ظریف در همایش اقتصادی تجار ایران و صربستان چه گفت؟

محمد جواد ظریف در همایش اقتصادی تجار ایران و صربستان که در بلگراد برگزار شد گفت: روابط دوجانبه ایران وصربستان با قدمتی نزدیک به یک قرن همواره دوستانه بوده است. ایران برای اولین بار در سال 1921 با ایجاد کنسول علاقه خود را برای توسعه همکاری ها نشان داد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری خبرآنلاین، ظریف افزود: تاریخ روابط دو جانبه نشان می دهد این مناسبات آرام و رو به توسعه بوده و مانعی در این راه وجود نداشته است و این می تواند مسیری برای توسعه همکاری ها باشد.

همایش امروز فرصت مغتنمی برای گفتگوهای اقتصادی دو طرف است که ان شا الله به تفاهم برسند.

حضور هیات عالی رتبه اقتصادی و تجاری ایران در صربستان نشان از عزم جدی برای توسعه همکاری ها دارد. طی سال گذشته دو گام اساسی برای تسهیل این همکاری ها برداشته شد. یکی تصمیم رهبران دو کشور در سپتامبر سال قبل برای لغو روادید بود.

دومین گام برقراری پرواز مستقیم بین پایتخت های دو کشور پس از 28 سال خواهد بود که اولین پرواز در نیمه اسفند را هواپیمایی ایران ایر انجام می دهد. گام بعدی که باید در آینده نزدیک برداشته شود همکاری های بانکی دوجانبه است. مذاکراتی در این زمینه انجام شده و امیدواریم به زودی جنبه عملیاتی بگیرد. با عملی شدن همکاری های بانکی تمام اقدامات برای تسهیل مناسبات اقتصادی صورت گرفته شده است. در این فضا بخش خصوصی ایران و صربستان می توانند نقشی در تعمیق این همواری ها ایفا کنند.

همواران ما پیشنهاد امضا توافق نامه تجارت آزاد را پیشنهاد دادند. جمهوری اسلامی ایران این پیشنهاد را با جدیت پیگیری می کند زیرا می تواند نقش زیادی در توسعه همکاری های اقتصادی داشته باشد.


 اعضای حاضر در این همایش می توانند پیشنهادهای خود را برای عملی شدن این توافق ارائه دهند. امیدواریم در پانزدهمین نشست مشترک که در صربستان برگزار می شود در این باره به نتیجه برسیم. نشست امروز هم فرصت خوبی برای بخش خصوصی برای شناسایی مشکلات فراهم می کند و ما تضمین می کنیم که این مشکلات را با جدیت پیگیری کنیم.

معاون نخست وزیر و وزیر تجارت گردشگری صربستان نیز اظهار داشت:

من از ایران شناخت بسیاری دارم و با ایران در گذشته کار کرده ام. همیشه در مورد روابط تجاری دو کشور حرف زدن هم سخت و هم آسان هست.آسان از این نظر که مورد و مشکلی بین دو کشور وجود ندارد.

اما با داشتن پتانسیل های بسیار پیگیری کمی برای این روابط شکل گرفته است.

ما واقعا امکان همکاری بالایی داریم ولی عدد روابط بسیار کم است. ایران بزرگترین شریک تجاری یوگسلاوی سابق در آسیا بوده است.
سفر ظریف بهترین شانس برای توسعه این روابط است‌.

باید این پتانسیل در حد پتانسیل نماند. اولین مسئله حل مسئله بانکی است که بسیار کلیدی است. بانک مرکزی اسلونی و ایران ۸ ماه مذاکره کردند تا ابن مسئله را حل کنند که حجم تجاری بالایی اکنون دارند. امیدواریم ایران و صربستان نیز این مساله را حل کنند تا سود آن را بانک های ثالث نبرند.

ما به سرمایه گذاری ایران در بازار صربستان نیاز داریم. ما بزرگترین روابط را با آلمان و ایتالیا داریم که دلیل آن حضور شرکتهای آنان است‌. از ایران هم می خواهیم در صربستان سرمایه گذاری کنند تا مرکزی برای منطقه بالکان برای روابط دو سویه باشد.

مرکز تجاری ایران که افتتاح شده می تواند نقطه عطفی در این باره باشد. زمینه های بالقوه بسیاری برای گسترش این ارتباطات وجود دارد.
مساله گردشگری برای ما بسیار مهم است و این موضوع می تواند مردم دو کشور را با آرامش بیشتری به سمت توسعه روابط بکشاند.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 758450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =