۰ نفر
۱۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۶:۱۸

گرافن، ماده‌ای جدید است که رسانایی و انعطاف‌پذیری زیادی دارد. اکسید آن هم بسیار باکتری‌کش خوبی است! ‌با این که هنوز مشخص نیست اکسید گرافین چه‌طور باکتری‌ها را می‌کشد، اما این ماده می‌تواند شما را از بوی کفش خلاص کند

بهنوش خرم‌روز: گرافِن به عنوان ابرماده جدید زمان ما شناخته می‌شود. استحکام و انعطاف‌پذیری گرافن باورنکردنی است و در عین حال، بسیار رسانا است و استفاده از آن در شبه رساناهای انعطاف‌پذیر،‌ فناوری رایانه‌ای را قدرتمند‌تر ساخته است. با این همه، ‌اگر هنوز هم احساس می‌کنید که این ابرماده تاثیر چندانی روی زندگی شما ندارد، شاید این خبر برایتان جالب باشد که استفاده از این لایه نازک کربنی که ضخامتی در حد قطر یک اتم دارد، می‌تواند شما و کفش‌هایتان را از شر بوی بد پا خلاص کند.

اما چه‌طور یک ابرماده رسانا و انعطاف‌پذیر که عمده‌ترین کاربردش هم در صنعت رایانه‌سازی است، به کفش و جوراب و بوی پا ربط پیدا می‌کند؟ دلیل بوی بد کفش‌ها، باکتری‌ها هستند. بر اساس گزارش نیوساینتیست، ورقه‌های اکسید گرافن در کشتن باکتری‌ها خیلی خیلی موثرند.

محققین دانشگاه علوم چین واقع در شانگهای اولین شواهد مربوط به باکتری‌کش بودن اکسید گرافین را در آزمایشگاه خود به دست آورده‌اند. به گفته این محققین،‌ به خوبی روشن نیست که این فرایند چه‌طور و چرا اتفاق می‌افتد. مثل بسیاری از دانسته‌های دیگر،‌ ما فقط می‌دانیم که این اتفاق می‌افتد!‌ خب، شاید همین‌قدر برای این که کاربردهای تازه‌ای برای اکسیدگرافن پیدا کنیم کافی باشد، بعد به چگونگی آن هم خواهیم پرداخت. به هر حال یکی از پیشنهادهای محققن برای کاربردهای احتمالی اکسید گرافن در آینده، رفع بوی بد کفش است. همچنین به اعتقاد آن‌ها ممکن است در آینده بتوان با استفاده از این ماده، ‌بسته‌بندی‌هایی برای مواد غذایی درست کرد که غذای تازه را برای مدت زمان طولانی‌تر نگه دارد،‌ بدون این که غذا فاسد بشود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 80576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۱
    0 0
    اگر هر اختراع جدید با اجبار تحقیقاتی در مورد اثار جانبی ان کشف روی محیط زیست روبرو میبود اوضاع الودگی محیط زندگی جانداران زمین دچار نابسامانی کنونی نمیگردید