واردات خودروهای کم مصرف و ایمن خارجی حتما چاره اندیشید و راه را باکاهش تعرفه تسهیل کرد
    • سیدمحمد حاتمی IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
      2 25
      ثبات قیمت بنزین در چندسال زیانش بیشتر از نفعش است مثلا الودگی قاچاق شوخت و...
    • بی نام A1 ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
      10 3
      چهارشنبه 6 دی 1396 09:53:02 کاملا باهات موافقم ما داریم زنده زنده و به تدریج با گرونی و بیکاری زجرکش می شیم بهتر که یکجا و راحت بمیریم و آیندگان حداقل نجات پیدا کنند
    • بی نام A1 ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
      9 0
      جناب معلم بهتر یکم عمیقتر نگاه کنید.دولت مدعیه بنزین ارزونه و باید ۱ دلار بشه از طرفی خودش هروز دلار رو گرونتر میکنه اگه بنزین بشه لیتری ۴۰۰۰تومان دولت دلار رو به ۸۰۰۰هزار افزایش میده بازم موضوع قاچاق پیش میاد.دلار و بنزین مثل خط موازی میمونن و هیچوقت به هم نمیرسند.اگه دولت میتونه دلار رو بکنه ۱۰۰۰تومان اونموقع میبینی که هم قیمت دنیا بنزین میزنیم و قاچاقم پیش نمیاد.فقط اخر داستان رو نبینید خواهشا
  • بی نام A1 ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    66 1
    و جزو اولین کشورهای که سی ان جی رو گرون میدن انتشار
  • بی نام A1 ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    41 6
    میل به تورم و افزایش قیمت مسئولین رو کور کرده وگرنه میشد با افزایش تدریجی قیمت حامل های انرژی هم به مقصود واقعی کردن قیمت حامل های انرژی رسید و هم اثر تورمی رو کاهش داد. اگر در ۵ سال گذشته به مرور قیمت بنزین به ۱۵۰۰ میرسید امروز با اثر تورمی فعلی مقصود برآورده شده بود ولی امروز هنوز بحث افزایش قیمت سوخت کلید نخورده تورم دو رقمی شده. واقعا مسئولین دارن با کشور و مردم چه میکنند؟ کجای دیگه دنیا اینطوری میکنن مسئولین؟
    • سعید A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
      63 5
      اصلا برای چی باید گرون بشه؟؟ اولا ما خودمون دارنده نفت هستیم و مثل عربستان باید ارزانتر هم بنزین رو عرضه کنیم 2. همه جای دنیا قیمت ها رو با درآمد برابر سازی میکنن. یعنی وقتی درآمد ما به ریال هیچکس حق نداره حرف از قیمت جهانی بزنه 3 وقتی کیفیت بنزین ایران نصف کیفیت بنزین جهانی هم نیست پس حق ندارن پول قیمت جهانی رو از مردم طلب کنن 4. چرا فقط قیمت بنزین رو جهانی میبینین؟؟ قیمت ماشین رو هم جهانی ببینین
    • بی نام A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۸
      0 0
      مسئولان خود عاشق تورمند
  • بام RO ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    12 3
    سرنوشت گرانی به کجا میرسه برای حامل انرژی به معلولان که انشعاب رایگان کردی به نانواهم بخشیدی فقط این وسط سر مامردم زوردارینمن الان 2بار ساز مان برنامه وبودجه نوشتم چراتصاعدی حساب میشه بس چراموقع بودجه ابونمان تعیین کردن دروغ که شاخ ودم نداره سایت خبرملت هم نظر مینویسم ولی نمیدونم میخوانن یانه خب برین اشتغال از اوقاف وز کات بگیرین من اصلا میگم باین برنامه ها بد امده وفاجعه بار13خاونر اعتراض دارن
  • بی نام IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    50 3
    دلم خنک شد یک ماه سم پاشی نتیجه نداد من هم اگر این پول ها بهم داده می شد مثل شما تبلیغ گرانی می کردم. خبرگزاری که در ملت نیست هر روز توصیه به گرانی می کند
  • بی نام IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    26 3
    چرا پنجم ما باید به رتبه اول برسیم. ایران ارزان ترین کشور دنیا برای زندگی بشود. چند سال دیگر هیچ کشوری سوخت فصیلی مصرف نمی کند و قوانینی وضع می کنند که اجازه مصرف به ما هم نمی دهند چه بهتر الان خودمان مصرف کنیم تا مجبور نباشیم این چاه های نفت را ترشی بندازیم
  • من US ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    60 0
    اینو که گفتی. حالا میشه بگی ایران جزء چند کشور دنیاس که ماشین توش چند برابر قیمت جهانیه؟؟؟
  • مهدی محمدی IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    42 1
    من موندم تو این وسط چی میگی؟؟؟؟الان ناراحتی که بنزین به قول خودت ارزونه؟چقدر میگیری این خبرهارو بنویسی که نقش آدم خوبرو بازی کنی؟
  • ارش A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    37 1
    اخه جزو ۵کشور ارزان درقیمت بنزین رو فقط میبینی از لحاظ حقوق و مزایا و ضریب جینی وضریب فلاکت هم ببینید
  • بی نام A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    13 0
    از الان قیمت بعضی از چیزها رفته بالا . این هم به دلیل بار روانی ناشی از اخبار افزایش قیمت حاملهای انرژیه. این که گفتم چیزها دلیلش این بود که اگه اسم ببرم، خودم هم در افزایش قیمتشون مؤثرم
  • بی نام A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    19 1
    چشم بسته غيب گفتند خب معلومه كه امسال گرون نميشه ، موضوع مربوط به بودجه سال 97 است و قانونا در سال بعد اعمال ميشه طبق معمول گراني را در تعطيلات عيد اعلام مي كنند .اين آقاي نماينده با اين نحوه اعلام خبر ميخواد بگه چقدر مجلس نگران و طرفدار منافع مردمهالبته قبل از افزايش قيمتها حقوقهاي خودشونو افزايش 70 درصدي دادند
  • بی نام A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    22 0
    اگر خودروهای کم مصرف تولید شود ، اگر رفاه و معیشت مردم بهبود پیدا کند دولت حق افزایش قیمت سوخت را دارد در غیر اینصورت همین قیمت هم خیلی خیلی بالاست
  • بی نام IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    18 1
    والله ما نفت از خودمون گاز از خودمونه همه چی از خودمونه قیمت نفت تو کشورا پایین میاد بنزینم ارزون میشه ولی نمیدونم و برام سواله که چرا ما برعکس جهانیم.
  • بی نام A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    12 0
    مثل اینکه عزم همه جزمه که اونقدر قیمت بنزین بالا بره که حتی نتونیم یه لیتر بگیریم بریزیم رو خودمون
  • بی نام A1 ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    32 0
    همیشه شیوه کار به این صورت هست. اول شایعه میندازن بنزین میخواد بشه 1500 تومن بعد ذهن مردم آماده مقابله با نرخ 1500 تومن میشه. در آخرنرخ رسمی رو 1200 تومن اعلام میکنند. خشم مصرف کنندگان به خودی خود فروکش میکنه. چون آماده شدن بودن برای بنزین 1500 تومنی. حالا خدا رو هزار مرتبه شکر بنزین فقط شده 1200 تومن.
  • بی نام A1 ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    4 2
    مثل قبل سهمیه بنزین ارزون به خودروهای داخلی بدهید و بعد بنزین رو گرون کنید.
  • بی نام A1 ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    10 2
    با نفت 50 دلاری و در کشوری مثل ایران با این ذخایر نفتی حداکثر لیتری 800 تومن واسه بنزین اکتان 95
  • بی نام A1 ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    5 26
    قیمت بنزین علل الحساب 2000 تومان بشود خوب هست. دست دولت باز می شود برای سرمایه گذاری در اشتغال وکاهش بیکاری و از طرفی هم مصرف بنزین کمتر می شود و هم الودگی هوا کمتر می شود و خودروهای تک سرنشین کمتر خواهد شد و ترافیک هم روانتر خواهد شدو استقبال از حمل ونقل عمومی بیشتر خواهد شد.
  • بی نام A1 ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    21 2
    به درک که مصرف کردیم .مثلا که چی ؟ هی مرتب تیتر میزنید اینقدر مصرف کردن ؟ بس کنید دیگر . بروید مدیریت هاتون را درست کنید
  • بی نام A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    3 13
    حاملهاي انرژي در هر دوره گران مي شوند پس باكي نيست. فقط ايكاش قسمتي از اين افزايش قيمت صرف ايجاد شغل براي اين جوانان بيكار مي شد تا نزد خانواده سر افكنده نشوند.
  • بی نام A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    14 1
    وقتی بنزین را با قیمت جهانی و یا منطقه ای می سنجید چرا قیمت خودرو در ایران را با جای دیگر مقایسه نمی کنید در حال حاضر بهای اتومبیل در ایران چند برابر کشور های منطقه و سایر کشورهای جهان است.
  • بی نام A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    6 0
    شما باور میکنید؟همش در راستای ارام کردن مردم هست.احتمالا قسمت اول صحبتشون دوبرابر کردن قیمت سوختحتما اتفاق میافته ولی قسمت دومشپایین اومدن قیمت خودرو های با مصرف سوخت خیلی کم چون فعلا شرایط محیا نیست اتفاق نمیافته
  • بی نام A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    2 5
    اي كاش قانون هدفمندي يكجا همون موقع اجرا مي شد مرگ يه بار شيون يه بار الان اقتصاد درست شده بود با هر بار اجراي ناقص شك به باار ايجاد ميشود الان هم دولت با حمايت ويژه ا افراد ضعيف وقشر متوسط هدفمندي را كامل اجرا كند .اصراف در كشور بيداد ميكند .ما كه اتومبيل نداريم در اين چند سال چه يارانه سوختي از دولت گرفته ايم .همه يارانه دولت را افرادي كه چندين خودرو دارند ميگيرند.چه بدرد ما خورده
  • بی نام A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    7 1
    یک پیشنهاد برای دو برابر کردن در امد های ریالی مردم هم داشته باشید بعد وقتی در کار اداره اقتصاد عاجز شدید گران فروشی کنید
  • مهدی IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    17 0
    شما چرا اینجوری تیتر نمی زنی که ایران تنها کشوری است که ماشین 50میلیونی 150 میلیون به مردم می فروشه
  • بی نام A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    12 0
    این چه منطقیه دولت دلار رو گرون‌میکنه و میگه با این قیمت دلار بنزین حهانی اینقد میشه پس بنزینم گرون کنم ،دلار رو ارزون کن تا درست بشه جرا بنزین کرون میکنی
  • بی نام A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    2 8
    بالا بردن سوخت یک دام جهانی است که توسط مستشاران خارجی ایرانی نما هدایت می شود تا اقتصاد مردم و مملکت را فلج کنند اینها فهمیدند با تورم تک رقمی نمی توانند به ایران فشار بیاورند از طریق پیشنهاداتی که می دهند می خواهند سناریوی خود را اجرا کنند و بعد با برداشتن برجام به خواسته های خود برسند.
  • بی نام A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    19 0
    شما بیا ماشین های روز دنیا رو با قیمت جهانی عرضه کن ، اونوقت قیمت بنزین 3 برابر هم بشه اشکال نداره
  • بی نام A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    24 0
    قیمت فوب خلیج فارس : هر بار که میخوان قیمت هارو زیاد کنن یاد این اصطلاح میافتن "قیمت فوب خلیج فارس". البته این اصطلاح فقط برای سوخت استفاده میشه، برای دستمزد کارگر و معلم و کارمند و ماشین و مسکن و رفاه و ... اصطلاح "قیمت کوفت خلیج فارس" استفاده میشه
  • بی نام IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    7 0
    شما من رو به یاد رقبای جناحی تون در زمان رییس جمهور پیشین میندازید درامد مردم ایران در چه جایگاهی نسبت به دنیا قرار داره؟
  • بی نام IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    15 0
    عزیزدل برادر تیتر میزنی " ایران جزو ۵ کشوری است که بنزین ارزان در جایگاه‌های سوخت عرضه می‌کند" بعدش هم بزن که ایران جزو کشورهایی است که حقوق ماهانه مردم اصلا جوابگوی هزینه های جاری زندگی معمولی نیست
  • بی نام A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    8 0
    اقا ماشین رو بدن به نرخ جهانی وبعد بنزین رو بکنن 3000 تومان. هم ماشین رو باید سه برابر نرخ جهانی بخریم و هم بنزین گرون.مسولین ماروچی فرض کردن.خودشونن
  • بی نام IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    3 0
    لطفا به دولت بگید مامورهای دربانی شهر رو بیشتر کنن
  • بی نام IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    7 0
    اینم بگید که ایران جز 5 کشوری هست که حقوق مردم زیر خط فقره
  • پویا IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    6 1
    ایران جزو پنج کشوری که کمترین سرانه درآمد رو در دنیا داره بطوری که یک بیکار با کمک دولتی در بسیاری از کشورها با یک شاغل با ماهی 2 میلیون تومن درآمد در ایران برابری میکنه
  • هاشم IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    7 0
    سوخت و انرژی باید متناسب با حقوق و دستمزد باشه. اگر قرار به قیاسه، باید متوسط درآمد خانوار هم مقایسه بشه. مردم امروز با مردم دهه 30 و 40 متفاوتند.
  • ممقان زاده کرمانیان IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    16 0
    اگر دولت به فشار روی طبقات محروم ادامه دهد قشر ضعیف را نابود می کند. نمی گم کاری میکنند، واقعا اینقدر قشر ضعیف فرسوده شده که کاری از پیش نخواهد برد. اما ناله و نفرین می کند. بترسید از کسانی که فریادرسی جز خدا پیش روی خود نمی بینند. اعتقاد پیدا کنید که ناله و نفرین مظلوم کارگر می افتد. بترسید از پروردگار. وضع مردم خراب است. واقعا میشناسم کسانی که سال به دوازده ماه یک دست لباس مرتب برای خود نمی خرند. یک کیلو گوشت نمی خورند. برای یک نسخه دارو بیمارشان را راهی قبرستان می کنند. نابودشان نکنید. اینها قدرت دنیوی ندارند. اما می توانند نفرین کنند. چرا از خدا نمی ترسید؟ چرا از آه مظلوم باکی ندارید؟ دلتان را صاف کنید. حال مردم خوب نیست. حال مردم ما خوب نیست. حال مردم ایران که دولتش هستید؛ خوب نیست.....
  • انسان RO ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    1 9
    هرچيزي كه در كشورهاي ديگر ارزان هست اينجا نيز ارزان شود ارزاني بنزين پيشكش اينقدر با اعصاي مردم بازي نكنيد هيچكس هالو نيست مردم به خاطر اسلام سكوت كرده اند ورهبر معظم
  • حسام الدین باقزاده IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    14 0
    چرا دولت از بنزین به شغل می رسد. دولت می تواند از میلیون ها راه درآمد کسب کند. مثلا هرکس کارگاه و کارخانه ای تأسیس کند و عده ای را شاغل کند تا 5 سال مالیات ندهد. یا هر تاجری که جنسی را وارد می کند باید یک کارگاه تولیدی آن جنس را هم داخل کشور راه بیندازد. بنزین راه اشتغال نیست. از سوخت به شغل نمی رسند. سوخت را گران کنید بیچاره می شویم. شرمنده زن و بچه مان. امیدوارم شرمندگی جلوی زن و بچه رو تجربه کنید.
  • همت A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    7 0
    حقوقها ودرامدهای کارگران .کارمندان وبازنشستگان را اگر درنظر بگیرید یک چهارم حداقل حقوق جهانی است چرا از ان طرف نمیگوئید پس لطفا نظر یه صدتا یک غاز ندهید چون بعضی ازمسئولین بی فکر ما منتظر فرصت هستندو...
  • abbas IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    8 0
    هزینه بنزین در کشورهای که گرانتر از ایران می باشد به دلیل این است که آنها باید نفت را بخرند ولی در کشور ما نفت موجود می باشد اگر قرار است همه چیز براساس قیمت جهانی شود قیمت خودرو و هزینه های تحصیلی و پزشکی نیز با قیمت جهانی همسان سازی شود
  • بی نام A1 ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    3 0
    ایکاش بنزین گرون بود ولی اینقدر دزدی نمی شد ایکاش یازانه همه قطع میشد ولی اینقدر فرار مغزها نداشتیم ایکاش در کشوری بودیم که فقیر بودیم ولی اینقدر دروغ نمی شنیدیم همش دروغ دروغ دروغ
  • بی نام IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    1 0
    دستمزد من نصبت به فوب خلیج فارس چقدر باید باشه؟
  • حسین A1 ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    4 0
    چقدر از گران شدن بنزین سهم شما از واردات بنزین خواهد شد ؟ راحت باشید و راست بگویید این حمایت از گرانی چیست ؟ اگر دولتی غیر از این دولت بود باز هم این حرف رو میزدید ؟
  • محسن A1 ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    2 0
    بنزین در ایران ارزون نباشه پس انتظار دارید در ژاپن و کره که هیچ منابع تفای تدارن ارزون باشه؟اولا ایران جز سه کشور دارای منابع عظیم نفت و گازه و باید هم بنزین ارزان باشه .دوما درامد ایرانی مگه چقدر هست که همش میگید بنزین در ایران اروزنه؟
  • بی نام IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    1 0
    عاقبت بنزین . دولت میاد میگه 1500 بعد مجلس برا خوب و دلسوز نشون دادن خودش 1200 رو تصویب میکنه
  • بی نام IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    1 0
    دولت ومجلس با هم هستن و رو 1200 تومن به توافق میرسن بیچاره مردم
  • بی نام IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    0 0
    دولت خدمتگدار نجومی چرا موقع انتخابات وعده گرونی بنزین رو نداد؟؟؟
  • رضا IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۷
    3 0
    مملکت رو به افوووووووووووووول
  • بی نام A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۸
    0 0
    دستمزد متناسب با افزایش قیمت بنزین اصلاح شود