سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس در پاسخ به این سوال روزنامه جام جم مبنی براینکه « اگر مذاکرات نتیجه‌ای ندهد، چه ابزاری به کار می‌بریم؟ » گفت :‌

کشورها در تعامل با یکدیگر ابزارهایی دارند که الزاما فیزیکی نیست. ما هم برای پیگیری مطالباتمان از ابزارهای لازم استفاده کرده و می‌کنیم.

به گزارش خبرآنلاین اهم اظهارات سیدمهدی میر ابوطالبی بدین قرار است :‌

• به هر حال در مقابل این برخوردهای فرانسه ما همان شیوه اصولی را که با سایر کشورهای غربی و در راس همه‌شان با آمریکا داریم، ادامه می‌دهیم.

• یعنی همچنان به مذاکره ادامه می‌دهیم، چون به هر حال ایران چیز دیگری در سر ندارد.

• فرانسه با عدم تمکین به تعهدات دوجانبه و بین‌المللی، نوعی عدم اطمینان در قراردادهای آتی‌اش با ایران ایجاد می‌کند و ایرانی‌های طرف قرارداد با فرانسه این حافظه ذهنی را خواهند داشت که فرانسه به سادگی تعهداتش را زیر پا می‌گذارد.

• یکی از مهم‌ترین مواردی که فرانسه را تحت تاثیر قرار می‌دهد همین وجه اقتصادی‌اش در ایران و بالطبع در خاورمیانه است.

• باید بحث فرانسه را از دیگر کشورهای اروپا جدا کرد. درست است که فرانسه در اتحادیه اروپا در کنار دیگر کشورهای اروپایی قرار گرفته، ولی از نظر نگرش به ایران با آنها تفاوت‌های خاص دارد. به اعتقاد من، فرانسه کشور بسته و متمرکزی است و الان به جای این‌که در جهت توسعه روابط باشد، در جهت قفل کردن آن است.

• به هر حال فرانسه همیشه اول سیاسی فکر کرده و بعد اقتصادی. در صورتی که بسیاری از کشورهای دیگر اروپا، هرچند سیاسی هم فکر می‌کنند، روش خودشان را دارند. منتهی به نظر من نوع نگرش فرانسه متفاوت است. اگر سری به سایت سفارت فرانسه در تهران یا وزارت خارجه آن بزنید، می‌بینید که فرانسویان را از سفر به ایران منع کرده‌اند یا به صورت بخشنامه و توصیه به شرکت‌هایشان می‌گویند که با ایران کار نکنند یا جلوی فعالیت‌ها و انجام تعهدات قبلی آنها را می‌گیرند. این بسته بودن فرانسه را نشان می‌دهد و در این میان هم هیچ‌کس، غیر از این شرکت‌ها و مردم فرانسه ضرر نمی‌کنند.

• ما با فرانسه یک رابطه 406 ساله داریم. به خاطر خصوصیاتی که در فرانسه سراغ داشته‌ایم، از جمله مسائل فرهنگی‌شان، انقلابشان، رویکرد مواجهه با متجاوز، شعارها و حرکت‌های استقلال‌طلبانه‌ای که از ژنرال دوگل به عنوان سمبل فرانسه به یاد داریم، همیشه به این کشور نگاه ویژه‌ای داشتیم. خاطرمان هم هست که پدران ما قبل از این‌که زبان انگلیسی بیاموزند، زبان فرانسه را آموختند و شاید باید بگوییم ایران یکی از نادر کشورهای فرانسه زبانی بوده که بدون این‌که مستعمره این کشور باشد، داوطلبانه زبان فرانسه را ترویج کرده است .

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 79846

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =