تصاویر | مرز کویت به حالت آماده‌باش درآمد، حمله به استانداری کربلا و فرودگاه نجف، مرزها بسته شد

اعتراضات اجتماعی و تظاهرات بعضا خشونت آمیز چند روز اخیر در شهرهای جنوبی عراق عصر شنبه به بغداد کشیده شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اعتراضات مردمی در عراق وارد وارد پنجمین روز خود می شود، این درحالی است که با گذر زمان، مراجع تقلید از معترضان حمایت کرده اند. در همین حال شهرک صدر بغداد نیز شب گذشته به معترضان پیوست، این در حالی بود که مقتدی صدر درباره این تظاهرات و جلوگیری از گسترده شدن آن هشدار داده بود. مردم عراق خصوصا، بصره، کربلا و نجف همین طور بغداد به قحطی 20 ساعته آب و برق معترض هستند، بامداد امروز شهروندان عراقی مرز کویت را بستند و ارتش کویت نیز به حالت آماده باش درآمد، از طرفی دیگر معترضان به استانداری کربلا حمله کرده اند و فرودگاه نجف نیز بر اثر حمله مردمی بار دیگر تعطیل شد. در بصره نیز عبور و مرور متوقف شده است.

 درحالی که تجمع اعتراض آمیزی عصر شنبه در میدان تحریر در مرکز بغداد پایتخت عراق انجام شد و پس از چند ساعت بدون درگیری و بشکل مسالمت آمیز پایان یافت، از ساعاتی پیش تظاهرات در شهرک صدر در شرق آغاز شده است.

درحالی که شبکه اینترنت در عراق به شکل سراسری قطع شده است، خبرهای میدانی از منطقه شهرک صدر حاکی است اعتراضات در این منطقه نیز به سبک اعتراضات چند روز اخیر در شهرهای جنوبی این کشور از ابعاد خشونت آمیز و رویکرد حمله به مراکز دولتی و حزبی و تخریب اموال عمومی برخوردار است.

خبرنگار ایرنا در بغداد همچنین از شنیده شدن صدای تیراندازی در این منطقه خبر می دهد.

در همین حال تقریبا در همه مراکز استان های جنوب و مرکز تدابیر سختگیرانه ایجاد شده و ایست های بازرسی ورودی شهر به غریبه ها اجازه ورود به شهرها نمی دهند این وضعیت بویژه در استان های میسان، نجف، ذیقار، دیوانیه و بصره حاکم است.

در لحظه انتشار این گزارش در ساعات نخستین بامداد روز یکشنبه صدای تیراندازی در منطقه حبیبیه در جنوب شهرک صدر فروکش کرده است اما بسیاری از جوانان همچنان در سطح خیابان ها حضور دارند.

برخی خبرها نیز حاکی است برخی تظاهر کنندگان در شهر کربلا به ساختمان استانداری کربلا حمله کرده اند.

هنوز هیچ منبع رسمی به این رویدادهای امشب بویژه در بغداد واکنش نشان نداده است.

به دلیل قطع بودن اینترنت و‌ عدم دسترسی مردم به شبکه های اجتماعی، اطلاعات و اخبار میدانی بسیار محدودی از رویدادهای امروز عراق منتشر می شود و حتی شبکه های تلویزیونی بومی تاکنون نتوانسته اند خبرهای موثق یا تصاویری از ناارامی ها و برخی اقدامات خشونت آمیز را پخش کنند.

در عین حال گزارش خبرنگار ایرنا در بغداد حاکی است دولت به دنبال جدا کردن نفوذی ها از تظاهرات مسالمت آمیز با مطالبات اجتماعی مردم است و احزاب شیعه و گروه های مقاومت اسلامی نیز در تمامی بیانیه های خود بر این موضوع تاکید دارند.

از سوی دیگر در پی حوادث خشونت بار چند روز اخیر در شهرهای جنوب عراق، کویت و ترکیه اتباع خود را به دور ماندن از اماکن تظاهرات در عراق فراخواندند و همچنین در پی بستن گذرگاه صفوان توسط معترضان، کویت مرز خود را با عراق بست.

پیش تر شورای وزارتی امنیت ملی عراق روز شنبه اعلام کرد که دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی این کشور، گروه های نفوذی سازمان یافته را در تظاهرات های اخیر مردمی در جنوب و مرکز عراق رصد کرده اند.

دفتر نخست وزیری عراق در بیانیه ای تایید کرد که در جلسه شورای وزارتی امنیت ملی عراق به ریاست 'حیدر العبادی' نخست وزیر این کشور اعلام شد که دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی، افراد وابسته به گروه های نفوذی را در بین تظاهرات کنندگان رصد کرده اند.

به نوشته این بیانیه، گروه های نفوذی سازمان یافته و کوچک تلاش می کنند که تحت پوشش تظاهرات مسالمت آمیز مردمی، به نهادهای دولتی و اموال و دارایی های خصوصی حمله کرده و آن را تخریب کنند.

شورای وزارتی امنیت ملی عراق تاکید کرده که دستگاه های امنیتی این افراد نفوذی را تحت تعقیب قرار داده و تدابیر پیشگیرانه در حق آنها به اجرا می گذارند.

در این بیانیه همچنین از تعرض برخی از این گروه های نفوذی به نیروهای امنیتی عراق هشدار داده و افزود که تعرض به این نیروها، خدشه به حاکمیت ملی عراق به شمار می رود.

این شورای وزارتی در عین حال از مطالبات به حق مردم اعلام حمایت کرده و تصریح کرده است که دولت تمام تلاش خود را برای بهبود خدمات و برآورده کردن انتظارات مردمی به کار می بندد.

در بیانیه تصریح شد که حفاظت از جان شهروندان و پاسداری از اموال و دارایی های دولتی از وظایف نیروهای امنیتی عراق است.

این شورای وزارتی از همه شهروندان و تظاهرکنندگان عراقی خواست که در شناسایی عوامل نفوذی و حفاظت از امنیت و ثبات در عراق با نیروهای دولتی همکاری کنند.

ادامه تظاهرات‌ در عراق و دستور مقامات برای بالا بردن سطح آماده‌باش امنیتی
به دنبال بالا گرفتن اعتراضات در استانهای جنوبی عراق، وزارت کشور و گارد ملی کویت سطح آمادگی نیروهای خود در مرزهای شمالی این کشور را افزایش دادند، همزمان مقامات عراقی نیز سطح آماده باش خود را بالا بردند.

در همین حال ایسنا، به نقل از اسکای نیوز عربی، دایره اعتراضات عراقی‌ها به دلیل وضع بد معیشتی گسترش یافته و به استان‌های مختلفی رسیده است در حالی که مقامات حالت آماده باش امنیتی را بالا برده و تهدید کرده‌اند در برابر کسانی که در پس این اعتراضات هستند، اقدامات بازدارنده لحاظ خواهند کرد.

امروز (شنبه) بار دیگر شهر بصره در گذرگاه صفوان واقع در مرزهای مشترک با کویت شاهد تظاهرات بود. تظاهرکنندگان خواهان بهبود خدمت رسانی و ایجاد فرصت‌های شغلی شدند.

در استان بابل نیز تظاهرکنندگان به دفاتر دو حزب الدعوة و الفضیله در شهر القاسم در جنوب استان حمله کردند. تظاهرکنندگان همچنین خیابان‌های اصلی شهر الحله مرکز استان بابل را بستند.

این در حالی است که منابع در سازمان اطلاعات نظامی و وزارت دفاع عراق اعلام کردند، نیروهای امنیتی برای برخورد با تظاهرات‌ها در استان‌های جنوبی به حالت آماده باش درآمده‌اند.

شورای وزارتی امنیت ملی عراق نیز در جلسه‌ای فوق العاده در ساعات پایانی شب گذشته به ریاست حیدر العبادی عاملان خشونت‌های اخیر را توطئه‌چینان خواند.

شورای مذکور پیامدهای اعتراض‌ها در برخی استان‌ها را که همراه با تخریب‌هایی بود، بررسی کرد.

شورای امنیت ملی عراق تاکید کرد، مقامات عراق تدابیر بازدارنده را در حق این افراد در نظر می‌گیرند و آنها را تحت پیگرد قانونی قرار می‌دهند.

این شورا افزود: اهانت به نیروهای امنیتی اهانت به کشور و حاکمیت آن است. شورا در عین حال حمایت خود را از تظاهرات مسالمت‌آمیز و درخواست‌های قانونی تظاهرکنندگان اعلام کرد و ادامه داد، دولت نهایت تلاش خود را برای ارائه خدمات به شهروندان مبذول می‌دارد.

همچنین روزنامه "الانباء" کویت به نقل از یک منبع امنیتی کویتی نوشت که اوضاع امنیتی در مرزهای دو کشور با ثبات همراه است با این حال برای افزایش میزان امنیت، وزارت کشور کویت دستور داده ۴۰۰ نیروی امنیتی به مرزهای مشترک دو کشور اعزام شوند.

این منبع تاکید کرد: نهادهای امنیتی این کشور در بخش‌های دریایی و زمینی تحولات عراق را با هماهنگی مسؤولان عراقی دنبال می‌کنند.

با این حال گارد ملی کویت هم در حالت آماده باش قرار دارد.

همچنین به دلیل نامناسب بودن اوضاع امنیتی فرودگاه نجف سازمان هواپیمایی کویت اعلام کرد که پروازهای خود به مقصد نجف را از امروز (شنبه) تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق در آورده‌ است.

در همین راستا، سفارت کویت در عراق ضمن تاکید بر سلامتی و امنیت شهروندان کویتی مقیم شهرهای عراق که شاهد تظاهرات مردمی هستند، از این افراد خواست تا از حضور در اماکنی که معترضان در آن تجمع می‌کنند، خودداری کنند.

اتخاذ تدابیر امنیتی شدید در بغداد/حمله معترضان به ساختمان استانداری کربلا
معترضان عراقی در ادامه تظاهرات‌های خود به وضعیت بد معیشتی مناطق‌شان، به ساختمان استانداری کربلا یورش بردند، این در حالی است که دستگاه امنیتی عراق تدابیر امنیتی شدیدی را در بغداد درنظر گرفته و اعتراضات را در همان محدوده جنوب کشور نگه داشته است.

به گزارش سایت شبکه خبری المیادین، معترضان عراقی عصر شنبه به ساختمان استانداری شهر کربلا واقع در جنوب عراق یورش بردند. نیروهای امنیتی نیز در بغداد مستقر شده و تدابیر امنیتی شدیدی را در خیابان‌های این شهر در پیش گرفتند.

همچنین وزارت دفاع عراق اعلام کرد، نیروهای امنیتی این کشور در راستای آمادگی برای مقابله با هرگونه اقدامی علیه امنیت ملی در حالت آماده‌باش کامل هستند.

در جنوب عراق تظاهرات اعتراضی به بصره و استان‌های اطراف آن محدود شد و ده‌ها تن از ساکنان منطقه سفوان در بصره پیش از ظهر در ورودی گذرگاه مرزی این منطقه تجمع کرده و خواستار بهبود ارائه خدمات و افزایش فرصت‌های شغلی شدند.

نیروهای امنیتی در استان نجف بار دیگر با موج تازه تظاهرات‌ها قانون منع آمد و شد را اعمال کردند. این درحالی است که زهیر الجبوری، عضو شورای استانداری نجف اعلام کرده بود، آرامش در مرکز شهر نجف برقرار شده و فعالیت‌ها در فرودگاه این شهر از سر گرفته شده‌اند.

کابینه امنیت ملی عراق روز گذشته هشدار داد، برخی گروه‌ها در میان تظاهر کنندگان هستند که در راستای تخریب کشور و حمله به نهادهای دولتی تلاش می‌کند.

این کابینه بر لزوم اتخاذ تمامی اقدامات بازدارنده در مورد این گروه‌ها و پیگرد و بازداشت آنها تاکید کرد.

کابینه امنیت ملی عراق پیشتر نشستی فوق‌العاده را به ریاست حیدر العبادی، نخست وزیر عراق برای بررسی وضعیت امنیتی پیش‌ آمده در پی تظاهرات اخیر در برخی از شهرها برگزار کرد.

این کابینه در بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت خود از خواسته‌های تظاهر کنندگان تاکید کرد: دولت تمام تلاش خود را برای ارائه خدمات به شهروندان انجام می‌دهد.

اعلام منع آمدوشد شبانه در بصره/ بودجه ۳ میلیارد دلاری دولت برای فرونشاندن اعتراض‌ها
به دنبال اعتراضات مردم عراق در مناطق جنوبی این کشور به ویژه استان بصره، دولت با اختصاص حدود سه میلیارد دلار بودجه به این استان، به دنبال برقراری آرامش در میان مردم است. اعتراضات در بصره باعث اعلام منع آمدوشد شبانه در این استان شده است.

به گزارش شبکه اسکای نیوز عربی، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق درخصوص درخواست تظاهرکنندگان هفت حکم صادر کرد و  قرار است بودجه‌ای به ارزش سه و نیم تریلیون دینار(حدود سه میلیارد دلار) هرچه سریعتر به استان بصره اختصاص داده شود.

همچنین دولت عراق از برنامه ریزی برای آغاز پروژه‌های عمرانی گسترده در جنوب عراق برای مهار اعتراض‌ها و بازگرداندن امنیت به ویژه به استان بصره خبر داد. در این استان رفت و آمد شبانه ممنوع شده است.

العبادی در بیانیه‌ای خواستار گسترش سرمایه‌گذاری در بخش مسکن،‌ ساخت مدارس، ارائه خدمات عمومی، ایجاد فرصت‌های شغلی و اختصاص بودجه به ارزش سه و نیم تریلیون دینار به استان بصره شد.

العبادی در این بیانیه تاکید کرد: برای نمک زدایی آب، رفع محدودیت‌های شبکه‌های برقی و ارائه خدمات بهداشتی لازم، بودجه‌ای اختصاص داده شده است.

وی همچنین به دنبال یورش مردم به فرودگاه نجف دستور انحلال شورای اداره این فرودگاه را داد.

مناطق مختلف در جنوب عراق مدتی است که شاهد تظاهرات و گاهی اقدامات خشونت آمیز به ویژه در استان بصره است.
تظاهرکنندگان شب گذشته به مقر سازمان "بدر" یورش برده و سعی به آتش کشیدن آن داشتند. مساله‌ای که منجر به درگیری میان آنها و نیروهای امنیت و دست‌کم زخمی شدن سه تن از تظاهرکنندگان شد.

به دنبال این تظاهرات و اعتراض‌ها، مقامات امنیتی استان بصره رفت و آمد از ساعت ۱۰ شب تا ۷ صبح را ممنوع کردند.

خدمات اینترنتی نیز در سراسر عراق از ظهر روز شنبه قطع شده و تا شب نیز ادامه داشت.

تظاهرکنندگان بصره گذرگاه مرزی با کویت را بستند
یک منبع عراقی تاکید کرد که تظاهرکنندگان در بصره گذرگاه مرزی میان عراق و کویت را بستند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سومریه نیوز، یک منبع عراقی اعلام کرد که تظاهرکنندگان در بصره امروز (شنبه) گذرگاه مرزی سفوان میان عراق و کویت را بستند.

پیشتر گزارش شده بود که بار دیگر شهر بصره در گذرگاه سفوان واقع در مرزهای مشترک با کویت شاهد تظاهرات بوده و تظاهرکنندگان خواهان بهبود خدمت رسانی و ایجاد فرصت‌های شغلی شدند.

این در حالی است که روزنامه "الانباء" کویت به نقل از یک منبع امنیتی کویتی نوشته بود که اوضاع امنیتی در مرزهای دو کشور با ثبات همراه است با این حال برای افزایش میزان امنیت، وزارت کشور کویت دستور داده ۴۰۰ نیروی امنیتی به مرزهای مشترک دو کشور اعزام شوند.

منابع پزشکی نیز از کشته شدن دو تن بر اثر شلیک گلوله‌ که شرایط آن مشخص نشده است، خبر دادند.

اعتراضات از کجا و چگونه آغاز شد
استان های جنوبی و مرکزی عراق که عموما شیعه نشین هستند، از اواخر هفته گذشته شاهد اعتراضات عمومی به مشکل برق، آب و بیکاری بوده است.

تظاهرات مردمی نخست در بصره در اعتراض به بیکاری و مطالبه برای اشتغال جوانان این استان در شرکت های خارجی نفتی فعال در میادین نفتی در این استان و همچنین اعتراضات مردم استان 'واسط' (شرق عراق) به وضعیت برق آغاز شد و به تدریج به دیگر استان های جنوب و مرکز عراق سرایت کرد.

نماینده آیت الله 'علی سیستانی' مرجع عالی دینی عراق در خطبه نماز جمعه دیروز کربلا، ضمن اعلام حمایت مرجعیت از مطالبات مردمی، در عین حال از نفوذ عوامل تخریبی به صفوف تظاهرکنندگان و تحریف مسیر تظاهرات، هشدار داد.

اغلب رهبران سیاسی شیعه در عراق از تظاهرات مردمی جنوب و مرکز حمایت کرده و از دولت این کشور خواسته اند که تدابیر فوری برای تحقق مطالبات مردمی اتخاذ کند.

گزارش های میدانی حاکی است عناصر نفوذی در تظاهرات مردم بصره به شرکت های نفتی خارجی حمله کرده و بخشی از وسایل آن را به سرقت بردند و در نجف، برخی از این عوامل به فرودگاه بین المللی این شهر حمله ور شدند.

بر اثر درگیری بین نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان عراقی، یکی از تظاهرکنندگان کشته و چند نفر دیگر زخمی شدند.

پس از این حادثه بود که تظاهرات مسالمت آمیز مردمی در بصره، به خشونت کشیده شد و عده ای با بستن خیابان ها و معابر عمومی و آتش زدن تایرهای خودروها و تعرض به شرکت های نفتی، جوی از ناآرامی را در بصره ایجاد کردند.

شورای وزارتی امنیت ملی عراق که در مورد رصد عوامل نفوذی در تظاهرات ها سخن گفته، در خصوص وابستگی های خارجی احتمالی و گرایش های سیاسی آنها سخنی نگفته است.

این درحالی است که برخی از گزارش ها، رژیم سعودی را به دست داشتن در تظاهرات اخیر جنوب عراق متهم کرده و گفته می شود که سعودی ها از عوامل حزب منحله 'بعث' و عناصر نزدیک به افکار 'داعش' برای ایجاد اغتشاشات در جنوب و مرکز عراق تحت پوشش اعتراضات مردمی، بهره می برند.

تصاویری از تعطیلی فرودگاه نجف پس از حمله معترضان

منابع: سومریه نیوز،الجزیره انگلیسی،رویترز

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 789969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    77 4
    الان 10 صفحه برداشتید نوشتید از قطع بودن برف عراق که مثلا بگید ما از اونا خیلی بهتریم و برقمون روزی 2 ساعت قطع میشه باید خدارو شکرکنیم
  • بی نام IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    48 5
    امسال 2 ملیون زایر محرم ارزها رو نگه میدارند داخل ایران
  • بی نام A1 ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    47 4
    داعش و بعث در جنوب شیعه نشین نفوذی ندارن آدرس غلط ندین
  • بی نام A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    5 12
    مشکل جای دیگه است تو فرانسه هم این چند وقته قطعی برق داشتیم ولی این شلوغ بازاریها نبوده زمون جنگ را چی می گید؟ قطعی اب و برق بهونه است
  • بی نام GB ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    14 1
    مشکل اصلی چیز دیگری است چسب ملیتی حکومت های چند قومیتی و فرقه ای خاورمیانه در اثر گرمای بیش از حد هوا و شوری آب خاصیت خد را از دست داده و سه کشور سوریه عراق و ایران را به صورتی مشابه متاثر و دچار هرج و مرج های دنباله دار و مزمن خواهد کرد. چاره کار تعویض چسب ملیتی است در سایه عدالت اجتماعی و نگاه یکسان به تمامی فرق و قومیت ها.هیولای نظم نوین و خاورمیانه بزرگ در حال بیدار شدن مجدد است ادوغان و کردها نیز فراموش نشوند ...
  • rr RU ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    28 8
    ملتی که از سرنوشت ملت ایران درس نگرفته باشد حقش همین است .