ساعتی پیش زلزله‌ای ۶.۴ ریشتری جزیره توریستی لومبوک اندونزی را لرزاند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ چند روز بعد پیشبینی یک دانشمند هلندی مبنی بر وقوع یک زلزله ۶ تا ۷ ریشتری در روزهای اخیر، امروز یک زلزله ۶.۴ ریشتری اندونزی را لرزاند و تاکنون منجر به مرگ ۱۴ نفر شده است.

فرانک هوگربیتس روز جمعه در این رابطه هشدار داده بود که به دلیل شرایط قرار گرفتن زمین در میان سیارات امکان وقوع یک زلزله قوی در دنیا وجود دارد.

او در این رابطه گفته بود: «در چند هفته گذشته زمین بین عطارد و مریخ قرار گرفته و قدرت جاذبه این دو باعث می‌شود که صفحات زمین حرکت کنند.»

در رابطه علت ارتباط زلزله با نحوه قرار گرفتن ماه و سیارات، مهدی زارع استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی گفته بود: ««این حرف که فیزیکدان‌های علاقه‌مند از آن طرفداری می‌کنند این است که در هنگام ماه کامل و هنگامی که هلال ماه دیده‌ می‌شود آمار زمین لرزه‌ها بیشتر شده است و در نتیجه نیروی جاذبه دیگر سیارات روی زلزله‌ها تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل برخی نظرات از این قرار است که پدیده ماه گرفتگی دیروز که طولانی هم بود می‌تواند در یک جای زمین یا یک زلزله ۷ ریشتری ایجاد کند، یا باعث شود چند زلزله پی‌در‌پی رخ بدهد، یا باعث فوران آتشفشان در مناطق مختلف مثل جنوب ایتالیا و مدیترانه شود و یا تلفیقی از همه این پدیده‌ها رخ بدهد.»

در واقع برخی از تحقیقات و مطالعات انجام شده در طول چند سال گذشته نشان می‌دهند که هنگام وقوع اکثر زلزله‌های بزرگ ماه به زمین بسیار نزدیک بوده یا زمین شرایط خاصی داشته است. مطالعات یک معلم آمریکایی در این رابطه به این شکل است:

ردیف

جزر و مد توسط ماه

زمان ماه

جزر و مد خورشیدی

زمان روز

قدرت

مکان زلزله

تعداد کشته

۱

ماه کامل- ۲۴.۸۸ ساعت

گرگ و میش- ۵:۵۴ عصر

۶.۴

لانگ بیچ

۱۱۵

۲

ماه نو- ۱۱.۶۵ ساعت

سپیده دم- ۴:۵۱ صبح

۷.۳

گورمان

۱۲

۳

ماه کامل- ۱۷.۳۵ ساعت

سپیده دم- ۶ صبح

 

۶.۶

سیلمر

۶۵

۴

 

سپیده دم- ۷:۴۲ صبح

۵.۹

ویتیر

۸

۵

ماه کامل- ۳۵.۷۳ ساعت

سپیده دم- ۷:۴۳ صبح

۵.۸

سیرا مادره

۲

۶

 

سپیده دم- ۴:۳۰ صبح

۶.۷

نرفریج

۶۰

 

 

حالا دقیقا این اتفاق افتاده و دقیقا در بازده زمانی ۳ روزه‌ای که هوگربیتش پیشبینی کرده، یک زلزله ۶.۴ ریشتری جزیره لومبوک اندونزی لرزیده است. 

اما بسیاری از دانشمندان با این فرضیه علمی مخالفند و می‌گویند که زلزله با ماه هیچ ارتباطی ندارد. سوزان هوگ محقق انجمن زمین‌شناسی آمریکا یکی از این افراد است که در این رابطه مطالعه‌ای هم انجام داده است.

او در این تحقیق خود بیش از ۲۰۴ زلزله با بزرگای ۸ ریشتر به بالا را مطالعه کرده و به این نتیجه رسیده که هیچ ارتباطی میان نحوه قرار گرفتن زمین در فضا و وقوع زلزله وجود ندارد. او در این رابطه گفت: «من فکر می‌کنم این افسانه به دلایل زیادی وجود دارد، یکی اینکه مردم مردم در اطلاعات مختلف الگو پیدا می‌کنند، مثل مشاهده شکل حیوانات در ابر. وقتی یک زلزله بزرگ در هنگامی رخ می‌دهد که ماه کامل است مردم سعی می‌کنند ارتباطی میان این دو پیدا کنند. اما برعکس وقتی یک زلزله در زمان دیگری رخ می‌دهد به راحتی از کنار آن می‌گذریم.»

هوگ ادامه داد:‌ «تحقیقات اخیر حاکی از این بود که "جزر و مد" که تحت تاثیر ماه اتفاق می‌افتد، می‌تواند گسل‌ها را برای وقوع زلزله فعال کند. اما اگر این مقالات را با دقت مطالعه کنید، متوجه می‌شوید که نویسندگان این مقالات، هیچگونه ادعایی نسبت به استفاده از این داده‌ها برای پیش‌بینی زمین لرزه نداشته اند. چراکه فرکانس‌های حاصل از این گسل‌ها بسیار کوچک هستند. دوباره در آینده یک زلزله بزرگ در هنگامی که ماه کامل است رخ می‌دهد و همان باورهای قبلی به وجود می‌آید امیدوارم توانسته باشم به مردم یک تحقیق علمی محکم در این رابطه ارائه داده باشم.»

حرف‌های پایانی هوگ دوباره امروز به واقعیت پیوسته و درست در روزی که پیشبینی شده بود، یک زلزله نسبتا قوی زمین را لرزانده است و در رابطه با زلزله دوباره نگاه‌ها به سمت آسمان رفته است.

۴۲۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 793165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =