۰ نفر
۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۷:۵۱

یکی از ابزارها برای جذب آرای جامعه، دادن شعارهای جذاب برای حل مشکلات موجود است.

حامد صالح‌آبادی

برای جذب رأی مردم در انتخابات، کاندیداها همواره سعی دارند تا از هر وسیله و ابزاری استفاده کنند که بتوانند هرچه بیشتر اقبال جامعه را به دست آورند و میزان سبد آرای خود را افزایش دهند. این روند در تمامی انتخابات‌ها از جمله شوراها، مجلس و ریاست‌جمهوری مشاهده شده است.

یکی از همین ابزارها برای جذب آرای جامعه، دادن شعارهای جذاب برای حل مشکلات موجود جامعه است. دولت در هر کشوری معمولاً امور اجرایی را برعهده دارد و رأس هرم آن کشور محسوب می‌شود و رئیس دولت هم در اکثر جوامع با رأی مردم انتخاب می‌شود. به همین جهت انتخابات ریاست‌جمهوری درمقایسه با سایر انتخابات از درجه اهمیت بالایی برخوردار است و چون پیروز این انتخاب در رأس امور اجرایی کشور قرار می‌گیرد، سعی می‌کند شعارهایی را به جامعه عرضه کند که مورد توجه عوام قرار بگیرد. از این‌رو در انتخابات دوره نهم ریاست‌جمهوری کاندیداهای موجود شعارهای مختلفی را ارائه داده‌اند. از جمله می‌توان به شعار هوای تازه علی‌ لاریجانی، دولت رفاه محسن مهرعلیزاده، 50 هزار تومان مهدی کروبی، همه با هم کار اکبر هاشمی رفسنجانی، سرنوشت را باید از سر نوشت مصطفی معین، زندگی بهتر، شایسته‌ هر ایرانی باقر قالیباف و ما می‌توانیم محمود احمدی‌نژاد اشاره کرد که از میان تمامی این شعارها، شعار «ما می‌توانیم» احمدی‌نژاد موردپسند تعداد کثیری از آحاد جامعه قرار گرفت و او توانست در یک ماراتن دومرحله‌ای وارد پاستور شود و سکان اداره امور اجرایی کشور را برعهده بگیرد.

 احمدی‌نژاد با حضور در دولت بارها و بارها این شعارش را در سخنرانی‌های مختلف تکرار کرد و بیشتر در بحث انرژی هسته‌ای روی این شعار تأکید کرد تا اینکه کم‌کم موعد انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا فرا‌رسید و کاندیداها بعد از عبور از فیلترهای حزبی سرانجام در هر حزب تعدادشان به عدد یک رسید و خود را برای فینال انتخابات آمریکا آماده کردند. باراک حسین‌ اوباما نامزد حزب دموکرات نیز از فضای به‌وجود آمده توسط جرج دبلیو بوش که در حزب مقابل او قرار داشت، استفاده کرد و شعار «تغییر» و «بله، ما می‌توانیم»‌را مطرح کرد. از قضا با عملکرد نامناسب جمهوری‌خواهان طی 8 سال بر ایالات متحده اوبامای سیاه‌پوست توانست با همین شعار آرای اکثریت جامعه را جذب کند و به عنوان نخستین سیاه‌پوست در ایالات متحده وارد کاخ سفید شود.

 شبکه فاکس‌نیوز آمریکا در تحلیلی که در هشتم تیرماه 1387 توسط یکی از مفسران این شبکه ارائه داد، اوباما را به دزدیدن شعار انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد متهم کرد. مفسر این شبکه ادعا کرد اوباما خط مشی مبارزات انتخاباتی خود را از شعاری که پیشتر توسط رئیس‌جمهور ایران عنوان شده بود، به سرقت برده است. تحلیلگر شبکه فاکس‌نیوز با اشاره به تمایل قلبی اوباما برای دیدار با احمدی‌نژاد گفته است که تعجبی ندارد اوباما خیلی برای ملاقات با احمدی‌نژاد مشتاق است و می‌خواهد به خاطر این شعار از وی تشکر کند. موضوع تشابه شعارهای انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد و باراک اوباما که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته بود، بعد از گذشت مدتی از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و حضور رسمی اوباما در کاخ سفید فروکش کرد تا اینکه در هفته‌های گذشته محمود احمدی‌نژاد سفری به شهرهای اطراف تهران داشت که در حاشیه این سفر دی‌وی‌دی‌های تبلیغاتی احمدی‌نژاد در قالب یک پکیج در میان مردم این شهرها توزیع شد. گاردین در این ارتباط نوشت: شعار انتخاباتی اوباما توسط احمدی‌نژاد در یک فیلم تبلیغاتی توزیع شده در بین مردم پخش شده است.

 این ادعاها در حالی از سوی گاردین مطرح شده که شعار انتخاباتی «ما می‌توانیم» برای نخستین بار توسط محمود احمدی‌نژاد در انتخابات نهم ریاست‌جمهوری مطرح شد و سپس باراک اوباما در انتخابات سال گذشته آمریکا مبنای شعار انتخاباتی خود را «بله ما می‌توانیم» قرار داد و به نظر می‌رسد ادعاهای رسانه‌ها درباره دزدیدن شعار اوباما توسط احمدی‌نژاد یک ادعای بیهوده است و اوباما تنها با اضافه کردن کلمه «بله» از شعار «ما می‌توانیم» احمدی‌نژاد استفاده کرده است. با این حال اگر از کنار این موضوعات بگذریم، شعار انتخاباتی «ما می‌توانیم» در دو کشور ایران و آمریکا توانست اکثر آرای مردم این دو کشور را جذب کند و هر دو نامزدی که این شعار را مطرح کردند، اکنون در مسند ریاست‌جمهوری قرار دارند و این نشان از گیرایی این شعار در سطح دو جامعه کاملاً متفاوت است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 7626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =