رسول جعفریان, رئیس کتابخانه مجلس در مطلب جدیدی که در خبرآنلاین منتشر شده ابعاد فرهنگی و فکری سفر خود به عربستان را بازگو کرده است.

جعفریان در گزارش سفر خود به انتشار دو مجله جدید فکری و عقیدتی در عربستان اشاره کرده و نوشته است : " یک مجله تازه انتشار درباره بحث‌های عقیدتی دیدم که ناشر آن وزارت آموزش عالی سعودی بوده و از سوی جمعیت علمی ـ سعودی در حوزه عقیده و ادیان و فرق و مذاهب منتشر شده است. مقاله‌ای که در شماره یک آن جلب توجه می‌کرد با عنوان «ظاهرة‌ التصحیح عند الشیعه» اثر خانمی به نام بسمه بنت جستنیه بود. این مقاله در باره چند نویسنده شیعی است که در راه اصلاح شیعه و نزدیک کردن آن به تسنن گام برداشته‌اند. این افراد عبارتند احمد کسروی، ابوالفضل برقعی، احمد کاتب، و پسر سید ابوالحسن اصفهانی. مقالات دیگر مجله مزبور که همگی رنگ وهابی دارد و البته سست است، یکی در باره تلاش های سلطان عبدالعزیز در نشر افکار سلفی و دیگری در باره منکران معاد جسمانی و حکم استغاثه به پیامبر (ص) است."

وی ادامه داده است : " در مجموع مجله ضعیفی به نظر آمد. دلیل آن هم روشن است. سعودی‌ها اساسا برای کارهای نقادانه علمی تربیت نشده و صرفا اخباری بار می‌آیند. به همین دلیل در کار نوشتن رساله‌های نقادی ضعیف هستند و از دایره نصوص خودشان خارج نشده به اجبار باید همانها را توجیه کنند. پراکندگی مقالات هم از ادیان ومذاهب و موضوعات کلامی از دیگر مشکلات این مجله است.
مجله‌ای هم به نام «التأصیل» برای نخستین بار در ربیع الاول امسال یعنی 1431 چاپ شده است. این مجله جنبه علمی ـ کلامی دارد و شورای نویسندگان آن از بلاد مختلف عربی هستند و به همین دلیل مجله‌ای نسبتا جدی است. آدرس مجله در شهر جده است. انتشار چنین مجله‌ای با این صبغه فکری کاری متفاوت در سعودی به شمار می‌آید. "

جعفریان در مطلب خود به فروش کتابچه تاریخ بقیع در مقابل قبرستان بقیع اشاره کرده و نوشته است : " یک نکته شگفت آن که در مدینه کتابچه‌ای به فارسی با عنوان «تاریخچه مختصر بقیع» منتشر شده که جلوی بقیع به فروش می‌شد. این کتابچه در 36 صفحه با کاغذ گلاسه و عکس های رنگی در باره بقیع، معرفی قبور آن و مشروعیت زیارت آن است. این در حالی است که تا چندی قبل و حتی الان، کسانی که به عنوان مأمور کنار قبور می‌ایستند در اصل قبور تردید می‌کردند.
کتاب از هلال محمد شعبان است. این هلال برادر احمد شعبان از مسؤولان و پژوهشگران مرکز ابحاث المدینه المنوره است. تصاویر انتخاب شده هم جالب است. در یک مورد جمعی ایرانی را به همراه یک روحانی نشان می دهد که مشغول زیارت هستند. در این کتابچه مطلقا خبری از نهی و توبیخ‌های سعودی‌ها از زیارت وجود ندارد. "

رئیس کتابخانه مجلس درباره کتابخانه جدید حرم نبوی توضیح داده است : " در محل قدیم کتابخانه صرفا نسخه‌های خطی و نادر نگهداری می‌شود. سراغ کتابخانه جدید را گرفتم. سمت غربی مسجد را نشان دادند. مستقیم به سمت درهای سمت غربی رفتم ... کتابخانه بزرگی را دیدم که جمعیت قابل ملاحظه‌ای مشغول مطالعه در آن بود. معلوم شد ساختمان جدید کتابخانه دو سال پیش یعنی در محرم سال 1429 افتتاح شده است. از بی خبری خودم از این بنای جدید ناراحت شدم. از تعداد کتاب ها پرسیدم. گفتند: بیش از یک صد و بیست هزار جلد کتاب (نزدیک شصت هزار عنوان) دارد. بخش تاریخ آن که از همان ابتدا آغاز می‌شد، به خصوص تاریخ حرمین، بسیار قوی بنظر می‌آمد. به طور کلی باید بگویم به لحاظ کتاب، به خصوص کتاب های ارزشمند، این کتابخانه مهم است.

وی در ادامه عنوان کرده است : " بنای جدید بسیار شیک و شلوغ بود. کتاب ها به صورت موضوعی چیده شده و به صورت قفسه باز در اختیار عموم است. تقریبا همه کتاب ها صحافی شده است، آن هم صحافی بسیار شیک و تمیز. همین که در طراحی جدید مسجد النبی فکری هم برای کتابخانه مسجد شده نکته بدیعی است. برخی کتاب های چاپ 1430 هم در کتابخانه موجود بود که یا به طریق اهداء یا خریداری آمده و این نشان می‌دهد که کتابخانه به روز است. بعدا که برگه‌ای در معرفی این کتابخانه دیدم این مطالب را در آن یافتم: این کتابخانه از قرن ها پیش فعالیت داشت اما در یک دوره کاملا متوقف گردید. فعالیت مجدد کتابخانه حرم نبوی از سال 1352 ق در دوره سعودی آغاز شده است. بانی فعالیت جدید آن احمد یاسین الخیاری است که خود از محققانی است که آثاری تاریخ مدینه دارد.
سالن مطالعه مردان این کتابخانه دارای سیصد صندلی برای مراجعه کنندگاناست که بیشتر بعد از ظهر بویژه بعد از نماز عصر تا ساعتی پس از نماز عشاء فعال است. اتاق بزرگی نیز با تجهیزات کامپیوتری برای استفاده از کتاب های دیجیتالی و رقومی است که بویژه مکتبه الشامله در آن استفاده می شود. بخشی از محل کتابخانه به مرمت و صحافی اختصاص دارد و با توجه به این که تمامی کتاب های موجود صحافی شده می توان دریافت که پیش از ورود هر کتاب با جلد شومیز به کتابخانه، اثر مزبور در بخش مرمت صحافی می شود. این کتابخانه بخش امانت نیز دارد که صرفا کتاب های مکرر به بیرون فرستاده می شود. "

متن کامل مطلب جعفریان را می توانید اینجا بخوانید.

کد خبر 80297

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین