بعد از یکسال کش و قوس برای سوال از رئیس جمهور نهایتا حسن روحانی امروز به ساختمان بهارستان آمد تا پاسخگوی نمایندگان باشد جلسه‌ای که هرچند کم حاشیه بود اما خالی از اما و اگر نبود.

فائزه عباسی: دومینوی مجلس در مقابل دولت، امروز با سوال از حسن روحانی تکمیل شد و بعد از یکسال کش و قوس مجلس دهمی‌ها برای پرسش از رئیس جمهور یعنی همان اتفاقی که مخالفان دولت انتظارش را می کشیدند رقم خورد.

خبرنگاران که خودشان را برای یک روز پرهیجان آماده کرده بودند قبل از شروع جلسه پشت در بسته صحن صف کشیده بودند. در همین حین بود که کتابچه هایی با عنوان پاسخ رئیس جمهور به سوالات نمایندگان میان انها توزیع شد. درها باز شد و علی لاریجانی زنگ آغاز جلسه را راس ساعت  8 و 5 دقیقه صبح به صدا درآورد. سایه سنگینی بر مجلس حاکم بود نه تحرک خاصی در میان نمایندگان دیده می شد و نه سر و صدایی به پاشد؛ هر چه بود شبیه به آتش زیر خاکستر بود.

ردیف اول برای وزرای پاشنه ورکشیده دولت

تقریبا یک سال پیش بود که حسن روحانی برای حمایت از کابینه دوازدهم به ساختمان هرمی شکل بهارستان آمد و حالا قریب به 12 ماه از آن روز می گذرد و  امروز اعضای دولت بودند که برای حمایت از رئیسشان صندلی های ردیف اول مجلس را پر کردند.

محمدجواد ظریف، لعیا جنیدی، محمدجواد آذری جهرمی و محمود علوی و ... همان دقایق اول و پیش از ورود حسن روحانی در مجلس حاضر بودند. دقایقی بعد واعظی به همراه رحمانی فضلی و تعدادی دیگر از پاستور نشینان وارد صحن علنی مجلس شدند. همینکه آنها بر صندلی هایشان جای گرفتند صدای دوربین عکاس ها بلند شد؛ معنی آن آمدن رئیس جمهور بود.

ساعت حدود 8 و 15 دقیقه بود که حسن روحانی به همراه اسحاق جهانگیری و با استقبال علی مطهری و محمدرضا تابش وارد صحن شدند. نکته قابل توجه این است که علی مطهری خودش یکی از امضاکنندگان طرح سوال از رئیس جمهور بود. (اینجا)

بازی نرم لیدرهای اصول‌گرا

نه از آن غوغاسالاری های شان خبری بود و نه لب به بگم بگم باز کردند. آرام و بی صدا میان صندلی ها حرکت می کردند تا قاطبه نمایندگان را با خود همراه کنند. آرامش راستی های مجلس که آن همه برای رسیدن به چنین روزی لحظه شماری می کردند و هیاهویی که چندی پیش درباره بیان حقایق به زبان آورده بودند قابل درک نبود. نوبت به نماینددگان سوال کننده رسید تا یکی یکی پش تریبون قرار بگیرند و سوال را مطرح کنند. لیدرهای اصولگرایی از محمد دهقان تا نقوی حسینی در جایگاه نطق حاضر شدند. دهقان که هنوز خاطره اشاره دست و ابراز شادی اش در استیضاح و برکناری فرجی دانا در خاطره باقی مانده است درباره موضوع مبارزه با قاچاق گفت: باید مشخص شود برخی از دولتمردان از چه چیزی می‌ترسند؟ عدم انتشار لیست دریافت کنندگان ارز دولتی جای سوال دارد زیرا اگر کسی رانتی نبرده و فسادی نبوده است چرا در برابر خواست قانونی مردم مقاومت می‌شود.

اصولگرایان که در مجلس نهم هم در بزنگاه ها روی نطق نقوی حسینی حساب باز می کردند این بار هم از این مهره استفاده کردند البته نقوی حسینی امروز گویا قرار نبود مانند روز فرجی دانا ظاهر شود. آرامش امروز او با 5 سال قبل قابل مقایسه نبود. (اینجا)

اما همه ارنج اصولگرایان مربوط می شود به زمانی که ذوالنور به عنوان لیدر اصلی فراکسیون اصولگرایی نقش خود را ایفا می کند هرچند فیلم هایی برای پخش آماده کرده بود اما گویا منصرف شده بود و ترجیح داده بود تا به جای پخش کلیپ تنها به صحبت بپردازد. او گفت: می گویید ساعت ۹ نمی‌دانیم ساعت ۱۱ قیمت ارز چقدر می شود. مشکل کجا است؟ مشکل خودشیفتگی است. ذوالنور با بیان اینکه کاسه کوزه ها همه سر مردم خرد می‌شود خطاب به روحانی گفت: آقای  روحانی کاخ آرزوهای برجام ساختید به امید ارتباط با آمریکا که با یک لگد ترامپ فرو ریخت. (اینجا)

ذوالنور هم آن ذوالنوری نبود که تا یک هفته پیش پر حرارت مصاحبه می کرد از همان اول مشخص بود جریان راست از یک خط و نشان واقعی برای رئیس قوه مجریه خبر دارد که اینچنین خونسرد به پیش می رود.

حسن روحانی

کنایه روحانی به ماجرای مدرسه فیضیه و استخر فرح
هر چند حسن روحانی در نامه‌ای خطاب به نمایندگان نوشته بود که در جلسه سوال از رئیس جمهور شرکت خواهد کرد و همه حقایق را می گوید اما صحبت های او هم در حد انتظار نبود. حتی برخی نمایندگان حامی دولت عنوان می کردند که لحظه ای که روحانی می خواست وارد مجلس شود به او گفته اند که از او حمایت خواهند کرد به شرط آنکه همه حقایق را بیان کند اما او نپذیرفت و اوج صحبت های او مربوط به بخش دوم صحبت هایش می شد؛ زمانی که پای مدرسه فیضیه و تهدید روحانی به ترور در استخر فرح به میان آورد. او گفت: بدانید تخریب، خرابی می آورد و سیاه نمایی، زندگی مردم را به سمت سیاهی می‌برد، وی عنوان کرد: این کلام و اجتماع و شعار در گوشه و کنار نیست. البته اگر شعار علیه فردی مثل حسن روحانی باشد اشکالی ندارد چراکه نوکری از نوکرهای مردم و سربازی از سربازها است و دلم برای اینها نمی سوزد؛ من اگر تهدیدی شوم به ترور، برایم مهم نیست. آرزوی ما هست که این را داشته باشیم، اما چه شد که عده ای جرات کردند رئیس جمهور را تهدید به مرگ کنند؟ چون حس کردند بین ما و شما فاصله وجود دارد.

رئیس جمهور، گفت: اگر وحدت و اتحاد یکپارچه داشته باشیم، فیضیه‌ا‌ی که مرکز انقلاب است، به جایی که آب به آسیاب دشمن بریزد تبدیل نمی‌شود. باید همه دست به دست هم دهیم و پشت سر رهبر معظم انقلاب حرکت کنیم. 

استیضاح وزیر بین سوال از رئیس‌جمهور
زمانی که حسن روحانی داشت پاسخ های خود را خطاب به نمایندگان از تریبون مجلس مطرح می کرد حسینعلی حاجی دلیگانی برگه ای به دست گرفته بود و بین صندلی ها حرکت می کرد از آنجایی که دقایقی قبل از این ماجرا در صفحه توئیترش درباره تلاش برای استیضاح رئیس جمهور نوشته بود تصور می شد که این اقدام او در راستای همان جمع آوری امضا برای استیضاح روحانی است اما چندی بعد مشخص شد که آن برگه طرح استیضاح وزیر صنعت و معدن است. البته به نظر می رسید همه همقطاران او با این طرح استیضاح موافق نبودند چراکه وقتی با فولادگر درحال گفت گو بود رفتار فولادگر به معنای رد امضای آن بود.

پینگ پنگ روحانی و لاریجانی
شاید جالب‌ترین بخش جلسه پرسش و پاسخ امروز در مجلس مربوط به متلک های روسای دو قوه به یکدیگر باشد. در جریان جلسه امروز وقتی حسن روحانی در بخش دوم پاسخ‌های خود پشت تریبون قرار گرفت و صحبت‌هایش به ارتباط میان دولت و مجلس رسید خطاب به مجلس گفت ما که هر موقع سراغ وزرا را گرفتیم گفتند به مجلس رفته‌اند. 

در همین لحظه علی لاریجانی در پاسخ به حسن روحانی با خنده گفت: وزرا این‌جا هم نیستند شما ببینید کجا می‌روند. روحانی هم که نخواست میدان را خالی کند در جواب لاریجانی گفت: شما که به کمیسیون نمی‌روید ببینید وزرا آن‌جا هستند یا خیر. 

حسن روحانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: البته هفته دولت است و ما باید شما را دعوت می‌کردیم که اگر این طور می‌شد شیرینی هم می‌دادیم اما حالا این‌جا هستیم و هیچ چیزی هم نیست. (اینجا)

ایراد آیین‌نامه‌ای امیدی‌ها
زمان به سرعت در حال گذشتن بود و به دقایق رای گیری نزدیک می شد. محمجواد فتحی نماینده مردم تهران درحالی که یک کتاب آئین نامه مجلس به دست داشت مقابل صندلی عارف رفت و کم کم میرزایی نیکو و وکیلی هم به آن دو پیوستند هرچند از جایگاه خبرنگاران شنیدن بحث امکان پذیر نبود اما در حاشیه جلسه فتحی به خبرآنلاین گفت: موضوع نحوه به رای گذاشتن سوال بود که به نظر ما باید قانع نشدن از پاسخ، به رای گذاشته می شد اما تشخیص هیات رئیسه این بود که قانع شدن باید به رای گذاشته شود او درباره تفاوت این دو مورد گفت: در چنین شرایطی اگر قانع نشدن به رای گذاشته شود در شرایط برابر آرای ممتنع به نفع قانع نشدن تفسیر می شود و در شرایطی که قانع شدن به رای گذاشته شود آرا ممتنع به معنای قانع شدن مجلس تفسیر می شود.

دست موافق، رای مخالف
با پایان پاسخ‌های حسن روحانی طبق قانون اصلاح شده سال 91 مجلس برای هر سوال باید رای‌گیری می‌کرد. پیش از آغاز رای‌گیری 22 نفر از نمایندگان مجلس در نامه‌ای از هیات رئیسه درخواست کردند تا رای‌گیری علنی و با برگه باشد. 


وقتی علی لاریجانی این درخواست را به رای گذشت یک‌صدا نمایندگان فریاد چهار چهار به معنای موافقت با این درخواست اعلام کردند اما نتیجه رای چیزی متفاوت با آن‌چه بود که اعلام شد. در واقع نمایندگان با دست با شفاف شدن آرای خود موافقت کردند اما مخفیانه به آن رای منفی دادند و این شد که رای‌گیری غیرعلنی شد. (اینجا)

سکوت روحانی و آرای نجومی
اغلب نمایندگانی که حامی دولت بودند انتظار داشتند حسن روحانی امروز طوفانی عمل کند اما به قول یکی از نمایندگان تهران او دلش به حال کشور و انقلاب می سوزد و باز برای گفتن دست و دلش می لرزد وگرنه کیست که نداند در این میان تنها دولت مقصر نیست. هرچه بود روحانی برای نگفتن بسیاری موضوعات هزینه داد و هزینه آن رای منفی بود که مجلس به پاسخ هایش داد.  

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تنها از پاسخ حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به یک سوال قانع شدند. سوالی در مورد چرایی تداوم تحریم‌ها با وجود گذشت دو سال از تصویب برجام توانست ۱۳۷ نفر را قانع کند که البته با اختلاف ۷ رای، ۱۳۰ نفر هم از پاسخ به این سوال قانع نشدند. (اینجا)

 29216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 800415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =