رئیس کانون فیلمنامه​نویسان سینمای ایران معتقد است​ این صنف سینمایی در 10 سال اخیر مسیر رو به پیشرفتی را پیموده و پس از این نیز ایجاد تعامل هدف اصلی اعضای آن خواهد بود.

جابر قاسمعلی در گفت​و​گو با خبرآنلاین، درباره برنامه​هایی که بعد از انتخاب ترکیب جدید هیئت مدیره این صنف در اولویت قرار گرفته، اظهار داشت:​ «اگر بپذیریم فیلمنامه سنگ اول تولید یک فیلم است و فیلمنامه​نویس معمار اصلی و اول یک فیلم خواهد بود،​ خیلی عجیب نیست فیلمنامه‌نویس در سیاستگذاری​های کلان سینمایی هم نقش داشته باشد.»

او ادامه داد: «حتی اگر از منظر هالیوود و یا به تعبیری سینمای صنعتی آمریکا به این مسئله نگاه کنیم فیلمنامه​نویسی جزو سه رکن اصلی خواهد بود. به این ترتیب که مثلث سینما را تهیه​کننده، کارگردان و فیلمنانه​نویس تشکیل می​دهد و بر این اساس طبیعی است چنین صنف مهمی در سیاستگذاری سینما تاثیر مهمی داشته باشد. از این منظر بایستی حضور فیلمنامه​نویسان را در هیئت مدیره خانه سینما و حتی سیاستگذاری برای دریافت پروانه ساخت و یا پروانه نمایش در اداره کل نظارت و ارزشیابی ارشاد به فال نیک بگیریم.»

رئیس کانون فیلمنامه​نویسان سینمای ایران یادآور شد: «مایل هستم در گام​های نخست پیشنهاد دهم از حضور «فیلمنامه​نویسان مستقل» در سیاستگذاری کلان سینما و یا بخش​های مختلفی مثل عرصه دریافت پروانه ساخت و یا نمایش یک فیلم استفاده شود.»

او واژه «فیلمنامه​نویسان مستقل» را چنین توضیح داد: «فیلمنامه​نویس مستقل فردی است که الزاماً فقط کار فیلمنامه​نویسی انجام می​دهد و در هیچ شکل دیگر سینما همانند بازیگری، کارگردانی، تهیه​کنندگی و یا کارهای دیگر غیر از سینما فعالیت نمی​کند. فیلمنامه​نویس مستقل فقط در فعالیت​های مربوط به فیلمنامه​نویسی فعالیت می​کند و در حوزه دیگری فعال نیست.»

قاسمعلی درباره دلایل به طول انجامیدن پروسه شناخته شدن هویت مستقل و تاثیرگذار فیلمنامه​نویسان، گفت: «آنچه موجب به طول انجامیدن این جریان شده، مقاومت​های بیرون از کانون فیلمنامه​نویسان بوده است. گروهی تلاش داشتند این نقش کمرنگ شود البته خود فیلمنامه​نویسان نیز تلاش کافی در این مورد نداشتند و کمتر به دنبال ایجاد عرصه​ای برای ارتقای جایگاه این صنف بوده​اند.»

او ادامه داد: «با این همه در 10 سال اخیر تلاش​های پیگیرانه​ و مجدانه​ای دوستان قدیم کانون مثل اصغر عبدالهی، محسن دامادی، عبدالله اسفندیاری، فرید مصطفوی و فرهاد توحیدی در ارتقای این جایگاه و تثبیت صنف بسیار موثر بوده است.»

این فیلمنامه​نویس در مورد هدفی که به دنبال دستیابی​ به آن است،​ گفت:​ «مبنای کار خودم را بر تعامل و گفت​و​گو با صنوف خانه سینما،​هیئت مدیره این نهاد صنفی و معاونت سینمایی قرار داده​ام؛ به گونه​ای که جایگاه فیلمنامه​نویسان مستقل مستحکم​تر شود.»

قاسمعلی دلایل تلاش برای ایجاد تعامل با معاونت سینمایی را چنین تشریح کرد: «اگر نگاه سیاستگذاری معاونت سینمایی به این نقطه برسد که فیلمنامه سنگ اول و مهمترین بخش یک فیلم است و اینکه با فیلمنامه بد نمی​توان هرگر فیلم خوب ساخت و به همین دلیل بایستی برای فیلمنامه​نویسان به لحاظ مادی و معنوی جایگاه تعریف شده​تری و قانونمند​تری تصور کرد، آن​گاه به تعامل مورد نظر با معاونت دست یافته​ایم.»

روز یکشنیه 27 تیرماه در پی استعفای فرهاد توحیدی رئیس سابق کانون فیلمنامه​نویسان سینمای ایران، شورای مرکزی کانون جلسه​ای برگزار کرد و جابر قاسمعلی از هنرمندان فعال در مدرسه کارگاهی فیلمنامه​نویسی حوزه هنری را به عنوان رئیس این کانون برگزید.

دیگر اعضای کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران عبارتند از حسن مهدوی نائب رئیس، خسرو دهقان خزانه‌دار، علی​اکبر قاضی نظام و فرزانه شبانی بازرسان. توحیدی، مینو فرشچی، کامران ملکی و شادمهر راستین از دیگر اعضای کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران هستند.

کد خبر 77152

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین