۰ نفر
۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۲۰:۱۴

«اصولگرایان حامی موسوی» روز شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام موجودیت کردند.

 بیانیه‌ای بی‌امضا که نشانی از هویت صادر‌کنندگانش نداشت. صادرکنندگان بیانیه‌ای که به زودی طی نشستی به تشریح برنامه‌ها و فعالیت‌های آتی‌شان خواهند پرداخت. ائتلاف فراگیر اصولگرایان، حلقه مرکزی تشکیل «جبهه اصولگرایان حامی میرحسین موسوی» است که اصولگرایان منتقد احمدی‌نژاد را گردآوری کرده است. احتمال حمایت چهره‌هایی همچون علی‌اکبر ناطق نوری و اکبر هاشمی رفسنجانی از این جبهه نیز از جمله احتمالات مطرح از سوی هواداران این جریان است که صحت آن در روزهای آتی مشخص خواهد شد. از سعید ابوطالب به عنوان یکی‌از اعضای شورای مرکزی این جبهه یاد می‌شود. اگرچه در برخی اخبار از حمایت چهره‌هایی چون افروغ و خوش‌چهره از موسوی یاد شده بود اما این دو عضو فراکسیون اصولگرایان مستقل طی روزهای گذشته در گفت وگو با خبر، اعلام کردند که از چنین جبهه و ستادی برای حمایت از موسوی بی‌اطلاعند و در آن عضویت ندارند.

 حامی موسوی
علی دورانی دبیر ائتلاف فراگیر اصولگرایان یکی از اصولگرایان حامی میرحسین موسوی است که در گفت‌وگو با «خبر»، از نشست روز گذشته اعضای «جبهه اصولگرایان حامی میرحسین موسوی» خبر می‌دهد؛ نشستی که طی آن ارکان و مسئولیت‌های ستادی در تهران و شهرستانها مشخص شده و پیش‌نویس دومین بیانیه این جبهه آماده شد.

وی از حضور جمعی از احزاب و تشکل‌های اصولگرا و شخصیت‌های برجسته سیاسی در این جبهه تازه تأسیس سخن می‌گوید و می‌افزاید: این جبهه بنا به درخواست برخی از بزرگان جریان اصولگرایی تشکیل شد که در این مقطع حمایت از محمود احمدی‌نژاد را صحیح نمی‌دانستند.

اگرچه او حاضر به افشای نام این بزرگان نمی‌شود، اما یکی دیگر از اعضای «جبهه اصولگرایان حامی میرحسین موسوی» در پاسخ به «خبر» که پرسیدآیا چهره‌هایی همچون هاشمی رفسنجانی یا ناطق نوری نیز از جمله حامیان این جبهه هستند؟ اعلام کرد: آقایان هاشمی و ناطق‌نوری تاکنون اعلام موضع صریحی در این زمینه نداشته‌اند.

 حمایت آبادگران جهادی
دورانی با تأکید بر اینکه سخنگو یا رئیس «جبهه اصولگرایان حامی میرحسین موسوی» نیست، در تشریح مواردی که در نخستین نشست مطبوعاتی این جبهه ظرف یکی دو روز آینده عنوان خواهد شد از اعلام حمایت آبادگران جهادی از نامزدی موسوی خبر داد.

او که خود دبیرکل آبادگران جهادی است در آستانه انتخابات مجلس هشتم از هرگونه تعامل با جبهه متحد اصولگرایان ابراز نا امیدی کرده بود. در آن زمان - آذر 86 - او از همراهی گروه‌های مستقل اصولگرا، حزب توسعه ملی، خدمتگزاران مستقل، فراکسیون اصولگرایان مستقل و فراکسیون وفاق و کارآمدی در تشکیل ائتلاف فراگیر اصولگرایان خبر داده بود. گروههایی که احتمالا در حال حاضر نیز آبادگران جهادی را در حمایت از موسوی همراهی می‌کنند.

 هویت اصولگرایی
اصولگرایان حامی میرحسین موسوی اصرار دارند که با هویت اصولگرایی خود از این کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری حمایت کنند. از همین رو «جبهه اصولگرایان حامی میرحسین موسوی» در حال فعال کردن ستادهای انتخاباتی خود برای حمایت از اوست. ستادهایی که اگر چه ارتباط‌ها و هماهنگی‌هایی با ستاد مرکزی موسوی دارند اما می‌خواهند با هویت اصولگرایی خود این ستادها را راه‌اندازی کنند. یک عضو این جبهه در پاسخ به «خبر» که علت اصرار آنها را جویا شد، گفت: ما حمایت از موسوی با هویت اصولگرایی را به نفع جریان اصولگرا می‌دانیم. چون اگر موسوی پیروز شود، جریان اصولگرا به هیچ وجه احساس شکست نخواهد کرد. برای همین منظور ترجیح می‌دهیم با پرچم مستقل اصولگرایی از موسوی حمایت کنیم.

 مرز اصولگرایان منتقد احمدی‌نژاد با حامیان موسوی
اگرچه بسیاری از اصولگرایان به ویژه طیف‌های جبهه پیروان خط امام و رهبری، اصولگرایان تحول‌خواه، جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی و جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، از جمله منتقدان عملکرد دولت نهم و شخص رئیس‌جمهور بودند اما در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دهم در قالب حامیان نامزدی دوباره احمدی‌نژاد درآمدند. اینکه چرا آنها چنین تغییر موضعی دادند، سؤالی است که تاکنون پاسخ‌های مختلفی به آن داده شده است. مرز مشترک تمامی این پاسخ‌ها آن است که احمدی‌نژاد همچنان از نظر آنها تنها کاندیدای اصلح در میان اصولگرایان است و اصولگرایان برای پرهیز از پیروزی رقیب ناگزیر از کنارگذاشتن اختلافات گذشته و حمایت دوباره از احمدی‌نژاد هستند. اما چرا بخشی از اصولگرایان منتقد احمدی نژاد، در قالب حامیان موسوی در آمده‌اند و مرز آنها با اصولگرایانی که بار دیگر از احمدی‌نژاد حمایت می‌کنند، چیست؟ دورانی در پاسخ به این سؤال گفت: ما بر اساس اعتقادمان حرکت می‌کنیم، نه بر اساس سهم خواهی از یک جریان یا جناح سیاسی. به گفته وی از آنجا که انتخابات ریاست جمهوری با سرنوشت یک ملت در ارتباط است، نباید در رودربایستی با افراد یا بنا بر ملاحظات و مصلحت‌های جناحی و گروهی، درباره سرنوشت ملت تصمیم‌گیری کرد.

 مرزبندی
علی شکوهی روزنامه‌نگار و یکی از نزدیکان به «جبهه اصولگرایان حامی میرحسین موسوی» نیز به «خبر» گفت: آن بخش از منتقدان احمدی‌نژاد که این روزها در صف حامیان وی قرار گرفته‌اند، مرزبندی بسیار حادی با طیف‌هایی از اصلاح‌طلبان دارند که حضور آنان به عنوان حامیان موسوی را سؤال برانگیز می‌خوانند.

وی با بیان اینکه اصولگرایان حامی موسوی نیز ممکن است نسبت به این موضوع، حساسیت‌هایی داشته باشند، گفت: اما ما به اندازه آنها نگران این مسئله نیستیم. چون اولاً کاندیدای اصلی اصلاح‌طلبان افراطی، خاتمی بود نه موسوی و این طیف از اصلاح‌طلبان غالبا از سر اجبار و ناگزیری به موسوی روی آورده‌اند. ثانیاً از نظر ما مهندس موسوی جریان اصلاح‌طلب درون نظام و اصولگرایان عاقل و مترقی را به خوبی می‌تواند رهبری کند و ثالثاً اینکه هرچه اصولگرایان به جریان حامی موسوی بپیوندند، ایجاد تعادل در فضای پس از انتخابات راحت‌تر خواهد بود.

شکوهی افزود: از همین رو اصولگرایان حامی موسوی، کمتر از اصولگرایان منتقد اما حامی احمدی‌نژاد نگران بازگشت جریان افراطی دوم خردادی در نتیجه پیروزی موسوی در انتخابات ریاست جمهوری دهم هستند یا اصلاً چنین نگرانی‌ای را ندارند.

در بیانیه اعلام موجودیت جبهه حامیان میرحسین موسوی آمده بود: در میان نیروهای سیاسی موسوم به اصولگرا، جمعی به تداوم وضع موجود تن داده‌اند و این در حالی است که پیش از این، تندترین انتقادها را متوجه دولت و شخص رئیس‌جمهور می‌دانستند. این گروه از اصولگرایان که شمار زیادی از چهره‌ها وگروههای مطرح اصولگرا را در بر می‌گیرد طی سه سال گذشته اقدامات غیرقانونی و بی‌توجهی به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در موارد متعدد در کنار بی‌اعتنایی به نظرات مراجع معظم تقلید به ویژه در مواردی چون عملکرد و سخنان ابهام‌آمیز رحیم مشایی درباره رژیم صهیونیستی، بی‌اعتنایی در قضیه کردان از انتخاب وی برای وزارت کشور تا جریان استیضاح در مجلس و پرداخت پول به نمایندگان، نداشتن الگو و تئوری اقتصادی، تعطیلی نهادهای تصمیم‌گیر جمعی از جمله شوراهای عالی، تصمیمات غیرکارشناسانه و بی‌توجهی به نظرات دلسوزان، محدود شدن دامنه نیروهای اصولگرا در دولت به طیفی خاص و استفاده نکردن از ظرفیت عظیم اصولگرایان کارآمد و توانمند، ‌تمکین نکردن به توافقات میان دولت و مجلس و دور زدن عملی نمایندگان در مقاطع گوناگون، طرح وعده‌های غیرواقعی برای مردم، فرافکنی علیه نهادهای قانونی کشور به ویژه مجلس شورای اسلامی و دستگاه قضایی، انحراف عملکرد فاحش از بودجه‌های مصوب، انتخاب مدیران ضعیف و برکناری مدیران توانمند، بلاتکلیفی در اقتصاد، نقدناپذیری و ده‌ها اشکال دیگر، از جمله انتقادهایی بود که در چهار سال گذشته از سوی اصولگرایان، متوجه دولت می‌شد. چنین به نظر می‌رسد که با وجود این همه اشکالات اساسی، ‌حمایت اصرار بر القای چنین تفکری در حاکمیت توجیهی ندارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 7598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۹
    5 0
    سلام امام حسین می فرماید:"اگر دین ندارید پس آزاده باشید." به این دیدگاه حق طلبانه شما تبریک میگویم،
  • بی نام GB ۱۱:۲۷ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۹
    4 3
    اصولگرای منتقد اگر باشیم که به دکتر رضایی رای می دهیم، این جبهه عوام فریبانه است. اصلا اصلاحات و مرامنامه ان ها چه ربطی دارد به اصولگراها؟ مسخره است که آقایان اسامی چهره های شاخص نظام مثل آیت الله رفسنجانی و حجت الاسلام ناطق نوری را اصولگرای اصلاح طلب نام می نهند.
  • محسن IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۸۸/۰۲/۳۱
    4 2
    به نظد من این بهترین کار ممکنه برای افراد منتقد احمدی نژاد است