روحانی درباره مناقشه ها بر سر جدول شماره 17 بودجه سالانه گفت: بخشی از بودجه ردیف های این جدول زیر نظر وزارت ارشاد رفتند تا بر آنها نظارت بیشتر شود نه اینکه ما بودجه ندهیم

به گزارش خبرآنلاین حجت الاسلام حسن روحانی در ادامه نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که سخنگوی دولت عنوان کرده است که سال آینده یک میلیون و 33 هزار شغل ایجاد خواهد شد، آیا مشخص است که در چه حوزه هایی خواهد بود، گفت: از خود اقای نوبخت می پرسیدید.(خنده) این رقم اعلام شده یک پیش بینی است و سازمان برنامه و بودجه چنین پیش بینی دارد این پیش بینی هم برمبنای بودجه ای است که به مجلس دادیم. برای اشتغال تبصره اصلی بودجه سال آینده تبصره 18 بوده است اما تغییرات زیادی در کمیسیون تلفیق بر روی آن شده است البته هنوز مصوبه مجلس نهایی نیست ولی در کمیسیون تلفیق تغییراتی کرده است بنابراین آنچه دولت متعهد بود برمبنای تبصره 18 بود.

وی افزود: قرار بود مجموعه پولی که بدست می آمد برای 4 سال برنامه ریزی شود. این تبصره تا الان مطابق با پیشنهاد دولت نیست، در نهایت باید ببینیم چه تصمیمی گرفته می شود. اما در سال گذشته ما حدود 700 هزار نفر اشتغال ایجاد کردیم تلاش می کنیم که این رقم امسال بیشتر شود. سال آینده حتما این رقم افزایش خواهد یافت. اما اینکه به یک میلیون می رسد یا نه نمی توانم الان بگویم. اگر تبصره ها به آن صورت که دولت مشخص کرده تصویب شود بله ممکن است.

اهم اظهارات رئیس دولت دوازدهم را بخوانید؛
*تمرکز دولت بر ناوگان فرسوده و بازسازی ناوگان بوده است که اجرایی وعملیاتی خواهد شد. بازآفرینی شهرها هم طرح جدیدی است که جزئیات آن را اعلام خواهم کرد. 240 هزار شغل در این بازآفرینی پیش بینی شده است. اشتغال های خرد و متوسط جز موارد مورد تاکید دولت است. طرح هایی هم وزارت رفاه و تعاون برای اشتغال دارد که در سال 97 اجرایی خواهند شد، حتی اگر مشکلی در مصوبه مجلس هم بود به وزیر گفته ام درباره منبع بودجه آن صحبت کرده و این طرح ها را اجرا خواهیم کرد.

*(در پاسخ به سوالی درباره حذف برخی ردیف های جدول شماره 17): جدول شماره 17 این اشکال را داشت که دستگاه هایی به عنوان کمک از دولت پولی می گرفتند اما اینکه کجا مصرف می شود و این بودجه چه می شود مشخص نبود. یک آمار ظاهری به ما می دادند ولی اثرات آن مشخص نبود.

*یکی از ویژگی های بودجه امسال شفافیت بود. بودجه ای که قرار است هم برای دولت شفاف شود هم مردم مطلع باشند که بودجه ها کجا مصرف می شود. بخشی از بودجه ردیف های این جدول زیر نظر وزارت ارشاد رفتند تا بر آنها نظارت بیشتر شود نه اینکه ما بودجه ندهیم. بحث این است که نباشد شرایط به نحوی باشد که ما بودجه بدهیم و از عملکرد آنها مطلع نباشیم. البته حتما دولت مواردی از این دستگاه ها را حذف کرده است.

*(در پاسخ به این سوال که سال 2018 سال پیچیده ای و سختی برای ایران خواهد بود، شواهد می گوید طرف آمریکایی به دنبال ناکارآمد کردن دولت شما است، شما مشخصا برای این گره‌های سیاسی در منطقه ای و فرامنطقه ای چه برنامه ای دارید): در اینکه آمریکا دنبال ایجاد مشکل برای ملت و دولت ایران است تردیدی نیست، اگر در دولت قبلی آمریکا هم بحث این اشکال آفرینی بود اما در این دولت همه اتفاق نظر دارند که با همه توان به دنبال اخلال برای دولت ایران باشند. اما اینکه چقدر توانمند است و توانایی این را دارد جای بحث دارد. مثلا همین اعتراضات ایران را تبدیل به مساله سیاسی و بین المللی و امنیتی کرد تا در شورای امنیت علیه ایران رای بگیرد ولی شکست مفتضحانه ای در این ارجاع خورد که همه کشورها با او مخالفت کردند و به جای گوش دادن به او بر تثبیت برجام تاکید کردند.

* ما اولین‌بار است که می‌شنویم در کاخ سفید رئیس‌جمهوری نهار می‌دهد که بتواند در شورای امنیت رأی بیاورد. حالا ما شنیده بودیم که در برخی کشورها شب انتخابات برای رأی چلو کباب می‌دادند اما در کاخ سفید نشنیده بودیم که یک رئیس جمهور برای رای گرفتن از اعضای شورای امنیت چلوکباب بدهد(خنده) تصور نکنیم که چون آمریکا تصمیم گرفته فشار بیارود به ما فشار می آید. قاطعانه در مقابل آمریکا خواهیم ایستاد. من هم علامتی نمی بینیم که بگوییم سال 2018 سال سختی برای ما باشد. در بعد اقتصادی هم امریکا همیشه دنبال تحریم و فشار بوده است، ممکن است بیشتر هم شود ولی روابط ما با اتحادیه اروپا از همیشه بهتر است، در مقایسه با سال های قبل و حتی سال های 2005 بهتر است. روابط ما با روسیه و چین از همیشه بهتر و خوب است. با اکثر کشورهای منطقه روابط خوبی داریم. الان هم آمریکا طرح هایی برای سوریه دارد اما ناموفق خواهد بود. این نیست که در سال آینده ما دچار مشکل خاصی باشیم بخاطر مشکل آمریکا. تدبیر ما هم در برابر فشار آنها ادامه خواهد یافت.

*(در پاسخ به این سوال که برنامه دولت برای شبکه های اجتماعی چیست): بحث مربوط به فضای مجازی و فضای اینترنت بسیار مهم است، وقتی ما در حال حرکت به سمت دولت الکترونیک هستیم این امر اهمیت دارد. ما به فکر این هستیم که ارتباط بهتری با دنیا داشته باشیم و دانش روز دنیا را دسترسی داشته باشیم و حتی در بعد اشتغال هم این فضا برایمان مهم است. وزیر ارتباطات گفت در دوسال گذشته 200 هزار شغل در فضای مجازی بوجود آمده است و موبایل محور است بنابراین فضای اینترنت و مجازی مهم است. ما در حلا گسترش نسل سه و چهار موبایل در سراسر کشور هستیم. اهدافی که داریم فرهنگی و اجتماعی واقتصادی است. حتی اهداف سیاسی هم داریم. الان رئیس جمهور آمریکا یک توئیتی می کند بعد میلیون ها پاسخ به او داده می شود به نحوی که گاهی عقب نشینی می کند یا حتی عذرخواهی میکند. بنابراین در این دنیا این فضا تبدیل به یک بازیگر عمده شده است. امروز آثار این شبکه های اجتماعی بیشتر خواهد شد. دولت مصمم است که هم در زیرساخت و هم محتوا و هم در زمینه پلتفروم هایی که نیاز داریم به سمت توسعه حرکت کنیم .

*امروز دسترسی به اینترنت بیشتر شده است و چند ثانیه برای دانلود یک فیلم کافی است. الان کسی حوصله و فرصت ندارد که نیم‌ساعت معطل شود که بخواهد در اینترنت یک اثر فرهنگی را مشاهده کند. در زیرساخت ها کار خوبی انجام شده است. در شبکه ملی هم قدم های خوبی برداشته شده است. من این را هم بگویم که دولت مصمم است که هر شبکه داخلی و پیام رسان داخی را تقویت کند، اما در این زمینه انحصار معنا ندارد اگر بنا باشد که اپلیکشن و پیام رسانی بخواهد همه فضا در اختیار او باشد به نفع ما نیست. انحصار در فضای مجازی نادرست است باید شبکه های مختلف داخلی و خارجی را داشته باشیم و مردم خودشان انتخاب کنند.

*در فضای مجازی عمدتا خود ما محتوا درست می کنیم. نسل جوان ما و جوانان ما همه آنهایی که معتقد به انقلاب هستند و به هویت ایرانی خودشان ارج می نهند وارد این فضا شوند در این صورت این فضا چالش و خطر نمی شود بلکه تبدیل به فرصت می شود. دوره ای که بگوییم این را ببندیم آن یکی را بگیریم، دیش را از پشت بام بندازیم پایین گذشته است . باید در فضای مجازی سوادآموزی کنیم که جوانان به به نحو احسن از این فضا استفاده کنند.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 752775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام BE ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
    0 0
    آقای روحانی کاش راجع به دیش حرفی نزده بودید. از فردا برای این که نشان بدهند حرف شما خیلی اهمیتی ندارد به خانه های مردم می ریزند و دیش های را می اندازند پایین.
  • بی نام A1 ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
    0 0
    دوره دیش اندازی تمام شده چون دوران پارازیت انداختن است حالا چی بسر مردم میاره این پارازیت بماند