۰ نفر
۸ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۷:۱۸

موسس سایت "ویکی‌لیکس" از تصمیم جنجالی این سایت برای افشای این اسناد دفاع کرد.

در بحبوحه نگرانی‌ها مبنی بر اینکه افشای ده‌ها هزار سند محرمانه ارتش آمریکا درباره جنگ افغانستان، جان جاسوسان افغان را به خطر انداخته، موسس سایت "ویکی‌لیکس" از تصمیم جنجالی این سایت برای افشای این اسناد دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سایت ویکی‌لیکس در ابتدا مدعی شد، برای تضمین اینکه نام‌ خبرچین‌های افغان منتشر نشود، این اسناد مورد بررسی قرار گرفته‌، اما گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد که جزییات مشخصات افغان‌هایی که اطلاعات در اختیار آمریکا قرار داده‌اند به راحتی قابل فاش شدن است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پنتاگون هشدار داده که این افشاگری جان خبرچین‌های افغان را به خطر انداخته و تهدید به تضعیف کار اطلاعی در افغانستان می‌کند.

جولیان آسانگ، موسس سایت ویکلی‌لیکس، به روزنامه انگلیسی تایمز گفت، بسیار حایز اهمیت است که این اسناد در اختیار عموم قرار گرفته است.

وی همچنین با متهم کردن علنی کاخ سفید به کوتاهی در پاسخ دادن به درخواست‌های وی برای کمک به حداقل رساندن خطر شناسایی خبرچین‌های افغان قبل از انتشار این اسناد، به استقبال خشمگین‌تر کردن مقامات آمریکایی رفت.

آسانگ گفت:‌ هیچ کس لطمه‌ای نخورده، ولی اگر به کسی صدمه‌ای برسد مطمئنا باعث تاسف خواهد بود. هدف ما این است که عدالت در مورد بی‌گناهان اجرا شود، نه اینکه به آن‌ها آسیب وارد شود.

موسس سایت ویکلی‌لیکس افزود: اگر ما در شرایطی قرار بگیریم که مجبور به انتشار تمام آرشیوها شویم و یا اینکه هیچ کدام از آن‌ها را منتشر نکنیم، ما انتشار تمام آرشیو را انتخاب خواهیم کرد، زیرا برای تاریخ جنگ بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: هرگونه سندی که جان افراد بی‌گناه را به طور مشخص به خطر بیندازد، به بانک 15 هزار سندی که همچنان منتشر نشده‌ افزوده خواهد شد. اگر ما مرتکب اشتباه شویم، آن را بازبینی کرده و به آن واکنش نشان خواهیم داد.

اسناد منتشر شده شامل مواردی مبنی بر دیدار مستقیم جاسوسان پاکستانی با طالبان و همچنین سرپوش گذاشتن روی مرگ غیر نظامیان بی‌گناه از سوی نیروهای بین‌المللی است.

موسس سایت ویکلی‌لیکس همچنین با انتقاد شدید از دولت آمریکا گفت که هفته گذشته و قبل از انتشار اسناد، از کاخ سفید درخواست کرده برای کاهش احتمال افشای نام خبرچین‌های افغان کمک کند، اما پاسخی دریافت نکرده است.

وی گفت‌: ما اهمیت حفاظت از منابع محرمانه‌مان را درک می‌کنیم.

به نظر می‌رسد که آمریکا به تمام سربازان و پیمانکاران سازمان ملل اجازه دسترسی به نام‌های بسیاری ازمنابع محرمانه را بدون حفاظت درست داده است.

آسانگ اوایل این هفته گفت که برای جلوگیری از انتشار نام‌های خبرچین‌ها، اسناد قبل از انتشار بررسی شده‌اند و از انتشار بسیاری از این اسناد جلوگیری شده است.

اما روزنامه تایمز گزارش داد که پس از بررسی دو ساعته این اسناد توانسته نام‌های ده‌ها افغان را که گفته می‌شود اطلاعات در اختیار نیروهای آمریکایی قرار داده‌اند، به دست آورد.

پنتاگون هشدار داد که افشای غیر منتظره یکسری اطلاعات محرمانه ارتش آمریکا به قیمت جان و لطمه زدن به اعتماد هم پیمانان آمریکا تمام خواهد شد.

یک سخنگوی پنتاگون گفت: افشای این سندها می‌تواند جان هر کسی را که از طریق آن‌ها شناسایی شود، به خطر بیندازد.

سرهنگ دیوید لیپن گفت: هر فردی که نامش در این اسناد باشد در خطر است.

وی با اشاره به نگرانی‌هایی مبنی بر از بین رفتن منابع اطلاعاتی به خاطر این افشاگری گفت:‌ این اسناد می‌تواند شرایط آن‌ها و جانشان را به خطر بیندازد و روی عملکرد آن‌ها در آینده تاثیر بگذارد.

مقامات آمریکایی اعلام کردند که یک افسر اطلاعاتی که پیشتر نیز دستگیر شده بود، در کانون تحقیقات در مورد افشای بیش از 90 هزار سند محرمانه ارتش آمریکا در افغانستان توسط وب سایت ویکی لیکس قرار دارد.

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا از اظهار نظر با جزئیات در مورد این موضوع امتناع کرد، اما گفت که وی نمی‌تواند افشای بیشتر اطلاعات محرمانه را رد کند.

وی همچنین از طرح‌هایی در مورد سختگیری برای دستگیری به اطلاعات حساس ارتش آمریکا خبر داد.

آدمیرال مایک مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز به شدت از جولیان آسانگ، موسس سایت ویکی لیکس انتقاد کرد.

مولن گفت:‌ آقای آسانگ باید این حقیقت را بپذیرد که افشای این اطلاعات می‌تواند به قیمت جان سربازهای جوان آمریکایی یا خانواده‌های افغان تمام شود.

وزیر دفاع آمریکا در ادامه خاطر نشان کرد که وی نمی‌داند آیا آسانگ با پیگرد قانونی روبرو خواهد شد یا خیر و یا اینکه آیا باید با سایت ویکی لیکس هم‌چون دیگر رسانه‌های آزاد تحت قانون اساسی آمریکا رفتار شود یا خیر؟

وی گفت:‌ این موضوعی است که به تخصص افراد متخصص در امور حقوقی برمی‌گردد.

گیتس خاطر نشان کرد که بزرگترین نگرانی وی این است که افغان‌ها و هم پیمانان آمریکا دیگر به آمریکا در حفاظت از اسرار نظامی اعتماد نداشته باشند.

از سوی دیگر، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا، با تیم امنیت ملی خود در کاخ سفید دیدار کرد و مقامات آمریکایی اعلام کردند که موضوع افشای این اطلاعات محرمانه توسط سایت ویکی لیکس نیز در این جلسه مورد بحث قرار گرفت.

مایک مولن نیز در مورد افشای رابطه سرویس اطلاعات پاکستان با گروه طالبان و القاعده گفت که برخی از این ارتباط‌ها همچنان وجود داشته است.

مولن گفت:‌ عواملی در سرویس اطلاعات پاکستان حضور دارند که با گروه‌های شبه نظامی در ارتباط هستند و ما این موضوع را غیر قابل قبول می‌دانیم. سرویس اطلاعاتی پاکستان باید از لحاظ استراتژیک تغییر موضع بدهد.

مقامات وزارت دفاع آمریکا اعلام کردند که تحقیقات انجام شده ارتش آمریکا بر بازجویی کامل از برادلی مانینگ، یک متخصص ارتش آمریکا متمرکز است که پیشتر اطلاعات را در اختیار سایت ویکی لیکس قرار داده بود.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 79486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =