اعتمادآنلاین نوشت: زیباکلام با بیان اینکه «اگر گفتگوی ملی از جانب سپاه، شورای نگهبان و چهره‌های شاخص و تندروی اصولگرا مطرح شود باید آن را جدی گرفت»، گفت: «اگر آقایان علم الهدی، جنتی، مصباح یزدی و جبهه پایداری از گفتگوی ملی صحبت کنند نشان می‌دهد که این مسئله برای اصولگرایان جدی است در غیر این‌صورت نباید آن را جدی گرفت و به آن امیدوار بود.»

صادق زیباکلام، تحلیلگر سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه «گفتگوی ملی نمی‌تواند به صورت جدی راه به جایی ببرد، به ویژه اینکه منجر به آشتی ملی شود»، گفت: «دلیلش هم واضح است چون اصولگرایان و به خصوص جریان‌های تندور اصولگرا که قدرت را در دست دارند اساساً نیازی به گفتگوی ملی و به دنبال آن آشتی ملی نمی‌بینند. همیشه هم اینطور بوده است؛ کسانی که در قدرت هستند معتقدند دیگران به سمت ما بیایند و مانند ما فکر کنند. خودشان حاضر نیستند گامی در جهت گفتگو بردارند.»

زیباکلام تصریح کرد: «بحث گفتگوی ملی همواره در ایران از جانب جریان‌های که در قدرت نبودند مطرح شده است؛ یعنی از جانب اصلاح طلبان مطرح شده و همواره هم از جانب اصحاب قدرت با سردی مواجه شده است؛ حتی اگر برخی از اصولگرایان صحبت از آشتی ملی می‌کنند اصولگرایان معتدل و میانه رو هستند. در مقابل جریان‌های تندرو که قدرت بیشتری دارند اعتقادی به گفتگوی ملی و آشتی ملی ندارند چون قدرت را در دست دارند و نیازی به آن نمی‌بینند.»

این فعال سیاسی اصلاح طلب حوادث اخیر در تغییر نگاه اصولگرایان به گفتگوی ملی را چندان مؤثر ندانست و گفت: «در رابطه با حوادث و اعتراضاتی که در دی ماه به وجود آمد بین اصولگرایان اجماعی وجود ندارد؛ جریان‌های معتدل‌تر و میانه روتر اصولگرا معتقدند که باید اعتراضات را جدی گرفت و ریشه یابی و ارزیابی کرد. اما باز هم اینجا وحدتی بین اصولگرایان نیست؛ چون جریان‌های تندروی اصولگرا که بیشتر در قدرت هستند معتقدند اعتراضات اخیر توطئه بوده و حداکثر می گویند مردم مطالبات اقتصادی دارند و دولت آقای روحانی را مقصر می‌دانند.»

شورایی از روحانیون اصلاح‌طلب و اصولگرا 

همچنین ایلنا نوشت:

پروانه مافی در رابطه با راه‌های برون رفت از مشکلات گفت: راهکار برون رفت از مشکل ترافیک با راهکار برون رفت از انسداد سیاسی دو موضوع کاملا متفاوت است. گفت‌وگو همیشه لازم است. گفت‌وگوی ملی نه فقط اندیشه‌ها، بلکه دل‌ها را هم به هم نزدیک می‌کند. ما نیاز داریم با هم گفت‌وگو کنیم. کشور را نمی‌توان با یک جناح و یک تفکر اداره کرد. 

این نماینده مجلس با اشاره به ساز و کار عملیاتی شدن گفت‌و‌گوی ملی تاکید کرد: باید شورای حکمیت تشکیل شود. شورایی از روحانیون اصلاح‌طلب و اصولگرا تشکیل شود. آقایان سید محمد خاتمی، سید حسن خمینی، حسن روحانی از اصلاح‌طلبان و آقایان موحدی کرمانی، آملی لاریجانی و محمد یزدی از اصولگرایان. به نظرم این شش بزرگوار به دور از همه اختلاف نظرها، مصالح مردم و انقلاب را در نظر بگیرند و کنار هم بنشینند. جلسات مختلفی را برگزار کنند. گفت‌وگوهای آنان قطعا کارگشا خواهد بود.

27216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 753925

برچسب‌ها