توافق ایران و چین برای مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا

روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین تاکید کردند که اراده دو دولت، تداوم همکاریهای راهبردی مشترک در تمامی حوزه ها است و مصمم هستند که این روابط را بیش از پیش گسترش دهند.

‎به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام حسن روحانی در نشست هیات های عالیرتبه ایران و چین با تشکر از میزبانی گرم و موفق دولت چین در اجلاس شانگهای و تبریک انتخاب مجدد شی جین پینگ به عنوان رئیس جمهور چین، گفت: سفر سال 2016 شما به تهران نقطه عطف جدیدی در روابط دو کشور بود، همکاریها را در مسیر راهبردی قرار داد و مناسبات را با تحول بنیادین همراه کرد.

‎رئیس جمهور با بیان اینکه چین طی سالهای گذشته شریک نخست تجاری ایران بوده است، تجارت با پول ملی دو کشور را باعث تداوم این روند برشمرد و اظهارداشت: توسعه همکاریهای بانکی بزرگترین پشتوانه برای اجرای توافقات دو کشور و ارتقای سطح همکاری ها است.

‎روحانی افزود: دو کشور پروژه های بسیار مهم و همکاری های راهبردی در حوزه های انرژی، حمل و نقل و صنعت دارند و لازم است در چارچوب برگزاری سریعتر کمیسیون مشترک دو کشور، این طرح ها و همکاریها شتاب گیرند.

رئیس جمهور همچنین به نقش مهم و موثر چین در به ثمر رساندن برجام اشاره کرد و گفت: اکنون نیز نقش پکن در استحکام برجام و اجرای تعهدات توسط سایر طرفین بسیار مهم است.

روحانی بر تکمیل راکتور آب سنگین اراک طبق توافق برجام تاکید کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران از سرمایه گذاری شرکتهای چینی در حوزه های بالادستی انرژی استقبال می کند، گفت: همکاری دو کشور در عرصه مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و قاچاق درتقویت ثبات منطقه ای موثر بوده و این همکاری ها ادامه می یابد.

روحانی همچنین توسعه همکاریهای فرهنگی علمی و فناوری را نیاز تاریخی دو ملت دانست و ابراز امیدواری کرد دولت چین تسهیلات لازم را از جمله در امور بانکی برای تجار ، ایرانیان و دانشجویان فراهم سازد.

‎رئیس جمهور چین نیز در این نشست حضور موثر ایران را موجب تقویت نفوذ بین المللی سازمان همکاری شانگهای برشمرد و تاکید کرد: اراده دو کشور برای اجرای کامل قرارداد مشارکت راهبردی در حوزه اقتصاد نشانه افزایش اعتماد دوجانبه است.

شی جین پینگ با بیان اینکه پکن مصمم است همکاریهای راهبردی با تهران را ادامه دهد، برجام را دستاورد بزرگ چندجانبه گرایی و متضمن صلح و همکاری منطقه ای دانست و با تاکید بر ضرورت استحکام آن ، گفت: آمریکایی ها با روحیه یکجانبه گرایی و نادیده گرفتن تعهدات و مقررات در صددند نظم بین المللی را به دلخواه خود تغییر دهند.

وی تصریح کرد: چین قاطعانه با خروج یکجانبه آمریکا و اعمال تحریمهای جدید مخالف است و معتقد است که طرفین این توافق باید به تعهدات خود پایبند باشند. دو کشور باید با افزایش تماس ها و همکاری ها در سازمان ملل و سازمان شانگهای و اتحادیه سیکا با یکجانبه گرایی آمریکا مقابله کنند.

وی با تاکید بر ضرورت فعال شدن کمیسیون مشترک و تسهیل همکاری ها در حوزه انرژی ، صنعت و سرمایه گذاری گفت: چین از تشکیل یک کارگروه مشترک با ایران در چارچوب طرح یک جاده - یک کمربند استقبال می کند.

رئیس جمهور چین با بیان اینکه افزایش همکاری های بانکی و استفاده از پول ملی از اهمیت زیادی در توسعه مناسبات برخوردار است، گفت:مشارکت چین در ساخت راه آهن سریع السیر تهران - اصفهان در مرحله اجرایی است و امیدواریم عملیات مسیر تهران مشهد هم بزودی آغاز شود.

وی با بیان اینکه بر تعهدات برجامی خود برای بهسازی راکتور اراک پایبندیم ، افزود: همکاریهای دو کشور در مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و نیز روابط فنی و آموزشی در حوزه دفاعی ادامه می یابد.

تهران و پکن چهار سند همکاری امضا کردند
جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین عصر یکشنبه به وقت محلی ، با هدف توسعه بیش از پیش مناسبات، چهار سند همکاری امضا کردند. این اسناد همکاری در حضور روسای جمهوری ایران و چین و توسط مقامهای ارشد دو کشور امضا شد.

یادداشت تفاهم برنامه مشترک تحقیقاتی بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایران و وزارت علوم و فناوری جمهوری خلق چین،یادداشت تفاهم بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری خلق چین در زمینه همکاری در پیشگیری و مبارزه با تولید غیرقانونی، قاچاق و سوء مصرف مواد مخدر، داروهای روان گردان و پیش سازها، تفاهم نامه فیمابین سازمان بورس و اوراق بهادر، ایران و کمیسیون قانونگذاری اوراق بهادار چین برای همکاری متقابل و کمک فنی و یادداشت تفاهم همکاری فیمابین وزارت امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران و کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات جمهوری خلق چین بر تشکیل برنامه همکاری مشترک دو جانبه ایران - چین در چارچوب ابتکار طرح کمربند و راه، چهار سندی است که به امضا رسید.

روحانی به تهران بازگشت
رئیس جمهور یکشنبه شب و پس از شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، چین را به مقصد تهران ترک کرد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای که روزهای ۱۹ و ۲۰ خرداد در شهر "چینگ دائو" در استان شاندونگ واقع در شرق چین برگزار شد، سخنرانی و مواضع ایران را تشریح کرد.

رئیس جمهور در این سفر دو روزه، علاوه بر سخنرانی در اجلاس، با سران و روسای هیاتهای حاضر در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، از جمله روسای جمهور چین، روسیه، افغانستان، پاکستان، مغولستان و بلاروس و نخست وزیر هندوستان دیدار و گفت وگو کرد.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 782740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =