به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست خبری محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی صبح امروز (یکشنبه 20 اسفند) در محل این سازمان برگزار شد.
صادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوان، ابراهیم داروغه زاده معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی و طباطبایی نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در این نشست حضور داشتند.
محمدمهدی حیدریان در ابتدای سخنانش ضمن تسلیت درگذشت دو تن از اهالی سینما و تلویزیون، درگذشت زندهیاد همایون شهنواز و لوون هفتوان را تسلیت گفت.
تنظیم نظام نامه اکران حاصل نگاه نظارتی سازمان سینمایی است
حیدریان درباره برنامه جامع سینما بیان کرد: برای تدوین برنامه جامع سینما، مدیران و همچنین کارشناسان زیادی زمان گذاشتند و این برنامه تدوین شد. تلاش ما این است که هیچ اقدامی در سازمان سینمایی و مجموعه بخش خصوصی صورت نگیرد، مگر در چارچوب مفهومی و برنامهای این برنامه جامع، تا به اهداف تعریف شده دست پیدا کنیم.
حیدریان اضافه کرد: در سالی که گذشت تلاش کردیم تصدی گری دولت را در حوزه سینما کم کنیم و اجرا را در بخش خصوصی داشته باشیم. سازمان سینمایی نظارت را در حوزههایی که به صنف یا بخش خصوصی واگذار شده، اعمال کند.
رییس سازمان سینمایی درباره ترجیح منافع صنوف بر منافع عمومی توضیح داد: به طور کلی، منافع بخشی و منافع کوتاه مدت میتواند آفت هر برنامهای باشد و به ضرر سینما خواهد بود. از این بابت نظارت ما در سازمان هدفمند و البته سیستمی شفاف خواهد بود.
او افزود: از جمله این موارد نظارتی، نظامنامه اکران است که عمده دوستان در بخش خصوصی و اصحاب رسانه درباره آن نکتههایی دارند که به نظرم تا حد زیادی درست است. اکران مرحلهای است که تمام تلاش خانواده سینما باید به بار بنشیند و اگر قرار باشد اکران به دلیل عملکرد و نگاه محدود ما باعث از بین رفتن مخاطب بشود، به ضرر همه ابعاد سینما خواهد بود. بنابراین باید قاعده اکران به نحوی اصلاح میشد تا بتوانیم مخاطب بالقوه را به مخاطب بالفعل تبدیل کنیم. سعی کردیم در نظامنامه جدید این نکات را مدنظر قرار بدهیم.
حیدریان همچنین گفت: در سالی که گذشت هر سه روز یک سالن به ظرفیت نمایش کشور اضافه شد. لذا میتوانیم تعداد بیشتری فیلم اکران کنیم. همچنین سال گذشته، هر سه روز یک فیلم ساخته شد.
رییس سازمان سینمایی درباره رویکرد این سازمان در موضوع پروانه ساخت، توضیح داد: ما در پروانه ساخت باید امنیت شغلی که مدنظر بسیاری از همکاران و اصحاب رسانه است را مورد توجه قرار دهیم. در یک سینمای حرفهای، باید همه عوامل حرفهای انتخاب شوند. بنابراین استفاده از اهالی رسمی و دارای شناسنامه صنوف یکی از الزامات پروانه ساخت خواهد بود. بنابراین پروانه ساخت دو قسمت خواهد بود؛ اول موافقت اصولی و سپس بررسی استفاده از عوامل حرفهای سینما.
او اضافه کرد: به هرحال ما به سمت داشتن تهیهکننده صاحب اختیار و مسئول پیش خواهیم رفت. این روند آغاز شده است. تهیهکنندهای که نتواند چشم انداز فیلم، منافع ملی و مصالح را درست تشخیص دهد، قطعا به ضرر صنعت سینما عمل خواهد کرد. ما به این سمت حرکت خواهیم کرد. بنابراین نظام تهیهکنندگی را پس از نظام اکران به سرانجام خواهیم رساند.
ایجاد راههای جدیدی برای صدور پروانه ساخت
رییس سازمان سینمایی همچنین گفت: ما باید نسبت به سرمایه های مجهول الهویه مراقبت کنیم که این مراقبت در جریان صدور پروانه ساخت مدنظرمان است. اما در این بسته سعی کرده ایم، راههای جدیدی را هم پیش روی تهیه کننده قرار دهیم از جمله ایجاد صندوق سرمایه گذاری، اوراق منفعت، و... اگر این برنامه ریزی ها به شکل صحیحی انجام شود، تمام مردم شرکای ما در مالکیت فیلم و سالن خواهند بود.
حیدریان در ادامه نشست درباره برگزاری کشوری جشنواره های سینمایی بیان کرد: برگزاری جشنواره در همه شهرها یکی دیگر از برنامههایی است که ما دنبال می کنیم. ما باید عدالت فرهنگی را مدنظر قرار دهیم و از اینکه جشنوارههای ملی در همه استانها برگزار شود حمایت می کنیم. تجربه جشنواره فجر امسال نشان داد که برگزاری جشنواره ها در شهرها، ارزش زیادی از نظر معنوی دارد.
اختصاص 60 درصد بودجه فارابی به نیروهای جوان
او درباره چگونگی پرداخت وام به سینماگران توضیح داد: در سال گذشته، بنیاد سینمایی فارابی برای اولین سال، پرداخت وام را از طریق بانکها پیگیری کرد. در اعطای این وامهای قرضالحسنه و یا با سود چهار درصد، مشکلاتی وجود داشت اما در حال تسهیل این روند برای سال آینده هستیم.
حیدریان همچنین اضافه کرد: در این راستا، 60 درصد بودجه فارابی به مشارکت در حوزه تولید نیروهای جوان خلاق اختصاص خواهد یافت زیرا که این نیروها چشم امید و آینده سینمای ایران هستند.
رییس سازمان سینمایی درباره نظام ارتباطی سازمان و صنوف سینمایی توضیح داد: در نظام ارتباطی بین سازمان و صنوف تغییراتی ایجاد خواهیم کرد. یکی از این تغییرات احیای شورای صیانت در خانه سینما خواهد بود به دلیل آنکه باید بتوانیم اختلافات احتمالی در حوزهها را در داخل همان حوزه حل کنیم.
تلاش می کنیم 100 سالن به سینمای ایران اضافه کنیم
او همچنین گفت: با توجه به تولید استاندارد، می توانیم نگاه جدی به ساماندهی حضور تجاری سینمای ایران داشته باشیم و در همین مورد با وزارت صنعت، معدن و تجارت مذاکره شد و جایزه صادراتی برای این بخش پیش بینی کردیم. همچنین تلاش خواهیم کرد که در سال آینده نزدیک به 100 سالن به مجموعه سینمای ایران اضافه شود.
حیدریان درباره حضور سینمای ایران بازارهای منطقه و جهان بیان کرد: در حوزه بازارهای منطقهای و جهانی و همچنین اکران در سینمای کشورهای دیگر، مذاکراتی با وزارت امور خارجه انجام داده ایم که نتایج نهایی آن را اعلام میکنیم تا بتوانیم آثارمان را در کشورهای دیگر به نمایش بگذاریم و افتخارآفرینی برای سینمای جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم.
او درباره شرایط نمایش فیلم ها برای اصحاب رسانه و منتقدان هم گفت: ان شالله آقای نجفی در سال آینده، سالنهایی در نظر بگیرند که همه فیلمها توسط اصحاب رسانه و منتقدان دیده شود تا به یک تحلیل منصفانه و درست از فیلمها برسیم تا بتوانیم در جهت پیشرفت سینما حرکت کنیم. همچنین اگر معتقدید کارگاههای آموزشی، ورکشاپها و... نیاز است، ما از آن پشتیبانی میکنیم.
نیازی به بررسی دوباره آثار جشنواره فجر نیست
در بخش بعدی این نشست نوبت به پرسش و پاسخ خبرنگاران از رییس سازمان سینمایی رسید.
حیدریان در ابتدا درباره تولید مشترک و تولید محتوا (آی سی ان) گفت: در نظامنامه، اقدام جدی در این زمینه پیشبینی شده ومذاکراتی انجام دادیم. همچنین در حوزه تولید محتوا ضعف جدی وجود دارد. ما شروع به فعالیت در این زمینه کردهایم. در این حوزه یک شورای تخصصی بین سازمانی در بنیاد فارابی تشکیل شده است. در حال بحث و تبادل نظر درباره ایدهها و سوژهها با سازمانها هستیم تا آنها را به تهیه کنندگان و... ارائه دهیم. امیدوارم که خروجیهای قابل اعتنایی در این زمینه داشته باشیم.
علیرضا رضاداد در جایگاه مشاوره هر جا نیاز است ورود می کند
حیدریان در پاسخ به سوالی درباره تاثیر علیرضا رضاداد در سازمان سنمایی توضیح داد: آقای رضاداد از دوستان و همکاران نزدیک من در صدا و سیما بودند و من از ایشان دعوت به همکاری کردم. این همکاری به اوایل سال 81 و 82 باز میگردد.
او افزود: به دلیل اینکه ایشان بازنشسته هستند، امکان استفاده از ایشان در پستهای مدیریتی وجود ندارد و به این دلیل، ایشان حکم مشاوره دارند و هرجا که نیاز است ورود میکنند. باید توجه کرد که در سازمان سینمایی کارهای متعددی وجود دارد و ما نیاز به همکاری با عزیزان بسیار زیادی داریم. نقش ایشان در حوزه مشاوره و همچنین مسئولیتهایی است که مستقیما به ایشان داده میشود.
رییس سازمان سینمایی همچنین به پرسشی درباره ممیزی مجدد فیلمهای جشنواره فجر در زمان اکران پاسخ داد: چون امسال همه فیلمها توسط همه اعضای شورای پروانه نمایش دیده شده است، از نظر من، نیاز مجددی به بررسی آثار وجود ندارد؛ مگر آنکه تهیهکننده بخواهد تغییر جدیدی در فیلم ایجاد کند.
حیدریان افزود: درباره فیلمی که ممکن است دچار سوء تفاهمی در جشنواره شده باشد، در موارد بسیار بسیار معدود، شاید یک یا دو مورد، ممکن است ملاحظاتی وجود داشته باشد.
مخالفتی با ابقای آقای داروغه زاده به عنوان دبیر جشنواره ندارم
او در پاسخ به سوالی درباره وعده شفافسازی هزینههای جشنواره فجر و مسائل دیگر توضیح داد: عزم ما بر شفافسازی است. درباره اکران و مسائل دیگر، سوالاتی در حوزه شفافسازی وجود دارد که تا آخر هفته در سامانه دسترسی آزاد پاسخ خواهیم داد.
رییس سازمان سینمایی اضافه کرد: درباره جشنواره فجر، آقای داروغهزاده عزم جدی بر مدیریت هزینهها داشتند و ما حداکثر 40 درصد بودجه جشنواره 95 را در جشنواره 96 هزینه کردیم. همچنین در این هفته جلسهای برگزار خواهد شد که به بررسی جشنواره گذشته و به نوعی شورای سیاستگذاری جشنواره سال آینده می پردازد. در این جلسه درباره ابقا یا تغییر دبیر سال آینده جشنواره فجر تصمیم گرفته خواهد شد که البته من مخالفتی برای ابقای ایشان ندارم.
حیدریان ادامه داد: همچنین باید اشاره کنم که آقای رجبی فروتن مسئولیت دسترسی آزاد اطلاعات در سازمان سینمایی را برعهده گرفتهاند و هر کس میتواند سوالاتش را بدون واسطه از ایشان بپرسد.
زیر مجموعههای سازمان بودجه شان را به تناسب دریافت کردند
او در پاسخ به سوال دیگری درباره مشکل بودجه در انجمن سینمای جوان، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و مدرسه ملی سینما گفت: درباره سینمای جوان، بدهی سینماگران پرداخت شده است. البته بودجه مساله عمومی ما در تمام بخشهای سینمایی است؛ اگرچه درصد بودجه دریافتی ما از سازمان برنامه و بودجه، 74 درصد است، اما تمامی زیرمجموعهها بودجههای خود را به تناسب دریافت کردهاند. نه در حوزه سینمای جوان و نه در مرکز گسترش و... بنایی بر تعطیلی نداریم و تا آخر سال بدهی به سینماگران نخواهیم داشت. علاوه بر این در سال آینده، دفاتر انجمن را گسترش جدی خواهیم داد. ما حتما به انجمن سینمای جوان نیاز داریم. البته در جایی که بخش خصوصی وجود دارد ورود نمیکنیم اما انجمن با مرکز رسانههای دیجیتال ارشاد تفاهم کرده است که بتواند آموزش فیلمسازی آنلاین را نیز به عنوان یک آموزش عمومی انجام دهد.
حیدریان اضافه کرد: در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی جلسات خوبی برای سال آینده برگزار شده است و ما انتظار یک جهش معقول را با ایجاد معاونت اندیشه داریم. مرکز گسترش باید در حوزه مستندهای سینمایی و انیمیشن تمرکز کند زیرا که در حوزه انیمیشن پتانسیل ویژهای داریم که باید به سامان برسد. ما از این روند حمایت میکنیم.
هنر و تجربه برای سینمای ما ضروری است
رییس سازمان سینمایی درباره تعطیلی مدرسه ملی سینما هم توضیح داد: بنایی بر تعطیلی نداریم. اکنون خروجی مراکز آموزشی 2000 دانشجوی فیلمسازی است، بنابراین آموزش در مدرسه ملی، اولویت ما نیست. وظیفه مدرسه دو مورد خواهد بود، یک ارتقای مهارت دانشهای جدید در حوزه سینما و دوم ایجاد ارتباط با دانشجویان رشته سینما و هدایت آنها. در این زمینه تفاهمنامهای با 9 دانشگاه امضا شده است و همکاریهایی نیز با خانه سینما انجام خواهیم داد.
او به سوالی درباره وضعیت هنر و تجربه و سایت آن پاسخ داد: هنر و تجربه از نظر من برای سینمایی که باید فرمول اقتصادی خود را حفظ کند ضروری است اما باید توجه کرد که اگر فرمول هنر و تجربه را نداشته باشیم، به سرعت دست سینماگران از ابداعات خالی خواهد شد.
حیدریان اضافه کرد: معنای هنر و تجربه این نیست که یکسری فیلم که نمیتواند اکران شود، در آن بخش نمایش داده شود. هنر و تجربه به کار اول و دوم یک فیلمساز ربطی ندارد، بلکه باید کاری نو و ویژه باشد. ما در توافقاتی با 31 استان، حداقل 20 استان را اجبار کردیم که آثار هنر و تجربه را نمایش دهند؛ اما با یک روال منطقی. ان شالله در سال آینده، هنر و تجربه در سطح وسیعتر اما منطقی نمایش داشته باشد.
طبیعی است اعتراض احمد نجفی را نمی پسندم
رییس سازمان سینمایی در ادامه پرسش های خبرنگاران، درباره اعتراض احمد نجفی به وضعیت اکران فیلمش گفت: طبیعی است که این روش را نمیپسندم چرا که این روش، یک روش فرهنگی نیست. ما موضوع اکران را به دقت بررسی میکنیم اما نمیتوانیم یک سالن سینمای 300 نفری را به زور برای فیلمی نگه داریم که به حق یا ناحق دو بلیت فروخته است. مورد دیگر اینکه در نظامنامه اکران در حال تلاش هستیم که فیلم با مخاطبین متفاوت، با شرایط متفاوتی اکران شود که به دست افراد مورد نظر برسد. از جمله اقدامات مدنظر این نظام نامه می توان به رده بندی سنی فیلمها، نظارت بر کارگروه اکران و امکان شکایت از روند اکران، و... اشاره کرد.
او افزود: البته دیدم که فرد دیگری هم درباره اقدام مشابهی سخن گفته بودند. این روند درستی نیست. من به آقای نجفی گفتهام که همه فیلمها برای اصحاب رسانه نمایش داده شود تا شما بتوانید به فیلمها کمک کنید که مخاطبان خود را پیدا کنند.
در حال بررسی برگزاری جشنواره فیلم اول هستیم
حیدریان درباره چگونگی برگزاری جشنواره فیلم اولیها توضیح داد: ما یک جشنواره حرفهای فیلم فجر برای تولیدات سینمای ایران داریم که بدون تبصره خواهد بود. هرکس متقاضی حضور در این جشنواره است، میتواند در آن شرکت کند. باید این قاعده رقابت را بپذیریم. جایزه استعداد درخشان جشنواره، تنها توجه ویژه ما به فیلمسازان جوان تازه وارد به سینما است.
او ادامه داد: درباره جشنواره فیلم اول، درحال نظرسنجی و بررسی جدی هستیم. اگر این جشنواره بتواند به بهتر دیده شدن فیلمسازان اول کمک کند، قطعا آن را برگزار میکنیم. تا الان نتایج بررسی مثبت بوده است.
حیدریان به پرسشی درباره تناسب و تطابق برنامه جامع سازمان سینمایی با وضعیت روز سینمای ایران اینطور پاسخ داد: ما این برنامه را اجرا خواهیم کرد و از سر تفنن آن را طراحی نکردهایم. کارشناسان مختلف عملیاتی بودن آن را بررسی کردهاند.
نمیتوانیم در سینما مردم را ناامید کنیم
رییس سازمان سینمایی درباره اینکه گفته میشود سازمان سینمایی دنبال فیلم خنثی است و نمایش ندادن بعضی فیلمها حقالناس است گفت: یک طرف حقالناس هزینه تولید یک فیلم و طرف دیگر آن، مردم هستند که با یک اثر هنری که در چارچوب قانون ساخته شده، روبرو میشوند. ما دنبال فیلم خنثی یا کارگردان خنثیساز نیستیم. ما به نقد درون خانواده معتقد هستیم. در سینمای دنیا هم همین نقد درون را میبینید. ما نمیتوانیم مردم را ناامید کنیم، نمیتوانیم یاس افکنی کنیم. سینما باید به مردم نشان بدهد که باید با قدرت ایستاد و مشکلات را حل کرد. ما سال آینده انشالله با یک سینمایی قوی روبرو خواهیم بود و تلاشمان در این زمینه است.
حیدریان درباره توجه به سینمای تجربی در مرکز گسترش و کمیته رفع توقیف آثار توضیح داد: بحث تولید آثار تجربی مدتها قبل از مرکز گسترش بیرون آمد و مرکز قرار است با قدرت در حوزه مستند سینمایی و انیمیشن فعالیت کند. ما نمیتوانیم وظیفه تلویزیون را هم در تولید مستند ایفا کنیم. ترجیح میدهیم که در حوزه مستند سینمایی فعالیت جدیتری داشته باشیم.
او ادامه داد: عزم ما این است که تلاش کنیم با نظر صاحبان اثر، حداقل اصلاحات لازم و واجب را انجام دهیم که فیلم قابل اکران باشد. این روند را دنبال میکنیم. فیلمی ممکن است پنج سال قبل توقیف شده باشد و به مرور این روند جلو خواهد رفت و تعیین تکلیف میشود. تلاش میکنیم که کارگردان هم در نهایت از این روند ناراضی نباشد.
مشکل صندوق بیکاری باید در خانه سینما حل شود
رییس سازمان سینمایی درباره مشکل امنیت شغلی سینماگران و تاسیس صندوق بیکاری توضیح داد: صندوق بیکاری هیچ وقت تاسیس نشده است و به لحاظ قانونی نیز امکان تاسیس مجزا ندارد. شرط استفاده از این صندوق هم آن است که شما یک کارفرمایی داشته باشید و مسائل مرتبط با آن را رعایت کنید. لذا نمیتوانیم از این صندوق در سینما استفاده کنیم. بنابراین این مشکل باید در خانه سینما حل شود. برای این منظور نیز خانه سینما باید دارای منابع پایدار مالی باشد تا بتواند به اهالی صنف رسیدگی کند. در این زمینه در سال جاری، بیمه تمامی سینماگران مدنظر قرار گرفت و اقدامات دیگری نیز پیشبینی شده است.
او افزود: ما در حال کمک به خانه سینما برای ایجاد منابع پایدار هستیم اما کار اساسیتر در این زمینه، تامین امنیت شغلی است. اگر تهیهکنندهای خانوادگی فیلم تولید کند و به صنعت سینما توجه نکند، کاری از پیش نمیبریم. ما در نظامنامه جدید و در شورای پروانه ساخت به استفاده از افراد با شماره پروانه صنفی تاکید داریم.
حیدریان درباره نوع رابطه سازمان سینمایی با صنوف گفت: این رابطه اینگونه خواهد بود که نگارش دستورالعملها و ضوابط و همچنین اجرای آن برعهده صنف و تصویب و نظارت بر اجرای آن برعهده سازمان سینمایی است. به عنوان مثال بحثهای مربوط به نظام تهیهکنندگی با تهیهکنندگان انجام شده است و در ابتدای سال آینده اجرایی میشود.
هر زمان به نتیجه برسیم هنروتجربه کارکرد ندارد تعطیلش می کنیم
رییس سازمان سینمایی درباره آنکه چه الزامی برای اکران فیلمهای کم فروش در هنر و تجربه وجود دارد بیان کرد: وظیفه هنر و تجربه، ایجاد تجربیات و ابداعات جدید در حوزه سینما است. ضمن اینکه قرار نیست نمایش این فیلمها در استانها، ضربه ای به روند اکران طبیعی سینما بزند. این نکته را توجه داشته باشید که ما هر زمان به این نتیجه برسیم که هنر و تجربه کارکرد ندارد، آن را تعطیل میکنیم اما اکنون هنر و تجربه با برنامهریزی درست میتواند کارکرد خودش را داشته باشد و به سمت ایجاد ابداعات جدید در سینما حرکت کند؛ البته اینکه کدام فیلم هنر و تجربه است و کدام فیلم نیست را باید در سال آینده با دقت بیشتری بررسی کنند. اگر این روند به درستی و منطقی جلو برود، قطعا کارکردهای آن برای سینمای ایران وجود خواهد داشت.
انصافا آقای شاهسواری امانتدارانه فعالیت میکنند
حیدریان درباره حضور منوچهر شاهسواری در شوراهای مختلف توضیح داد: باید بگویم که با خانواده سینما مهربانتر باشید. در خانه سینما یک مدیرعامل وجود دارد که در دوره بعد تغییر میکند. ایشان در جلسات شرکت میکنند و این عضویت در شورا، شغل محسوب نمیشود بلکه باید به دلیل جایگاهشان در صنوف، در جلسات شرکت کنند؛ قطعا در این جلسات، رییس یکی از صنوف نمیتواند به نمایندگی از همه صنفها صحبت کند. ضمن اینکه توجه کنید که عضویت در شورا و شرکت در جلسات مرتبط با وظیفه حمایت از سینماگران شغل محسوب نمیشود. ایشان در جلسه شرکت میکنند و سپس با تمام صنوف جلسه میگذارند. انصافا آقای شاهسواری امانتدارانه در این زمینه فعالیت میکنند.
58243
نظر شما