دبیر جشنواره فیلم فجر: قدرتمندها همیشه در سایه‌اند

ابراهیم داروغه‌زاده، دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر می‌گوید دستش برای هزینه‌های جشنواره بسته نبوده، اما سعی کرده این رویداد را به نحوی برگزار کند که بهره‌وری بالایی داشته باشد.

نژلا پیکانیان: تنها یک روز تا شروع به کار سی و ششمین جشنواره فیلم فجر باقی مانده، رویدادی مهم که هر سال قبل و بعد از برگزاری‌اش توجه زیادی را به خود جلب می‌کند. جشنواره امسال اما تفاوت‌های زیادی با دوره‌های گذشته به خصوص در چند سال اخیر دارد، تغییر دبیر جشنواره بعد از دو سال، انتقال سینمای رسانه‌ها از برج میلاد به پردیس ملت، انتخاب تعدادد 22 فیلم برای بخش مسابقه و حذف و ادغام برخی از سیمرغ‌ها مهمترین تغییراتی است که جشنواره امسال به خود دیده است. ابراهیم داروغه زاده در نشست‌ها و مصاحبه‌هایی که در چند وقت اخیر داشته پاسخگوی برخی از این سوالات شده اما چند نکته اساسی و مبهم در این بین وجود دارد که ما را بر آن داشت تا پیش از آغاز این رویداد میان بگذاریم تا پاسخ‌های صریح و روشن او را بشنویم.

جشنواره فیلم فجر با توجه به سیاست‌هایی که پیش گرفته تلاش کرده خودش را از حواشی دور نگه دارد و نه تنها این اتفاق افتاده  بلکه به نظر می‌رسد دچار برخی محافظه‌کاری‌ها هم شده است، جشنواره‌ای که اینچنین دست به عصا پیش برود می‌تواند همان تاثیرگذاری را داشته باشد؟

ما هیچ وقت نخواستیم که جشنواره‌مان کم حاشیه شود. ممکن است نحوه برگزاری جشنواره حاشیه زائدی برای این رویداد ایجاد نکرده نباشد ولی ما به شکل کاملا طبیعی این جشنواره را برگزار کردیم و هیچ محافظه‌کاری هم در هیچ بخشی نداشتیم که تعمدا بخواهد بخش اصلی جشنواره و بخش رقابتی آن را تحت‌الشعاع قرار دهد.

جشنواره با کشف‌هایش درباره فیلم‌هایی که به طور ویژه فرصت دیده شدن در این رویداد را دارد مطرح می‌شود در این شرایط سهم جشنواره فجر در پیشرو و پیشگام بودن نمایش این چنین آثاری چه خواهد بود؟

تمام فیلم‌هایی که درخواست داشتند در جشنواره حضور پیدا کنند ثبت‌نام شدند، تمام فیلم‌هایی که نسخه‌ نهایی‌شان آماده بازبینی بود، بازبینی شدند و بدون هیچ ملاحظه‌ای برای بخش مسابقه انتخاب شدند. هیئت انتخاب بدون هیچ‌گونه محافظه‌کاری و ممیزی فیلم‌ها را انتخاب کردند. بیشترین تلاش شده تا کمترین محافظه‌کاری در بخش‌های اصلی جشنواره وجود داشته باشد. اما اینکه ما نباید حاشیه‌های غیر معمول، غیر عادی و زائد داشته باشیم به نظر شکل درست و صحیح ماجراست و در حقیقت نباید هم چنین حواشی را داشته باشیم. به نظرم شما اهالی رسانه هم باید از این مسئله استقبال کنید که جشنواره فارغ از حاشیه‌های بلاوجه برگزار می‌شود. البته شما می‌توانید هر لحظه که می‌خواهید یک حاشیه جدید ایجاد کنید.(با خنده)

آقای داروغه‌زاده بارها این موضوع مطرح شده که جشنواره فجر دبیر در سایه دارد و تصمیمات فقط متعلق به شما نیست. می‌توانید اینجا روشن کنید چنین چیزی وجود دارد؟ آیا منظور از این صحبت حضور یک گروه مشاور در کنار دبیر است یا شخصی که مشخصا نکات را دیکته می‌کند؟

اگر واقعا شخص دبیر در سایه باشد نشان می‌دهد او شخص قدرتمندی است چون معمولا کسانی که در سایه قرار دارند قدرت‌شان بیشتر است. (با خنده) اما واقعیت این است که جشنواره فیلم فجر همانند سال‌های گذشته یک شورای سیاست‌گذاری دارد که دبیر هم یکی از اعضای آن است. درباره تصمیمات مهم هم در این شورا بحث و گفت‌و گو می‌شود. هر دو طرف هم می‌توانند بر نظرات یکدیگر تاثیر بگذارند، هم دبیر می‌تواند از نظرات خودش دفاع کند و هم شورای سیاست‌گذاری می‌تواند با پیشنهادات خودش به دبیر کمک کند تا تصمیمات بهتری بگیرد. من همینجا لازم می‌دانم از شورای سیاست‌گذاری و شخص رئیس سازمان سیاسی که واقعا سعی کردند به دبیر جشنواره را در جهت اتخاذ تصمیم‌گیری‌های بهتر کمک کنند تشکر و قدردانی کنم.

و این کمک‌ها به واقع فارغ از هرگونه دخالت بوده؟

بله، قطعا همینطور است، دوستان کمک کردند تا تصمیماتی که ما مدنظرمان بود هم به بهترین نحو انجام شود. یعنی واقعا حمایت کردند. این نکته را هم بگویم که مسئولیت جشنواره از صفر تا صد و از نقطه آغاز تا پایان حتما بر عهده دبیر جشنواره است. من شخصا تمام مسئولیت‌ها را می‌پذیرم. به خصوص اگر مشکلی پیش بیاید.

سال گذشته حواشی زیادی درباره بودجه و هزینه جشنواره به وجود آمد که هیچ وقت هم شفاف‌سازی نشد. خبرها حکایت از آن داشت که به دلیل برخی ولخرجی‌ها در دوره‌های قبل امسال دست جشنواره بسته است این موضوع چقدر صحت دارد و در حال حاضر وضعیت مالی جشنواره چگونه است؟

دست دبیر جشنواره برای هزینه‌های جشنواره اصلا بسته نیست، هرچقدر که جشنواره برای هزینه‌هایی که لازم است نیاز داشته باشد سازمان سینمایی آن را در اختیارش می‌گذارد. ولی من همیشه طبق روند و رویه خودم کارم را انجام می‌دهم و در جشنواره‌های قبلی هم که دبیر بودم رویه‌ای داشتم که سعی می‌کنم آن را در جشنواره فجر هم پیش بگیرم. من به واقع سعی می‌کنم جشنواره فیلم فجر هم به شکلی برگزار شود که بتواند بهره‌وری بالایی داشته باشد.

جشنواره امسال اسپانسری ندارد؟

خیر، هنوز هیچ اسپانسری نداریم.

58244

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 750788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =