دولت نروژ، طرحی آزمایشی را برای استفاده از لپ‌تاپ‌ها در آزمون و نظارت نرم‌افزاری بر صحت آزمون‌های دبیرستان‌های این کشور آغاز کرده است.

تمام شش‌هزار دانش‌آموز 16 تا 19 ساله ساکن شهر نوردتروندلاگ در نروژ، در طرح آزمایشی انجام امتحانات با استفاده از لپ‌تاپ‌ها شرکت کرده‌اند. این طرح در صورت موفقیت‌آمیز بودن می‌تواند به‌زودی در سراسر این کشور اجرا شود.

دولت نروژ این لپ‌تاپ‌ها را برای کمک در انجام تکالیف پایه متوسطه، در اختیار تمام دانش‌آموزان دبیرستان‌های این کشور که به سن 16 سالگی می‌رسند، قرار می‌دهد و در طول امتحانات، نرم‌افزار ویژه‌ای را برای جلوگیری از تقلب و ثبت هر گونه تلاش برای آن به اجرا در‌می‌آورد.

لپ‌تاپ‌های مورد استفاده در این امتحانات، همان‌هایی هستند که دانش‌آموزان برای انجام تکالیف روزانه مدرسه استفاده می‌کنند. روی این لپ‌تاپ‌ها هم نرم‌افزارهای استاندارد و هم نرم‌افزارهای تخصصی نصب شده است که دانش‌آموزان را در دروس تخصصی کمک کنند.

خانم هلاند، مدیر پروژه دانش دیجیتال در شورای شهر نوردتروندلاگ می‌گوید: «دانش‌آموزان هنر و رسانه می‌توانند لپ‌تاپ‌هایی سازگار با برنامه فتوشاپ داشته باشند. اگرچه رایانه‌ها پیش از این نیز برای انجام امتحانات مورد استفاده قرار می‌گرفتند، اما تصمیم برای استفاده از لپ‌تاپ‌ها باعث می‌شود دانش‌آموزان در سالن امتحان، امکان استفاده از ابزارهایی را داشته باشند که با آنها مأنوسند. این لپ‌تاپ‌ها علاوه بر این‌که در طول امتحانات پایان ترم‌های تحصیلی پیش از ورود به کالج یا دانشگاه به‌کار گرفته می‌شوند، در آزمون‌های کلاسی نیز کاربرد دارند».

وی می‌افزاید: «نکته اصلی استفاده از لپ‌تاپ‌ها، سیستمی نظارتی است که ما را از برگزاری امتحانات بدون تقلب مطمئن می‌کند. با آغاز آزمون، دانش‌آموزان به وب‌سایت مشخصی می‌روند تا صفحه سئوالات امتحانی مورد نظر را دانلود کنند. البته مدارسی هم هستند که برگه آزمون را در اختیار دانش‌آموز قرار می‌دهند و دانش‌آموز باید پاسخ‌ها را در لپ‌تاپ ثبت کند. این‌که ما چرا باید لپ‌تاپ‌ها را زمان امتحان زیر نظر داشته باشیم، به این برمی‌گردد که دانش‌آموزان اجازه حین انجام آزمون، دسترسی به اینترنت ندارند و علاوه بر آن، مجاز به برقراری تماس با دیگر دانش‌آموزان نیز نیستند. این برنامه، درست مانند یکkeylogger عمل می‌کند، به عبارت دیگر تمام اتفاقات و نوشته‌های دانش‌آموزان را ثبت می‌کند و هم‌زمان از تمام وقایع، فایلی تصویری تهیه می‌کند؛ به‌همین دلیل ما به‌سادگی می‌توانیم ببینیم دانش‌آموزان از چه نرم‌افزارهایی استفاده می‌کنند یا چه کارهایی انجام می دهند».

ترج رانینگ، سخنگوی شرکت کامپیوتریXO که با شورای شهر نوردتروندلاگ برای اجرای این سیستم همکاری کرده، انتظار بیشتری از این برنامه دارد. او می‌گوید: «این‌که ما دقیقا دنبال چه برنامه‌ای هستیم، می‌تواند ارتباط بسیار نزدیکی با نوع امتحان داشته باشد. اگرچه دانش‌آموزان می‌توانند از بخش‌های بازبینی املای برنامه‌ها استفاده کنند تا به آنها برای تصحیح غلط‌های نوشتاری پاسخ‌هایشان کمک کند، اما استفاده از هر نرم‌افزار تخصصی در این مورد ممنوع است».

خانم هلاند می‌گوید: «یکی از دانش‌آموزان داشت از یک برنامه مترجم استفاده می‌کرد و با آن نوشت: اگر شما می‌توانید من را ببینید، جلوی این کار را بگیرید. ما هم او را دیدیم و اجازه ادامه این کار را به او ندادیم». اما روال آزمون‌ها ثابت است. اینجا هم متقلبان مانند کسانی که در امتحانات دیگر تقلب می‌کنند، از آزمون محروم می‌شوند.

پروژه ملی
آقای رانینگ می‌گوید: «تاکنون صحبت‌های اندکی درباره نحوه هک‌شدن این سیستم نظارتی مطرح شده است. مسئله این است که چگونه و از چه راه‌هایی می‌توان این نرم‌افزار را فریب داد تا در زمانی که فعال است، دانش‌آموزان بتوانند به یادداشت‌هایشان یا شبکه اینترنت دسترسی داشته باشند. اگرچه این نرم‌افزار روی لپ‌تاپ‌ها نصب است، اما فقط در طول امتحانات فعال می‌شود و عمل می‌کند. بنابراین دانش‌ آموزان به این برنامه دسترسی ندارند و نمی‌توانند با آرامش بنشینند و تنظیمات آن را تغییر دهند. آنها تنها می‌توانند زمان امتحان را به بررسی آن بگذرانند و در واقع، وقتشان را تلف کنند».

خانم هالند می‌گوید: « ما بسیار تلاش کرده‌ایم تا دانش‌آموزان را از دقت و مهارت این نرم‌افزار آگاه کنیم و به آنها نشان دهیم ما در واقع می‌توانیم ببینیم آنها هرلحظه چه می‌کنند. این برنامه در نقش عامل بازدارنده، دانش‌آموزان را از تلاش برای تقلب منع می‌کند. اغلب دانش‌آموزان از این واقعیت که همیشه‌ عده‌ای در امتحان‌ها تقلب می‌کنند، آزرده‌اند و این نرم‌افزار می‌تواند به آنها اطمینان دهد که شرایط برای همه یکسان است. اما این نرم‌افزار استفاده بهتری هم برای دانش‌آموزان دارد: آنها می‌توانند اثبات کنند که این نمرات در واقع نتیجه تلاش خودشان است».

انجام موفقیت‌آمیز این طرح به اجرای آن در سراسر نروژ منتهی خواهد شد که با آغاز سال جدید تحصیلی در مهرماه جاری در همه دبیرستان‌های این کشور به اجرا در خواهد آمد.

ترین اسکارسن، سخنگوی دفتر مدیریت آموزش و پرورش نروژ، می‌گوید: «در حال حاضر از مدارس خواسته شده در مورد تغییر شیوه امتحان به روش کامپیوتری اعلام نظر کنند. تغییر شیوه امتحان به استفاده از لپ‌تاپ‌ها می‌تواند کمک شایانی به سرعت دریافت نتایج کند و می‌توان اوراق امتحانی را برای مصححان ای‌میل کرد».

خانم اسکارسن می‌افزاید: نروژ در نهایت، سیستمی کاملا کامپیوتری را برای امتحاناتش انتخاب خواهد کرد و نتایج حاصل از عملکرد مدارس پذیاری این سیستم برای هدایت طرح در سطح ملی استفاده خواهد شد».

بی‌بی‌سی، اول می- ترجمه: محبوبه عمیدی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 7744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =