در پی اعتراضات مردمی در استان‌های جنوبی عراق و ایجاد برخی ناامنی‌ها، دفتر حیدر العبادی در بیانیه‌ای از تشکیل جلسه فوق‌العاده کمیته وزرای امنیتی برای بررسی اوضاع خبر داد.

 

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از شبکه سومریه نیوز، تظاهرات و درگیری‌های روز جمعه در استان‌های جنوبی عراق در اعتراض به وضعیت معیشتی و اوضاع نابسامان اقتصادی و خدمات رسانی در روزهای گرم تابستان است که سال‌های گذشته نیز شهرهای مختلف عراق شاهد آن بوده‌اند.

در این تظاهرات‌ها دفاتر حزب الدعوه، جریان الحکمه و مجلس اعلای عراق در استان میسان به آتش کشیده شدند و مردم در شهر نجف فرودگاه را به تعطیلی کشاندند و معترضان در بصره نیز به خانه استاندار یورش بردند.

در پی این درگیری‌ها دفتر نخست‌وزیری عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد، کمیته وزرای امنیتی عراق جمعه‌شب نشست فوق العاده‌ای را به ریاست حیدر العبادی، فرمانده کل نیروهای مسلح برگزار کرده است.

در ادامه بیانیه آمده است که این نشست به منظور بررسی اوضاع امنیتی عراق برگزار شده است.

به گزارش ایسنا، همچنین شبکه اسکای نیوز گزارش داد که مقرهای گردان‌های حزب‌الله عراق در شهر نجف و منازل چند سیاستمدار در این شهر به آتش کشیده شده است. رویارویی پلیس با معترضان در میسان نیز یک کشته و 15 زخمی برجای گذاشت. همچنین گزارش‌ها حاکی از آتش سوزی گسترده در ساختمان شورای استانداری میسان پس از درگیری معترضان با نیروهای امنیتی است.

مردم در بصره در اعتراض به نابسامانی وضعیت خدمات رسانی و شرایط اقتصادی به سمت بندر استراتژیک "ام قصر" که شریان اقتصادی اصلی عراق محسوب می‌شود حرکت کردند که با ممانعت پلیس نتوانستند وارد این بندر نفتی شوند.
صحنه‌ای از تظاهرات در بصره

صدها عراقی نیز عصر جمعه به فرودگاه نجف یورش برده، وارد سالن فرودگاه شدند و تا باند پرواز فرودگاه پیش‌رفتند که باعث توقف پروازها از و به این فرودگاه پر رفت‌وآمد عراقی شد. شبکه العالم در آخرین ساعات روز جمعه گزارش داد که پروازها در فرودگاه نجف پس از آرام شدن اعتراضات و خروج تظاهر کنندگان از سر گرفته شد.

در همین حال پلیس نجف در همه مناطق این استان برای ساعاتی مقررات منع آمد و شد وضع کرد.

علاوه بر این تظاهراتی در شهرهای العماره و الناصریه (مرکز استان ذی‌قار) نیز با افزایش نارضایتی مردم به بیکاری و نقص در ارائه خدمات عمومی برگزار شد که در پی آن معترضان ساختمان استانداری در العماره را اشغال کرده و با نیروهای پلیس درگیر شدند.

علاوه بر شهرهای الناصریه و العماره، استان کربلا نیز روز جمعه شاهد اعتراضات عراقی‌ها به قطعی برق و پایین بودن خدمات بود. اعتراضات شهروندان عراقی در استان بصره و برخی از شهرهای عراق در اعتراض به اوضاع نابسامان خدمات رسانی و بیکاری جوانان این استان وارد هفتمین روز خود شده است.

طی روزهای گذشته شمار زیادی از جوانان و اهالی این شهر در اعتراض به اوضاع بد خدمات رسانی از قبیل قطع مکرر برق و آب و عدم اشتغال‌زایی، با راه اندازی تظاهراتی خواستار توجه بیشتر مسئولان عراقی به استان بصره شدند.

واکنش مقتدی صدر و علاوی نسبت به اعتراض‌های عراق
رهبر جریان صدر عراق ضمن ابراز مخالفت با تعرض به تظاهرکنندگان عراقی، تاکید کرد، اموال عمومی ملک مفسدان نیست. رهبر ائتلاف الوطنیه نیز اعتراضات در بصره را نتیجه روی هم انباشتگی سوء مدیریت‌ها و شکست در رسیدگی به مطالبات ساکنان آن دانست.

به گزارش سایت شبکه تلویزیونی سومریه نیوز عراق، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در توئیتی تاکید کرد: از تعرض به تظاهرکنندگان مظلوم (در استان‌های جنوبی عراق) خرسند نیستیم.

همچنین صدر توئیت کرد: از تظاهرکنندگان می‌خواهیم اموال عمومی را حفظ کنند، این اموال متعلق به مردم و نه مفسدان هستند.

از حدود یک هفته قبل اعتراضات در استان‌های جنوبی عراق علیه کاهش سطح خدمات و گسترش فقر و بیکاری بالا گرفته است و تا این لحظه منجر به کشته شدن دو تظاهرکننده و زخمی شدن ده‌ها تن دیگر از معترضان و نیروهای امنیتی عراق شده است.

ایاد علاوی، معاون رئیس جمهوری عراق و رهبر ائتلاف الوطنیه نیز توئیت کرد: "انتفاضه" استان بصره در اعتراض به خدمات نتیجه یک لحظه نیست بلکه نتیجه روی هم انباشته شدن سوء مدیریت‌ها و شکست در برخورد با ساده‌ترین خواسته‌های مردم از دولت‌هایشان است.

علاوی افزود: بصره به مسکن نیاز نداشته بلکه به راه‌حل‌هایی ریشه‌ای نیازمند است که مطابق با برنامه‌ها و طرح‌هایی واقعی در چارچوب‌های زمان تعیین شده به رنج و مشکلات ساکنان آن پایان دهند.

لغو ممنوعیت آمد و شد در نجف و ازسرگیری پروازهای فرودگاه این شهر
در پی خروج تظاهرکنندگان از فرودگاه نجف پروازهای این فرودگاه از سرگرفته شده و ممنوعیت آمد و شد در این شهر برداشته شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه سومریه نیوز، فرماندهی عملیات فرات میانی دستور لغو ممنوعیت آمد و شد در استان نجف را صادر کرد.

یک منبع امنیتی به سومریه نیوز گفت، این دستور لغو ممنوعیت آمد و شد بعد از آن بود که پلیس نجف روز جمعه تا اطلاع ثانوی در خصوص تظاهرات‌های این استان قانون منع آمد و شد را به اجرا گذاشت.

در عین حال در پی خروج تظاهرکنندگان از فرودگاه نجف وضعیت این فرودگاه به حالت عادی بازگشته و پروازها از سرگرفته شده است.

این در حالی است که صدها تظاهرکننده شب گذشته به سالن اصلی فرودگاه نجف حمله‌ور شدند که منجر به توقف پروازها در این فرودگاه شد.

وزارت حمل و نقل عراق فورا هواپیماهای فرودگاه نجف را به بغداد منتقل و اقدام به انتقال زمینی مسافران کرد.

اداره فرودگاه نجف اعلام کرد که علیه مقامات امنیتی در استان به دلیل عمل نکردن به وظایف‌شان در قبال خرابکاران اقامه دعوی خواهد کرد.

این اداره، دولت محلی و نیروهای امنیتی را در خصوص حمله به فرودگاه مسؤول دانست.

این شهر که دارای ثقل دینی و دربرگیرنده مرقد امام علی (ع) است شاهد تظاهراتی نظیر تظاهرات شهرهای دیگر مانند بصره،‌ ناصریه و العماره در اعتراض به خدمت رسانی نامناسب دولت‌ و فساد اداری بود، به طوریکه مقامات محلی اقدام به اعمال قانون منع آمد و شد کردند.

اداره بهداشت استان میسان در جنوب نیز اعلام کرد،‌ یک تظاهرکننده کشته و ۱۵ تن دیگر در تظاهرات شهر العماره زخمی شدند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 789734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
    25 5
    اب خرمشهر برویشان قطع شده
    • بی نام A1 ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
      7 1
      امیدوارم مسئولین ما دست از اصلاح امور مردم عراق ،سوریه،یمن، لبنان و خصوصا فلسطین بردارند تا بندگان خدا روی آرامش را ببینند.
  • خدیوی IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    1 1
    به اعتراف فرماندهان عراقی اگر ایران نبود داعش بغداد را تصرف میکر د و ملیونها سر بریده میشدبهتر است واقعیات را با عقلانیت بفهمیم