۰ نفر
۲۹ تیر ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۵

مراسم اهدای اولین دوره‌ نشان رسول ملاقلی‌پور هفدهم شهریورماه همزمان با سالروز تولد این هنرمند فقید سینما برگزار می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، نشست خبری نخستین دوره نشان رسول ملاقلی​پور سه‌شنبه 29 تیر با حضور اکبر نبوی دبیر این نشان و جمعی از خبرنگاران برگزار شد.

نبوی در این نشست به جزییات مراسم اهدای نشان رسول ملاقلی​پور اشاره کرد و گفت: «آدم‌هایی که منشا اثر هستند در جایگاهی قرار دارند که باید تلاش شود با رویکرد‌های مناسب مقامشان مورد تکریم قرار بگیرد. رسول ملاقلی‌پور از برجسته‌ترین سینماگران کشور بود که در بعضی از حوزه‌های سینمای مسیری جدی را آغاز‌کرد.»

او از ملاقلی‌پور به‌ عنوان آغازگر سینمای انسان‌شناسانه جنگ یاد کرد و اظهار داشت: «ملاقلی​پور علاوه بر تجربیات ارزشمندی که در حوزه سینمای جنگ داشت، در حوزه سینمای اجتماعی هم از جدی‌ترین سینماگران اجتماعی بود. او در حوزه سینمای دفاع مقدس به اعتبار نگاه خالص و نابی که به سینما داشت، خالق آثاری بود که تصویری دیگر از جهان و آدم‌هایی که در دفاع بودند ارائه می‌داد.»

نبوی این نشان را تنها مربوط به آثار سینمای دفاع مقدس ندانست و گفت: «ملاقلی‌پور سینماگر اجتماعی هم بود و به راحتی از کنار موضوعات عبور نمی‌کرد. او نسبت به مردم و جامعه نگاه متعهدانه‌ داشت و متناسب با درک و دریافت خود از موضوعات اجتماعی نگاه مصلحانه و تند و تیزی داشت.»

او از ابراهیم حاتمی‌کیا، رضا میرکریمی، مرتضی سرهنگی، احمد مراد‌پور، علی ملاقلی‌پور، محمد داودی و خودش به عنوان شورای اهدای نشان رسول ملاقلی‌پور نام برد و گفت: «تصمیم‌ گرفته شد سالانه برنامه‌ای تدارک ببینیم. سال اول به صورت غیررقابتی خواهد بود و در سه رشته کارگردانی، فیلمنامه و اثر مستند این نشان اهدا می‌شود.»

نبوی با بیان اینکه این برنامه کاملاً در بخش خصوصی برگزار خواهد شد اظهار داشت: «هیچ نهاد و دستگاهی به مفهوم تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و سیاستگذاری در آن دخالت ندارد و از جایی درخواست کمک نکرده‌ایم، اما اگر نهادی بخواهد حمایت مالی بکند با دو شرط بدون منت و دخالت قبول می‌کنیم.»

او ادامه داد: «همه کارها توسط دوستان و دوستداران رسول ملاقلی‌پور به صورت رایگان انجام می‌شود و افراد در کمیته‌های مربوطه فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.»

نبوی بر لزوم برپایی چنین برنامه‌هایی تاکید کرد و گفت: «بخش خصوصی خیلی دیر وارد این برنامه‌ها در سینما می‌شود و تا به حال روی یک فرد در سینما متمرکز نشده‌ایم. سینماگران بزرگ دیگری مانند علی حاتمی و یا بعضی فیلمسازانی که در قید حیات هستند داریم که می​توانند مشابه این برنامه​ها در مورد آنان برگزار کرد. امیدواریم نشان رسول ملاقلی‌پور مقدمه‌ای برای فیلمسازان بزرگ دیگر شود.»

او ادامه داد: «کل هزینه‌ها از سوی شورای برگزار‌کنندگان تامین می‌شود و براساس حمایتی که دوستان می‌کنند شاید نیازی به حمایت‌های دیگر به وجود نیاید. در واقع اصل خود نشان برایمان مهم است و در کنار آن هیچ‌گونه جایزه‌ مادی نداریم، مگر این‌که از بعضی از مراکز خصوصی و دولتی کمک‌هایی برای فیلم بعدی برگزیدگان فراهم کنیم.»

نبوی اظهار امیدواری کرد: «تلاش ما این است در دراز‌مدت به موسسه‌ای به‌ نام بنیاد سینمایی ملاقلی‌پور برسیم که یکی از کارهای این بنیاد اهدای نشان خواهد بود و می‌خواهیم در حوزه‌های نرم‌افزاری سینما، پژوهشی، برپایی کارگاه و ... جلو بیایم، اما فعلاً برای کاری که توان مالی نداریم جنجال نمی‌کنیم و تلاش می‌کنیم برای سال بعد این بنیاد راه بیفتد.»

زنده​یاد رسول ملاقلی​پور سال 1334 در تهران متولد شد. او در روزهای آغازین انقلاب، عکاسی را بطور آماتور آغاز کرد و با شروع جنگ به طور حرفه​ای آن را ادامه داد و پس از آن به ساخت فیلم​های مستند جنگی ازعملیات​ها پرداخت.

او نخستین فیلم بلند خود را در سال 1363 با نام «نینوا» با دوربین 16 م.م ساخت و به این ترتیب به سینمای حرفه‌ای راه یافت. «سفر به چزابه»، «بلمی به سوی ساحل»،​ «پرواز در شب»، «افق»، «مجنون»، «پناهنده»،​ «قارچ سمی، «نسل سوخته»، «مزرعه پدری» و «میم مثل مادر» از جمله فیلم​های سینمایی زنده​یاد ملاقلی​پور هستند. این هنرمند فقید اسفند سال 1385 بر اثر سکته قلبی درگذشت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 77225

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =