واحد مرکزی خبر:

عربستان سعودی روز دوشنبه گروهها و احزاب سیاسی عراق را تشویق کرد تلاشهای خود را برای تشکیل دولت اینده کشورشان تسریع کنند. عربستان سعودی از تشکلها و احزاب سیاسی رقیب در عراق خواست برای تقویت امنیت و ثبات کشورشان که از چهار ماه پیش با یک بحران سیاسی وخیم روبرو شده است، تلاشهای خود را بیشتر کنند و هر چه زودتر کابینه اینده عراق را تشکیل دهند تا بن بست سیاسی این کشور بیش از این ادامه پیدا نکند.

هیئت وزیران عربستان سعودی در بیانیه ای که در پایان نشست هفتگی خود در ریاض منتشر شد اعلام کرد ما از برادران عراقی خود درخواست می کنیم روند تشکیل دولت اینده کشورشان را تسریع بخشند تا به این طریق امنیت و ثبات عراق را تقویت کنند. شورای وزیران عربستان سعودی که به ریاست سلطان بن عبدالعزیز ولیعهد عربستان تشکیل جلسه داده بود در حالی گروهها و احزاب سیاسی عراق را به تلاش بیشتر برای تشکیل کابینه اتی کشورشان تشویق کرده است که این کشور جنگزده از هفتم مارس که انتخابات پارلمانی برگزار کرد بدون دولت است.

در این انتخابات هیچیک از احزاب سیاسی عراق نتوانست اکثریت لازم را برای تشکیل کابینه به دست اورد. در حالیکه چهار ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی هفتم مارس در عراق می گذرد،‌عراقیها همچنین بی صبرانه منتظر ان هستند تا نام نخست وزیر اینده و همچنین ترکیب کابینه اینده کشورشان مشخص شود.

بن بست سیاسی عراق نگرانیهای جامعه بین المللی را درباره اینده این کشور دو چندان کرده است.

در این میان امریکا نگرانیهای خاص خود را دارد چرا که مقامات واشنگتن امیدوار هستند نیروهای نظامی کشورشان در شرایطی عراق را ترک نکنند که این کشور همچنان دچار تنشهای و سردرگمی های سیاسی باشد.

نیروهای نظامی امریکا قرار است اول سپتامبر خاک عراق را ترک کنند این در حالی است که اوضاع امنیتی عراق همچنان بی ثبات است و وضعیت دولت اینده این کشور در هاله ای از ابهام قرار دارد. نشست پارلمان عراق روز دوشنبه به مدت دو هفته دیگر تمدید شد تا مهلت جدیدی به احزاب پارلمان داده شود تا بلکه بتوانند برای تشکیل کابینه اینده کشورشان به توافق برسند و به این ترتیب به بحران سیاسی کشورشان پایان هند.

نوری المالکی و ایاد علاوی با دو مقام بلند پایه عراقی هستند که بسیاری از محافل سیاسی اختلاف انها را عامل بحران کنونی عراق می دانند.

ایاد علاوی از طرف احزاب سنی حمایت می شود و نوری المالکی نخست وزیر کنونی عراق است.

فهرستهای انتخاباتی علاوی و مالکی در انتخابات هفتم مارس جایگاه اول و دوم را به دست اوردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ریاض، ایاد علاوی که از نظام لائیک حمایت می کند اما در عین حال از طرف احزاب سنی حمایت می شود برای اینکه بتواند حق تشکیل دولت اینده را به دست اورد بر نتایجی که در انتخابات پارلمانی هفتم مارس به دست اورد تاکید می کند.

فهرست علاوی در این انتخابات نود و یک کرسی به دست اورد. در جبهه مقابل، فهرست انتخاباتی نوری المالکی نخست وزیر کنونی عراق، موسوم به دولت قانون، در انتخابات پارلمانی توانست هشتاد و نه کرسی به دست اورد.

المالکی با احزاب مذهبی شیعه وابسته به اتحاد ملی عراق که هفتاد نماینده در پارلمان دارد ائتلاف تشکیل داده است.

ائتلاف مالکی با حمایت کردها می تواند اکثریت را در پارلمان عراق از ان خود کند.

با این وجود اعضای این ائتلاف نیز درباره ابقای نوری المالکی در سمت نخست وزیری اتفاق نظر ندارند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 74892

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =