۰ نفر
۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۸:۳۰

معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هر ساله با گشایش ، ناشران برتر در حوزه‌های مختلف را انتخاب و معرفی می‌کند.

 به همین منظور داوران پس از ارزیابی آثار منتشر شده و بررسی گزارش عملکرد ناشران در طول یک سال کاری با توجه ویژه به شاخص‌هایی چون آثار تأْلیفی، کیفیت آثار از حیث محتوا و رعایت اصول فنی چاپ، داشتن آثار برتر در جشنواره‌های علمی کتاب، حضور در بازارهای جهانی کتاب، توجه به رعایت حقوق مؤلفان و منصفان که در بیانیه هیأت داوران آمده، ناشران برگزیده سال را معرفی می‌کند.

با گشایش بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و معرفی ناشران برتر، دست اندرکاران این حوزه، نظرات خود را پیرامون معیارهای انتخاب ناشران برگزیده، اعلام کردند.

عباس جهانگیریان عضو هیأت مدیره انجمن نویسندگان کودک ونوجوان، در خصوص ویژگی‌های ناشر برگزیده در نمایشگاه کتاب می‌گوید : تأثیر‌گذاری و جریان‌سازی در امر نشر کتاب مهم است، برخی از ناشران با نشر کتاب دست به جریان‌سازی می‌زنند، یک اثر ممکن است دارای جاذبه و کشش باشد و مخاطب را همراه خود سازد، ولی ملاک اصلی برای ارزشیابی یک اثر، تیراژ بالا و چاپ مستمر آن نیست.

این نویسنده در ادامه می‌افزاید: نویسندگان بهتر است آثاری را به وجود آورند که هم مخاطب را همراه کند و هم منتقدان و روشنفکران را راضی نگاه دارد و این در عرصه سینما و تئاتر به وجود آمده و باید در عرصه داستان نیز پدید آید.

مؤسسه انتشارات امیرکبیر از سال 1329 فعالیت فرهنگی خود را شروع کرده و سال‌ها بعد به مرحله‌ای از فعالیت کمی و تولید کیفی در صنعت نشر رسیدبه گونه‌ای که یکی از بزرگ‌ترین مؤسسات انتشاراتی آسیا بوده است. این مؤسسه در عرض 6 سال، سه بار به عنوان ناشر برگزیده انتخاب و معرفی شد.

مرتضی کاخی، معاون فرهنگی و پژوهشی مؤسسه انتشارات امیرکبیر، رمزموفقیت این نشر در انتخاب آن به عنوان ناشر برگزیده چنین عنوان می‌کند: در جریان هر نمایشگاه کتاب که کلیه ناشران دولتی و خصوصی کشور و بسیاری از ناشران خارجی شرکت می‌کنند، در حضور کامل سایر ناشران و در مقابل چشمان تیزبین و کتاب‌شناس بازدیدکنندگان که به نوع عرضه کتاب و نفاست چاپ و تازگی موضوع کتاب و بهای آن و خلاصه به کلیه شئون مربوط به تولید و عرضه کتاب، تعداد آثار چاپ اول، تنوع موضوعات نیز در کنار سایر ویژگی‌های یک اثر چاپ شده مدنظر قرار می‌گیرد.

کاخی در ادامه می‌افزاید: بدیهی است انتخاب شدن یک مؤسسه انتشاراتی به عنوان ناشر برگزیده برای سومین بار در عرض 6 سال، چیزی که در تاریخ نشر کشور سابقه ندارد؛ همه نگاه‌های کنجکاو را به سوی این انتخاب و حقانیت ناشر به عنوان ناشر برگزیده جلب می‌کند و کوچک‌ترین اشتباه یا اهمال در این رهگذر غیرممکن است. رمز موفقیت امیرکبیر در سال‌هال اخیر و از جمله سال جاری منوط و مربوط به ملاک‌ها و معیارهای متعددی است که با دقت و وسواس و با استفاده از تجربه و تبحر در فرآیند کار انتشاراتی ملحوظ و منظور می‌دارد. این گونه موفقیت‌ها هرگز حاصل تصادف و اقبال نیست بلکه محصول دقت نظر و نتیجه دسترنج کار گروهی کسانی است که به وظیفه و رسالت فرهنگی و مسئولیت ملی خود واقف‌اند.

محمد حمزه‌زاده مدیر نشر حوزه هنری پیش از این با اشاره به ویژگی‌های یک ناشر برگزیده در نمایشگاه بین‌المللی کتاب گفته بود: در این خصوص، وزارت ارشاد ویژگی‌هایی را از جمله تعداد عناوین چاپ شده، حجم صفحات، تیراژ کتاب و فعالیت‌های فرهنگی را درنظر گرفته است. وی با اشاره به بحث تیراژ اظهار داشت: نمی‌توان تعداد کتاب و تیراژ را، کمیت صرف به حساب آورد. در عصر حاضر، چاپ کتاب‌هایی که ارزش و تأثیر فرهنگی داشته باشند مخاطبان زیادی پیدا کرده و بنابراین پرتیراژ می‌شوند.

حمزه‌زاده درباره معیارهای انتخاب کتاب برتر در بخش دولتی و خصوصی گفت: هر یک از بخش‌های ناشران دولتی و خصوصی در حیطه خود سنجیده می‌شوند و یکی از موارد تأثیر گذار، ابتکار عمل هر یک از ناشران است و صرفاً بحث تعداد عناوین نخواهد بود. 

نمایشگاه بین‌المللی کتاب

کد خبر 7957

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین