احمد عزیزی از دیپلماتهای بازنشسته کشور در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: بخشی از سخنان رییس‌جمهور در نشست روسای نمایندگی‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و خصوصا رسانه‌ای کردن آن را، چندان با الزامات اعتدال و دیپلماسی سازگار ندیدم؛ با وجود حظی که معمولا از موضع‌گیری‌های ایشان در حوزه سیاست خارجی داشته‌ام.

آقاي روحاني در سخنان ياد شده بر حدس و گمان‌هاي پيشين در خلال سفر اروپايي خود بر سر بستن تنگه هرمز مهر تاييد زدند كه هيچ، از «تنگه»‌هايي بيشتر گفتند و امريكا را از ماجراجويي و بازي با «دم شير» برحذر داشتند. در اينكه ايران‌مان «شير» منطقه خليج فارس است شكي نيست و چون و چرايي در آن نمي‌توان كرد. وقتي پا روي حلق كسي بگذارند كيست كه بهره‌گيري از هر چنگ و دنداني را براي غلبه بر تنگنا و پس راندن دشمن- البته با محاسبه‌اي خردمندانه، دقيق و پيشاپيش بر سر هر سود و زياني در اين ميان- به مصلحت نداند و توصيه نكند.

قبل از ته كشيدن مهمات زرادخانه ديپلماسي اما، چه مستقيم و چه غيرمستقيم، به استقبال جنگ رفتن و بهانه دميدن در شيپور جنگ‌طلبي كشورمان را به دست دشمن دادن شايد نه قابل توصيه باشد و نه اصلا سازگار با مصالح بلندمدت‌مان؛ آن هم در نشستي با سفرايي كه در كتاب ديپلماسي، وجوب آزمودن همه راه‌ها را، قبل از شعله‌ور شدن آتش جنگ و درگيري، آموخته‌اند و چه بسا چشمداشت شنيدن سخناني غير از اين را نيز از رييس‌جمهورمان داشته‌اند.

اگر رييس‌جمهور براي چنين اظهاراتي، بنا به هر مصلحت و تدبيري، در جمع بسته حرفه‌اي‌هاي سياست خارجي كشورمان، دليل و توجيهي هم داشته باشند، همانطور كه اشاره كردم، رسانه‌اي كردن آن را مي‌توان گره‌اي تازه برگفتمان اعتدال، چراغ راهنماي سياست داخلي و خارجي ايشان، محسوب كرد. در سياست خارجي آموخته‌ايم كه جنگ و حتي كوبيدن بر طبل آن را همواره گزينه غايي براي عبور از گذرگاه‌هاي خطير تاريخي بدانيم؛ و تنها آن زمان كه ماشين ديپلماسي از نفس افتاده و تيغ آن كند شده باشد. ناممكني عملي كردن تهديدها در عرصه عمل و در رودررويي‌هاي احتمالي، چاقوي دفاع از امنيت ملي را كند كرده و از كارايي آن در شرايط خطيرتر قابل پيش‌بيني در آينده خواهد كاست.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 791950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
    9 31
    آمریکا در وضعیتی نیست که به ایران حمله کند. توئیت ترامپ در واقع پاسخی به سخنان دقیق و بجای دکتر روحانی بود. سخنان دکتر روحانی قبل از هر چیزی، هشدار به عربستان و اسرائیل است و به نظرم بهترین کار را کرد و بعدها آثار مثبت این نوع حرف زدن با قلدرهای جهان را قطعا خواهیم دید. تیم فوتبال ایران در مقابل اسپانیا دفاع کرد و کنار آمد و گل خورد، اما در مقابل پرتقال هم دفاع کرد و هم حمله و موفق شد تا مساوی کند. سیاست نیز برخی مواقع نیاز به حمله و نشاندن طرف قلدر سر جای خود دارد و الان موقع حمله بود....
  • بی نام A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
    30 20
    واقعا از رای به ایشان پشیمانم و اگر زمان به عقب بر میگشت به رییسی رای میدادم چرا که حداقلش این بود که ظاهر و باطنش یکی بود و ادعای حقوق دان بودن و دیپلمات بودن هم نداشت .
    • ناشناس A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
      34 4
      حق با شماست با رییسی یکسال زودتر به پایان خط میرسیدیم
  • بی نام IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
    26 0
    مهمترین چیزی که ایران رو ضمین گیر می کنه و کشور رو به نابودی می بره،فساد اقتصادی و سیاسی است..من به عنوان یک ایرانی به آقای روحانی و همه مسئولین این نظام هشدار می دهم،با دم شیر بازی نکنید..دم شیر صبر و تحمل ملت رنجدیده و خسته ایران،به خصوص طبقه متوسط و فقیر هست؛ که چهل سال پای جنگ و تحریم و گرانی و بیکاری و همه مشکلات ایستادند و بارها و بارها با حضور پای صندوق های رای،به شما و امثال شما اعتماد کردند...بادم شیر بازی نکنید پشیمان کننده است
  • کوروش CA ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
    10 13
    با سلام دوستان باید بعنوان یک ایرانی افتخار به حرف آقای ریس جمهور محترم دکتر روحانی کرد..چون این ترامپ دیوانه باید مثل خودش با او حرف زد بقول معروف دیوانه چون دیوانه ببند خوشش آید حال دیکه ایران بیست سال سابق نیست در منطقه قدرت مند وتوانایی نظامی بالایی دارد بله مگر مذاکره کنندگان بر جام با لفظ تند با گروه آمریکایی صحبت کرد که ترامپ آنرا باطل کرد .پس آستاد عزیزی باید به ترامپ گفت بچرخ تا بچرخیم