بداغی در ابتدا سوالاتی به شرح زیر مطرح کرده و سپس به آنها پاسخ می دهد.
• آیا تعدد زوجات می تواند موضوع قانونگذاری قرار گیرد یا ازدواج مجدد یک امر خصوصی است که دخالت حاکمیت و دادگاه خانواده در آن ضرورتی ندارد؟
• اگر این موضوع منوط به اجازه دادگاه باشد، چه شرایطی باید مورد توجه قرار گیرد و در چه مواردی اجازه ازدواج مجدد صادر و در چه پروندههایی چنین ازدواجی مجاز نخواهد بود؟
وی درباره مشروعیت تعدد زوجات نوشته است : " عموم مسلمانان، مشروعیت تعدد زوجات را پذیرفته اند. علیرغم اینکه ازدواج موقت فقط در فقه شیعه پذیرفته شده، ولی اختیار چند همسر دائمی در بین تمام فرق مسلمین مورد قبول است؛ زیرا در قرآن کریم اصل ازدواج با چند زن تحریم نشده، اگرچه اختیار مرد در نکاح با چند زن مشروط واقع شده است. روایات معتبری از شیعه و سنی در جواز تعدد زوجات وجود دارد که جای هرگونه شک و تردیدی را دراین باره از بین می برد. همچنین سیره معصومان (ع) و مسلمانان در طول تاریخ موید جواز تعدد زوجات است (زحیلی، 1418 ق: ج 9، ص 6667). "
معاون حقوقی رئیس جمهور مطلب خود را با مطرح کردن عناوین زیر ادامه می دهد:
1) اصل تک همسری در اسلام : زوجیت اساس عالم خلقت و به معنای یکی برای یکی است و این به مفهوم تثنیه، تثلیت و تربیع نیست.
2) ازدواج مجدد در قانون مدنی : در قانون مدنی موادی وجود دارد که نشان میدهد، مرد میتواند زنان متعدد بگیرد (مواد 900، 901، 942ق.م.).
3)عدالت شرط تعدد زوجات
متن کامل این مطلب را اینجا بخوانید.
نظر شما