کارگردان فیلم سینمایی «طهران، تهران» زنده‌یاد سیف​الله داد را سینماگر و مدیری ارزشمند دانست که سینما به حرمت نام او ارزش به دست می​آورد.

به گزارش خبرآنلاین، زنده‌یاد سیف​الله داد​ هفتم مرداد سال 1388 در روزهایی که انتظار می​رفت اپیزود دوم فیلم سینمایی «طهران، تهران»​ را کارگردانی کند بعد از تحمل مدت​ها بیماری دارفانی را وداع گفت.

با درگذشت این هنرمند و مدیر فرهیخته، جمع گسترده​ای از هنرمندان در مراسم تشییع پیکر او حاضر شدند؛ سینماگرانی که حتی گاه در دوران مدیریت او با زنده‌یاد داد دچار چالش شده بودند و همین مراسم باشکوه، تاثیر حضور داد در سینمای ایران را به نمایش گذاشت.

مهدی کرم​پور، در گفت​و​گو با خبرآنلاین، درباره دلایل این محبوبیت اظهار داشت:​ «سیف​الله بیش از آنکه مدیر باشد یکی از ما بود؛​ یکی از ما که به بدنه مدیریت سینما راه یافته بود. او روحیه جمعی و صنفی بسیار بالایی داشت و پیش از حضور در معاونت سینمایی به عنوان رئیس هیئت مدیره در خانه سینما حضور داشت.»

کارگردان «چه کسی امیر را کشت؟» گفت: «او نقش بسیار بالایی در ایجاد وحدت میان بچه​های سینما داشت و با همین روحیه موجب شد اتحادیه تهیه​کنندگان از مجموع دو صنف انجمن و مجمع تهیه​کنندگان شکل بگیرد؛ صنفی که امروز چهار شاخه شده.... به واسطه خواست او حضور دو نماینده از خانه سینما در شورای صدور پروانه ساخت ضروری شد و شورای صنفی نمایش ابتدا با عنوان کمیسیون اکران و در ادامه شورای صنفی تشکیل شد. تشکیل شورای عالی مشورتی سینما یکی دیگر از اقدامات سیف​الله در زمینه دخیل کردن سینماگران در امور خود بود.»

او ادامه داد:​ «این جلسات به صورت ماهانه برگزار می​شد و افراد تاثیرگذار و موثر سینما در آن شرکت داشتند. او به دنبال قانون سینما بود و در مدت زمان مدیریت او فارابی بدون تصویب فیلمنامه​ها از تولید تمامی آثار سینمایی حمایت می​کرد. این​ها همه خاطرات و نتایج دوران سیف​الله است که در این سال​ها برخی از آنان را از دست داده​ایم.»

کرم​پور اظهار داشت:​ «سیف​الله اعتقاد عمیقی به حضور خود بچه​های سینما در تصمیم​گیری​های مربوط به خودشان داشت و نمی​توانستیم در مورد او بگوییم مدیری است که از بالا به هنرمندان نگاه می​کند و درصدد قدرت​نمایی است. ما در مورد او نفهمیدیم معاون سینمایی است یا مدیری که همراه با سینماگران است.»

این کارگردان در پاسخ به پرسشی مبنی بر دلیل انتقاد برخی از دوران مدیریت زنده یاد داد، گفت: «ظرفیتی که سیف​الله در سینما ایجاد کرد می​توانست آرام آرام و به مرور زمان نمود و بروز بیشتری داشته باشد، منتقدان دوره مدیریت او بهتر است آن مقطع را با وضعیت امروز سینما مقایسه کند. در قضاوتی منصفانه به این نتیجه می​رسیم که به دلیل بی​ایراد نبودن تمامی آدم​ها حتماً​ دوران مدیریت او هم ایرادهایی داشت، اما آن مقطع ویژگی​هایی داشت که قطعاً خیلی مهمتر از نکات کوچکی است که منتقدانش به آن​ها استناد می​کنند. او ظرفیت سینمای ایران را افزایش داد. اگر دوران مدیریت سیف​الله ادامه پیدا می​کرد می​دیدیم که سینمای ما عرصه خیلی بیشتری را پیموده بود.»

او با اشاره به وجهه کارگردانی زنده‌یاد داد گفت: «او جز مدیر در سینمای ایران به عنوان کارگردانی بسیار درجه یک و حرفه​ای شناخته شده بود. او در عرصه سینمای جنگ و دفاع​مقدس کارگردان بسیار خوبی بود که «کانی​مانگا» را ساخت و «بازمانده»​ او یکی از بهترین فیلم​های جهان اسلام است. او وقتی در مقام مجری طرح «از کرخه تا راین» هم قرار می​گیرد همین اثر مثبت را در جریان تولید فیلم دارد.»

کرم​پور در پایان سخنانش از زنده یاد داد چنین یاد کرد: «سیف​الله اساساً مرد لایقی بود. بعضی آدم​ها در سینما اعتبار خود را از عنوان سینما به دست می​آورند و به این ترتیب حرمت و ارزش کسب می​کنند، اما سیف​الله سینماگری بود که این حرمت و ارزش را با نام خود به سینما می​بخشید.»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 78551

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۸۹/۰۵/۰۶
    0 0
    هیچ کس داد تو از فریاد جان فرسا نداد عاقبت خاموشی مطلق به فریادت رسید...روحت مطمئنم شاده!