جابر قاسمعلی در گفتوگو با خبرآنلاین، درباره برنامههایی که بعد از انتخاب ترکیب جدید هیئت مدیره این صنف در اولویت قرار گرفته، اظهار داشت: «اگر بپذیریم فیلمنامه سنگ اول تولید یک فیلم است و فیلمنامهنویس معمار اصلی و اول یک فیلم خواهد بود، خیلی عجیب نیست فیلمنامهنویس در سیاستگذاریهای کلان سینمایی هم نقش داشته باشد.»
او ادامه داد: «حتی اگر از منظر هالیوود و یا به تعبیری سینمای صنعتی آمریکا به این مسئله نگاه کنیم فیلمنامهنویسی جزو سه رکن اصلی خواهد بود. به این ترتیب که مثلث سینما را تهیهکننده، کارگردان و فیلمنانهنویس تشکیل میدهد و بر این اساس طبیعی است چنین صنف مهمی در سیاستگذاری سینما تاثیر مهمی داشته باشد. از این منظر بایستی حضور فیلمنامهنویسان را در هیئت مدیره خانه سینما و حتی سیاستگذاری برای دریافت پروانه ساخت و یا پروانه نمایش در اداره کل نظارت و ارزشیابی ارشاد به فال نیک بگیریم.»
رئیس کانون فیلمنامهنویسان سینمای ایران یادآور شد: «مایل هستم در گامهای نخست پیشنهاد دهم از حضور «فیلمنامهنویسان مستقل» در سیاستگذاری کلان سینما و یا بخشهای مختلفی مثل عرصه دریافت پروانه ساخت و یا نمایش یک فیلم استفاده شود.»
او واژه «فیلمنامهنویسان مستقل» را چنین توضیح داد: «فیلمنامهنویس مستقل فردی است که الزاماً فقط کار فیلمنامهنویسی انجام میدهد و در هیچ شکل دیگر سینما همانند بازیگری، کارگردانی، تهیهکنندگی و یا کارهای دیگر غیر از سینما فعالیت نمیکند. فیلمنامهنویس مستقل فقط در فعالیتهای مربوط به فیلمنامهنویسی فعالیت میکند و در حوزه دیگری فعال نیست.»
قاسمعلی درباره دلایل به طول انجامیدن پروسه شناخته شدن هویت مستقل و تاثیرگذار فیلمنامهنویسان، گفت: «آنچه موجب به طول انجامیدن این جریان شده، مقاومتهای بیرون از کانون فیلمنامهنویسان بوده است. گروهی تلاش داشتند این نقش کمرنگ شود البته خود فیلمنامهنویسان نیز تلاش کافی در این مورد نداشتند و کمتر به دنبال ایجاد عرصهای برای ارتقای جایگاه این صنف بودهاند.»
او ادامه داد: «با این همه در 10 سال اخیر تلاشهای پیگیرانه و مجدانهای دوستان قدیم کانون مثل اصغر عبدالهی، محسن دامادی، عبدالله اسفندیاری، فرید مصطفوی و فرهاد توحیدی در ارتقای این جایگاه و تثبیت صنف بسیار موثر بوده است.»
این فیلمنامهنویس در مورد هدفی که به دنبال دستیابی به آن است، گفت: «مبنای کار خودم را بر تعامل و گفتوگو با صنوف خانه سینما،هیئت مدیره این نهاد صنفی و معاونت سینمایی قرار دادهام؛ به گونهای که جایگاه فیلمنامهنویسان مستقل مستحکمتر شود.»
قاسمعلی دلایل تلاش برای ایجاد تعامل با معاونت سینمایی را چنین تشریح کرد: «اگر نگاه سیاستگذاری معاونت سینمایی به این نقطه برسد که فیلمنامه سنگ اول و مهمترین بخش یک فیلم است و اینکه با فیلمنامه بد نمیتوان هرگر فیلم خوب ساخت و به همین دلیل بایستی برای فیلمنامهنویسان به لحاظ مادی و معنوی جایگاه تعریف شدهتری و قانونمندتری تصور کرد، آنگاه به تعامل مورد نظر با معاونت دست یافتهایم.»
روز یکشنیه 27 تیرماه در پی استعفای فرهاد توحیدی رئیس سابق کانون فیلمنامهنویسان سینمای ایران، شورای مرکزی کانون جلسهای برگزار کرد و جابر قاسمعلی از هنرمندان فعال در مدرسه کارگاهی فیلمنامهنویسی حوزه هنری را به عنوان رئیس این کانون برگزید.
دیگر اعضای کانون فیلمنامهنویسان سینمای ایران عبارتند از حسن مهدوی نائب رئیس، خسرو دهقان خزانهدار، علیاکبر قاضی نظام و فرزانه شبانی بازرسان. توحیدی، مینو فرشچی، کامران ملکی و شادمهر راستین از دیگر اعضای کانون فیلمنامهنویسان سینمای ایران هستند.
نظر شما