محمدحسن قدیری‌ابیانه، سفیر اسبق ایران در استرالیا و از فعالان سیاسی اصول‌گرا که بارها نقدهای زیادی به دولت مطرح کرده است، در مصاحبه با روزنامه اعتماد درباره توصیه رهبری به پرهیز از دولت موازی، سخن گفته است.

بخشی از این مصاحبه را می‌خوانید:

تشكيلات موازي چطور ايجاد مي‌شوند و چه آسيب‌هايي به دولت مي‌زنند؟
تشكيلات موازي با دولت اصولا امكان ايجاد ندارد. هر كس بايد به وظيفه خود عمل كند و دولت نيز بايد وظيفه خود را انجام دهد و اگر نقصي در سياست‌ها و عملكرد دولت وجود دارد، بايد آن را برطرف كند. اين يك امر طبيعي است. انتقاد از دولت اگر هم بحق باشد، بايد در جهت اصلاح قرار بگيرد. اگر دولت اصلاح ناپذير است، در انتخابات بعدي بايد مراقبت كرد. اين عبارت مقام معظم رهبري نشان مي‌دهد كه عده زيادي از عملكرد دولت راضي نيستند و معتقدند كه دولت به وظيفه خود عمل نكرده است؛ نمي‌تواند يا نمي‌خواهد. اگر چنين موضوعي صحت داشته باشد، به انتخاب مردم در زمان انتخابات برمي‌گردد. به جاي فكر كردن به ايجاد تشكيلات موازي كه عملي هم نيست بايد تلاش كرد تا همين دولت به وظيفه خود عمل كند. البته همان طور كه مقام معظم رهبري فرمودند، دولت مي‌تواند به وظيفه خود عمل كند كه البته بايد بخواهد. به نظر بنده هم مي‌تواند اگر بخواهد و خود را متعهد به اقتصاد مقاومتي كند. اما در عين حال معتقدم همه بايد به وظيفه خود عمل كنند. اين مساله شامل دولت و ساير دستگاه‌ها است و تك تك مردم مي‌شود. مثلا همه شاهد احتكار توسط دستگاه‌ها و شركت‌هاي دولتي مثل خودروسازي بوديم؛ هم وارد‌كنندگان، توليدكنندگان و توزيع‌كنندگان و هم فروشگاه‌ها و فروشندگان و متاسفانه هم مردم. مردمي كه به خاطر نگراني از كمبودها بيش از هميشه خريد مي‌كنند و در حد توان خويش به احتكار در منزل روي مي‌آروند. اين امر نيز موجب بروز كمبود مصنوعي شده و گراني بيش از اندازه مي‌كند.

بالاخره رهبري گفته‌اند كه تشكيلات موازي به صلاح نيست. به نظر شما مقصود ايشان چه نوع تشكيلاتي بوده است؟
بايد از خود ايشان سوال كنيد. ممكن است عده‌اي به خاطر نااميدي از دولت، به فكر راه‌حلي بيفتند. كه از نظر مقام معظم رهبري آنچه آنها مي‌انديشند، راه‌حل نيست و به نتيجه نخواهد رسيد.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 804305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =