مهر نوشت:مشکلات فراوان در روستاهای شهرستان دهلران باعث شده هر روز جمعیت این مناطق کم شود، در این بین تعدادی از روستاهادر حال تخلیه شدن هستند که نیازمند توجه مسئولان برای ماندگاری مردم است.

 

 دهلران یکی از شهرستان های با استعداد استان ایلام و حتی کشور محسوب می شود، شهرستانی که با تولید روزانه بیش از ۲۲۰ هزار بشکه نفت خام و دارا بودن ۹۰ درصد نفت و گاز غرب کشور  به عنوان قطب اصلی انرژی شناخته می شود.

این شهرستان قطب تولید کشاوری استان ایلام هم لقب گرفته است چراکه حدود ۵۰ درصد محصولات کشاوری استان در این شهرستان تولید می شود.

در عین حال اما محرومیت این شهرستان در همه زمینه ها سبب شده بیشتر جوانان آن یکی پس از دیگری برای معاش راهی غربت شوند این در حالی است که شرکت های فراوانی در منطقه مشغول به فعالیت هستند ولی متاسفانه اکثر آنها از نیروهای غیر بومی وبازنشستگان استفاده می کنند.

آنچه این روزها به مرز نگران کننده ای رسیده، تخلیه اکثر روستا های شهرستان دهلران است. عدم اشتغال، خشک سالی، نبود امکانات رفاهی از جمله بهداشت و درمان سبب شده زنگ خطر مهاجرت در این شهرستان مرزی به صدا در بیاید.

متاسفانه عدم توجه دولت ها و مسئولان به مشکلات شهرستان دهلران به خصوص روستاها باعث مهاجرت گسترده مردم روستاها به شهر و استان های دیگر کشور شده است.

روستای بیشه دراز در ۳۵ کیلومتری شهر دهلران از توابع بخش مرکزی است، روستایی که در جریان جنگ ایران و عراق مردمانش بیشترین خدمات را به رزمندگان برای دفاع از کیان ایران اسلامی ارائه دادند تا وجبی از خاک این سرزمین به دست دشمن بعثی نیفتد و البته بیش از ۴۰ شهید تقدیم انقلاب کرده اند.

برای بررسی بیشتر وضعیت روستای بیشه دراز به این روستا سفری داشتیم، در ورودی روستا تمثال شهدا در طرف جاده جلوه ای از رشادت های مردمان این دیار را به نمایش می گذارد، در طول مسیر خانه های گلی و قدیمی حکایت از محرومیت این روستا داشت.

وارد روستا که شدیم سکوت مطلق در روستا حاکم بود، طبیعت بکر و خانه های قدیمی این روستا و سکوت معنا دار در آن حکایت تلخی داشت، حکایتی که تخلیه روستا و مهاجرت مردم را نشان می داد.

نبود امکانات و بیکاری باعث مهاجرت مردم روستا شده است

با کمی گشت در روستا چند نفر از بزرگان روستا را دیدیم که در کنار دیواری جمع شده و گپ و گفت ،  یکی از آنها که مسن تر بود گفت: سال هاست که روستا تخلیه شده است و اندک خانواده هایی در روستا ساکن هستندمی کردن.

یکی از روستائیان درباره خلوت بوده معابر روستا می گوید: هرکسی توان مالی بهتری داشتند مهاجرت کرده است. عده ای هم به خاطر اشتغال فرزندان خود به ناچار از روستا مهاجرت کردند.

مهر علی ملکی ۵۷ساله ادامه می دهد: نبود امکانات رفاهی از جمله پزشک و نبود آب شرب در این گرمای طاقت فرسا سبب شده مردم همه مهاجرت کنند و انتظار داریم مسئولان در این راستا چاره اندیشی کنند.

سکوت مطلق و مهاجرت در روستایی که خود در سال های نه چندان دور پذیرای خیل عظیمی از رزمندگان بوده، بسیار سخت و دلگیر کننده بود چرا که بافت های فرسوده و از طرفی شعارهای انقلابی آن زمان را می توان در درو پیکر دیوارهای گلی این روستا مشاهد کرد.

ظرفیت های روستای بیشه دراز زیاد است

نصرالله آذرپیرا که در مسیر جاده اصلی برای امرامعاش خود و خانواده اش یک رستوران محلی دایر کرده است، نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بیشه دار یک روستای مرزی است، روستایی که به خاطر عدم توجه مسئولان به مشکلاتی همچون بیکاری، خشک سالی و عدم سرمایه گذاری متاسفانه تخلیه شده است.

آذر پیرا معتقد است این روستا علاوه بر آثار طبیعی جاذبه های فرهنگی دفاع مقدس هم دارد و این امر می تواند به عمران و آبادانی روستا کمک فراوانی کند ولی این امر زمانی محقق می شود که دولت زمینه را برای عمران و آبادانی روستا فراهم کند.

برای بررسی مشکلات روستا از وی خواستیم که نشانی از اعضای شورای روستا بدهد که عنوان کرد شورای روستا به خاطر مشکلاتی که وجود داشت، منحل شده است و تنها دهیار روستا مشکلات روستا را پیگیری می کند.

کاهش جمعیت روستا به ۲۳۰ نفر

کمی جلو تر با محمد برزوئی دهیار روستا همکلام شدیم، وی عنوان کرد: متاسفانه اکثر مردم روستا مهاجرت کرده اند.

وی گفت: برابر آمار سرشماری سال ۹۵ حدود ۴۵۰ نفر در روستا زندگی می کردند و در حال حاضر ۲۳۰ نفر در قالب ۷۰ خانوار در روستا ساکن هستند و عمده مهاجرت مردم از روستا به خاطر بیکاری و عدم امکانات بوده است.

آذر ماه سال گذشته بود که از سوی مسئولان استانی و شهرستانی روستای بیشه دراز برای اجرای طرح پایلوت اقتصاد مقاومتی در شهرستان دهلران معرفی شد و در این رستا استاندار ایلام و جمعی از مدیران کل برای محقق شدن این طرح از روستا بازدید کردند.

اختصاص اعتبارات لازم برای مقاوم سازی منازل بیشه دراز

فرماندار دهلران در گفتگو با درباره وضعیت این روستا تصریح کرد: روستای بیشه دراز دارای بافت فرسوده است و در این راستا ما اقداماتی برای مقاوم سازی و بهسازی روستا در دستور کار خود قرار داده ایم.

سید حسینعلی موسوی افزود: روستای بیشه دراز دارای ظرفیت ها وتوانمندی خوبی است و همین سبب شد ما این روستا را به عنوان اجرای طرح پایلوت اقتصاد مقاومتی انتخاب کنیم.

وی بیان داشت: سال گذشته یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان اعتبار برای مقاوم سازی این روستا تخصیص یافته است و برای اجرای طرح هادی هم مبلغ ۴۵۰ میلیون تومان اعتبار مصوب شده است.

ثبت نام ۶۰۰ متقاضی در طرح پایلوت

موسوی اظهار داشت: مردم در بحث اجرای طرح پایلوت اقتصاد مقاومتی در روستا به خوبی استقبال کردند و تاکنون ۶۰۰ متقاضی برای دریافت وام ثبت نام کرده اند.

فرماندار دهلران عنوان کرد: برای اجرای طرح مشاغل خانگی در این روستا ۸۰ میلیارد تومان درخواست اعتبار کرده ایم و اگر محدودیت های اعتباری نباشد این مبلغ در سال جاری محقق خواهد شد.

وی بیان داشت: با ایجاد مشاغل خانگی در این روستا در قالب طرح پایلوت اقتصاد مقاومتی علاوه زمینه اشتغال جوانان روستا، ما شاهد مهاجرت معکوس خواهیم بود.

حل مشکل آب روستا نیازمند ۴ میلیارد اعتبار

مدیر آب روستایی دهلران هم در خصوص مشکل آب این روستا گفت: باتوجه به فرسودگی لوله خط انتقال آب به این روستا کار مطالعه تعویض خط انتقال آب شرب این روستا به اتمام رسیده است.

غلامعلی کارگر درگفتگو با مهر بیان داشت: خط انتقال آب شرب این روستا به طول ۱۴ کیلومتر است و اگر امسال اعتبار مورد نیاز این پروِه تخصیص پیدا کند قطعا تا پایان سال مشکل آب شرب روستا حل خواهد شد.

کارگر گفت: برای تعویض خط انتقال اعتباری بالغ بر چهار میلیارد تومان نیاز است

 

 

 

۴۶
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 778980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =