موسیقی سنتی ایران به توجه و نگاه ویژه مسئولین نیازمند است

استاد موسیقی سنتی و نواحی ایران گفت: نگاه و توجه ویژه مسئولین به موسیقی سنتی ایران و اهالی آن می تواند این هنر اصیل را از بن بست فعلی رهایی بخشد.

سید آرش شهریاری در گفتگو با خبرنگار خبرآنلاین با اعلام مطلب فوق افزود: موسیقی سنتی و مقامی ایران حرف های زیادی برای گفتن دارد ولی محدویت های فعلی و عدم حمایت دولت ها از آن، راه پیشرفت این هنر اصیل ایرانی را با مشکل جدی روبرو کرده است.

وی با اعلام اینکه متاسفانه موسیقی سنتی و مقامی ایران، توسط مسئولین به رسمیت شناخته نمی شود، خاطرنشان کرد: پیشکسوتان موسیقی سنتی ایران، امروز با مشکلات فراوانی دست به گریبان هستند.

استاد موسیقی ایران با اشاره به اینکه اصالت هر کشوری با فرهنگ و هنر آن به جهان معرفی می شود، تصریح کرد: هم اکنون بیمه اهالی و پیشکسوتان موسیقی از طریق صندوق نویسندگان پرداخت می شود.

وی گفت: اگر یک روز من و همکاران کار نکنیم، دیگر آن روز، از دست مزد و درآمد خبری نخواهد بود.

استاد شهریاری با بیان اینکه در دوره های گذشته اساتید موسیقی، رسما به استخدام یکی از دوائر دولتی در می آمدند، یادآور شد: این اساتید با دریافت حقوق از دولت دیگر نگران آینده شغلی خود نبودند و تنها وقت خود را صرف اعتلا و آموزش هنر به جامعه، به صورت رایگان می کردند.

وی افزود: امروز متاسفانه نه تنها از حمایت های گذشته خبری نیست، حتی اهالی موسیقی نمی توانند از مجوزهای لازم برای تشکیل سندیکای حرفه ای در خصوص مثلا موسیقی مقامی بهره مند شوند.

شهریاری داور بیستمین جشنواره موسیقی سنتی استان همدان، در خصوص این جشنواره که روزهای 3 و 4 بهمن ماه در شهرستان ملایر برگزار شد نیز گفت: در انتخاب بعضی از آثار راه یافته به جشنواره دقت لازم انجام نشده بود و همین عامل سبب شد در بعضی از بخش ها نتوانیم نفرات برگزیده اول و دوم داشته باشیم.

وی ضمن تشکر از میزبانی خوب استان در جشنواره موسیقی سنتی، اظهار داشت: برگزاری جشنواره در 2 روز کار بسیار سخت و فشرده ای است.

این موسیقی دان برجسته کشور تاکید کرد: برگزاری جشنواره ای در این سبک حداقل به 5 روز زمان کاری نیاز دارد که در این دوره ما برای اتمام آن به هر هنرمند، تنها 5 دقیقه وقت داده بودیم که متاسفانه همین مسئله در نتیجه کل جشنواره نیز تاثیر داشت.

وی افزود: با برگزاری جشنواره در حداقل 5 روز متوالی، می توانستیم به جزء استفاده مطلوب از آثار راه یافته، از کلاسهای آموزشی اساتید و داوران، به عنوان برنامه های جنبی جشنواره نیز بهره حداکثری را ببریم.

به گزارش خبگزاری خبرآنلاین از همدان ؛ بیستمین جشنواره موسیقی سنتی استان همدان طی دو روز در شهرستان ملایر برگزار و نتایج اعلامی توسط هیئت داوران اعزامی آقایان کیوان کیارس، آرش شهریاری و محمدرضا فیاض به شرح ذیل اعلام شد:

در بیستمین جشنواره موسیقی سنتی استان همدان 66 گروه در قالب 62 هنرمند به صورت انفرادی در 10 رشته و چهار گروه در رشته گروه نوازی سنتی و مقامی از سراسر استان به این جشنواره راه یافتند.

در پایان جشنواره طبق نظر هیات داوران، نفرات برتر در رشته های تنبک، دف، گیتار، تار، آواز، نی، تنبور، سه تار و سنتور انتخاب شدند که هیات داوران در رشته پیانو هیچکدام از شرکت کنندگان را واجد شرایط دریافت جایزه ندانست.

در رشته تنبک، مبین قادری، نیما رنجبران و حسین احمدی هر سه از همدان به ترتیب رتبه های اول تا سوم را کسب کردند که هیات داوران توانایی های هنرمند جوان حنانه زرینی از ملایر را شایسته تقدیر دانست.

همچنین محمدحسین کارپسند، سارا ابراهیمی و مجتبی نوروزی هر سه از همدان به ترتیب رتبه های اول تا سوم را در رشته دف و در رشته گیتار آتنا عبدی پور از همدان رتبه دوم و محمدحسین شریفی خواه از صالح آباد رتبه سوم را کسب کردند که هیات داوران در این رشته هیچ شرکت کننده ای را واجد شرایط دریافت جایزه اول ندانست.

در رشته تار نیز پدرام محمدی از اسدآباد نفر سوم شد که در رتبه های اول و دوم هیچ برنده ای نداشت و هیات داوران هنر تک نوازی سینا منتظری و سهیل چهل امیران هر 2 از همدان را شایسته تقدیر دانست.

در رشته آواز به ترتیب حامد نوروزی از همدان، جواد علیمرادی از ملایر و غلامرضا بهرامی از همدان اول تا سوم شدند و در رشته نی، امین شرایی از همدان رتبه نخست، فرهاد اکبری از ملایر دوم و پریسا شاهمردی از همدان رتبه سوم را کسب کردند.

همچنین مهرشاد دوامی از همدان، پوریا فدایی ماهر از همدان و حسین موسیوند از نهاوند به ترتیب رتبه های اول تا سوم را در رشته تنبور کسب کردند که هیات داوران رومینا نوروزی از ملایر را شایسته تقدیر دانست.

در رشته سه تار نادر مبتقاء و علی بهرامی از همدان به طور مشترک رتبه نخست و علی مدیحی از همدان رتبه سوم را کسب کردند که در این رشته هیات داوران در رتبه دوم انتخابی نداشت.

علیرضا سعدی و علی پوراقبالی هر 2 از همدان رتبه نخست، ابوالفضل جهانیان از نهاوند رتبه دوم و مهیار بیات از همدان موفق به کسب رتبه سوم در رشته سنتور شدند.

در رشته گروه نوازی با توجه به اینکه تعداد گروه های شرکت کننده بسیار محدود بود و از طرفی گروه های شرکت کننده از نظر محتوایی و موسیقیایی سنخیتی با هم نداشتند، هیات داوران از انتخاب گروه اول، دوم و سوم اجنتاب کرد و در عین حال از فعالیت هر سه گروه آئین، تمنا و خورشید هر سه از همدان تقدیر کرد.

همچنین در این آیین از عباس شریفی و هاشم احمدوند اساتید و پیشکسوتان موسیقی ملایر نیز تجلیل به عمل آمد.

لازم به یادآوری است، در این دوره 95 هنرمند در 10 رشته موسیقی و گروه نوازی با هم به رقابت پرداختند.

 

 

 

۴۶
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 749419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =